Materiály na jednání vlády dne 19. března 2025
Bod č. 4 - Návrh na institucionální sjednocení funkcí guvernéra a alternáta guvernéra za Českou republiku v Radě guvernérů Evropské banky pro obnovu a rozvoj
Agenda EBRD se zaměřuje na rozvojovou a transformační spolupráci. Nejvyšším orgánem v EBRD je Rada guvernérů složená ze zástupců členských států. Za ČR pozici guvernéra v současnosti zastává ministr financí Zbyněk Stanjura, jeho alternátem je guvernér ČNB Aleš Michl. Drtivá většina zemí EU (23 z 27 zemí) má zastoupení v EBRD pouze za ministerstva financí, zpravidla se jedná o ministra a náměstka. Čtyři země mají zastoupení centrální banky, a to na pozici alternáta.
Pro zefektivnění procesu zástupnosti ministra financí na pozici guvernéra v EBRD se navrhuje sjednotit institucionální zastoupení ČR v Radě guvernérů EBRD, tedy jmenovat alternátem náměstka ministra financí Marka Moru namísto guvernéra Aleše Michla. Situace, které se budou týkat kompetencí centrální banky, nebo při kterých bude expertíza ČNB v dané oblasti potřebná, budou s ČNB nadále konzultovány.
Bod č. 9 - Stanovisko MF ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 23/09 Peněžní prostředky státu určené na vybraná opatření proti daňovým únikům
Cílem kontroly bylo prověřit, zda byly peněžní prostředky státu určené na vybraná opatření proti daňovým únikům na dani z přidané hodnoty vynakládány účelně a v souladu s právními předpisy. Kontrolovanými byly Ministerstvo financí, Generální finanční ředitelství a Generální ředitelství cel. Kontrolováno bylo období let 2018 až 2022, kontrola proběhla od května do prosince 2023.
Kontrolována byla hodnota nákladů vynaložených MF, GFŘ a GŘC na zavedení a provoz elektronické evidence tržeb a hodnota nákladů vynaložených GFŘ na kontrolní hlášení, celkově 2 495,1 mil. Kč.
Bod č. 10 - Stanovisko Ministerstva financí ke Kontrolnímu závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 23/23 Peněžní prostředky státu z daně z příjmů právnických osob a správa této daně
Cílem kontroly bylo prověřit, zda po zavedení nových nástrojů do zákona o dani z příjmů došlo ke snížení daňových úniků na dani z příjmů právnických osob a zefektivnění správy daně. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Generální finanční ředitelství, Specializovaný finanční úřad a Finanční úřad pro Jihomoravský kraj. Kontrolováno bylo období let 2018 až 2022, kontrola proběhla od října 2023 do června 2024.
K odstranění zjištěných nedostatků a minimalizaci rizik byla GFