CZ EN

Základní informace o Ministerstvu financí v českém znakovém jazyce.

Zadluženost územních rozpočtů v roce 2024

I. Vývoj celkového dluhu územních rozpočtů v roce 2024

Územní rozpočty včetně zřízených příspěvkových organizací (dále jen „PO“) vykázaly ke konci roku 2024 dluh ve výši 91,3 mld. Kč, což je o 0,6 % (o 587,5 mil. Kč) méně než v roce předchozím. Dluh se snížil na úrovni krajů (o 2,5 %, tj. o 644,2 mil. Kč) a DSO (o 3,3 %, tj. o 61 mil. Kč), naopak u obcí nepatrně vzrostl (o 0,2 %, tj. o 117,8 mil. Kč).

Ke konci roku 2024 stav peněžních prostředků na bankovních účtech převýšil hodnotu celkového dluhu územních rozpočtů o 439,8 mld. Kč, tj. více než pětinásobně (5,8 krát).

Tabulka č. 1: Stav na bankovních účtech a stav dluhu územních rozpočtů v letech 2015–2024 (mld. Kč)
Ukazatel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Stav na účtech celkem 159,4 212,1 248,8 258,9 299,2 320,1 367,5 405,2 482,5 531,1
Dluh celkem 116,3 95,6 90,8 91,2 90,9 94,4 96,1 98,4 91,9 91,3
Rozdíl 43,1 116,5 158 167,7 208,3 225,7 271,4 306,8 390,6 439,8

Stav peněžních prostředků na bankovních účtech obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí (dále jen „DSO“) a na účtech PO zřízených kraji, obcemi a DSO dosáhl ke konci roku 2024 v souhrnu 531,1 mld. Kč, meziročně se zvýšil o 48,6 mld. Kč (o 10,1 %). 

Tabulka č. 2: Stav na bankovních účtech územních rozpočtů v letech 2015–2024 dle úrovní (mld. Kč)
  2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Kraje 16,5 24,3 30,8 30,5 35,5 32,5 41,7 48 65,2 74,7
PO zřizované kraji 11,3 11,9 14,3 16 17,5 19,6 22,4 23,2 27,8 30,8
Obce 111,6 153,3 176,4 183,1 210,9 230 262,2 290,1 339,1 376,1
PO zřizované obcemi 18,2 20,2 25 26,9 32,7 35,6 38,7 41,4 47,7 45,8
DSO 1,5 2 2,1 2,3 2,5 2,2 2,5 2,5 2,7 3,7
PO zřizované DSO - - - - - - - - 0 0
RRRS 0,3 0,4 0,1 0,2 0,1 0,2 0 - - -
CELKEM 159,4 212,1 248,8 258,9 299,2 320,1 367,5 405,2 482,5 531,1

Stav na bankovních účtech hl. m. Prahy (bez PO), které je ve výše uvedené tabulce zařazeno mezi obce, činil k 31. 12. 2024 celkem 158 mld. Kč, což je o 15 % (o 20,6 mld. Kč) více než v roce předchozím. Stav na účtech PO Magistrátu hl. m. Prahy a PO městských částí hl. m. Prahy činil 12 mld. Kč. Podíl hl. m. Prahy na celkovém stavu na bankovních účtech obcí (bez PO) činil 42 %.

Bez zahrnutí čtyř největších měst (tj. hl. m. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činil ke konci roku 2024 stav na bankovních účtech ostatních obcí celkem 224,7 mld. Kč. U obcí bez těchto největších měst došlo k meziročnímu růstu stavu na bankovních účtech o 5 %, respektive o 10,8 mld. Kč.

