CZ EN

Privatizace ČSA

1. část rozhovoru - s Janem Burešem, hlavním ekonomem Poštovní spořitelny

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Ode dneška se mohou hlásit zájemci o České aerolinie. Společnosti, které mají zájem o firmu, kterou více než z devadesáti procent vlastní stát, mohou podávat přihlášky do 23. března. S prodejem jsou ale spojeny přinejmenším dva velké otazníky. Za prvé, je nyní v době hospodářské krize správný čas na privatizaci? A za druhé, nevystavěla by se Česká republika bezpečnostnímu riziku, kdyby prodala národního přepravce ruskému Aeroflotu, jehož záměry a vlastnická struktura jsou dost nejasné? Ve spojení jsme teď s hlavním ekonomem Poštovní spořitelny Janem Burešem. Dobrý den.

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
Pěkný den.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pane Bureši, je teď správný čas na privatizaci takové společnosti jako jsou České aerolinie?

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
Obecně není nejlepší čas na privatizace, ceny aktiv na světových trzích, spíš jsou stlačené, platí to samozřejmě i o akciích aerolinek obecně a druhý faktor je, že většina konkurentů, kteří se obecně můžou zajímat třeba o České aerolinie, dnes nemá dostatek hotovosti nebo je velice těžké získat úvěr, je velice těžké sehnat peníze na financování, z tohoto důvodu si nemyslím, že je nejvhodnější situace na privatizaci čehokoliv. Na druhé straně je otázka, jestli by z pohledu Českých aerolinií se situace významně vylepšila v horizontu roku nebo dvou let, když se fakticky jedná stále o víceméně ztrátovou firmu.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
No, a rozumíte tedy tomu, proč vůbec stát přichází s tou soutěží, proč vůbec tedy teď dává aerolinie na trh?

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
Tak těm motivům já osobně nerozumím, asi nebudou ekonomické povahy, nejsem schopen je přímo zhodnotit.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pokud ale říkáte, že ČSA jsou ztrátovou firmou, tak možná je lepší se jich zbavit, než je za každou cenu držet a za každou cenu dotovat z peněz daňových poplatníků, nebo ne.

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
To může být, to může být správná logika, abychom ale byli spravedliví, tak České aerolinie za poslední rok provedly určité vylepšení v hospodaření, přehouply se do zisku za poslední tři kvartály, nicméně to riziko ztrát v nejbližších letech nebo v nejbližším roce a půl zde je a jak říkám, je tu i riziko, že stát může v zásadě nebo by musel, by musel hospodaření Českých aerolinií v nejbližší době dotovat.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Jaký by podle vás mohl být výnos?

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
Tak za normálních podmínek by výnos podle mého názoru mohl dosáhnout okolo tří miliard korun. V dnešní době si netroufám odhadovat, těch zájemců je skutečně málo, jak jsem říkal, v tom sektoru jsou problémy, probíhá velká konsolidace, tak ty vlastně prodávají hodně pod cenou, takže ty nabídkové ceny mohou klesnout třeba i na polovinu.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš. Děkuji za rozhovor, na shledanou.

Jan BUREŠ, hlavní ekonom Poštovní spořitelny
--------------------
Na shledanou.

 

