CZ EN

Rozpočtová strategie sektoru veřejných institucí České republiky na léta 2026 až 2028

ISSN 2570-575X

Rozpočtová strategie sektoru veřejných institucí České republiky (dále jen „Strategie“) byla zpracována na základě zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů. Strategie vychází z makroekonomické a fiskální predikce, přičemž pravděpodobnost jejich naplnění hodnotí Výbor pro rozpočtové prognózy. Klíčovým výstupem Strategie jsou pak závazné výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů, jejichž soulad se zákonem a prováděcí metodikou posuzuje Národní rozpočtová rada.

Výdajové rámce pro státní rozpočet a státní fondy v České republice vycházejí vždy z určité výše strukturálního schodku, tj. schodku upraveného o vliv hospodářského cyklu a jednorázová či jiná přechodná opatření. Pomineme-li přechodná ustanovení, stanovoval zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti ve svém původním znění strukturální schodek na maximálně 1 % HDP. Fakticky se však výdajové rámce odvozovaly přísnější, zohledňující takzvaný střednědobý rozpočtový cíl, který vycházel z nařízení Rady (ES) č. 1466/97, o posílení dohledu nad stavy rozpočtů a nad hospodářskými politikami a o posílení koordinace hospodářských politik, ve znění pozdějších předpisů. S příchodem epidemie covid-19 a požadavku pružnější reakce fiskální politiky byla výchozí úroveň strukturálního salda rozvolněna. Změnu v opačném směru přinesl zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Ten stanovil pro roky 2024 až 2027 konkrétní, nižší hodnoty strukturálních deficitů. 

Současně od dubna 2024 vešla v účinnost nová úprava evropských fiskálních pravidel - nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1263 ze dne 29. dubna 2024 o účinné koordinaci hospodářských politik a mnohostranném rozpočtovém dohledu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1466/97. Toto nařízení již neobsahuje střednědobý rozpočtový cíl, proto je pro rok 2028 použita hodnota strukturálního schodku ve výši 1 % HDP. Platí tak strukturální deficity 1,75 % HDP pro rok 2026, 1,25 % HDP pro rok 2027 a 1 % HDP pro rok 2028.

Strategie byla schválena vládou České republiky dne 30. dubna 2025 jako výchozí dokument pro přípravu návrhu státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů a jejich střednědobých výhledů. Výdajové rámce lze v průběhu přípravy státního rozpočtu aktualizovat, ovšem pouze o novou makroekonomickou prognózu a na ni navazující prognózu příjmů státního rozpočtu a státních fondů, příjmy z rozpočtu Evropské unie a z finančních mechanismů či o opatření nezbytná k pokrytí výjimečných událostí, jako je stav nouze, stav ohrožení státu nebo rozsáhlá živelní pohroma.

Při vypracování Strategie se Ministerstvo financí řídilo metodickými postupy, které byly diskutovány a odsouhlaseny Národní rozpočtovou radou (MF ČR a NRR, 2024). Pro výdajový rámec na následující tři roky je klíčová prognóza makroekonomického vývoje, stejně jako příjmů veřejných institucí. Ty byly dne 17. dubna 2025 posouzeny Výborem pro rozpočtové prognózy, který je vyhodnotil jako realistické (VRP, 2025a, 2025b).

Ačkoliv rizika a nejistoty ohledně budoucího vývoje jsou značné, česká ekonomika by se měla pohybovat v tomto a příštím roce v záporné produkční mezeře, která by se na konci roku 2026 měla uzavřít. V letech výhledu by se pak měla produkční mezera zvyšovat až k hodnotám kolem 1 % HDP. Jednorázová a přechodná opatření identifikujeme pouze pro rok 2026.

Výše výdajových rámců je také ovlivněna hospodařením ostatních složek veřejných financí, jelikož výchozí strukturální deficit se stanovuje a hodnotí nikoliv pouze pro státní rozpočet a státní fondy, ale pro celé veřejné finance vymezené jako sektor vládních institucí nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 549/2013, o Evropském systému národních a regionálních účtů v Evropské unii, v platném znění. U ostatních částí veřejných financí předpokládáme, že budou v letech výhledu hospodařit spíše s přebytky (s výjimkou zdravotních pojišťoven), které primárně budou determinovat místní vládní instituce.

Na základě těchto skutečností činí konsolidovaný hotovostní výdajový rámec státního rozpočtu a státních fondů pro rok 2026 celkem 2 438 mld. Kč, pro rok 2027 celkem 2 469 mld. Kč a 2 553 mld. Kč pro rok 2028.

Strategie v částech 2 a 3 odvozené výdajové rámce rozvádí o aktuálně platné finanční vztahy mezi jednotlivými úrovněmi veřejných rozpočtů a zahajuje tím nový rozpočtový proces. Vzhledem k velikosti, resp. všeobecnému významu transferových a dotačních vazeb, je důraz kladen na finanční vztahy vůči územním samosprávným celkům a systému veřejného zdravotního pojištění. Tím jsou charakterizovány současné vazby k subjektům pokrývajícím většinu celkových výdajů sektoru vládních institucí.

Dokumenty ke stažení

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.