CZ EN

samostatné oddělení 9002 – Bezpečnost a krizové řízení

Zajišťuje činnosti, které pro ministerstvo vyplývají ze zákona č. 240/2000 Sb. a plní úkoly při hrozící nebo při vzniklé krizové situaci nebo při jiné mimořádné situaci ovlivňující zásadním způsobem činnost ministerstva a jeho resortních organizací.

Zajišťuje činnosti, které pro ministerstvo vyplývají ze zákona č. 240/2000 Sb. a plní úkoly při hrozící nebo při vzniklé krizové situaci nebo při jiné mimořádné situaci ovlivňující zásadním způsobem činnost ministerstva a jeho resortních organizací. Zajišťuje a plní úkoly v oblasti OUI podle zákona č. 412/2005 Sb., tzn. v oblasti administrativní, personální a fyzické bezpečnosti a bezpečnosti informačních a komunikačních systémů. Zastupuje ministerstvo v pracovních orgánech BRS - Výboru pro civilní nouzové plánování, Výboru pro vnitřní bezpečnost a v jejich meziresortních odborných pracovních skupinách. Zajišťuje účast a obsah činnosti zástupců ministerstva včetně celkové působnosti ministerstva v ÚKŠ a dalších orgánech bezpečnosti a krizového řízení ČR. Zabezpečuje přípravu a závěrečnou kompletaci materiálů pro schůzi BRS. Zřizuje pracoviště krizového řízení ke koordinaci krizového řízení a zajištění připravenosti na řešení úkolů za krizových stavů a jejich plnění. Provádí v oblasti krizového řízení kontrolní činnost v rámci resortu. Zabezpečuje po organizační stránce záložní krizové pracoviště pro podporu Krizového štábu MF a plnění hlavních úkolů MF při vyhlášení krizového stavu nebo jiné mimořádné události. Zpracovává Krizový plán ministerstva dle zákona č. 240/2000 Sb., jakožto základní dokument obsahující souhrn krizových opatření a postupů k řešení krizových situací, schválený ministrem financí. Podílí se na zpracování a realizaci Plánu obrany ČR v působnosti resortu ministerstva. Zabezpečuje činnosti spojené s problematikou objektů důležitých pro obranu státu, objektů možného napadení, subjektů a prvků evropské a národní kritické infrastruktury v působnosti resortu ministerstva a koordinuje v těchto oblastech činnost resortních organizací. Plní úkoly a koordinuje zabezpečení účasti ministerstva a resortních organizací při vnitrostátních cvičeních orgánů krizového řízení a mezinárodních cvičeních orgánů krizového řízení EU a NATO. Spolupracuje se SSHR v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy. Metodicky usměrňuje, koordinuje a řídí činnosti spojené s OUI na ministerstvu a v jeho resortních organizacích. Je správcem utajovaných informačních a komunikačních technologií a plní roli lokálního správce vládního utajovaného spojení v rozsahu uvedeném v odstavci 3. Metodicky řídí, koordinuje a kontroluje provádění opatření fyzické (objektové) bezpečnosti na ministerstvu a v resortních organizacích. Metodicky řídí, koordinuje a kontroluje aplikaci Bezpečnostní politiky ministerstva. Odpovídá za činnosti spojené s vedením agendy střetu zájmů na ministerstvu podle zákona č. 159/2006 Sb. Vytváří kontaktní bod pro hodnocení dezinformačních kampaní a jiných projevů cizí moci.

