Reverse charge

Vydáno
Témata
- Daň
- Daně a cla
- Reverse charge
- Boj proti daňovým únikům
- Ministr financí
- Andrej Babiš
- Legislativa
- Zahraniční sektor
- Zahraničí EU
Aktualizováno 30. 7. 2021
- Aktualizace textu.
- Tabulka VAT Gap Estimates, 2017-2018 (million Euros) + aktualizace textu
Jednou z hlavních priorit Ministerstva financí je zlepšení výběru daní s důrazem na efektivní řešení úniků v oblasti DPH.
Mezera ve výběru DPH, tzv. VAT GAP zůstává po řadu let příliš vysoká (v roce 2012 dosáhl téměř 165 mld. euro a v roce 2013 již dokonce 168 mld. euro). Účinným řešením přitom může být širší použití metody přenesené daňové povinnosti (reverse charge).
Odhad VAT Gapu, 2012-2013 (v milionech Eur)
2012 | 2013 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Country | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % |
Austria | 24 563 | 27 629 | 3 066 | 11.1% | 24 953 | 28 170 | 3 217 | 11.4% |
Belgium | 26 896 | 30 272 | 3 376 | 11.2% | 27 226 | 30 412 | 3 186 | 10.5% |
Bulgaria | 3 828 | 4 697 | 869 | 18.5% | 3 775 | 4 560 | 785 | 17.2% |
Czech Republic | 11 377 | 14 883 | 3 506 | 23.6% | 11 694 | 15 070 | 3 375 | 22.4% |
Denmark | 24 296 | 26 563 | 2 267 | 8.5% | 24 360 | 26 850 | 2 489 | 9.3% |
Estonia | 1 508 | 1 740 | 232 | 13.3% | 1 558 | 1 873 | 315 | 16.8% |
Finland | 17 987 | 18 524 | 537 | 2.9% | 18 848 | 19 660 | 812 | 4.1% |
France | 142 526 | 157 36 | 14 834 | 9.4% | 144 414 | 158 510 | 14 096 | 8.9% |
Germany | 194 034 | 216 984 | 22 950 | 10.6% | 197 005 | 221 878 | 24 873 | 11.2% |
Greece | 13 712 | 20 595 | 6 883 | 33.4% | 12 593 | 19 090 | 6 497 | 34.0% |
Hungary | 9 084 | 11 963 | 2 879 | 24.1% | 9 073 | 12 003 | 2 930 | 24.4% |
Ireland | 10 219 | 11 508 | 1 289 | 11.2% | 10 371 | 11 596 | 1 225 | 10.6% |
Italy | 96 170 | 141 332 | 45 162 | 32.0% | 93 921 | 141 437 | 47 516 | 33.6% |
Latvia | 1 583 | 2 391 | 808 | 33.8% | 1 693 | 2 414 | 721 | 29.9% |
Lithuania | 2 521 | 3 971 | 1 450 | 36.5% | 2 611 | 4 192 | 1 580 | 37.7% |
Luxembourg | 3 093 | 3 269 | 176 | 5.4% | 3 485 | 3 672 | 187 | 5.1% |
Malta | 536 | 777 | 241 | 31.0% | 586 | 796 | 210 | 26.4% |
Netherlands | 41 699 | 43 598 | 1 899 | 4.4% | 42 424 | 44 276 | 1 852 | 4.2% |
Poland | 27 783 | 37 175 | 9 391 | 25.3% | 27 780 | 37 911 | 10 131 | 26.7% |
Portugal | 13 995 | 15 330 | 1 335 | 8.7% | 13 710 | 15 068 | 1 358 | 9.0% |
Romania | 11 212 | 19 634 | 8 422 | 42.9% | 11 913 | 20 209 | 8 296 | 41.1% |
Slovakia | 4 328 | 7 054 | 2 726 | 38.6% | 4 696 | 7 209 | 2 513 | 34.9% |
Slovenia | 2 889 | 3 180 | 291 | 9.1% | 3 045 | 3 232 | 186 | 5.8% |
Spain | 56 652 | 68 262 | 11 610 | 17.0% | 61 350 | 73 444 | 12 094 | 16.5% |
Sweden | 37 834 | 39 762 | 1 928 | 4.8% | 39 091 | 40 867 | 1 776 | 4.3% |
United Kingdom | 142 943 | 159 695 | 16 752 | 10.5% | 141 668 | 157 099 | 15 431 | 9.8% |
Total EU-26 | 923 269 | 1 088 147 | 164 879 | 15.2% | 933 843 | 1 101 498 | 167 654 | 15.2% |
Median | 12.3% | 13.9% | ||||||
Sources: Eurostat (revenues); Own calculations. Figures in million Euros unless otherwise indicated. National currency figures for countries not using the Euro converted at the average Euro exchange rate (source: Eurostat). |
Zdroj: Evropská komise
Odhad VAT Gapu, 2013-2014 (v milionech Eur) - po změně metodiky ESA
