* EURO: S čím jste se vrátil ze setkání ministrů financí Evropské unie?
Na stůl se dostaly ambiciózní návrhy francouzského předsednictví. Šlo o podrobný popis společné evropské pozice na summitu zemí G20 (skupinu G20 tvoří 19 ekonomicky nejsilnějších států světa a Evropská unie – pozn. red). Spousta věcí byla formulována konkrétně bez jakýchkoli dopadových studií. Myslím si, že je vyloučeno, aby tyto návrhy na summitu skutečně reprezentovaly postoj Evropské unie. Jediné, co lze podpořit, je snaha o globální koordinaci řešení světové finanční krize.
* Nemáte chuť se vrátit do čela strany? Ministryně obrany Vlasta Parkanová v pondělí řekla, že pokud byste se pokusil o návrat, měl byste její podporu.
Na tuto otázku jsem odpovídal několikrát, naposledy vašemu deníku. Je to samozřejmě kompliment, vážím si toho. Je pravda, že to není ojedinělý hlas. Ale já jsem jednoznačně rozhodnut na předsedu už nekandidovat.
* ČSSD obvinila vládu, že nedoceňuje dopady finanční krize do rozpočtu. Chce pozvat guvernéra ČNB do Sněmovny k diskusi o dopadech.
ČSSD se může scházet, s kým chce. Pro mne je rozhodující, že Sněmovna propustila rozpočet do druhého čtení a současně zafixovala výdaje tak, aby nemohly být nezodpovědně zvyšovány. To je to nejdůležitější. Stabilita dostala naštěstí přednost před nezodpovědností.
* Česká ekonomika má příští rok zpomalit a příjmy rozpočtu tak budou zřejmě nižší, proč neuděláte v rozpočtu rovnou změny?
Já se pořád ještě nevzdávám naděje, že příjmy rozpočtu bude možné naplnit. Ona totiž neplatí ta jednoduchá rovnice, že příjmy se rovnají výši HDP. Jsou tady i jiné podstatné věci. Třeba populistické návrhy v zákoně o daních z příjmů a o spotřebních daních, které tlačí hlasovací koalice Filip, Paroubek, Tlustý. Ty jsou pro příjmy veřejných rozpočtů mnohonásobně vyšším rizikem než celá americká krize. Jaké budou důsledky krize, zatím určitě nevíme, zato určitě víme, že koalice Filip, Paroubek, Tlustý je úporná a bude škodit.
* LN Pane ministře, na rozdíl od mnohých vašich kolegů říkáte, že návrh zákona o státním rozpočtu prošel do druhého čtení. Jak je možné, že existuje tolik interpretací situace, která nastala?
Vychází to z neznalosti poslanců, kteří zjevně nečetli jednací řád sněmovny, respektive postup při projednávání návrhu státního rozpočtu. Jedná se o ingerenci legislativy do exekutivy. Návrh zákona o státním rozpočtu se neprojednává jako jiné zákony, nelze ho klasickým způsobem zamítnout. Rozpočet proto postupuje do druhého čtení bez schválených parametrů.
V dlouhodobých přípravách na privatizaci některých podniků – České pošty, části drah, Budvaru, bude vláda podle ministra financí určitě pokračovat. Ale přes současnou ekonomickou situaci nemá důvod zpomalit ani kroky k prodeji ČSA nebo Letiště Praha.
* HN: Co rozhodne při prodeji ČSA – nabízená cena, nebo třeba bezpečnostní rizika?
Na rozdíl od Letiště Praha, pro ČSA hledáme v prvé řadě dobrého strategického partnera. Výnos z privatizace je až tím druhým bodem.
* Můžeme – my střádalové – tedy najisto počítat, že budeme mít zákon pojišťující vklady do sta procent do výše 50 tisíc eur (1,2 miliónu korun)?
Ze strany vlády rozhodně ano. Zákon, který na příštím zasedání vlády bude již mít paragrafovanou, tedy oficiální podobu, kabinet, jak tuto středu deklaroval, schválí. Pak ovšem musí zákon, aby byl platný, doputovat do Sněmovny. Ta – a pouze ona – definitivně rozhodně, zda zákon vstoupí v platnost, a také jak rychle.
PRAHA - Po návratu z Lucemburku (ECOFIN) odpovídal LN ministr financí Miroslav Kalousek.
* LN Které státy podle vás nejvíc panikaří a které si naopak zachovávají chladnou hlavu?
V posledních dnech si kladu otázku, co více eskaluje krizi. Jestli situace na trzích nebo ukvapená a neodpovědná politická rozhodnutí a prohlášení. Obávám se, že to „bé“ je možná silnější než to „a“. Já jsem na jednání nabádal k velké zdrženlivosti a racionálnímu přístupu. Nechtějte však po mně, abych zde hodnotil jednotlivé kolegy.