Ministerstvo financí logo, na hlavní stránku

CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Ministryně Schillerová pro ČT: rozpočet, plány vlády a EET

Zdroj: Česká televize, 20. prosince 2025

Sledujete pořad Týden v politice a hostem je tento týden nová ministryně financí Alena Schillerová, dobrý den.

Dobrý den a děkuji za pozvání.

Paní ministryně, tak vy jste tento týden měla několik jednání, ať už to byly schůzky s ministry na konci týdne nebo potom na začátku týdne, to bylo třeba i jednání vlády nebo koaliční rady. Někteří účastníci ještě předtím zmiňovali, že by se vlastně ten schodek, který je v tuto chvíli navržený ještě z dob Fialovy vlády – 286 miliard – mohl o něco zvýšit. Tak zvýší se?

Já nechci předjímat, protože ještě vlastně musíme o tom debatovat na koaliční radě, musíme se o tom pobavit na vládě. Já jsem v tuto chvíli absolvovala schůzky se všemi velkými klíčovými kapitolami, abychom si zreálnili příjmy a výdaje jednotlivých kapitol, protože rozpočet, který připravila Fialova vláda, tak není ani reálný, ani pravdivý, ani nevypovídá o té skutečné situaci. Takže prostě skutečně se podívat do střev toho rozpočtu. Já v tuto chvíli ty věci počítám, dávám dohromady. Nemohu vyloučit to, na co se mě ptáte, ale pokud nebudu mít závěrečná čísla, nebudu to mít probráno na koaliční radě, následně na vládě. Tak určitě bych o tom zatím do médií nechtěla mluvit.

Tam je vlastně velmi tenká hrana i s tím zákonem o rozpočtové odpovědnosti. Tak jak se k tomu postavíte?

Za prvé, mám dva argumenty. První argument je ten, že Poslanecká sněmovna, která vzešla z těchto voleb, vrátila rozpočet k přepracování vládě. A tam ji zavázala vlastně k celé řadě buď revizních úkonů, nebo vlastně konkrétních úprav. A v závěru se uvádí: proveďte i škrty, proveďte úpravy na výdajové straně. A nebude-li možné jinak postupovat, tak se ukládá vládě: zvedněte schodek, sněmovna je suverén.

Přece jenom, ale porušit přitom jiný zákon, třeba o rozpočtové odpovědnosti?

Hned vysvětlím. Sněmovna je suverén a my nemůžeme neustále selhávat, jako lhala tato Fialova vláda, že neustále předkládala rozpočty, které nebyly pravdivé, úplné a reálné. Takže to je jeden argument. Druhý je ten, že v minulém volebním období došlo ke změně tzv. Paktu stability Evropské unie. A náš zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti s ním není v tuto chvíli v souladu a musí se přepracovat.

Nicméně, ale stále je platný?

Je platný. Máte pravdu, ale jsme ve fázi, kdy ve sněmovně je návrh novely, která ale samozřejmě bude muset být přezkoumána a posouzena novou vládní většinou. Takže v tuto chvíli, jestliže si mám vybrat jedno z menších zel, vybírám si to, aby rozpočet byl reálný, pravdivý a úplný. Ale znovu říkám, žádnými čísly teď nechci šermovat, pane redaktore, protože jsem je ještě úplně nedopočetla a hlavně neinformovala koaliční radu.

A vládu by se mohl schodek navýšit v řádu miliard, možná desítek?

Já teď nechci vůbec předjímat. Je to dost pravděpodobné, nebudu vám lhát, protože zatím mám za sebou ty schůzky a skutečně, i když jsme se snažili minimalizovat požadavky, tak pokud mluvím za ty největší kapitoly, tak to nejsou moc dobré zprávy. První věc je kapitola ministerstva dopravy, respektive Státní fond dopravní infrastruktury. Tam mě potěšil pan ministr, pan ministr dopravy nový, v tom směru, že chce dělat revizi na železnicích, skutečně. Upozornil mě, že tam je jakási inflace – když to přeženu, železniční inflace – on to nazval 40 %, takže se mu to samozřejmě nepozdává a chce si tam udělat pořádnou revizi. No, a pak je tady velká kapitola a problematická ministerstva práce a sociálních věcí, kde jde znovu, to opakuji, o mandatorní, neboli zákonné výdaje. Tam se ukazuje po té schůzce, že jsme měli pravdu, že skutečně tam je obrovský propad nebo chybějící peníze na mandatorní výdaje.

Když tady mluvíme o tom, kde ještě budou potřeba peníze navíc. Naopak nové příjmy, které by se daly najít, jsou nějaké, nebo je hledáte vůbec?