2013 | 2014 | VAT Gap change (pp) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Country | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | |
Austria | 24 953 | 27 399 | 2 446 | 8.93% | 25 445 | 28 327 | 2 882 | 10.17% | 1.24 |
Belgium | 27 250 | 30 923 | 3 673 | 11.88% | 27 518 | 30 037 | 2 519 | 8.39% | -3.49 |
Bulgaria | 3 898 | 4 653 | 755 | 16.23% | 3 799 | 4 739 | 940 | 19.83% | 3.6 |
Croatia | - | - | - | - | 5 368 | 5 878 | 510 | 8.67% | - |
Czech Republic | 11 694 | 14 455 | 2 761 | 19.10% | 11 602 | 13 835 | 2 233 | 16.14% | -2.96 |
Denmark | 24 321 | 27 409 | 3 088 | 11.27% | 24 985 | 27 694 | 2 709 | 9.78% | -1.49 |
Estonia | 1 558 | 1 826 | 268 | 14.67% | 1 711 | 1 892 | 181 | 9.58% | -5.09 |
Finland | 18 888 | 20 028 | 1 140 | 5.69% | 18 948 | 20 357 | 1 409 | 6.92% | 1.23 |
France | 144 301 | 164 791 | 20 490 | 12.43% | 148 129 | 172 606 | 24 477 | 14.18% | 1.75 |
Germany | 197 005 | 221 107 | 24 102 | 10.90% | 203 081 | 226 570 | 23 489 | 10.37% | -0.53 |
Greece | 12 593 | 18 940 | 6 347 | 33.51% | 12 676 | 17 602 | 4 926 | 27.99% | -5.52 |
Hungary | 9 073 | 11 668 | 2 595 | 22.24% | 9 754 | 11 888 | 2 134 | 17.95% | -4.29 |
Ireland | 10 372 | 11 913 | 1 541 | 12.94% | 11 496 | 12 691 | 1 195 | 9.42% | -3.52 |
Italy | 93 921 | 132 796 | 38 875 | 29.27% | 96 897 | 133 752 | 36 855 | 27.55% | -1.72 |
Latvia | 1 690 | 2 275 | 584 | 25.69% | 1 787 | 2 334 | 547 | 23.42% | -2.27 |
Lithuania | 2 611 | 4 253 | 1 642 | 38.61% | 2 764 | 4 377 | 1 612 | 36.84% | -1.77 |
Luxembourg | 3 415 | 3 532 | 116 | 3.29% | 3 725 | 3 872 | 147 | 3.80% | 0.51 |
Malta | 582 | 958 | 375 | 39.20% | 642 | 993 | 351 | 35.32% | -3.88 |
Netherlands | 42 424 | 47 731 | 5 307 | 11.12% | 42 708 | 47 664 | 4 956 | 10.40% | -0.72 |
Poland | 27 780 | 37 227 | 9 447 | 25.38% | 29 317 | 38 618 | 9 301 | 24.08% | -1.3 |
Portugal | 13 710 | 16 236 | 2 526 | 15.56% | 14 672 | 16 766 | 2 093 | 12.49% | -3.07 |
Romania | 11 913 | 18 186 | 6 272 | 34.49% | 11 650 | 18 757 | 7 107 | 37.89% | 3.40 |
Slovakia | 4 696 | 6 914 | 2 218 | 32.08% | 5 021 | 7 169 | 2 148 | 29.97% | -2.11 |
Slovenia | 3 045 | 3 260 | 214 | 6.57% | 3 154 | 3 433 | 280 | 8.14% | 1.57 |
Spain | 61 126 | 69 589 | 8 463 | 12.16% | 63 756 | 69 970 | 6 214 | 8.88% | -3.28 |
Sweden | 39 048 | 39 540 | 492 | 1.24 | 38 846 | 39 334 | 489 | 1.24% | 0 |
United Kingdom | 142 227 | 157 932 | 15 705 | 9.94% | 157 428 | 175 184 | 17 756 | 10.14 | 0.2 |
Total EU-26* | 934 094 | 1 094 837 | 161 442 | 14.75% | 971 511 | 1 130 461 | 158 950 | 14.06% | -0.69 |
Total EU-27** | 976 879 | 1 136 339 | 159 460 | 14.03% | |||||
Median | 13.81% | 10.40% | |||||||
* - EU-28 without Croatia and Cyprus |
Zdroj: Evropská komise
Odhad VAT Gapu, 2014-2015 (v milionech Eur)
2014 | 2015 | VAT Gap change (pp) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Country | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | |
Austria | 25 386 | 28 084 | 2 699 | 9.61% | 26 232 | 28 589 | 2 357 | 8.24% | -1.37 |
Belgium | 27 518 | 30 496 | 2 978 | 9.77% | 27 547 | 30 869 | 3 323 | 10.76% | 0.99 |
Bulgaria | 3 810 | 4 986 | 1 176 | 23.59% | 4 059 | 5 111 | 1 052 | 20.58% | -3.01 |
Croatia | 5 368 | 5 611 | 243 | 4.33% | 5 689 | 5 921 | 232 | 3.92% | -0.41 |
