CZ EN

Slovník pojmů

Základní pojmy a zkratky, které se používají v souvislosti s činností Auditního orgánu.

A

  • Audit je systematické hodnocení a ověřování procesů, výdajů nebo systémů za účelem zajištění jejich legality, správnosti, efektivity a souladu s danými pravidly či normami.

  • Auditem operací se rozumí ověření skutečností realizovaných v jednotlivých projektech, přímo u příjemců dotací.

  • Auditem systému se rozumí ověření účinného fungování řídicího a kontrolního systému programu řídicích orgánů.

  • Soubor informací, který umožňuje zpětně dohledat a ověřit všechny kroky, rozhodnutí a finanční toky související s konkrétním výdajem nebo projektem. Umožňuje auditorům ověřit, že byly prostředky použity správně, v souladu s pravidly a na schválený účel. Auditní stopa musí být úplná, přehledná a uchovávaná po stanovenou dobu.

  • Auditní orgán je nezávislý subjekt, který zajišťuje audity evropských a mezinárodních fondů v souladu s pravidly EU i ČR.

  • Auditní strategie operačního programu představuje detailní plán, který nejen určuje způsob provádění auditů projektů financovaných z daného programu, ale zároveň stanovuje i to, jaké typy auditů budou prováděny (např. audity operací, audity systému, audity účetní závěrky), v jakém rozsahu, jak často a podle jaké metodiky.

D

  • Zaměřuje se zejména na fungování řídicích a kontrolních systémů poskytovatelů dotací a příjemců a slouží jako forma dohledu nad tím, jak jsou kontrolní mechanismy nastaveny a vykonávány.

    Druhostupňová kontrola se provádí ex post, tedy až po ukončení dané fáze projektu nebo po uskutečnění kontrol prvního stupně. Jejím cílem je zjistit, zda systém kontrol a řízení funguje správně, spolehlivě a v souladu s platnou legislativou. V oblasti evropských fondů ji provádí Auditní orgán Ministerstva financí. Výsledky této kontroly mohou vést k návrhům na zlepšení systému nebo nápravným opatřením.

E

  • Evropská komise je výkonným orgánem EU, který navrhuje právní předpisy, dohlíží na jejich provádění, spravuje rozpočet EU, rozděluje finanční prostředky, sjednává mezinárodní dohody a zastupuje zájmy EU ve světě.

  • Evropský účetní dvůr je nezávislý kontrolní orgán EU, který dohlíží na správné využívání unijních finančních prostředků a zajišťuje, že jsou vynakládány účelně, efektivně a v souladu s právními předpisy. Dohlíží na Evropskou komisi.

  • OLAF je institucí, která chrání finanční a ekonomické zájmy EU a účinně bojuje proti organizovanému zločinu, podvodům a dalším nezákonným aktivitám ohrožujícím rozpočet Evropské unie.

F

  • Finanční nástroje umožňují využívat prostředky z fondů Evropské unie návratným způsobem. Místo jednorázové dotace se podpora poskytuje například formou úvěrů, půjček, záruk nebo investic do podnikání. Tyto nástroje mají podobu strukturované finanční pomoci, která směřuje ke konečným příjemcům. V některých případech mohou být finanční nástroje kombinovány i s dotací, pokud to dává smysl z hlediska efektivity podpory.

  • Při zjištění porušení pravidel, resp. podmínek poskytnutí podpory může Auditní orgán stanovit finanční opravu. V případě, že identifikované porušení nemohlo mít ani potenciální finanční dopad, nestanoví se za něj žádná finanční oprava.

    Finanční opravy v případě nedodržení platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek se stanoví dle Rozhodnutí EK C(2019) 3452 final účinného od 14. 5. 2019, a to i za situace, kdy právní akt odkazuje na opravy dle dřívějšího Rozhodnutí C(2013) 9527 ve znění Opravy C(2014) 7372. Pokud bude u veřejné zakázky identifikováno více porušení, výše finančních oprav stanovených za jednotlivá porušení se nesčítají a výsledná finanční oprava je stanovena s ohledem na nejzávažnější porušení.

    Finanční oprava v oblasti jiné, než je oblast veřejných zakázek se stanoví ve výši předmětného nezpůsobilého výdaje, případně dle sazebníku poskytovatele dotace dle právního aktu.

  • Fondy EU představují hlavní nástroj Evropské unie k podpoře rozvoje regionů, zvyšování konkurenceschopnosti, zaměstnanosti, ochrany životního prostředí a snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a regiony.