2. část rozhovoru - s Ivanem Fuksou, náměstkem ministra financí

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Na druhé lince je náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Dobrý den přeji.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý den.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Pane Fukso, Jan Bureš před chvílí vyslovil názor, že nyní není nejvhodnější čas na privatizaci čehokoliv. Proč myslíte, že právě teď je správný čas na privatizaci ČSA?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak ty názory se naprosto rozcházejí, jsou názory, které tento termín podporují, jiné ne. Je krizová turbulentní doba, kdy v tuhle chvíli nikdo nedokáže skutečně popsat, co je správně a co ne, protože se v této situaci nacházíme zcela výjimečně za posledních sto let. My jsme to tak vyhodnotili a v tuto chvíli tento názor prosazujeme. Myslíme si, že náš názor je správný.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
No, a z jakého důvodu, proč tedy, proč právě teď?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak situace na leteckém trhu může nahrávat obou dvou vývojům, jak tomu negativnímu, tak tomu pozitivnímu. My máme takové výstupy z toho, že tato společnost se nachází v tuto chvíli v dobré situaci, o tuto společnost bude zájem a stát by neměl provozovat leteckou, leteckou dopravu svým národním dopravcem a proto si myslíme, že jsme i tak /nesrozumitelné/ vyhodnotili, že je to správná doba.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Kolik by chtěl stát získat z prodeje ČSA, máte třeba nějakou hranici, pod kterou určitě nepůjdete?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak my v tomto, v tomto obchodu máme samozřejmě zahrnuto, protože když to celé bude pro nás nezajímavá, tak z tohoto obchodu vystoupíme. Nicméně my jsme prodejci a prodejci musí prezentovat jen to zboží, že je velmi kvalitní a že zároveň, že to je velmi cenná společnost, my samozřejmě hovoříme o těch vyšších částkách, které jsou v rozmezí mezi pěti až deseti miliardami korun. Bez ohledu na to, ať si každý říká, jestli to je reálné nebo ne, toto je naše pozice.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Takže kdyby to mělo být výrazně pod pět miliard korun, tak už by to nebylo zajímavé?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak v tuto chvíli pravděpodobně ano, nicméně bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet situace na leteckém trhu, znovu říkám, za poslední rok padlo pětatřicet leteckých společností, neradi bychom byli v situaci, kdyby se stala taková, nastala taková situace /nesrozumitelné/ výnosy, tak aby takovouto společnost musel dotovat, protože to je na vyhlášení konkurzu.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Kolik společností zatím projevilo zájem o ČSA?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak konkrétní číslo oficiálně nezveřejňujeme, nemáme, protože zájemci chodili ... získávat informace na ministerstvo financí, na ministerstvo dopravy, já bych řekl, že to je několik desítek zájemců.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Výběrové řízení, jak víme z agentur, bude dvoukolové, přičemž v rámci toho prvního kola bude vláda posuzovat i to, zda zájemce nepředstavuje bezpečnostní riziko, můžete prosím trošku rozvést na základě jakých kritérií?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak ta kritéria nejsou zatím blíže specifikována, je to, je to, je to parametr, který bude posuzovat a rozhodovat mezi prvním kolem a druhým kolem vláda a toto riziko je v tuto chvíli specifikováno, zda společnost není přímo ovládána státem, který je v jakési nepřátelské nebo rizikové pozici vůči ochraně mezinárodního míru a bezpečnosti boje proti terorismu a ochraně lidských práv, takže to bude vlastně individuální vyhodnocovat vláda, jak jsem říkal, mezi prvním a druhým kolem. Do prvního kola se musí splnit veškerá kritéria, která dnes byla zveřejněna v inzerátech, druhé kolo je už jen a jen o nejvyšší nabídce, tak v tomto mezistupni za účasti expertů z ministerstva zahraniční a dalších se toto bude posuzovat na vládě.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Já se vás, pane náměstku, musím samozřejmě zeptat na ruský Aeroflot, aniž by chtěl jakkoliv naznačovat, že by to mohla být nějak kontroverzní firma, ale je to společnost, ve které vlastní více než padesát procent ruský stát, u zbylých akcionářů vlastně není úplně jasné, kdo jsou, jeví se vám čistě a teď vzhledem k té vlastnické struktuře Aeroflot jako vhodný kupec?

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Tak o Aeroflotu se předvídá to, že by to měl být silný kupec, který nabídne velmi, velmi dobrou cenu, nicméně předbíháme. Aeroflot v tuto chvíli splňuje veškeré mezinárodní standardy, které jsou součástí podmínek výběrového řízení, aby byl puštěn do druhého kola, to, co jste zmiňoval vy, je skutečně na diskuse odborníků z ministerstva zahraničí a i vláda právě rozhodla tak, že tato diskuse, tato velmi složitá diskuse proběhne mezi prvním a druhým kolem a toto, tuto zodpovědnost si na sebe vzala vláda, zda někoho, kdo splní veškeré mezinárodní podmínky a podmínky výběrového řízení, tak zda ho pustí do druhého kola nebo nepustí.

Jan BUMBA, moderátor
--------------------
Náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Děkujeme za rozhovor, na shledanou.

Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
--------------------
Taky děkujeme, hezký den.


Zdroj: 5.2.2009, ČRo 1 - Radiožurnál, rubrika Ozvěny dne

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.