Tabulka č. 3: Podíl stavu na bankovních účtech hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně na celkovém stavu na bankovních účtech obcí (mld. Kč)
Ukazatel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Stav na BÚ obcí celkem - v tom: 129,8 173,5 201,4 210 243,6 265,6 300,9 331,5 386,8 421,9
obce bez 4 největších měst 82,9 102,4 117,5 121,9 137,3 152,7 174,3 187 213,9 224,7
stav na BÚ 4 největších měst 46,9 71,1 83,9 88,1 106,3 112,9 126,6 144,5 172,9 197,2
% podíl 4 největších měst na celk. stavu na BÚ obcí 36,1 41 41,7 42 43,6 42,5 42,1 43,6 44,7 46,7

Obce včetně jimi zřizovaných PO vykázaly ke konci roku 2024 celkový dluh ve výši 64,1 mld. Kč. Proti předchozímu roku se jedná o nárůst o 0,2 % (tj. o 117,8 mil. Kč). V celkovém objemu dluhu obcí jsou zahrnuty přijaté bankovní úvěry od peněžních ústavů, přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy.

Tabulka č. 4: Souhrnné údaje o dluhu obcí ČR v letech 2015–2024 (mld. Kč)
Ukazatel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Úvěry 66,1 51,5 49,5 49,4 50,1 51,9 57,3 59,7 57,4 57
Komunální dluhopisy 10,7 10,7 10,4 10,1 10,1 10,2 5 4,8 0 0
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy 10,1 9,7 9,1 9,1 9,8 9 7,2 6,6 6,6 7,1
Celkem 86,9 71,9 69 68,6 70 71,1 69,6 71,1 64 64,1

Obce také přijaly zápůjčky z rozpočtu Státního fondu životního prostředí ve výši 347,3 mil. Kč a z rozpočtu Státního fondu podpory investic ve výši 121,3 mil. Kč.

V roce 2024 vykázalo dluh 3 108 obcí z celkového počtu 6 254 obcí, což je 49,7 % obcí. Počet obcí, které vykázaly v posledních letech dluh, zůstává v zásadě stabilní. Meziročně došlo k poklesu o 20 obcí.

Bez zahrnutí čtyř největších měst (tj. hl. m. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činí dluh ostatních obcí celkem 50,5 mld. Kč. U obcí bez těchto největších měst došlo k meziročnímu nárůstu celkového dluhu o 3,7 %, respektive o 1,8 mld. Kč, jak je patrné z níže přiložené tabulky.

Tabulka č. 5: Podíl dluhu hl. m. Prahy, Brna, Ostravy a Plzně na celkovém dluhu obcí (mld. Kč)
Ukazatel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Dluh obcí celkem - v tom: 86,9 71,9 69 68,6 70 71,1 69,6 71,1 64 64,1
obce bez 4 největších měst 43,1 38,6 37,9 38,9 41,4 43,3 47,1 49,3 48,7 50,5
dluh 4 největších měst 43,8 33,3 31,1 29,7 28,6 27,8 22,5 21,8 15,3 13,6
% podíl 4 největších měst na celk. dluhu obcí 50,4 46,3 45,1 43,3 40,9 39,1 32,3 30,7 23,9 21,2

Celková výše dluhu hl. m. Prahy včetně PO Magistrátu hl. města Prahy a PO městských částí činila 7,4 mld. . Podíl dluhu hl. m. Prahy na celkovém dluhu obcí činil 11,5 %.

Dluh PO zřízených obcemi včetně PO zřízených městskými částmi hl. m. Prahy dosáhl ke konci roku 2024 výše 1,2 mld. Kč. Z celkového počtu 8 339 PO vykazovalo dluh 441 PO, tj. 5,3 %, z nichž působilo z hlediska klasifikace ekonomických činností (NACE) nejvíce v oblasti předškolního a základního vzdělávání. 

DSO vykázaly dluh ve výši 1,8 mld. Kč, což je o 61 mil. Kč (o 3,3 %) méně než předchozí rok. DSO využívají získané peněžní prostředky především na rozvoj a obnovu místní infrastruktury (vodovody a kanalizace), odpadové hospodářství a na projekty zvyšující atraktivitu jejich území.

Kraje včetně jimi zřízených PO vykázaly ke konci roku 2024 dluh v celkové výši 25,4 mld. Kč. Meziročně hodnota dluhu klesla o 2,5 %, tedy o 644,2 mil. Kč. Podíl úvěrů na celkovém dluhu krajů dosáhl 79,9 %. Kraje ani v roce 2024 neemitovaly komunální dluhopisy.