Tak je potřeba připomenout, že to je rozpočet roku 2026, který připravila Fialova vláda. My ten rozpočet zreálníme, uděláme ho pravdivý, reálný, ale je to pořád jejich rozpočet, toho se nemohou zříct. To znamená příjmová strana, kterou také zreálníme, bude odpovídat poslední makroekonomické predikci z listopadu letošního roku, protože tam byla vykouzlena určitá čísla. Makroekonomická predikce předpovídá vyšší ekonomický růst. To přinese i vyšší příjmy, tím se ty chybějící příjmy jakoby nahradí tímto. Ale my jsme nemohli mít vliv na příjmovou stranu, žádná naše opatření nemohla logicky být v platnosti a v účinnosti.

Narážím na to, že jste před volbami zmiňovali, že máte plán, jak situaci vyřešit. Přemýšlím, jestli tedy jste neměli přijít třeba kompletně se svým rozpočtem, vlastně v nějakých konturách těch zákonů, které tady teď jsou, a příjmů.

Já to ráda vysvětlím, jak tu mediální zkratku, kterou samozřejmě média, ale i opoziční poslanci přebírali. My jsme po volbách, když se vedl ten spor poslat, neposlat, už se k tomu nechci vracet, věděli prokazatelně, že chybí desítky miliard ve Státním fondu dopravní infrastruktury a že to nesedí na rozpočet. V té chvíli jsme byli připraveni. Tak jsme si to předchystávali, že bychom udělali nějaké přesuny v rámci druhého čtení, abychom nemuseli jít do rozpočtového provizoria. Jenže jsme netušili, že tady budou chybět desítky miliard mandatorních zákonných výdajů na ministerstvu práce a sociálních věcí. Další peníze, které chybí, jsou na kofinancování evropských projektů, ať už je to v kapitole zemědělství, nebo v kapitole školství. Kdybychom ty peníze tam nedodali, přišli bychom o evropské peníze. A tak bych mohla pokračovat. To jsou takové miny, které nám tam nechal exministr financí Stanjura, který prostě vybudoval to známé „letadlo“, které po volbách narazilo.

No, a v tu chvíli už jsme věděli, že to nebude možné, že přesuny prostě nevyřeší, proto byl tehdy pětihodinový rozpočtový výbor, abychom aspoň získali nějaké představy, a ty evidentně vedly k tomu, že nakonec jsme se rozhodli, naše vládní většina nebo parlamentní většina, ať jsem přesná, hlasovat pro vrácení rozpočtu. Rozpočet je zákon roku a jsou za ním tisíce různých řádků tabulek provázaných se všemi resorty, a ten skutečně v pár lidech ve sněmovně bez aparátů neuděláte. To je úplně nereálná představa. Čili naše představa byla o těch základních konturách, jak zachránit rozpočet, abychom nešli do rozpočtového provizoria, které se potom ukázalo po tom pětihodinovém rozpočtovém výboru jako naprosto liché.

Možná, když jste zmínila sněmovnu a to, jak se vracel rozpočet k přepracování, tam zároveň sněmovna zavázala vládu, aby ho vrátila 20 dnů po doručení. To uplynulo v tomto týdnu. Rozpočet zpátky ve sněmovně přepracovaný není. Tak když jsme se tady bavili o tom porušení zákona o rozpočtové odpovědnosti, tady je další porušení tohoto usnesení. Přece jenom, není to na první týden až příliš mnoho porušení různých zákonů a usnesení?

Tak já myslím, že zákon zatím porušen nebyl. A co se týče usnesení – ano, máte pravdu – je to porušení, protože dvacetidenní lhůta uplynula 17. prosince. Nicméně zapojím selský rozum a logiku věci. Naše vláda vznikla v pondělí, tuším patnáctého, pokud se nemýlím, sedmnáctého bylo ve středu. Nikdo nemůže očekávat, že bychom mohli tuto lhůtu splnit.

Přece jenom máte ve sněmovně většinu, mohli jste už s tím počítat a nastavit si lhůtu delší?

Nemohli. To je minimální lhůta dvacetidenní, maximální třicetidenní a my jsme nevěděli, kdy vznikne vláda. V momentě, kdy rozhodovala sněmovna, jsme nevěděli, kdy vláda vznikne – ona taky mohla vzniknout v lednu. Nikdo nemohl předjímat, jak se rozhodne postupovat pan prezident, takže jsme se snažili naopak zkrátit lhůtu a dát šanci dosluhující vládě, aby svůj rozpočet přepracovala. To se nestalo, je to lhůta, je to skutečně porušení usnesení, nicméně lhůta je pořádková, sankce z toho nevyplývají a my uděláme všechno pro to, aby rozpočet byl zpracován co nejrychleji.