Cyprus | - | - | - | - | 1 517 | 1 639 | 122 | 7.44% | 7.44 |
Czech Republic | 11 602 | 13 916 | 2 313 | 16.62% | 12 382 | 14 826 | 2 444 | 16.48% | -0.14 |
Denmark | 24 950 | 27 868 | 2 919 | 10.47% | 25 470 | 28 562 | 3 092 | 10.83% | 0.36 |
Estonia | 1 711 | 1 874 | 163 | 8.70% | 1 873 | 1 969 | 96 | 4.88% | -3.82 |
Finland | 18 948 | 20 159 | 1 211 | 6.01% | 18 974 | 20 392 | 1 418 | 6.95% | 0.94 |
France | 148 454 | 170 435 | 21 981 | 12.90% | 151 622 | 171 735 | 20 113 | 11.71% | -1.19 |
Germany | 203 081 | 227 979 | 24 898 | 10.92% | 211 616 | 233 982 | 22 366 | 9.56% | -1.36 |
Hungary | 9 754 | 11 757 | 2 003 | 17.04% | 10 669 | 12 369 | 1 700 | 13.74% | -3.30 |
Ireland | 11 521 | 12 628 | 1 106 | 8.76% | 11 955 | 13 275 | 1 319 | 9.94% | 1.18 |
Italy | 97 071 | 135 376 | 38 305 | 28.30% | 101 034 | 136 127 | 35 093 | 25.78% | -2.52 |
Latvia | 1 787 | 2 207 | 420 | 19.03% | 1 876 | 2 287 | 411 | 17.97% | -1.06 |
Lithuania | 2 764 | 3 816 | 1 052 | 27.57% | 2 888 | 3 925 | 1 037 | 26.42% | -1.15 |
Luxembourg | 3 732 | 3 823 | 90 | 2.35% | 3 432 | 3 634 | 202 | 5.56% | 3.21 |
Malta | 642 | 1 063 | 421 | 39.60% | 684 | 883 | 199 | 22.54% | -17.06 |
Netherlands | 42 708 | 47 050 | 4 342 | 9.23% | 44 879 | 48 751 | 3 872 | 7.94% | -1.29 |
Poland | 29 317 | 39 032 | 9 715 | 24.89% | 30 075 | 39 840 | 9 765 | 24.51% | -0.38 |
Portugal | 14 682 | 16 914 | 2 232 | 13.20% | 15 368 | 17 357 | 1 989 | 11.46% | -1.74 |
Romania | 11 496 | 20 116 | 8 620 | 42.85% | 12 939 | 20 599 | 7 659 | 37.18% | -5.67 |
Slovakia | 5 021 | 7 227 | 2 206 | 30.52% | 5 420 | 7 677 | 2 256 | 29.39% | -1.13 |
Slovenia | 3 155 | 3 411 | 256 | 7.51% | 3 219 | 3 406 | 188 | 5.52% | -1.99 |
Spain | 63 643 | 69 400 | 5 757 | 8.30% | 68 589 | 71 092 | 2 503 | 3.52% | -4.78 |
Sweden | 38 846 | 38 956 | 110 | 0.28% | 40 501 | 39 933 | -568 | -1.42% | -1.70 |
United Kingdom | 157 478 | 176 193 | 18 715 | 10.62% | 181 945 | 204 156 | 22 210 | 10.88% | 0.26 |
Total EU-27* | 977 121 | 1 137 342 | 160 220 | 14.09% | 1 033 822 | 1 185 230 | 151 408 | 12.77% | -1.31 |
Total EU-28 | 1 035 339 | 1 186 869 | 151 530 | 12.77% | |||||
Median | 10.92% | 10.85% | |||||||
* EU-28 without Cyprus |
Zdroj: Evropská komise
Odhad VAT Gapu, 2015-2016 (v milionech Eur)
2015 | 2016 | VAT Gap |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Country | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | |
BE | 27578 | 30906 | 3329 | 10.77 | 28722 | 31801 | 3079 | 9.68 | -1.09 |
BG | 4059 | 5117 | 1058 | 20.67 | 4417 | 5110 | 693 | 13.56 | -7.11 |
CZ | 12382 | 14903 | 2521 | 16.92 | 13091 | 15256 | 2165 | 14.19 | -2.73 |
DK | 25493 | 28546 | 3054 | 10.70 | 26519 | 28985 | 2466 | 8.51 | -2.19 |
DE | 211616 | 236322 | 24706 | 10.45 | 218784 | 241463 | 22679 | 9.39 | -1.06 |
EE | 1873 | 1999 | 127 | 6.33 | 1974 | 2118 | 144 | 6.78 | 0.44 |
IE | 11955 | 13375 | 1419 | 10.61 | 12826 | 14436 | 1610 | 11.15 | 0.54 |
EL | 12885 | 18243 | 5358 | 29.37 | 14333 | 20249 | 5916 | 29.22 | -0.15 |
ES | 68601 | 71498 | 2897 | 4.5 | 70591 | 72557 | 1966 | 2.71 | -1.34 |
FR | 151680 | 171547 | 19867 | 11.58 | 154430 | 175326 | 20896 | 11.92 | 0.34 |
HR | 5690 | 5941 | 251 | 4.22 | 6016 | 6086 | 70 | 1.15 | -3.07 |
