Ta kritika je očekávaná a musím říct, že objektivní a pravdivá. Česká republika promarnila několik dobrých let k tomu, aby konsolidovala své veřejné finance. Já bych jenom řekl, že maastrichtské kritérium jsme v zásadě nesplňovali už v roce 2006, protože to kritérium není statické, to hovoří o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí a přestože v roce 2006 byl schodek vykázán ve výši 2,95 %, tak dlouhodobě, o dlouhodobě udržitelné bilanci nemohla být řeč. Tam bylo několik kostlivců ve skříni, které samozřejmě extendovali do rozpočtu 2007. Dlouhodobě Česká republika porušovala svoje vlastní závazky, porušovala výdajové limity, které si sama stanovila a nedodržovala pravidlo, že vyšší příjmy z dobrého hospodářského růstu měly být používány ke snižování deficitu. Naopak používali jsme je proti zvýšeným výdajům. Znovu opakuji, není žádný objektivní argument, kterým bychom se mohli hájit. Jediný důvod byla politická nezodpovědnost. Ta kritika míří do těch pasáží, na které se zaměřuje i reforma veřejných rozpočtů, který bude projednávat sněmovna v příštím týdnu, a to tedy zejména objem mandatorních výdajů a vláda připravuje i ty výzvy budoucnosti, to znamená stárnutí populace, reformu penzijního systému a veřejného zdravotního pojištění.
Rozhodnutí vlády prodat až 7 procent ze svého dvoutřetinového podílu v energetické společnosti ČEZ vyvolalo řadu spekulací a spikleneckých teorií. Zhodnoťme, jaké jsou reálné informace a zda se stát prostřednictvím ministerstva financí chová opravdu nestandardně, jak tvrdí některá média.
Stát chce zlepšit výběr daní od podniků. Pomoci by mu k tomu měly komfortnější podmínky, které pro plátce daní vytvoří. Oznámil to ministr financí Miroslav Kalousek po schůzce se zástupci podnikatelů.
Každá změna, která je navrhována, vždycky vyvolává obavy v jakémkoli oboru každá změna. A je samozřejmě legitimní politikou opozice, aby strašila. Tady to slovo říkám zcela úmyslně, aby strašila, že ty změny dopadnou na občany negativně. Není to pravda. Negativně by na nás na všechny dopadla současná politika, která nás zadlužuje každý rok více než sto miliardami korun. Důsledky takové politiky by byly dramatické, ať si to každý představí sám na své rodině. Kdyby každý měsíc, každý den, každý rok utrácel víc, než jsou jeho příjmy, jak by nakonec dopadl. Nakonec by dopadl tak, že by přišel i o střechu nad hlavou. A stát, který takto hospodaří se svými prostředky, by vystavil své občany naprosto dramatické situaci. My prostě musíme skončit se zadlužováním.....
Až ve sněmovně narazí Topolánkův reformní batoh a padne vláda, nebude to podle ministra financí kvůli rozporům v koalici, ale výhradně uvnitř ODS. »Zažívají to samé, jako ČSSD za Špidly. Tlustý není proti reformě, ale proti Topolánkovi,« říká v rozhovoru pro HN Miroslav Kalousek.
Velmi tvrdá vyjednávání má před sebou vládní koalice. Musí totiž přesvědčit všechny své poslance, aby zvedli ruku pro daňové, sociální a zdravotnické reformy. Zda se jí to podaří, o tom s hostem Profilu Dobrého rána Miroslavem Kalouskem ... .
Třetího dubna jste slavnostně představili reformu veřejných financí pro následující tři roky. Uplynuly tři týdny, pokud to dobře počítám, a kromě několika rozhovorů v rozhlase, v novinách a v televizích se nezdá, pane ministře, že by vláda spustila masivní přesvědčovací kampaň, aby občany pro reformu získala. Proč?
Ministr financí Miroslav Kalousek má o růstu platů státních úředníků jasno.