H

  • Hodnocení projektu znamená proces posouzení kvality, efektivity a souladu projektového záměru s cíli programu, jeho přínosů, nákladů a rizik, aby se zjistilo, zda je projekt vhodný k podpoře a financování.

  • Horizontální audit je typ auditu, který se zaměřuje na průřezové oblasti nebo procesy napříč více subjekty, například na celkovou účinnost a správnost implementace pravidel v rámci více operačních programů či projektů.

  • Horizontální orgány jsou instituce, které koordinují, řídí nebo podporují více oblastí nebo subjektů v rámci implementace konkrétních politik, například evropských fondů, a zajišťují jednotnost pravidel a postupů (např. Národní orgán pro koordinaci nebo Auditní orgán).

I

  • Implementační struktura znamená souhrn všech institucí a orgánů v České republice, které se podílejí na řízení, provádění, kontrolách a auditech čerpání peněz z fondů Evropské unie. 

K

  • Kontradiktorní řízení je proces, při kterém mají všechny strany možnost vyjádřit se k výsledkům nebo zjištěním (např. auditu či kontroly), předložit své argumenty a případně zpochybnit závěry před jejich finálním rozhodnutím.

  • Kontrola, která probíhá přímo v sídle příjemce dotace nebo v místě realizace projektu. Jejím cílem je ověřit skutečný stav věcí – například existenci pořízeného majetku, průběh stavebních prací, vedení účetnictví, docházky nebo stavebních deníků.

    Kontrola na místě umožňuje získat důkazy, které nelze posoudit pouze na základě dokumentace. Provádí ji poskytovatel dotace, kontrolní orgány (např. finanční úřad) nebo Auditní orgán. Bývá součástí prvostupňové nebo druhostupňové kontroly a může probíhat i bez předchozího oznámení.

L

  • Legislativní rámec je soubor právních předpisů a pravidel, které upravují a regulují konkrétní oblast činností, práv a povinností.

M

  • Metodika je systematický návod nebo soubor postupů, který určuje, jak správně vykonávat určitou činnost nebo proces.

  • Mezinárodní sankce jsou omezující opatření, která přijímá mezinárodní společenství – například Organizace spojených národů (OSN) nebo Evropská unie (EU). Slouží jako nástroj k udržení nebo obnovení mezinárodního míru a bezpečnosti, k ochraně lidských práv nebo k boji proti terorismu.

    Sankce mohou znamenat například:

    • zmrazení majetku,
    • zákaz obchodních vztahů nebo finančních transakcí,
    • zákaz cestování pro určité osoby nebo firmy.

    Sankce se přijímají formou:

    • rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN,
    • rozhodnutí nebo nařízení Rady EU nebo Evropské komise.

    Od 1. ledna 2023 mohou být mezinárodními sankcemi také opatření vydaná českou vládou podle tzv. sankčního zákona (zákon č. 1/2023 Sb.).

    Sankce lze rozdělit:

    • podle původu na mezinárodní, unijní a národní,
    • podle zaměření na individuální (osoby nebo firmy) a sektorové (například energetika nebo obrana).

  • Mimořádný audit je audit prováděný v reakci na konkrétní událost nebo podezření, například na základě podnětu nebo zjištění jiných kontrolních orgánů.

N

  • Národní plán obnovy (NPO) je strategický dokument České republiky, který vychází z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility, RRF), což je klíčová součást evropského programu Next Generation EU. Tento nástroj byl vytvořen Evropskou unií jako reakce na ekonomické a společenské dopady pandemie COVID-19. Cílem NPO je podpořit ekonomické oživení, zvýšit odolnost ekonomiky a urychlit ekologickou a digitální transformaci.

  • Neodstranitelné nedostatky jsou takové nedostatky, které mají závažný dopad na legálnost, účelnost či efektivitu projektu a není možné je dodatečně napravit. Takové nedostatky mohou vést ke snížení dotace nebo dokonce k úplnému odebrání podpory. Příkladem může být například porušení základních pravidel výběrového řízení, střet zájmů nebo neplnění klíčových indikátorů projektu.

  • Nesrovnalostí se rozumí jakékoli porušení pravidel, které má nebo by mohlo mít dopad na rozpočet Evropské unie nebo veřejné rozpočty – například neoprávněně vynaložený výdaj, nedodržení podmínek dotace nebo chybný postup ve veřejné zakázce. V oblasti fondů EU je pojem „nesrovnalost“ formálně definován v článku 2, bodě 36 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013 a představuje důvod pro nápravná opatření, například vrácení části nebo celé dotace.

