CZ EN

Motivový obrázek

Průběh auditu

„Nechodíme na udání.“

Jsme nezávislý auditní orgán. Projekty pro audit vybíráme statistickými metodami podle přesně stanovených pravidel EK, nikoliv na základě stížností nebo podnětů.

Tato sekce je zaměřena na audity operací a je určena žadatelům nebo příjemcům podpory, jejichž projekt byl vybrán k auditu. Cílem je poskytnout srozumitelný přehled o tom, jak audit probíhá, co může být předmětem ověřování a jak se na něj připravit. Smyslem je pomoci lépe porozumět celému procesu a odbourat zbytečné obavy, které mohou být s auditem spojeny. 

Pokud si někdo při oznámení auditu povzdechne, že jde „zase o další kontrolu“, není tato obava na místě. I když může audit na první pohled působit podobně jako běžná kontrola, jeho účel je jiný. Zatímco kontroly prováděné poskytovatelem dotace se zaměřují na konkrétní projekt a jeho soulad s pravidly, audit je nestranným ověřením toho, jak veřejné prostředky fungují v rámci celého dotačního programu.

Auditoři proto neověřují jen samotný projekt, ale i to, zda celý systém, přes který prostředky proudí, funguje správně, hospodárně a podle pravidel. Výsledky z jednotlivých auditovaných projektů pomáhají zhodnotit fungování celého programu a poskytují důležité informace pro Evropskou unii a další instituce, které tyto prostředky poskytují.

Audit probíhá v 5 hlavních fázích: 

1. Příprava1. Příprava – V přípravné fázi provede auditorský tým prvotní analýzu, připraví zahajovací dokumentaci a odešle oznámení o auditu, jehož doručením je audit zahájen.

2. Výkon auditu2. Výkon auditu – Ve druhé fázi auditu dochází k ověřování údajů a zjišťování skutečností, a to buď na místě, nebo distančně („od stolu“) podle povahy projektu.

3. Výsledek auditu3. Výsledek auditu – Ve třetí fázi auditu obdrží auditovaný subjekt návrh zprávy se zjištěními a má možnost se k nim vyjádřit v rámci tzv. kontradiktorního řízení.

4. Zpráva a doporučení (reporting)4. Zpráva a doporučení (reporting) – Ve čtvrté fázi fázi auditu je zpracována finální Zpráva o auditu, která zohledňuje vyjádření auditovaného subjektu a obsahuje případná doporučení k nápravě.

5. Ověření nápravných opatření (monitoring)5.  Ověření nápravných opatření (monitoring) – V páté fázi auditu se sleduje, zda auditovaný subjekt plní nápravná opatření uvedená ve Zprávě o auditu a v akčním plánu.

  • 1. PřípravaAudit začíná přípravnou fází, během které si auditorský tým vyhodnotí dostupné informace a připraví potřebné podklady. Součástí této fáze je:

    Pověření k provedení auditu

    Je to interní dokument Auditního orgánu, ve kterém je uvedeno, kdo audit provede, koho se bude týkat, čeho se bude týkat a jaký je jeho cíl. Obsah vychází z pravidel stanovených v předpisech Evropské unie.

    Oznámení o auditu – oficiální dokument, který dostává auditovaný subjekt.

    • Audit je oficiálně zahájen doručením písemného Oznámení o auditu auditovanému subjektu. V oznámení najde auditovaný subjekt zejména:
      • Identifikaci auditovaného subjektu – název organizace, název projektu a číslo dotace
      • Rozsah auditu – jaké oblasti budou ověřovány (např. zadávání veřejných zakázek, způsobilost výdajů, plnění podmínek podpory)
      • Metodu provedení auditu – zda půjde o audit na místě, audit „od stolu“ nebo kombinaci obou forem
      • Poučení o právech a povinnostech auditovaného subjektu – například právo vyjádřit se k návrhu zprávy o auditu nebo povinnost poskytnout požadované podklady
      • Seznam požadovaných dokumentů – přehled podkladů, které bude třeba předložit – např. smlouvy, faktury, účetní doklady, výběrová řízení
      • Hlavní termíny – návrh časového harmonogramu, předpokládané datum zahájení auditu a lhůty pro předání dokumentů
      • Kontaktní osobu z auditního týmu – na ni se může auditovaný subjekt obrátit s dotazy nebo žádostí o upřesnění

    Tipy pro hladký průběh auditu už od oznámení:

    • Je dobré zůstat v klidu. Oznámení o auditu nemusí znamenat nic negativního – jde o běžnou součást procesu čerpání podpory.
    • Oznámení je vhodné co nejdříve projít a pečlivě se seznámit s požadavky auditorů.
    • Pokud některý z požadovaných dokumentů chybí nebo není jasné, co je potřeba doložit, je možné se obrátit na auditní tým a požádat o upřesnění.
    • Všechny soubory je vhodné označit přehledně, aby bylo zřejmé, co obsahují.
    • Dokumenty je třeba dodat úplné a ve formátech, které jsou požadovány – obvykle PDF, XLS nebo soubory s elektronickým podpisem.

  • 2. Výkon audituVe druhé fázi auditu dochází k samotnému ověřování údajů a zjišťování skutečností. Auditoři mohou provést ověření dvěma způsoby, buď na místě, nebo distančně. Pokud to povaha projektu a dostupnost dokumentace umožňují, probíhá audit na dálku („od stolu“), bez osobní přítomnosti auditorů. V jiných případech se ověřování uskuteční přímo u příjemce.

