* Ústavní soud zakázal daňovým úředníkům provádět namátkové kontroly, tzv. přepadovky. Napříště už musí kontrolor mít v ruce pádný důkaz, proč na kontrolu nečekaně nastupuje. Jak toto rozhodnutí hodnotíte jako správce daní, ministr financí?
Při vší úctě k Ústavnímu soudu mne nález připadá velmi absurdní, při důsledné realizaci tohoto usnesení se staneme světovou raritou. Z Česka pomáhá vytvářet daňový ráj. Když to přeženu, možná by pomalu vyšlo nastejno, kdyby se finanční úřady zavřely, na jejich dveře by se dala pokladnička s nápisem sem přispějte na daně dle vlastního uvážení. Ale teď vážně, rozhodnutí mně připadá, jako by bylo rozhodnuto bez ohledu na znalost daňové praxe a reality.
* Nicméně nález Ústavního soudu platí a je tedy závazný.
Budeme se snažit nálezu Ústavního soudu vyhovět, naší prioritou je však současně dodržet to, co nám uložil zákon, totiž hájit daňové zájmy státu a vybrat daně. Rozhodnutí budeme respektovat, ale ne vždy se to možná podaří, nikoli naší vinou.
Pojďme spolu do knihovny, pane Petře Fischere! Ve sloupku »99 slov« (HN; 27. 1. 2009) mi Petr Fischer připomíná zářijovou diskusi v HN o výši schodku, o kterém jsem i přes pokles odhadu HDP tvrdil, že nemusí být vyšší. Vítězoslavně konstatuje, že tenkrát měly HN pravdu a posílá mě do knihovny. Mimořádně ohleduplné - jsem zvyklý i na to, že jsem posílán úplně jinam... Pojďme tedy do knihovny oba, pane Fischere, abychom si připomněli, co bylo tehdy předmětem diskuse.
* HN: Budete teď kontrolovat účty firem a občanů stejně, nebo po rozhodnutí Ústavního soudu namátkové kontroly zrušíte?
Budeme se snažit ze všech sil udržet současný systém kontrol ve prospěch poctivých daňových poplatníků a v neprospěch daňových delikventů, kterým tolik šel na ruku Ústavní soud. Jsme tu od toho, abychom vybrali všechny nároky českého státu, které vyplývají ze zákonných daňových povinností. Navzdory všem daňovým podvodníkům a Ústavnímu soudu.
* HN: Jak vlastně rozhodnutí Ústavního soudu, který zakázal daňovým úředníkům dělat namátkové kontroly firem, jako ministr vnímáte?
Jako člen vlády v rámci ústavního systému nemohu říct nic jiného, než že nález soudu respektuji. Jako občan České republiky jsem ale rozhořčen na nejvyšší míru. Ten nález je proti společnosti, proti lidem, proti státu i proti veřejným službám, které jsou zajišťované z daní. Nález soudu pomáhá pouze daňovým delikventům.
Podporu exportu považuji za důležitější než podporu domácí poptávky, říká Miroslav Kalousek, ministr financí.
* LN Překvapil vás některý z návrhů, které včera na radě zazněly?
Nebylo tam žádné překvapení.
* LN Jak moc může rada pomoci při zmírnění následků krize?
V radě je velký odborný potenciál. Je zde možnost v klidu diskutovat o efektivitě jednotlivých nástrojů s lidmi, kteří nejsou politicky nebo ideologicky svázáni.
Témata pořadu:
- Revize státního rozpočtu
- Jak zachránit průmysl?
Vzhledem k tomu, že mezi železničáři kolují různé zvěsti o tom, co je obsahem věcného záměru zákona o dani z příjmu ve vztahu k rušení některých zaměstnaneckých benefitů, požádali jsme o vysvětlení ministra financí Vlády ČR Miroslava Kalouska.
* Některé odborové organizace daly již před několika měsíci najevo, že nebudou souhlasit se zrušením daňového zvýhodnění některých zaměstnaneckých benefitů, především stravenek a režijních jízdenek, které je obsaženo ve věcném záměru nového zákona o dani z příjmu. Můžete objasnit, jaký je skutečný obsah nového zákona o dani z příjmu z tohoto pohledu? Jaké nejvýznamnější benefity, zejména ty, které se dotknou i železničářů, budou zrušeny?
Ke zrušení jsou navržena ta daňová zvýhodnění, která nesplňují technické kritérium systémovosti a zároveň by jejich zrušení nevedlo k daňové nezpravovatelnosti. K ponechání jsou navrženy ty výjimky, které splňují pět následujících politických kritérií: podpora rodin s dětmi, vědy a výzkumu, altruismu (charity), spoření za účelem zajištění se na stáří a za účelem pořízení si vlastního bydlení.
K opatřením, jež mají zastavit hrozivý růst rozpočtových schodků v zemích EU, vyzval včera v Bruselu na schůzce s resortními kolegy český ministr financí Miroslav Kalousek. Ohlasem byl prý sám příjemně překvapen.
* HN: Jak ostatní ministři na vaši výzvu reagují?
Z odezvy mám pozitivní pocit, až mne překvapila. Pokládal jsem za povinnost českého předsednictví dát návrh na materiál, v němž by se všichni přihlásili k principům férové hospodářské soutěže a hlavně k co nejrychlejší konsolidaci financí po všech těch impulzech na podporu ekonomického růstu. Ale vůbec jsem si nebyl jistý výsledkem. Jsem rád, že jsme se s ostatními ministry shodli, že je to potřeba. Že se všichni cítíme zavázáni tenhle problém řešit.
Představení priorit českého předsednictví v hospodářských a měnových záležitostech v Evropském parlamentu Miroslavem Kalouskem, ministrem financí. Plány českého předsednictví ve třech hlavních oblastech v kompetenci Rady ECOFIN: hospodářská politika, finanční stabilita a finanční služby, zdanění.