  • Nezávislý subjekt označuje instituci, organizaci nebo osobu, která vykonává svou činnost bez přímého vlivu, kontroly nebo závislosti na jiných institucích, organizacích nebo osobách.

O

  • Odstranitelné nedostatky jsou ty, které může příjemce dotace během auditu nebo po něm napravit bez zásadního porušení podmínek dotace. Příkladem může být například doplnění chybějící dokumentace nebo drobné opravy ve finančních údajích.

  • Jedná se o návštěvu zástupců Evropské komise v členském státě za účelem ověření informací a závěrů auditního orgánu přímo na místě. Cílem je prověřit, zda by Evropská komise na základě stejných podkladů dospěla ke stejným závěrům jako auditní orgán – z věcného i finančního hlediska. Takové ověření přispívá ke zvýšení důvěry v práci auditního orgánu a může snížit kontrolní zátěž pro příjemce dotací.

P

  • Finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu, z veřejných rozpočtů nebo z evropských a mezinárodních fondů na podporu konkrétních projektů, činností nebo záměrů. Podpora může například pomoci obcím, školám, firmám či neziskovým organizacím realizovat rozvojové záměry, které by si jinak nemohly dovolit.

  • Politika soudržnosti (někdy nazývaná také kohezní politika) je jedním z hlavních nástrojů Evropské unie, jehož cílem je podporovat hospodářský, sociální a územní rozvoj členských států a regionů.

  • Znamená neoprávněné použití nebo zadržení veřejných finančních prostředků, včetně prostředků z evropských fondů. Může jít například o využití dotace k jinému účelu, nedodržení podmínek uvedených ve smlouvě o poskytnutí dotace, nebo nevrácení nevyčerpaných prostředků. Porušení rozpočtové kázně řeší příslušný finanční úřad, a to například vydáním platebního výměru.

  • Poskytovatel dotace je subjekt, který poskytuje finanční prostředky příjemcům dotací na základě schváleného dotačního programu nebo projektu.

  • Základní úroveň kontroly, kterou provádí poskytovatel dotace nebo jím pověřený subjekt. Jejím cílem je ověřit, zda příjemce splňuje podmínky pro poskytnutí a čerpání dotace a zda byly prostředky využity v souladu s pravidly. Tato kontrola probíhá v průběhu celého životního cyklu projektu – od žádosti o podporu, přes realizaci až po ukončení projektu.

    Zahrnuje např. kontrolu formálních náležitostí, oprávněnosti výdajů, dodržení časového harmonogramu, naplnění cílů projektu, veřejných zakázek a dalších povinností stanovených v právních předpisech a dotačních smlouvách. Výsledky prvostupňové kontroly mohou být předmětem dalšího ověření ze strany nadřízených nebo nezávislých kontrolních orgánů (např. auditní orgán, finanční úřad, Evropská komise).

  • Příjemce dotace je subjekt (fyzická osoba, právnická osoba, obec, organizace apod.), kterému byla schválena a poskytnuta dotace, a který je odpovědný za její řádné využití v souladu s podmínkami stanovenými poskytovatelem dotace.

R

  • Oficiální rozhodnutí nebo vyjádření, které přijímá mezinárodní orgán – například Rada bezpečnosti OSN. Rezoluce mohou být doporučující (politické prohlášení) nebo závazné, například pokud ukládají členským státům povinnost uvalit sankce, ukončit ozbrojený konflikt nebo přijmout jiné opatření k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti.

S

  • Sankce jsou opatření, často ve formě pokut, omezení nebo zákazů, která se ukládají za porušení zákonů, pravidel nebo dohod, s cílem napravit chování, zajistit dodržování pravidel a odradit od dalšího porušování. 

    V souvislosti s poskytováním podpory z evropských fondů (ale i národních prostředků) se jedná o „sankce“ specifického druhu (finanční oprava nebo odvod za porušení rozpočtové kázně) a mají charakter vrácení celé nebo části dotací či poskytnuté podpory. Vyloučení z možnosti čerpat další prostředky.

  • Střet zájmu je situace, kdy osobní, profesní nebo finanční zájmy jednotlivce mohou být v rozporu s jeho povinností jednat objektivně, nestranně a v nejlepším zájmu svého zaměstnavatele, organizace nebo veřejnosti. 

    Střet zájmů nastává, když někdo rozhoduje o veřejných prostředcích, ale zároveň má osobní zájem na výsledku, například ve prospěch sebe, příbuzného nebo známé firmy. 

