Novinky

V médiích

Ministerstvo financí a jeho lidé v médiích. Dementi a reakce ministerstva na nepřesnosti a zavádějící informace.

ilustrace
Kdo
Typ
Období

Celkem 885 stránek pro témata Ministr financí

Ilustrační obrázek - Miroslav Kalousek: Nikdo neví, co bude příští rok

Vydáno

Miroslav Kalousek: Nikdo neví, co bude příští rok

* E15: Sestavoval jste někdy rozpočet ve složitější situaci? Mám na mysli jak vnitropolitickou situaci, tak finanční krizi…

Ne, nikdy. Nemyslím si, že v historii státu byla komplikovanější situace pro sestavení státního rozpočtu a pro odhad skutečného vývoje ekonomiky v příštím roce. Sestavujeme ho v naprosto mimořádných turbulencích, kdy se každý měsíc mění indikátory. Nejpoctivější je říci, že nevím, jaký bude skutečný vývoj v příštím roce. Neví to vůbec nikdo. 

Ilustrační obrázek - I levice by měla chtít větší míru solidarity

Vydáno

I levice by měla chtít větší míru solidarity

* LN Na mimořádné schůzi sněmovny se v úterý mělo jednat o novele o dani z příjmu, aby se od roku 2009 nezvýšily daně pro nízkopříjmové skupiny (Kalousek navrhuje nechat sazbu daně na 15 procentech a snížit sociální pojištění o jeden a půl procentního bodu – pozn. red.). K projednání bodu ale vůbec nedošlo. Můžete to ještě do konce roku stihnout?

Ve středu bude jiná mimořádná schůze týkající se druhého čtení rozpočtu. Ta skončí někdy po obědě a pak se bude pokračovat v úterní mimořádné schůzi, která byla přerušena. Ve středu, ve čtvrtek i příští týden. Na daň z příjmu zcela určitě dojde s tím, že třetí čtení by bylo příští týden. Pokud sněmovna nějakou podobu schválí, tak při vstřícném postoji je ještě pořád možné to do konce roku schválit. 

Vydáno

Opatrně s plány Bruselu

* Ve středu zveřejnila Evropská komise „záchranný plán“ pro evropské ekonomiky. Jaké příležitosti poskytuje pro českou ekonomiku?

Hlavní přínos spatřuji v možnostech získání prostředků ze sociálního fondu k podpoře zaměstnanosti a také urychlení čerpání peněz ze strukturálních fondů unie.

Vydáno

Můj návrh odstraní spory kolem zdravotní péče

* Navrhl jste novelu zákona o zdravotním pojištění, která by měla jinak stanovit standardy péče. V čem váš návrh spočívá?

Předložil jsem svoji verzi tolik diskutovaného § 18 tohoto návrhu o podmínkách poskytování hrazených služeb. Nabízím technické řešení, které by vyhovělo legitimním námitkám některých mých kolegů z KDU-ČSL. 

Vydáno

Vyšší garance za vklady v tuzemských bankách, to je jedna z věcí, o které dnes budou rozhodovat poslanci

Tady je ranní Radiožurnál. Za deset minut osm hodin. Vyšší garance za vklady v tuzemských bankách, to je jedna z věcí, o které dnes budou rozhodovat poslanci. Vláda už dřív odsouhlasila změny v těchto parametrech, pojištění sto procent vkladů klientů do maximální částky padesát tisíc eur, tedy asi milion a čtvrt, takto by mělo být z fondu pojištění vkladů, sedm, devadesát sedm procent vkladů drobných klientů. Když teď přijde klient v bance o peníze, nedostane úplně celou částku zpátky, limit v eurech je poloviční. V Ranním interview vítám ministra financí Miroslava Kalouska, dobrý den. Můžeme na úvod, pane ministře, říct, proč tahle ta změna? Jestli třeba byla i trochu plánovaná a nebo jenom vzniká z té finanční situace?