a)    zajišťuje plnění úkolů při hrozící nebo vzniklé krizové situaci ve smyslu zákona č. 240/2000 Sb.; zabezpečuje úkoly krizového řízení při jiné mimořádné situaci ovlivňující zásadním způsobem činnost ministerstva a jeho resortních organizací,
b)    zabezpečuje činnost pracoviště krizového řízení pro podporu Krizového štábu MF a  zajištění připravenosti ministerstva na řešení krizových situací podle zákona č. 240/2000 Sb., včetně financování zajištění a obnovy nezbytného technického vybavení v rámci příslušné položky rozpočtu ministerstva, 
c)    zajišťuje po organizační a  administrativní stránce činnost KŠ MF; vede a aktualizuje jmenný seznam jeho členů a pověřených zástupců,
d)    zabezpečuje v prostoru dislokace samostatného oddělení zřízení, chod a funkčnost hlavního pracoviště KŠ MF, jakožto pracoviště krizového řízení dle zákona č. 240/2000 Sb., 
e)    zajišťuje po organizační stránce činnost záložního krizového pracoviště MF, zřízeného v souladu s Krizovým plánem MF; zabezpečuje aktivaci, zaujetí, dočasné užívání a  deaktivaci tohoto pracoviště,
f)    zabezpečuje v součinnosti s příslušnými útvary ministerstva  evidenci osob určených pro záložní krizové pracoviště, včetně projednávání počtu systemizovaných míst jejich zaměstnanců; provádí ve spolupráci s odborem Personální rozlišení systemizovaných míst pro záložní krizové pracoviště, 
g)    zpracovává a realizuje dokumentaci Krizového plánu MF, Dílčího plánu obrany MF, Pandemického plánu MF, povodňových plánů MF, Typového plánu MF a ČNB a další související dokumentaci krizového řízení ministerstva. Ve spolupráci se sekcí Finanční trhy se podílí na zpracování Typového plánu MF a ČNB, 
h)    podílí se na zpracování a realizaci Plánu obrany ČR; zpracovává opatření při vzniku vojenských a nevojenských krizových situací na území ČR, zabezpečuje činnosti spojené  problematikou fungováním objektů důležitých pro obranu státu a objektů možného napadení v resortu ministerstva a koordinuje v této oblasti činnost resortních organizací, 
i)    zajišťuje činnosti spojené s  problematikou evropské a národní kritické infrastruktury v působnosti resortu ministerstva;  koordinuje v této oblasti činnost resortních organizací; vykonává za ministerstvo kontrolu plánů krizové připravenosti subjektů kritické infrastruktury a kontrolu ochrany prvků kritické infrastruktury v resortu ministerstva podle zákona č. 240/2000 Sb., ukládá opatření k nápravě zjištěných nedostatků,
j)    plní úkoly a koordinuje zabezpečení účasti ministerstva a resortních organizací při vnitrostátních cvičeních orgánů krizového řízení a mezinárodních cvičeních orgánů krizového řízení EU a NATO na území ČR, 
k)    zajišťuje po organizační a administrativní stránce jmenování a činnost zástupců ministerstva v národních orgánech krizového řízení; zabezpečuje účast a obsah činnosti zástupců ministerstva v meziresortních odborných pracovních skupinách či obdobných odborných orgánech krizového řízení ČR,
l)    zajišťuje organizačně a po administrativní stránce stálou pohotovost k dosažitelnosti zástupce ministerstva v ÚKŠ a stálou pohotovost k dosažitelnosti vybraných členů KŠ MF; realizuje stálou pohotovost k aktivaci pracoviště krizového řízení dle zák. č. 240/2000 Sb.,; zabezpečuje aktivaci a svolání KŠ MF; provádí kontroly dosažitelnost členů KŠ MF a určených zaměstnanců pracoviště krizového řízení,
m)    spolupracuje s ostatními ústředními správními úřady v oblasti krizového řízení, IZS, ochrany obyvatelstva a hospodářských opatření pro krizové stavy,
n)    metodicky řídí a koordinuje bezpečnostní politiku ministerstva a resortních organizací, kontroluje její aplikaci a zabezpečuje realizaci bezpečnostních a režimových opatření stanovených vnitřními předpisy a ukládá pokyny k odstranění zjištěných nedostatků,
o)    zajišťuje v rámci OUI činnosti v oblasti administrativní, personální, fyzické bezpečnosti a bezpečnosti informačních a komunikačních systémů podle zák. č. 412/2005 Sb., a provádí jejich kontrolu na ministerstvu a v resortních organizacích,
p)    posuzuje navrhované koncepce a programy zabezpečení OUI zaváděné v ČR v návaznosti na systémy užívané v členských zemích NATO, EU a státech, s nimiž má ČR uzavřeny dohody o vzájemné ochraně utajovaných informací; plní úkoly v oblasti OUI vyplývající z mezinárodních smluv o výměně a vzájemné ochraně utajovaných informací; spolupracuje s NBÚ v oblasti kontroly, vyřizování stížností a rozhodovacího procesu pro ukládání pokut a opatření k nápravě nedostatků, 
q)    na ministerstvu vede registr a archiv utajovaných informací a dohlíží na centrální evidenci utajovaných informací, dále zajišťuje jejich evidenci, skartaci a archivaci; současně zajišťuje veškerou evidenci administrativních pomůcek ve smyslu příslušných ustanovení zákona č. 412/2005 Sb.,