    Pokud je audit prováděn přímo na místě, začíná úvodní schůzkou, během které:

    • představí složení auditního týmu,
    • vysvětlí účel a rozsah auditu,
    • projde plánovaný časový harmonogram a způsob domlouvání dalších schůzek,
    • domluví možnosti kontaktu s vybranými zaměstnanci auditovaného subjektu,
    • dohodne způsob poskytování dokumentace a informací,
    • objasní, jak bude auditovaný subjekt seznámen s případnými zjištěními,
    • a jak bude probíhat projednání návrhu zprávy o auditu, včetně možnosti vyjádřit se k jednotlivým závěrům (tzv. kontradiktorní řízení).

    Než auditoři ukončí práci na místě, proběhne závěrečné jednání. Při něm jsou auditovanému subjektu představeny předběžné závěry auditu a je umožněno předložit dodatečné podklady, které mohou být do hodnocení zapracovány. Důležité je zdůraznit, že jde o předběžné závěry, které se ještě mohou změnit.

    Jaké metody auditoři používají?

    Pro ověření skutečností využívá auditní tým různé postupy, například:

    • rozbor dokumentů a výpočty,
    •  porovnání údajů a hledání nesrovnalostí,
    • ověřování konkrétních případů v dokumentaci,
    • rozhovory s pracovníky a písemné dotazy,
    • sledování postupů přímo při činnostech,
    • využití kontrolních seznamů,
    • yzické prohlídky (například staveniště nebo vybavení).

    Během auditu jsou všechny podstatné informace zaznamenávány. Auditoři zároveň zakládají a uchovávají podklady, na kterých své závěry staví.


    distančně – Je-li audit prováděn distančně, závěrečné jednání není.

  • 3. Výsledek audituPo dokončení ověřování připraví auditní tým návrh Zprávy o auditu, který předá auditovanému subjektu v písemné podobě. Auditorský tým je povinen seznámit auditovaný subjekt se svými poznatky a navrhovaným obsahem zprávy. Návrh shrnuje předběžná zjištění a obsahuje doporučení, která vycházejí z ověřených a spolehlivých podkladů.

    Cílem je poskytnout auditovanému subjektu jasný a podložený obraz o průběhu auditu.

    Návrh Zprávy o auditu je zaslán auditovanému subjektu k vyjádření.
    Tento postup se nazývá kontradiktorní řízení.
    Příjemce má možnost doplnit informace, poskytnout svůj pohled na zjištění nebo navrhnout úpravy závěrů. Pokud nesouhlasí s některými doporučeními, může se k nim vyjádřit – ale musí své stanovisko řádně zdůvodnit.

    Auditní orgán stanoví lhůtu pro zaslání vyjádření. Tato lhůta nesmí být kratší než 5 dní, pokud nebyla po vzájemné dohodě určena jiná. Běžně bývá poskytována lhůta 10 dní.

    Pokud byly v auditu zjištěny nedostatky, může auditovaný subjekt navrhnout opatření k nápravě. Například:

    • doplnění dokumentace,
    • změna postupů do budoucna,
    • posílení vnitřních kontrol.

    Tato fáze je, ale stále otevřená – teprve běží kontradiktorní řízení, kde se zjištění ještě mohou měnit nebo doplňovat. 

  • 4. Zpráva a doporučení (reporting)Po vyřízení připomínek v rámci kontradiktorního řízení připraví auditoři finální Zprávu o auditu. V této zprávě je zohledněno vyjádření auditovaného subjektu ke zjištěním z návrhu Zprávy o auditu – a to i v případě, že se zjištěními souhlasí.

    Ke každému stanovisku je připojeno stručné a jasné vysvětlení, jak auditoři danou připomínku vyhodnotili a zda došlo k úpravě původního závěru. 

    Pokud auditovaný subjekt doloží nové informace, které prokážou, že některé původní závěry nebyly správné, auditoři je z finální zprávy vypustí. Tato změna je ve zprávě vždy výslovně uvedena.

    Když ani po vypořádání připomínek nedojde ke změně zjištěných nedostatků, uvede auditorský tým ve finální Zprávě o auditu doporučení k nápravě. Ta se mohou týkat například posílení vnitřního kontrolního systému nebo opatření, která pomohou předejít podobným situacím v budoucnu.

    Na základě těchto doporučení je auditovaný subjekt povinen připravit tzv. akční plán, který určuje, jaká nápravná opatření budou přijata, kdo za ně odpovídá a do kdy mají být splněna. Tento akční plán je součástí finální zprávy o auditu.

    Finální zpráva o auditu je předána auditovanému subjektu, Ministru financí a řídicím orgánům. Výsledky auditu mohou být dále přezkoumány Evropskou komisí nebo Evropským účetním dvorem.

  • 5. Ověření nápravných opatření (monitoring)Po předání finální Zprávy o auditu celý proces ještě nekončí. Auditovaný subjekt je povinen informovat Auditní orgán, že přijal a plní nápravná opatření, která byla ve zprávě doporučena.

    Co dělá auditovaný subjekt:

    • připraví akční plán – tedy přehled kroků, které povedou k nápravě, včetně termínů a odpovědných osob,
    • informuje orgán veřejné správy, který audit provedl, o tom, jak plnění probíhá,
    • uchovává si podklady o tom, co a kdy bylo napraveno.

    Auditní orgán si může v rámci své další činnosti ověřit, zda byla nápravná opatření skutečně realizována. Může tak učinit při následném auditu u stejného subjektu, nebo v rámci tematických auditů v daném programu či oblasti.

    Smyslem této fáze je zajistit, aby doporučení ze Zprávy o auditu nezůstala jen na papíře, ale vedla ke skutečné nápravě a zlepšení systému.