CZ EN

Meziresortní připomínkové řízení a konzultace k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Ministerstvo financí předložilo 7. 5. 2025 do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „návrh zákona“). 

Připomínky může uplatnit i odborná veřejnost, a to do 5. 6. 2025 zasláním na elektronickou adresu kapitalovy.trh(zavináč)mfcr.cz.

Návrh zákona obsahuje zejména transpozici změn provedených směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/927 ze dne 13. 3. 2024, kterou se mění směrnice 2011/61/EU a 2009/65/ES, pokud jde o pověření, řízení rizika likvidity, podávání zpráv pro účely dohledu, poskytování depozitářských služeb a služeb úschovy a poskytování úvěrů alternativními investičními fondy (dále jen „AIFMD II“). AIFMD II mění směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. 7. 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP), ve znění pozdějších předpisů a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. 6. 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010, ve znění pozdějších předpisů. 

Vedle změn navrhovaných v souvislosti s transpozicí AIFMD II se navrhují i změny reagující na praxí identifikované nedostatky v současné právní úpravě. Tyto změny jsou převážně technického rázu a slouží k odstranění pochybností ve výkladu, případně zjednodušují stávající procesy. 

Návrh zákona v návaznosti na směrnici AIFMD II upravuje

  • Nástroje pro řízení likvidity – otevřené investiční fondy budou mít povinnost zavést alespoň dva nástroje pro řízení likvidity (fondy peněžního trhu alespoň jeden) a zároveň mají vždy k dispozici nástroje „pozastavení vydávání a odkupování“ a „oddělení majetku“.
  • Pověření třetích osob – návrhem zákona dochází k rozšíření pravidel pro pověření na všechny činnosti obhospodařovatele a současně i k zavedení nových informačních povinností vůči ČNB, tak aby měl dohled lepší přehled o delegaci činností obhospodařovatele.
  • Přeshraniční poskytování depozitářských služeb (evropský pas) – nově se rozšiřuje okruh osob, které mohou být depozitářem, o zahraniční banky z EU bez pobočky v ČR (pro speciální fondy a nadlimitní fondy kvalifikovaných investorů), a to na základě posouzení ČNB na individuální bázi pro jednotlivý fond.
  • Poskytování nových služeb – nově se detailněji upravují podmínky pro investiční společnosti a fondy pro spravování účelových společností v rámci sekuritizace, spravování nevýkonných úvěrů, administraci benchmarků a nabývání fondových úvěrů.
  • Fondy nabývající pohledávky z fondových úvěrů – pro fondy, které jsou zaměřené na nabývání pohledávek z fondových úvěrů, se stanovují požadavky na řídicí a kontrolní systém obhospodařovatele a zároveň se upřesňují pravidla, za jakých mohou fondy poskytovat spotřebitelské úvěry.

Nad rámec transpozice AIFMD II upravuje návrh zákona otázky plynoucí z praxe, jako je sjednocení procesu schvalování vedoucích osob s postupy, které jsou v jiných oblastech na finančním trhu. V návaznosti na snahu odstraňovat zbytečnou administrativní zátěž dochází např. ke zrušení požadavku na minimální kapitál investičního fondu či ke zrušení několika informačních povinností ve vztahu k ČNB.

S ohledem na transpoziční lhůtu AIFMD II se účinnost zákona navrhuje stanovit na 16. 4. 2026, resp. 16. 4. 2027.

Materiály jsou dostupné v elektronické knihovně Úřadu vlády eKLEP nebo přiložené v pdf formátu.

Dokumenty ke stažení

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.