CZ EN

Shrnutí metodického sdělení k pravidlu rozpočtové odpovědnosti pro územní samosprávné celky (ÚSC)

Schéma - Pravidlo rozpočtové odpovědnosti

Ukazatel pravidla rozpočtové odpovědnosti vychází ze zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). 

  • záměrem pravidla rozpočtové odpovědnosti, nebo taky dluhového či fiskálního pravidla, pro ÚSC je vést samosprávy k tomu, aby byly schopny financovat dluhy svými likvidními peněžními prostředky, tedy aby byly schopny své dluhy splácet 
  • zákon neobsahuje žádné sankce, nýbrž nápravný mechanismus
  • pravidlo netvoří strop pro výši dluhu, ale pouze zajišťuje minimální peněžní prostředky k následnému splacení dluhu
  • nejedná se tak o dluhovou brzdu, jak je mnohdy nesprávně uváděno
  • pravidlo obcím ani krajům nebrání v jejich investiční aktivitě a rozvoji

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti dle § 17 zákona stanoví:

  • ÚSC hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřesáhla 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, 

a pokud je tato hranice překročena,

  • ÚSC má povinnost v následujícím kalendářním roce snížit dluh nejméně o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky (TZN. 5 % POUZE Z NADLIMITNÍ ČÁSTI DLUHU, NIKOLIV Z CELKOVÉHO DLUHU),

pokud ÚSC nesníží svůj dluh alespoň o zákonné minimum a dluh k následujícímu rozvahovému dni převyšuje 60 %, 

  • MF v následujícím kalendářním roce rozhodne o pozastavení převodu podílu na výnosu DPH a DPPO, a to ve výši 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky.

Procesní postup MF v rámci kontrolní činnosti:

  • před případným zahájením správního řízení o pozastavení převodu podílu na výnosu daní MF nejprve požádá příslušné ÚSC (e-mailem či dopisem) o vysvětlení dané situace a provedení nápravného opatření (realizace mimořádné splátky), případně doložení, z jakého důvodu nelze předmětnou splátku realizovat
  • v případě, že by ÚSC na základě požadavku MF nerealizoval mimořádnou splátku ani nedoložil, z jakého důvodu nelze splátku realizovat, bylo by s ním zahájeno správní řízení, ve kterém by byla stanovena lhůta pro realizaci nápravného opatření (splátka dluhu), a pokud by ho ÚSC ve stanovené lhůtě nesplnil, bude vydáno rozhodnutí o pozastavení podílu na výnosu daní

Ke zrušení pozastavení převodu podílu může dojít:

  • z moci úřední (nepřevyšuje-li dluh ÚSC k následujícímu rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky);
  • na žádost ÚSC (má-li ÚSC úmysl z převedeného podílu uhradit svůj předchozí dluh).

Z výše uvedeného vyplývá:

  • překročení 60% hranice v žádném případě neznamená porušení zákona
  • k porušení pravidla rozpočtové odpovědnosti může dojít pouze za současného splnění obou podmínek, tedy ÚSC svůj dluh nesníží o minimálně stanovenou částku a současně jeho dluh nadále převyšuje 60 % průměru jeho příjmů
  • peněžní prostředky z výnosů daní nejsou při neprovedení minimální splátky ÚSC odebrány, pouze je jejich část vyčleněna na splátku dluhu obce
  • pravidlo rozpočtové odpovědnosti nebrání obcím vzít si na financování svých projektů úvěr nebo zápůjčku i v případě, kdy obec překračuje 60% hranici, pokud je dluh v následujících letech splácen zákonem stanoveným způsobem
  • překročení 60% hranice pravidla rozpočtové odpovědnosti tak samo o sobě nepředstavuje problém v hospodaření ÚSC a neznamená to, že tyto obce či kraje hospodaří nezodpovědně

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti v podobě vývojového diagramu

Pozn.: pro informaci je přiloženo podrobné metodické sdělení a prezentace z webináře MMR k financování dostupného bydlení, který se konal v květnu 2025

Dokumenty ke stažení