Tak směrnice Evropské unie je minimálně dvacet tisíc euro, nebo, promiňte, my máme pojištěny vklady do výše dvaceti tisíc euro, ale pouze z devadesáti procent. Jak vypukla finanční krize, tak vláda chce uklidnit vkladatele, byť jsou české banky bezpečné, tak posílit jistotu vkladatele tím, že zvyšuje tu částku na padesát tisíc euro novelou zákona o bankách a to, co je ještě důležitější než ta samotná částka, tak garantuje, že jsou pojištěny ze sta procent, to znamená, odpadá tam ta desetiprocentní spoluúčast. 

Vydáno

Končím s eurem

* EURO: S čím jste se vrátil ze setkání ministrů financí Evropské unie?

Na stůl se dostaly ambiciózní návrhy francouzského předsednictví. Šlo o podrobný popis společné evropské pozice na summitu zemí G20 (skupinu G20 tvoří 19 ekonomicky nejsilnějších států světa a Evropská unie – pozn. red). Spousta věcí byla formulována konkrétně bez jakýchkoli dopadových studií. Myslím si, že je vyloučeno, aby tyto návrhy na summitu skutečně reprezentovaly postoj Evropské unie. Jediné, co lze podpořit, je snaha o globální koordinaci řešení světové finanční krize. 

Vydáno

O předsednickou funkci v KDU-ČSL se ucházet nebudu

* Nemáte chuť se vrátit do čela strany? Ministryně obrany Vlasta Parkanová v pondělí řekla, že pokud byste se pokusil o návrat, měl byste její podporu.

Na tuto otázku jsem odpovídal několikrát, naposledy vašemu deníku. Je to samozřejmě kompliment, vážím si toho. Je pravda, že to není ojedinělý hlas. Ale já jsem jednoznačně rozhodnut na předsedu už nekandidovat. 

Vydáno

Kalousek: na dávky a platy nesáhneme

* ČSSD obvinila vládu, že nedoceňuje dopady finanční krize do rozpočtu. Chce pozvat guvernéra ČNB do Sněmovny k diskusi o dopadech.

ČSSD se může scházet, s kým chce. Pro mne je rozhodující, že Sněmovna propustila rozpočet do druhého čtení a současně zafixovala výdaje tak, aby nemohly být nezodpovědně zvyšovány. To je to nejdůležitější. Stabilita dostala naštěstí přednost před nezodpovědností.

Vydáno

Stát bude škrtat. Ale o kolik?

* Česká ekonomika má příští rok zpomalit a příjmy rozpočtu tak budou zřejmě nižší, proč neuděláte v rozpočtu rovnou změny?

Já se pořád ještě nevzdávám naděje, že příjmy rozpočtu bude možné naplnit. Ona totiž neplatí ta jednoduchá rovnice, že příjmy se rovnají výši HDP. Jsou tady i jiné podstatné věci. Třeba populistické návrhy v zákoně o daních z příjmů a o spotřebních daních, které tlačí hlasovací koalice Filip, Paroubek, Tlustý. Ty jsou pro příjmy veřejných rozpočtů mnohonásobně vyšším rizikem než celá americká krize. Jaké budou důsledky krize, zatím určitě nevíme, zato určitě víme, že koalice Filip, Paroubek, Tlustý je úporná a bude škodit. 

Vydáno

Kalousek: Poslanci neznají jednací řád

* LN Pane ministře, na rozdíl od mnohých vašich kolegů říkáte, že návrh zákona o státním rozpočtu prošel do druhého čtení. Jak je možné, že existuje tolik interpretací situace, která nastala?

Vychází to z neznalosti poslanců, kteří zjevně nečetli jednací řád sněmovny, respektive postup při projednávání návrhu státního rozpočtu. Jedná se o ingerenci legislativy do exekutivy. Návrh zákona o státním rozpočtu se neprojednává jako jiné zákony, nelze ho klasickým způsobem zamítnout. Rozpočet proto postupuje do druhého čtení bez schválených parametrů.