IT | 101061 | 136814 | 35753 | 26.13 | 102957 | 138945 | 35988 | 25.90 | -0.23 |
CY | 1517 | 1690 | 174 | 10.28 | 1664 | 1746 | 83 | 4.73 | -5.55 |
LV | 1876 | 2265 | 389 | 17.17 | 2032 | 2290 | 258 | 11.27 | -5.90 |
LT | 2888 | 3880 | 992 | 25.57 | 3026 | 4009 | 983 | 24.52 | -1.05 |
LU | 3442 | 3523 | 80 | 2.28 | 3416 | 3445 | 29 | 0.85 | -1.43 |
HU | 10669 | 12611 | 1943 | 15.40 | 10587 | 12216 | 1629 | 13.33 | -2.07 |
MT | 684 | 708 | 24 | 3.42 | 729 | 749 | 20 | 2.71 | -0.71 |
NL | 44879 | 49584 | 4705 | 9.49 | 48557 | 50581 | 2024 | 4.00 | -5.49 |
AT | 26247 | 28529 | 2282 | 8.00 | 27300 | 29449 | 2149 | 7.30 | -0.70 |
PL | 30075 | 39727 | 9652 | 24.30 | 30479 | 38483 | 8004 | 20.80 | -3.50 |
PT | 15368 | 17640 | 2272 | 12.88 | 15770 | 17554 | 1784 | 10.16 | -2.72 |
RO | 12939 | 19747 | 6808 | 34.48 | 10968 | 17105 | 6137 | 35.88 | 1.40 |
SI | 3218 | 3507 | 289 | 8.24 | 3315 | 3604 | 290 | 8.4 | -0.20 |
SK | 5420 | 7664 | 2243 | 29.27 | 5420 | 7292 | 1872 | 25.68 | -3.60 |
FI | 18974 | 20379 | 1405 | 6.89 | 19694 | 21401 | 1707 | 7.98 | 1.8 |
SE | 40501 | 41975 | 1474 | 3.51 | 42770 | 43236 | 465 | 1.8 | -2.43 |
UK | 182152 | 204752 | 22600 | 11.4 | 166866 | 188906 | 22040 | 11.67 | 0.63 |
Total EU-28 | 1035722 | 1193392 | 157672 | 13.2 | 1047253 | 1194398 | 147146 | 12.3 | |
Median | 10.7 | 9.9 |
Zdroj: Evropská komise
Odhad VAT Gapu, 2017-2018 (v milionech Eur)
2017 | 2018 | VAT Gap |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Country | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | Revenues | VTTL | VAT Gap | VAT Gap % | |
BE | 29 763 | 33 619 | 3 856 | 11.5 | 31 053 | 34 670 | 3 617 | 10.4 | -1.0 |
BG | 4 664 | 5 313 | 649 | 12.2 | 5 097 | 5 711 | 614 | 10.8 | -1.5 |
CZ | 14 703 | 16 694 | 1 991 | 11.9 | 16 075 | 18 261 | 2 187 | 12.0 | 0.0 |
DK | 27 966 | 30 475 | 2 509 | 8.2 | 29 121 | 31 369 | 2 248 | 7.2 | -1.1 |
DE | 226 582 | 248 382 | 21 800 | 8.8 | 235 130 | 257 207 | 22 077 | 8.6 | -0.2 |
EE | 2 149 | 2 286 | 137 | 6.0 | 2 331 | 2 458 | 127 | 5.2 | -0.8 |
IE | 13 060 | 14 652 | 1 592 | 10.9 | 14 175 | 15 857 | 1 682 | 10.6 | -0.3 |
EL | 14 642 | 21 898 | 7 256 | 33.1 | 15 288 | 21 858 | 6 570 | 30.1 | -3.1 |
ES | 73 970 | 79 003 | 5 033 | 6.4 | 77 561 | 82 470 | 4 909 | 6.0 | -0.4 |
FR | 162 011 | 173 840 | 11 829 | 6.8 | 167 618 | 180 406 | 12 788 | 7.1 | 0.3 |
HR | 6 465 | 6 843 | 378 | 5.5 | 6 946 | 7 198 | 252 | 3.5 | -2.0 |
IT | 107 576 | 142 939 | 35 363 | 24.7 | 109 333 | 144 772 | 35 439 | 24.5 | -0.3 |
CY | 1 765 | 1 859 | 93 | 5.0 | 1 951 | 2 028 | 77 | 3.8 | -1.2 |
LV | 2 164 | 2 512 | 348 | 13.9 | 2 449 | 2 705 | 256 | 9.5 | -4.4 |
LT | 3 310 | 4 422 | 1 111 | 25.1 | 3 522 | 4 754 | 1 232 | 25.9 | 0.8 |
LU | 3 433 | 3 525 | 92 | 2.6 | 3 729 | 3 928 | 199 | 5.1 | 2.5 |
HU | 11 729 | 13 564 | 1 835 | 13.5 | 12 950 | 14 140 | 1 190 | 8.4 | -5.1 |
MT | 810 | 984 | 174 | 17.7 | 920 | 1 084 | 164 | 15.1 | -2.5 |
NL | 49 833 | 52 329 | 2 496 | 4.8 | 52 619 | 54 897 | 2 278 | 4.2 | -0.6 |
AT | 28 304 | 30 949 | 2 645 | 8.5 | 29 323 | 32 231 | 2 908 | 9.0 | 0.5 |
PL | 36 330 | 42 374 | 6 044 | 14.3 | 40 411 | 44 862 | 4 451 | 9.9 | -4.3 |
PT | 16 810 | 18 872 | 2 062 | 10.9 | 17 865 | 19 754 | 1 889 | 9.6 | -1.4 |
RO | 11 650 | 17 727 | 6 077 | 34.3 | 12 890 | 19 485 | 6 595 | 33.8 | -0.4 |
