CZ EN

Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31. 10. 2020

V údajích o hospodaření obcí a krajů za říjen roku 2020 přetrvávají následky bezpečnostních opatření vlády, která měla zabránit plošnému šíření pandemického onemocnění COVID-19 od března tohoto roku. Dále se do údajů o hospodaření promítly ostatní dopady na ekonomiku, které souvisejí se zmíněnou pandemickou situací.

Na příjmové straně rozpočtů obcí a krajů došlo proti srovnatelnému období k růstu, který byl způsoben zvýšením transferů, jež obce a kraje přijaly. Zároveň se ekonomické dopady nastalé situace nejvíce projevily v části daňových příjmů, které proti říjnu minulého roku klesly.

Na výdajové straně rozpočtů obcí a krajů došlo k růstu především u běžných výdajů a konkrétně u neinvestičních transferů. Z důvodu vyššího růstu výdajů došlo také ve srovnatelném období k výraznému snížení salda hospodaření územně samosprávných celků.

Ke konci října tohoto roku vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 505,8 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje ve výši 490,5 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku vzrostly celkové příjmy územních rozpočtů o 22,3 mld. Kč a jejich celkové výdaje o 43,6 mld. Kč. Výsledné kladné saldo hospodaření ve výši 15,3 mld. Kč se tedy oproti říjnu loňského roku snížilo o 21,3 mld. Kč.

Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) činily celkem 281,4 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly nižší o 18,8 mld. Kč. Pokles byl vykázán především v části daňových příjmů, které dosáhly 240,6 mld. Kč (pokles o 19,5 mld. Kč). Nedaňové příjmy vzrostly o 0,9 mld. Kč a dosáhly 35,4 mld. Kč. Kapitálové příjmy byly ve srovnání s loňským říjnem nižší o 0,2 mld. Kč (činily 5,4 mld. Kč).

Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 224,6 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 41,4 mld. Kč více. Vyšší růst byl vykázán v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 197,9 mld. Kč (o 37,9 mld. Kč více). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 133,8 mld. Kč (v říjnu minulého roku to bylo 119,0 mld. Kč).

Objem přijatých investičních transferů dosáhl 26,7 mld. Kč a proti loňskému říjnu se zvýšil o 3,5 mld. Kč. Růst souvisel především s realizací projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU. Například z kapitoly Ministerstva dopravy přijaly obce a kraje v rámci programu Pořízení a modernizace železničních kolejových vozidel celkem 1,7 mld. Kč (o 1,7 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku).

Běžné výdaje územních rozpočtů činily 393,4 mld. Kč a proti srovnatelnému období předchozího roku byly vyšší o 35,8 mld. Kč. K nárůstu běžných výdajů došlo především v části transferů, které kraje a obce poskytují příspěvkovým a jiným organizacím (zvýšení o 24,3 mld. Kč). Z odvětvového hlediska směřovaly běžné výdaje zejména do odvětví školství a vzdělávání (o 16,1 mld. Kč více), dopravy (o 5,2 mld. Kč více) a státní moci (o 1,7 mld. Kč více). Vyšší růst byl vykázán také v části výdajů na platy včetně souvisejícího pojistného (o 2,5 mld. Kč) a výdajů na nákup služeb (o 1,6 mld. Kč). Kapitálové výdaje dosáhly 97,1 mld. Kč, což bylo o 7,8 mld. Kč více nežli v říjnu minulého roku.

Stav peněžních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 219,5 mld. Kč, tj. o 25,9 mld. Kč více nežli v říjnu 2019.

I. Kraje

Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 216,2 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 220,9 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 18,2 mld. Kč a výdaje vyšší o 32,7 mld. Kč. Z přebytkového hospodaření října loňského roku (9,8 mld. Kč) se stal schodek ve výši 4,7 mld. Kč. Pokles představoval 14,5 mld. Kč.

Vlastní příjmy krajů činily 61,5 mld. Kč, proti srovnatelnému období klesly o 5,0 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 56,4 mld. Kč, tj. o 4,3 mld. Kč méně (pokles inkasa byl vykázán především u daně z příjmů právnických osob, o 3,1 mld. Kč a příjmů fyzických osob, o 1,3 mld. Kč). Pokles byl vykázán i v části nedaňových příjmů (o 0,5 mld. Kč) a kapitálových příjmů (o 0,2 mld. Kč).