r)    podílí se na zajišťování úkolů krizového řízení při mimořádné situaci ovlivňující zásadním způsobem činnost resortu ministerstva; v rámci zajištění objektové bezpečnosti a v oblasti řešení mimořádných situací v problematice OUI na ministerstvu realizuje opatření spojená s vyhlašováním jednotlivých stupňů bezpečnostní ochrany důležitých objektů, vyplývajících z usnesení BRS č. 260/2002, ze dne 22. 1. 2002,
s)    plní úkoly za oblast objektové bezpečnosti a OUI v návaznosti na zajištění činnosti KŠ MF, 
t)    vede v oblasti personální bezpečnosti veškerou agendu o fyzických osobách, které mají přístup k utajovaným informacím na ministerstvu; zajišťuje a provádí proškolení těchto osob v oblasti OUI podle ustanovení § 67 odst. 1 písm. b) zák. č. 412/2005 Sb. a kontroluje, zda tyto osoby splňují podmínky stanovené platnými právními předpisy; zpracovává a vydává přehledy systemizovaných míst, u kterých je nezbytné seznamovat se s utajovanými informacemi; spolupracuje při výkonu těchto činností s ostatními útvary ministerstva a dále zpracovává „personální projekt“ za resort ministerstva ve smyslu § 72 zákona č. 412/2005 Sb.,
u)    připravuje pro bezpečnostního ředitele podklady pro vydání Oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci stupně utajení Vyhrazené podle zákona č. 412/2005 Sb., spolupracuje s NBÚ, BIS, Policií ČR a s dalšími orgány státu v  oblasti personální bezpečnosti při zajištění vydání osvědčení fyzické osoby stupně utajení Důvěrné, Tajné a Přísně tajné podle zák. č. 412/2005 Sb.,
v)    kontroluje platnost vydaných osvědčení, provádí poučení k vydaným osvědčením a zpracovává Záznamy o zániku platnosti Oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci stupně utajení Vyhrazené; vydává souhlas ke zvláštnímu přístupu k utajované informaci a připravuje podklady k žádosti pro vydání osvědčení fyzické osoby pro cizí moc,
w)    zpracovává za resort ministerstva seznamy utajovaných informací podle nařízení vlády č. 522/2005 Sb., a navrhuje změny těchto seznamů za resort ministerstva,
x)    aplikuje zásady opatření fyzické bezpečnosti podle zák. č. 412/2005 Sb., a zpracovává projekt fyzické bezpečnosti ministerstva ve smyslu § 32 tohoto zákona,
y)    zajišťuje OUI v oblasti bezpečnostních a informačních technologií a zajišťuje provoz informačních a komunikačních systémů určených pro nakládání s utajovanými informacemi podle zák. č. 412/2005 Sb., a dalších právních předpisů, včetně vykonávání role lokální bezpečnostní správy a správy vládního utajovaného spojení lokálního pracoviště vládního utajovaného spojení,
z)    provádí analytickou činnost v rámci vnější a vnitřní bezpečnosti a aplikuje zásady bezpečnostních opatření přijímaných vládou ČR, případně jejími představiteli, v resortu ministerstva, s dopadem na výkon činnosti bezpečnostního sboru resortu ministerstva v uvedených oblastech, zajišťuje a provádí metodické činnosti objektové bezpečnosti (poplachové zabezpečovací a tísňové systémy, kamerové systémy, elektronická kontrola vstupu a mechanické zábranné systémy) v resortních organizacích; zabezpečuje v rámci ministerstva budování, používání, řízení provozu a integraci těchto systémů do jednotného bezpečnostního systému,
aa)    zajišťuje fyzickou ostrahu v návaznosti na bezpečnostní standardy a objektovou bezpečnost ministerstva; provádí opatření v rámci ostrahy, ochrany objektů a majetku ministerstva; zajišťuje recepční činnost v objektech ministerstva,
ab)    zajišťuje bezpečnostní a režimová opatření ve spolupráci s odborem Vnější vztahy a komunikace a odborem Kabinet ministra při konání oficiálních, pracovních i soukromých návštěv a zahraničních delegací, případně jiných mimořádných akcích (konference atd.),
ac)    zajištuje koordinaci a spolupráci s bezpečnostními sbory a zpravodajskými službami při zajišťování bezpečnosti ministerstva,
ad)    metodicky řídí a koordinuje činnosti spojené s vedením agendy střetu zájmů v rámci resortu ministerstva podle zákona č. 159/2006 Sb., vykonává funkci evidenčního orgánu ve smyslu tohoto zákona pro ministerstvo a jeho resortní organizace,
ae)    spolupracuje  s odborem Řízení rozvoje ICT v oblasti kybernetické bezpečnosti podle zákona č. 181/2014 Sb., ve vazbě na realizaci bezpečnostních opatření fyzické bezpečnosti, včetně spolupráce na vytvoření požadované dokumentace v této oblasti,
af)    metodicky řídí, koordinuje a zajišťuje činnosti spojené s agendou hybridních hrozeb v rámci resortu ministerstva, včetně spolupráce s Ministerstvem vnitra z pohledu vnitřní bezpečnosti státu, 
ag)    metodicky řídí a koordinuje bezpečnostní opatření spojené se zvýšením odolnosti resortu ministerstva ve vazbě na působení „cizí moci“, včetně zajištění spolupráce s Ministerstvem vnitra a zpravodajskými službami v této oblasti,
ah)    zpracovává v součinnosti s ostatními útvary materiály do BRS, které následně předává samostatnému oddělení Vládní a parlamentní agenda; zajišťuje ve spolupráci s příslušnými útvary přípravu materiálů nebo zpracování stanovisek pro potřeby ministra, které se předkládají do BRS elektronickou cestou (IS eBRS).

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.