SI | 3 482 | 3 640 | 159 | 4.4 | 3 765 | 3 913 | 148 | 3.8 | -0.6 |
SK | 5 919 | 7 362 | 1 443 | 19.6 | 6 319 | 7 899 | 1 579 | 20.0 | 0.4 |
FI | 20 404 | 21 510 | 1 106 | 5.1 | 21 364 | 22 171 | 807 | 3.6 | -1.5 |
SE | 44 115 | 44 987 | 872 | 1.9 | 43 433 | 43 739 | 306 | 0.7 | -1.2 |
UK | 162 724 | 184 706 | 21 982 | 11.9 | 168 674 | 192 126 | 23 452 | 12.2 | 0.3 |
Total EU-28 | 1 086 332 | 1 227 266 | 140 935 | 11.5 | 1 131 912 | 1 271 953 | 140 042 | 11.0 | -0.5 |
Median | 10.9 | 9.2 |
Zdroj: Evropská komise
Oblast DPH je silně regulována právem EU. Harmonizovaný systém, který byl zaveden v roce 1977 jako přechodný a dodnes tak funguje, vykazuje řadu odchylek pro jednotlivé členské státy a jeho roztříštěnost je dána i tím, že DPH je spravována a vybírána 28 různými finančními správami.Flexibilita členských států při výběru DPH je legislativou EU značně omezena. Evropská Komise již několik let hovoří o přípravě tzv. definitivního režimu, a v letech 2016 a 2017 předložila legislativní návrhy v této oblasti, jeho konkrétní podoba však stále zůstává nejasná. Evropská Komise vidí budoucnost DPH v EU ve zdanění v místě destinace prostřednictvím tzv. one-stop-shop. Zdanitelná plnění by podléhala DPH bez ohledu na to, zda jsou domácí či intra-unijní a daňové správy členských států by vybíraly daň bez ohledu na to, kterému státu tato daň patří. V počáteční fázi by někteří plátci DPH mohli pokračovat v uplatňování osvobození intra-unijních plnění, avšak pouze po získání speciálního certifikátu (vedle registrace k DPH). Diskuse o novém systému může trvat mnoho let.
Úniky na DPH v EU jsou přitom velmi vysoké a nejvíce k tomu přispívá karuselový podvod. Možným řešením je přitom výrazné rozšíření možnosti uplatnit metodu přenesené daňové povinnosti (reverse charge), která vůči karuselovému podvodu funguje. Použití této metody dává velký smysl v době, kdy finanční správy mají k dispozici moderní technologie. Širší použití metody přenesené daňové povinnosti (reverse charge) by vhodně doplnilo další v ČR zavedené nástroje, zejména kontrolní hlášení.
Česká republika požádala již v červnu 2014 o udělení výjimky, která umožňuje členským státům EU plošný reverse charge zavést. Rada ECOFIN tuto žádost s konečnou platností schválila v listopadu 2019. Sektorový režim reverse charge se nyní využívá ve všech odvětvích, kde to stávající legislativa Evropské unie umožňuje. V současnosti je však výjimka pro aplikaci mechanismu časově omezena a platí do 30. června 2022. Ministerstvo financí nicméně bude na evropské úrovni i nadále usilovat o prodloužení doby, po kterou bude možné plošný reverse charge využívat.
Přehled akcí ČR ve věci iniciativy reverse charge na nejvyšší úrovni:
2.10. 2018
Rada ECOFIN nalezla shodu o obecném přístupu ohledně návrhu o plošném reverse charge. Tisková zpráva zde. Schválený návrh je k dispozici zde: Schválený návrh o plošném reverse charge (.PDF, 377 kB)
19. 9. 2018
Premiér Andrej Babiš se na okraji neformální Evropské rady v Salzburku setkal s francouzským prezidentem Emannuelem Macronem a uzavřeli vyjednávání o možné podobě návrhu o plošném reverse charge a s potěšením konstatovali, že mezi ČR a Francií byla nalezena shoda o kompromisu.