T

  • Transparentnost znamená otevřenost, přehlednost a dostupnost informací o rozhodovacích procesech, činnostech nebo finančních tocích, což umožňuje veřejnosti a zúčastněným stranám sledovat a kontrolovat, zda jsou prováděny spravedlivě, efektivně a v souladu s pravidly.

U

  • Ujištění je nezávislé a odborné ověření, které poskytuje jistotu, že konkrétní procesy, systémy, finanční údaje nebo činnosti jsou v souladu s nastavenými pravidly, standardy nebo legislativou a splňují požadované cíle.

    Úřad evropského veřejného žalobce EPPO

    EPPO je nezávislý orgán Evropské unie, který:

    • vyšetřuje a stíhá trestné činy poškozující finanční zájmy EU,
    • zaměřuje se například na podvody s evropskými dotacemi, korupci, praní špinavých peněz nebo závažné přeshraniční DPH podvody,
    • působí v členských státech, které se účastní spolupráce (včetně České republiky).

  • EPPO je nezávislý orgán Evropské unie, který:

    • vyšetřuje a stíhá trestné činy poškozující finanční zájmy EU,
    • zaměřuje se například na podvody s evropskými dotacemi, korupci, praní špinavých peněz nebo závažné přeshraniční DPH podvody,
    • působí v členských státech, které se účastní spolupráce (včetně České republiky).

V

  • Veřejná podpora je jakákoli forma zvýhodnění, kterou stát nebo veřejný subjekt poskytne určitému podniku z veřejných prostředků: 

    • například formou dotace
    • daňové úlevy nebo zvýhodněného pronájmu.

    Protože takové zvýhodnění může narušit hospodářskou soutěž na jednotném trhu EU, podléhá veřejná podpora přísným pravidlům stanoveným právem Evropské unie.

  • Veřejné zakázky jsou procesy, při kterých veřejné instituce (např. státní úřady, obce nebo veřejné organizace) nakupují zboží, služby nebo stavební práce od externích dodavatelů, a to prostřednictvím transparentních pravidel a postupů stanovených zákonem, aby zajistily hospodárné, efektivní a nediskriminační nakládání s veřejnými prostředky.

  • Výběr vzorku je proces, při kterém se z celkového množství dat, projektů nebo operací vybírá reprezentativní část (vzorek), která je následně analyzována nebo kontrolována, aby se na jejím základě mohly vyvodit závěry o celku.

    Vzorek pro audit Operací

    Výběr projektů ke kontrole probíhá na základě statistického výběru vzorku pomocí metody Monetary Unit Sampling (MUS), což je výběr na základě peněžních jednotek. Jedná se o náhodný statistický výběr, při kterém platí, že čím má prvek určený k výběru vyšší finanční hodnotu tím je větší pravděpodobnost jeho výběru pro audit. To znamená, že čím je vyšší částka na žádosti o platbu tím je vyšší pravděpodobnost výběru žádosti o platbu k auditu.  

    Funkčnost systému je nastavena podle metodiky Evropské komise, která určuje pravidla pro výběr auditovaných projektů. Tento postup se vztahuje k auditům operací, tedy k auditům projektů, které se týkají přímo příjemců dotací. V ČR je vzorek vybírán 2x ročně (začátek února a července) 

    Vzorek pro audit Systému

    Výběr vzorku pro audity systémů probíhá na základě analýzy rizik. Auditní orgán se zaměřuje na oblasti, kde existuje vyšší pravděpodobnost systémových nedostatků v řízení a kontrolních mechanismech řídicích orgánů.

  • Výkladová praxe je způsob, jakým jsou pravidla, zákony nebo předpisy interpretovány a aplikovány v praxi, často na základě metodických pokynů, stanovisek nebo předchozích zkušeností, aby byla zajištěna jednotnost a správnost při jejich dodržování.

  • Výroční kontrolní zpráva je oficiální dokument, který shrnuje výsledky auditní činnosti za účetní rok. Obsahuje hodnocení efektivity systému řízení a kontroly, identifikaci nedostatků a doporučení pro zlepšení.

  • Výrok auditora je odborné stanovisko auditora, které je součástí výroční kontrolní zprávy. Tento výrok vyjadřuje názor auditora na to, zda informace uvedené ve výroční kontrolní zprávě jsou spolehlivé a věrně odrážejí skutečný stav věcí. Jinými slovy, auditor potvrzuje nebo vyvrací, že finanční prostředky byly využity v souladu s podmínkami stanovenými pro daný program.

Z

  • Zjištění je výsledek auditu nebo kontroly, který identifikuje nesrovnalost, chybu, nedodržení pravidel nebo slabé místo v procesech, financování či řízení.