Ministerstvo financí logo, na hlavní stránku

CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Uznatelnost výdajů na volby

Uznatelnost výdajů na volby: nákup tabletu

V rámci dotazové agendy se odbor Financování územních rozpočtů opakovaně potýká s dotazem, zda je uznatelným výdajem.

Odpověď: ANO

Nákup mobilního tabletu za účelem ověření digitálního stejnopisu občanského průkazu prostřednictvím aplikace eDoklady je způsobilým výdajem. Danou problematiku (uznatelnost výdajů ÚSC spojených s volbami) v současné době stále ještě upravuje směrnice Ministerstva financí o postupu obcí a krajů při financování voleb, č. j. MF-62 970/2013/12-1204, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „směrnice“). Dle čI. I odst. 2 písm. n) směrnice se za uznatelný výdaj v souvislosti s eDoklady výslovně považuje pouze mobilní telefon, a to v maximální výši 2 000 Kč včetně DPH na nákup mobilního telefonu pro jeden volební okrsek nejvýše jednou za 4 roky (lze zakoupit i dražší telefon; v takovém případě se však o uznatelný výdaj bude jednat pouze v rozsahu 2 000 Kč). V době vydání směrnice byl předpoklad ověřování eDokladů prostřednictvím aplikace na mobilním telefonu nebo prostřednictvím webové aplikace na PC. Z uvedeného důvodu nebyl ve směrnici použit termín mobilní zařízení, který by zahrnoval i tablet.

Od 1. 1. 2026 nabývá účinnosti vyhláška Ministerstva financí č. 405/2025, o stanovení uznatelných výdajů územních samosprávných celků spojených s volbami (dále jen „vyhláška“). V souladu s § 4 odst. 1 písm. b) bod 3 vyhlášky se za uznatelný výdaj považuje nákup mobilního zařízení, je-li to nezbytné k provozu elektronické aplikace pro ověřování a nemůže-li obec využít vlastní mobilní zařízení, a to do výše 2 000 Kč včetně daně z přidané hodnoty pro jeden volební okrsek. Pod slovním spojením „mobilní zařízení“ je nutno chápat nejen mobilní telefon, ale právě např. i  tablet, či jiné mobilní zařízení, které umožní provoz aplikace eDoklady.

Přestože směrnice v čl. I odst. 2 písm. n) výslovně pracuje s termínem mobilní telefon, a nikoliv mobilní zařízení, zaujímá Ministerstvo financí extenzivnější výklad. Budou-li v případě nákupu tabletu splněny všechny podmínky stanovené pro nákup mobilního telefonu, bude možné výdaj na nákup tabletu považovat za uznatelný.
Příklad: obec uplatní pro daný volební okrsek nákup mobilního zařízení v listopadu 2025. Pro tento volební okrsek tak bude moci obec uplatnit výdaj nejdříve v lednu 2029. Na toto pravidlo nebude mít vliv ani již zmíněná skutečnost, že od 1. 1. 2026 přechází úprava problematiky uznatelnosti výdajů ÚSC spojených s volbami ze směrnice do vyhlášky.“

Uznatelnost výdajů na volby: dopravní výkony a nařizování pracovních cest

Uznatelné výdaje na volby stanoví v současnosti směrnice Ministerstva financí o postupu obcí a krajů při financování voleb, č. j. MF-62 970/2013/12-1204, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „směrnice“). V souladu s čl. odst. 2 písm. d) a e) jsou za uznatelné považovány:

„d) dopravní výkony zabezpečované obcemi a kraji při cestách vlastními vozidly (náklady na spotřebu pohonných hmot při přípravě a při konání voleb, dopravě určených členů okrskových volebních komisí na školení, kontrole průběhu hlasování ve volebních místnostech a sčítání hlasů, distribuci volebních materiálů apod.); není-li možné použít vozidlo v majetku obce nebo kraje, i jinými vozidly,

e) cestovní náhrady členů okrskových volebních komisí a dalších osob podílejících se na přípravě voleb a plnění úkolů v průběhu voleb při pracovních cestách určených starostou obce, ředitelem krajského úřadu, primátorem nebo jimi zmocněnými osobami a předsedou nebo místopředsedou okrskové volební komise, a to po dobu od zahájení činností spojených s volbami až do ukončení činnosti okrskových volebních komisí; pracovní cestou člena okrskové volební komise není cesta z místa jeho trvalého pobytu nebo z místa, kde se obvykle zdržuje, do místa jednání komise a zpět“.

V prvé řadě je potřeba připomenout obecné pravidlo vyplývající ze směrnice, že uznatelnými výdaji jsou pouze výdaje vynaložené v rozsahu nezbytně nutném. V souvislosti s dopravou je toto pravidlo potřeba uplatňovat v tom smyslu, že pokud obec disponuje vlastními vozidly, která může v souvislosti s organizací voleb využít, bude vždy žádoucí, aby byla primárně využita tato vlastní vozidla obce. V takovém případě bude možné uplatnit výdaj na pohonné hmoty. Teprve v případě, kdy obec nemůže využít vlastních vozidel, lze přistoupit k řešení dopravy jiným způsobem, tedy např. využitím soukromých vozidel zaměstnanců obce. Při této možnosti bude možné uplatnit cestovní výdaje podle § 173 a násl. zákoníku práce. Výše náhrad při pracovní cestě v případě použití silničního vozidla se řídí ustanovením zákoníku práce a prováděcí vyhlášky.

Nad rámec uvedeného je však potřeba vysvětlit, že řadový člen okrskové volební komise (dále jen „OVK“) není zaměstnancem podle zákoníku práce, neboť při výkonu funkce člena OVK nevykonává tzv. závislou práci. Z tohoto důvodu nelze řadovému členovi OVK nařídit pracovní cestu dle § 42 zákoníku práce, přestože k nařizování pracovních cest těmto členům v ojedinělých případech docházelo.

Členovi OVK lze nařídit cestu pouze při splnění alespoň jedné ze dvou níže uvedených výjimek:

  1. člen OVK je současně zaměstnancem obce; nebo
  2.  člen OVK je současně zastupitelem dané obce.

V prvním případě je člen OVK současně zaměstnancem vykonávajícím závislou práci dle zákoníku práce, a proto mu pracovní cestu nařídit lze. V případě členů OVK, kteří současně působí jako zastupitelé dané obce, se vychází z ustanovení § 79 zákona o obcích, dle kterého se obec považuje za zaměstnavatele a členové zastupitelstva obce se považují za zaměstnance.

V neposlední řadě je však nutné vycházet z výše citovaného textu směrnice, dle kterého „pracovní cestou člena okrskové volební komise není cesta z místa jeho trvalého pobytu nebo z místa, kde se obvykle zdržuje, do místa jednání komise a zpět“. V takovém případě nelze nařídit pracovní cestu, přestože je splněna některá z výše uvedených výjimek. Pokud se jedná o člena OVK, který má povinnost účastnit se školení, lze takovému členovi uhradit pouze náhradu mzdy, platu, služebního příjmu nebo odměny, pokud jeho účast na povinném školení zasáhla do výkonu jeho práce vůči uvolňujícímu zaměstnavateli.

Toto metodické oznámení je rovněž plně v souladu s novou právní úpravou, kdy od 1. 1. 2026 bude problematiku uznatelnosti výdajů na volby upravovat samostatná vyhláška Ministerstva financí č. 405/2025 Sb., o stanovení uznatelných výdajů územních samosprávných celků spojených s volbami.