13. 7. 2018
Ministři financí na zasedání rady ECOFIN dospěli k závěru, že všechny státy jsou připraveny k dohodě o návrhu o všeobecném reverse charge po dopracování některých požadavků Francie, Slovinska, Řecka a Kypru na svém příštím zasedání (říjen 2018). Francie a Slovinsko potvrdili, že budou návrhu otevřeni, pokud kompromisní text zohlední jejich požadavky. Tisková zpráva zde.
30. 6. 2018
Předseda vlády Andrej Babiš diskutoval o možnosti zavedení všeobecného reverse charge v České republice s prezidentem Macronem v rámci bilaterálního setkání v Paříži.
28. 6. 2018
Evropská rada přijala závěry, v nichž kromě jiného také apeluje na rychlé přijetí návrhu na všeobecný reverse charge (část III. odst. 15.). Doplnění navrhl premiér ČR Andrej Babiš. Závěry ER poskytly zásadní impuls pro další vývoj.
25. 5. 2018
Ministři financí se na květnovém zasedání rady ECOFIN pokusili o schválení návrhu na všeobecný reverse charge. Shoda nebyla dosažena, proti se vyslovila Francie a Slovinsko. Tisková zpráva ze zasedání zde.
27. 4. 2018
Ministryně financí Alena Schillerová jednala na okraji neformálního zasedání rady ECOFIN s francouzským ministrem financí Brunem Le Mairem, o tom, jak dosáhnout shody na návrhu o všeobecném reverse charge.
27. 3. 2018
Ministryně financí Alena Schillerová zaslala dopis (.PDF, 3405 kB) francouzskému ministru financí Bruno Le Maireovi, v němž navazuje na rozhovory předsedy vlády Babiše s prezidentem Macronem a apeluje na francouzskou stranu, aby byl co nejdříve společně nalezen životaschopný kompromis.
8. 3. 2018
Předseda vlády Andrej Babiš zaslal dopis (.PDF, 2753 kB) francouzskému prezidentovi Emmanuelovi Macronovi, v němž vysvětluje význam všeobecného reverse charge pro boj proti karuselovým podvodům a apeluje na přijetí souvisejícího návrhu Evropské komise. Předseda vlády Babiš k této otázce hovořil rovněž na zasedáních Evropské rady v prosinci 2017, v únoru a v březnu 2018, stejně jako v bilaterálních rozhovorech s premiéry. Někteří z nich (Mark Rutte, Sebastian Kurz, Mateusz Morawiecki) na jednání Evropské rady rovněž uvedli, že výši nevybrané DPH v EU považují za nepřijatelnou a Českou republiku tím podpořili.
11. 7. 2017
Ministr financí Ivan Pilný vedl na okraji zasedání rady ECOFIN bilaterální rozhovor s francouzským ministrem financí Brunem Le Maire o důvodech, proč Francie odmítá jako jeden z posledních států EZ návrh na zavedení všeobecného reverse charge v České republice. Ministr Le Maire považuje návrh vypracovaný Komisí za protiprávní, zároveň naznačil otevřenost v hledání řešení souladného s primárním právem EU. Tisková zpráva k zasedání Rady ECOFIN je zveřejněna zde.
26. 6. 2017
Ministr financí Ivan Pilný zaslal dopis (.PDF, 1095 kB) svému francouzskému protějšku, ve kterém znovu vysvětlil pozici České republiky k projednávaným návrhům v oblasti DPH a požádal, zda by bylo možné podrobnosti diskutovat bilaterálně na okraji červencového zasedání Rady ECOFIN.
16. 6. 2017
Ministr financí Ivan Pilný na zasedání Rady ECOFIN v Lucemburku znovu potvrdil, že schválení návrhu o výjimce na všeobecný reverse charge je prioritou České republiky. Vyjádřil se také k návrhu na zavedení snížené sazby DPH na publikace včetně elektronických knih, kde poukázal na celou řadu technických i právních problémů a zejména nutnost řešit oblast digitálního trhu komplexně. Ani jeden z návrhů v oblasti DPH nezískal jednomyslnou podporu všech členských států. Související tiskovou zprávu naleznete zde.
22. 4. 2017
Na okraji neformálního zasedání Rady ECOFIN v La Vallettě vedl ministr financí Andrej Babiš bilaterální rozhovory s ministry financí Rumunska a Lotyšska o možném fungování všeobecného reverse charge v České republice, po případném schválení návrhu, který Evropská komise předložila v prosinci 2016. Ministři obou dotčených států potvrdili svojí podporu.
21. 3. 2017
Ministři financí EU znovu jednali o návrzích v oblasti DPH, tedy o výjimce na všeobecný reverse charge a o snížených sazbách na publikace včetně elektronických knih. Delegaci ČR vedl ministr financí Andrej Babiš. Tiskovou zprávu naleznete zde.
27. 1. 2017
Komise představila ministrům financí na ECOFIN návrh k obecnému reverse charge. Komentář ministra financí k jeho obsahu je zde.
24. 1. 2017
Ministři financí ČR a Rakouska Andrej Babiš a Hans Jörg Schelling zaslali komisaři Moscovici společný dopis (.PDF, 587 kB) s komentářem předloženého návrhu a apelem na rychlé schválení.