Paní ministryně, tak já se možná zeptám, jaké budou za vás hlavní plány v nejbližším roce nové vlády. Zmiňovala se hodně často třeba elektronická evidence, zmiňovala jste, že by mělo začít platit od roku 2027. Tak opravdu se to během jednoho roku stihne, protože když si pamatuju, jak se schvalovalo EET v minulosti, tak to bylo opravdu dlouhé.

Tak já jsem měla velice dlouhou poradu vedení ministerstva financí, kde už jsem zadávala konkrétní úkoly. Začali jsme tím, že se mění systemizace. Dosluhující vláda Petra Fialy se zavázala, že bude redukovat výdaje, takže skončilo u toho, že exministr financí Stanjura vlastně vytvořil oddělení revize výdajů. A jestli si pamatujete film "Jistě, pane ministře", tak stejně tak chrlili tabulky a obtěžovali všechny okolo. Ale k žádné revizi výdajů nedošlo.

Možná k tomu se ještě dostaneme. Začneme tou elektronickou evidencí – počítáte s tím, že to během roku stihnete?

Počítáme s tím. Vytvořila se pracovní skupina, kde se bude jednak vytvářet legislativa. Zadala jsem samozřejmě parametry té legislativy tak, jak jsme s tím šli do voleb a jak se to odrazilo v našem návrhu programového prohlášení vlády, který budeme schvalovat v lednu. Takže, a samozřejmě současně s tím – vedle toho ruku v ruce, a to bývá vždycky největší problém – je IT řešení. Ale my nebudeme stavět na zelené louce, takzvaně. Součástí zákona bude i daňový balíček, kde promítneme benefity tak, jak jsme se dohodli: ať už je to osvobození spropitného od daní a pojistného, ať už je to snížení DPH na nealko nápoje v rámci stravovací služby, ať už jsou to různé benefity, ke kterým se chceme vrátit, jako sleva na manželku, sleva na studenta. To vše už je dnes zadáno a je to jedna z velkých priorit ministerstva financí.

To je jedna z těch ideálních variant. Nicméně bude probíhat politická diskuze a když si vzpomeneme, jak to probíhalo ve sněmovně, je za vás reálné, aby to během jednoho roku prošlo všemi třemi čteními a potom i v Senátu?

Za mě je to reálné, protože jsme si dali poměrně šibeniční termín na zpracování legislativního návrhu. Dnes jsme stanovovali plán legislativních prací. Počítám s tím, že to musí jít do sněmovny, do Senátu. Já se budu snažit vést politickou debatu napříč. Určitě uděláme semináře a naplánujeme debatu i na půdě Poslanecké sněmovny.

Když jste zmínila šibeniční termín, kdybyste ho chtěla ideálně předložit?

Předložit kam? Na vládu? Já bych chtěla mít nejpozději do konce února rozpracovaný legislativní text. Vedle toho bude pracovat skupina, která bude nejen z ministerstva financí, ale i finanční správy, na IT řešení. To musí jít ruku v ruce, protože bych ráda, abychom od října spouštěli pilotní projekt a odzkoušeli ho. Pak bych to ráda poslala na vládu a samozřejmě, do prázdnin to musí být dřív. Ještě bych ráda to měla v Poslanecké sněmovně, povedu debatu, ale znovu říkám – je to naše priorita, kterou prosadíme i při zkrácených lhůtách v legislativním procesu.

Na závěr se vás ještě zeptám na to, kam směřujete. Už na začátku této části zaznamenal zmínku o nové náměstkyni. Kolik budete mít spolupracovníků a jak se promění rezort?

Nastoupila staronová náměstkyně, paní Bílková, která byla mou náměstkyní už v předcházejícím období. Ona mi dál bude pomáhat s organizačními věcmi, s poradami vedení atd. Je velmi zkušená.

Bude to jediný náměstek?

Nebude. Jsou systemizováni tři náměstci a máme předběžnou dohodu s koaličními partnery, že budou nominovat náměstky každý za sebe. Oba jsou to kolegové z akademického prostředí, ale měli by nastoupit až se zpožděním, protože si musí ukončit svoje pracovní aktivity.

Kdo to bude?

To ještě nechci medializovat, řešíme tam organizační věci. Určitě to včas zveřejníme, až bude nástup na spadnutí. Jinak provádím zásadní změny v systemizaci: snižuji z 10 sekcí na 7, ruším 5 odborů a některá oddělení, budu snižovat i rušit některá pracovní místa už od 1. ledna, protože se chci vrátit plus mínus k systému, který tu byl, když jsem byla ministryní financí a který mi přišel efektivní. 

Říká pro Týden v politice Alena Schillerová, nová ministryně financí.

Já děkuji za pozvání a přeji krásný den.