Tabulka č. 6: Souhrnné údaje o dluhu krajů ČR v letech 2015–2024 (mld. Kč)
Ukazatel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Úvěry 24,3 18,6 16,7 16,8 16,1 18,3 19,4 19,5 21,8 20,3
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy 2,1 2,7 3 4 3,2 3,5 5,4 5,8 4,2 5,1
Celkem 26,4 21,3 19,7 20,8 19,3 21,8 24,8 25,3 26 25,4

Dluh PO zřízených kraji (z 1817 PO vykazuje dluh 302 PO, tj. 16,6 %) dosáhl ke konci roku 2024 výše 4,4 mld. Kč. V rámci PO zřizovaných kraji vykazujících dluh působilo z hlediska klasifikace ekonomických činností (NACE) nejvíce PO v oblasti středního všeobecného a odborného vzdělávání.

II. Monitoring hospodaření územních samosprávných celků za rok 2024

Do monitoringu bylo zahrnuto 6 261 územních samosprávných celků (dále jen „ÚSC“) České republiky (z toho 6 248 obcí, vč. hl. m. Prahy a 13 krajů).

Souhrnné výsledky monitoringu hospodaření ÚSC:

  • ukazatel pravidla rozpočtové odpovědnosti (podíl dluhu k průměru příjmů za poslední 4 roky) byl u 547 obcí vyšší než 60 %; meziroční pokles o 18 obcí (samotné překročení limitu 60 % není porušením pravidla rozpočtové odpovědnosti dle zákona č. 23/2017 Sb.; porušením by bylo, kdyby obec nesplácela svůj dluh alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky),
  • ukazatel podílu cizích zdrojů k celkovým aktivům (vyjadřuje rozsah, v jakém ÚSC využívá cizí zdroje k financování majetku) byl u 255 obcí a 2 krajů vyšší než 25 %; meziroční pokles o 6 ÚSC,
  • ukazatel běžné likvidity (vyjadřuje, zdali je ÚSC schopen splatit své krátkodobé dluhy z oběžných aktiv) byl u 80 obcí nižší než stanovená hraniční hodnota „1“; meziroční nárůst o 15 obcí.

Do kategorie ÚSC s vyšší mírou rizika hospodaření se za rok 2024 zařadilo 7 obcí, tj. meziroční pokles o 3 obce. Tyto obce vykázaly překročení hraničních hodnot všech tří monitorujících ukazatelů současně. Výsledky monitoringu hospodaření indikují možná rizika v hospodaření obcí a krajů, ale bez dalšího neznamenají, že je obec nebo kraj v tíživé finanční situaci.

Z výsledků vyhodnocení plnění pravidla rozpočtové odpovědnosti pro ÚSC za rok 2024 vyplývá, že povinnost snížit svůj dluh zákonem stanoveným způsobem nesplnilo 11 obcí. Z toho tři obce realizovaly na základě výzvy ze strany MF mimořádnou splátku dluhu, dvě obce splácí dle splátkového kalendáře své dluhy resortu Ministerstva financí a v případě ostatních obcí bylo důvodem pro nesplnění povinnosti snížit dluh v souladu se zákonem odložení splátek přijatých úvěrů nebo zápůjček, které bylo stanoveno platným splátkovým kalendářem. 

Hospodaření ÚSC je až na některé výjimky nadále stabilní a ve velice dobré kondici. Problém je stále spatřován v nižším využívání rozpočtových přebytků k všestrannému rozvoji svého území a potřeb svých občanů, což vede k vysokým úsporám ÚSC na bankovních účtech.

Výsledné hodnoty ukazatelů monitoringu hospodaření ÚSC jsou veřejně dostupné na informačním portálu Monitor - informační portál Ministerstva financí (tabulku ukazatelů lze nalézt na profilu vybrané obce či kraje v záložce Monitoring a audit).