Celkový objem přijatých transferů činil 154,7 mld. Kč, proti říjnu minulého roku byl vyšší o 23,2 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 143,6 mld. Kč (v říjnu loňského roku 122,1 mld. Kč). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi, kdy se jednalo o zálohy regionálnímu školství na deset měsíců roku ve výši 110,6 mld. Kč (v říjnu 2019 to bylo 106,2 mld. Kč). Soukromému školství byly poskytnuty tři čtvrtletní zálohy ve výši 4,4 mld. Kč (v říjnu 2019 to bylo 5,0 mld. Kč). Mimo to byly převedeny z rozpočtu tohoto resortu peněžní prostředky ve výši 0,9 mld. Kč, které byly určeny na rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání.

Přijaté investiční transfery činily 11,1 mld. Kč, proti loňskému říjnu to bylo o 1,7 mld. Kč více. Růst se týkal především transferů z kapitoly Ministerstva dopravy určených na pořízení a modernizaci železničních kolejových vozidel (o 1,7 mld. Kč více) a transferů z kapitoly Ministerstva životního prostředí na program Nová zelená úsporám (o 0,6 mld. Kč více).

Běžné výdaje krajů vzrostly o 27,4 mld. Kč a dosáhly 192,7 mld. Kč; zhruba 76 % z objemu běžných výdajů (146,7 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a jiným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 28,2 mld. Kč (růst o 5,3 mld. Kč).

Na bankovních účtech vykázaly kraje peněžní prostředky ve výši 30,0 mld. Kč, což bylo o 2,9 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku.

II. Obce

Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 294,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 274,8 mld. Kč, přebytek hospodaření dosáhl 19,8 mld. Kč. Příjmy vzrostly o 4,8 mld. Kč a výdaje o 11,4 mld. Kč, přebytek hospodaření proti říjnu loňského roku (26,4 mld. Kč) klesl o 6,6 mld. Kč.

Vlastní příjmy obcí činily 218,8 mld. Kč, proti srovnatelnému období klesly o 13,8 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 184,3 mld. Kč, což bylo o 15,2 mld. Kč méně, nedaňové příjmy činily 29,4 mld. Kč (o 1,4 mld. Kč více). Naopak pokles byl vykázán v části kapitálových příjmů, jejichž objem dosáhl 5,2 mld. Kč, což bylo o 0,1 mld. Kč méně.

Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 75,8 mld. Kč, proti říjnu minulého roku to bylo o 18,5 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, jejich objem činil 59,4 mld. Kč (nárůst o 17,0 mld. Kč). Investiční transfery dosáhly 16,4 mld. Kč (nárůst o 1,5 mld. Kč).

Běžné výdaje obcí dosáhly 205,8 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 9,2 mld. Kč. Kapitálové výdaje vzrostly proti říjnu minulého roku o 2,2 mld. Kč a činily 69,1 mld. Kč.

Stav peněžních prostředků na bankovních účtech obcí činil 187,2 mld. Kč, proti říjnu minulého roku to bylo o 29,0 mld. Kč více.

III. DSO

DSO hospodařily ve sledovaném období s příjmy ve výši 3,7 mld. Kč, a výdaji ve výši 3,7 mld. Kč. Zatímco objem příjmů vzrostl o 0,6 mld. Kč proti říjnu minulého roku, výdaje vzrostly o 0,9 mld. Kč. Kladné saldo hospodaření loňského října (0,3 mld. Kč) kleslo o 0,3 mld. Kč na úroveň 0,01 mld. Kč.


1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav peněžních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet peněžních prostředků na těchto syntetických účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 236 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).