21. 12. 2016
Komise předložila návrh na dočasnou výjiku na obecný reverse charge. Návrh umožňuje použít reverse charge zainteresovaným členským státům, které splní přísně nastavené podmínky na domácí zdanitelná plnění nad 10 tisíc euro.
24. 11. 2016
Evropský parlament přijal usnesení k definitivnímu systému DPH v EU a boji proti daňovým podvodům, v němž vyzval Komisi, aby zhodnotila dopady reverse charge prostřednictvím pilotních projektů, jak požadují některé členské státy.
1. 10. 2016
Česká republika zavedla metodu reverse charge na telekomunikační služby, které jsou poslední položkou pro sektorový reverse charge podle Směrnice EU o společném systému DPH. K dalšímu rozšíření této metody je nutná změna legislativy EU.
7. 9. 2016
Komise zveřejnila nejnovější data o výši mezery DPH v členských státech EU. Česká republika zaznamenala výrazné zlepšení.
31. 8. 2016
Generální ředitel Finanční správy Martin Janeček vysvětloval ve výboru ECON Evropského parlamentu význam metody reverse charge při potlačování karuselových podvodů.
5. 8. 2016
Ministr financí Německa Wolfgang Schäuble vyjádřil podporu iniciativě ministra financí Andreje Babiše při rozšiřování reverse charge v českém tisku.
17. 6. 2016
Na zasedání ministrů financí států EU v Lucemburku (klik – tisková zpráva – viz odkaz) ČR získala písemný závazek Evropské komise, že Komise do konce roku 2016 předloží legislativní návrh umožňující členským státům zavést mechanismus přenesení daňové povinnosti, následujícího znění "The Commission commits to present, before the end of the year, a legislative proposal allowing individual Member States to derogate from the common system of value added tax so as to apply a generalised reverse charge mechanism to domestic supplies above a defined threshold and preserving the Internal Market." Prohlášení je součástí zápisu zasedání rady ECOFIN.
25. 5. 2016
Po diskusi ministrů financí států EU k Akčnímu plánu komise o DPH přijala Rada ECOFIN závěry, v nichž je jako jeden z nástrojů boje proti podvodům na DPH pro krátkodobý horizont zmíněno širší využití mechanismu reverse charge. Případný legislativní návrh by měl být určen pro státy, které jsou vážně zasaženy úniky na DPH (.PDF, 143 kB).
23. 4. 2016
Ministři financí států EU diskutovali o možných řešeních úniků na DPH pro krátkodobý horizont na neformálním zasedání Rady EU pro hospodářské a finanční záležitosti (ECOFIN) v Amsterdamu. Hlavním tématem byly nekalé daňové praktiky v oblasti korporátní daně (panama Papers) a spolupráce daňových správ při odhalování karuselových podvodů.
7. 4. 2016
Evropská Komise vydala dlouho očekávaný Akční plán o DPH. Kromě definitivního režimu DPH v EU se v něm věnuje také boji proti daňovým úniku v kratším horizontu, pro nějž připouští i rozšíření reverse charge mechanismu a budoucí úpravě sazeb DPH v EU. Plné znění sdělení Komise a doplňující informace naleznete zde.
1. 2. 2016
Česká republika zavedla metodu reverse charge na jednu z posledních položek, kde to legislativa EU umožňuje, a to na dodání elektřiny a plynu.
15. 1. 2016
Rada ECOFIN diskutovala o boji proti podvodům v oblasti DPH a rozšíření metody reverse charge. Tento bod byl na program zařazen na žádost České republiky. Proběhla výměna názorů mezi ministry financí, která potvrdila, že se jedná o mimořádně aktuální téma. Tiskovou zprávu k této události naleznete zde.
18. 12. 2015
Česká republika na Coreper II oficiálně požádala, aby na program lednového zasedání Rady ECOFIN dne 15.1.2016 byl zařazen bod "Boj proti podvodům na DPH v EU: Využití metody přenesení daňové povinnosti" ("Combatting VAT fraud in the EU: use of the Reverse Charge Mechanism").
4. 12. 2015
Ministerstvo financí uspořádalo mezinárodní odbornou konferenci „Rozšířením reverse charge proti daňovým únikům“ v Praze za účasti ministra financí ČR a Maďarska, prezidenta finanční správy SR a generálního finančního ředitele ČR.
19. 11. 2015
Ministr Babiš vystoupil na odborné konferenci (.PDF, 205 kB)v Budapešti „CEE VAT Antifraud Conference” spolu s maďarským ministrem financí Mihály Vargou s návrhem, jak podvody v DPH efektivně řešit v krátkodobém horizontu.
12. 11. 2015
Pracovní skupina Rady na vysoké úrovni pro daně (Lucemburské předsednictví) jednala o dokumentu ČR "Broadening the reverse charge mechanism in respect of domestic supplies" (.PDF, 88 kB) Z diskuse vyplynulo, že řada států považuje metodu přenesení daňové povinnosti (reverse charge) za jednu z alternativ pro definitivní režim. Jednalo se o součást přípravy orientační debaty ministrů na toto téma.
6. 11. 2015
Ministr financí pozval ministry financí Visegrádské skupiny, Rakouska, Bulharska, Rumunska a Nizozemska a klíčové profesní asociace v České republice na mezinárodní konferenci "Rozšířením systému reverse charge proti daňovým únikům".
6. 10. 2015
Ministr financí Babiš podmínil svůj souhlas se směrnicí o automatické výměně informací o předběžných daňových rozhodnutích tím, že rada ECOFIN bude v blízké budoucnosti řešit podvody v oblasti DPH. V tomto smyslu bylo do zápisu jednání Rady ministrů vloženo jednostrané prohlášení, které apeluje na testování širšího použití metody reverse charge, např. formou pilotního projektu v ČR.
17. 9. 2015
Ministr Babiš zaslal komisaři Moscovici další dopis (.PDF, 1093 kB) (v kopii předsedovi Junckerovi a místopředsedovi Dombrovskisovi), ve kterém apeloval na nutnost rychlého řešení, mimo jiné i v kontextu nově zveřejněného VAT GAP.
11. 9. 2015
Ministr Babiš znovu hovořil o nutnosti řešit podvody v DPH a o možném využití metody reverse charge na neformálním zasedání rady ECOFIN. Následně o této alternativě jednal s komisařem Moscovici.
29. 7. 2015
Ministr financí Babiš odpověděl (.PDF, 635 kB) na dopis komisaře Moscovici, který se týkal daňových rájů a připomněl, že se stejnou intenzitou je potřeba řešit DPH.
16. 6. 2015
Česká republika podala spolu s Rakouskem, Slovenskem a Bulharskem společnou žádost (.PDF, 213 kB) o povolení reverse charge na zdanitelná plnění přesahující 10 000 eur. Žádost byla zamítnuta dne 28.10.2015 sdělením komise(.PDF, 262 kB) s odůvodněním, že rozsah žádosti je v rozporu s ustanoveními směrnice o DPH.
7. 5. 2015
Ministři financí České republiky, Rakouska, Bulharska, Slovenska, Maďarska a náměstek ministra financí Spolkové republiky Německo se setkali ve Vídni a diskutovali o dalším společném postupu.
24. 3. 2015
Ministr Babiš a ministr Schelling zaslali společný dopis ministrům financí (.PDF, 631 kB) Nizozemska, Bulharska, Slovenska, Chorvatska, Estonska, Litvy, Lotyšska, Německa, Polska, Rumunska a Maďarska s dalším apelem, že v oblasti úniku DPH se musí něco konat.
27. 1. 2015
Ministr Babiš na jednání rady ECOFIN při diskuzi o budoucím programu komise vyjádřil politování, že v programu na rok 2015 chybí jakékoliv opatření pro boj proti DPH únikům. Byl podpořen několika dalšími ministry financí. Téhož dne se ministr Babiš bilaterálně setkal s komisařem Moscovici, jednali mezi čtyřma očima o otázce reverse charge. Komisař Moscovici označil za jediné možné řešení pro krátkodobý horizont žádost podle čl. 395 směrnice o DPH a zdůraznil, že by měla větší šanci na úspěch, pokud by byla podána více státy v regionu.
8. 1. 2015
Ministr Babiš zaslal dopis (.PDF, 99 kB) s apelem na řešení daňových úniků DPH všem 27 ministrům financí EU.
13. 11. 2014
Ministr Babiš zaslal komisaři Moscovici dopis (.PDF, 903 kB) s urgencí, aby byly učiněny kroky ve věci VAT úniků. Podobný dopis zaslali ministři Slovenska a Rakouska.
2. 10. 2014
Ministři financí České republiky, Německa, Rakouska, Maďarska a Polska se setkali v Praze k diskuzi o společných prioritách, hlavním tématem byl boj proti daňovým únikům v oblasti DPH a možné společné kroky.
20. 6. 2014
Ministr Babiš vystoupil k otázce úniků na DPH na zasedání Rady ECOFIN a označil rozšíření reverse charge za efektivní, jednoduché a férové řešení.
Všem výše uvedeným akcím předcházela řádná příprava na pracovních úrovních. V únoru 2015 byla vládním výborem pro EU schválena informace o postupu ve věci této iniciativy (.PDF, 534 kB).
Doporučované
- Publikováno Doporučeno 161 Kompenzační bonus pro podnikatele
- Publikováno Doporučeno 126 Jednotný dotační portál
- Publikováno Doporučeno 98 Struktura a vývoj státního dluhu
- Publikováno Doporučeno 67 RISPF
- Publikováno Doporučeno 54 Daňový kalendář
Nejčtenější
- Publikováno Přečteno 5362560 Realizované transakce pro rok 2021
- Publikováno Přečteno 1197116 RISPF
- Publikováno Přečteno 1140123 Realizované transakce pro rok 2022
- Publikováno Přečteno 928721 Daňové tiskopisy
- Publikováno Přečteno 925043 Jednotný dotační portál