2020 únor březen duben květen červen červenec*/ srpen září říjen listopad prosinec
rok 2020 - vývoj příjmů a výdajů územních rozpočtů od počátku roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 99 335,11 162 385,76 191 227,15 240 010,21 313 698,17   403 395,53 470 097,30 505 778,62    
výdaje 82 949,07 144 375,35 181 269,39 236 770,78 292 258,84   383 558,61 445 343,55 490 457,40    
saldo 16 386,04 18 010,42 9 957,76 3 239,44 21 439,33   19 836,92 24 753,74 15 321,22    
stav na BÚ 199 767,43 201 075,11 198 370,83 199 243,27 222 043,04   219 380,04 225 534,51 219 496,88    
kraje                      
příjmy 47 609,61 78 649,45 86 405,99 114 567,60 151 071,40   171 659,40 205 267,74 216 227,31    
výdaje 39 753,36 73 670,61 83 709,19 113 904,52 138 402,12   174 808,38 206 727,70 220 892,09    
saldo 7 856,25 4 978,84 2 696,81 663,08 12 669,27   -3 148,98 -1 459,96 -4 664,78    
stav na BÚ 36 082,99 32 947,54 31 804,62 30 893,79 45 483,46   29 498,87 31 587,66 30 024,08    
obce                      
příjmy 52 080,70 85 349,64 106 024,99 127 644,52 166 256,35   236 239,56 269 656,48 294 658,99    
výdaje 43 902,53 72 704,08 99 848,43 125 377,03 157 883,60   213 671,48 243 735,58 274 833,08    
saldo 8 178,17 12 645,56 6 176,57 2 267,48 8 372,76   22 568,08 25 920,89 19 825,91    
stav na BÚ 161 268,54 165 657,49 164 042,96 165 892,50 174 083,71   187 346,25 191 595,18 187 203,75    
DSO                      
příjmy 553,00 844,82 1 194,26 1 560,29 2 072,30   2 872,89 3 275,74 3 733,96    
výdaje 433,12 695,86 986,86 1 324,16 1 771,33   2 605,14 3 132,83 3 722,18    
saldo 119,88 148,95 207,40 236,13 300,96   267,76 142,90 11,78    
stav na BÚ 2 230,71 2 310,11 2 373,85 2 329,77 2 355,06   2 360,48 2 189,29 2 102,50    
RRRS                      
příjmy 113,70 118,95 121,30 120,79 144,52   299,00 314,79 335,42    
výdaje 24,78 55,25 68,16 89,84 119,97   220,83 248,67 265,13    
saldo 88,92 63,70 53,14 30,95 24,55   78,17 66,12 70,28    
stav na BÚ 185,19 159,97 149,41 127,22 120,82   174,44 162,38 166,55    

*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají

Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.

2020 únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
změna (+/-) proti stejnému období předchozího roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 5 571,17 11 356,96 10 038,86 4 598,27 465,18   10 111,10 20 937,54 22 331,62    
výdaje 12 343,93 17 424,41 18 847,17 21 262,21 29 114,09   32 191,08 38 189,49 43 627,10    
saldo -6 772,76 -6 067,44 -8 808,30 -16 663,93 -28 648,92   -22 079,99 -17 251,97 -21 295,48    
stav na BÚ 8 635,19 11 298,61 15 323,46 15 756,23 10 097,24   19 594,25 26 707,74 25 895,34    
kraje                      
příjmy 3 912,56 7 422,06 6 924,30 8 600,44 10 020,35   9 686,20 16 010,59 18 220,35    
výdaje 7 251,61 10 472,33 10 754,99 14 202,83 20 705,55   23 965,05 28 647,22 32 701,97    
saldo -3 339,05 -3 050,27 -3 830,68 -5 602,39 -10 685,22   -14 278,85 -12 636,63 -14 481,62    
stav na BÚ -908,99 467,14 1 335,06 749,13 -913,29   -4 816,57 -3 199,66 -2 942,49    
obce                      
příjmy 1 775,28 4 302,75 2 621,51 -3 838,28 -9 153,26   792,66 5 481,12 4 755,35    
výdaje 5 437,99 7 480,58 8 362,11 7 187,60 8 848,93   8 637,58 10 062,85 11 368,87    
saldo -3 662,71 -3 177,84 -5 740,59 -11 025,89 -18 002,18   -7 844,92 -4 581,74 -6 613,52    
stav na BÚ 9 081,76 10 675,00 13 944,69 15 067,98 11 039,17   24 329,90 29 946,76 28 972,24    
DSO                      
příjmy 84,75 103,52 109,41 168,28 347,77   462,53 570,65 612,78    
výdaje 77,85 158,73 207,64 257,96 388,64   556,37 728,39 936,14    
saldo 6,90 -55,22 -98,23 -89,68 -40,88   -93,83 -157,75 -323,36    
stav na BÚ 440,33 175,48 61,07 -13,95 32,06   74,28 -29,09 -134,34    
RRRS                      
příjmy 73,82 50,09 39,51 18,43 12,01   138,30 131,36 144,58    
výdaje -5,01 12,37 0,13 8,61 15,97   74,93 84,89 87,90    
saldo 78,83 37,72 39,38 9,82 -3,95   63,37 46,47 56,67    
stav na BÚ 22,09 -19,02 -17,35 -46,91 -60,69   6,64 -10,27 -0,06    
Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.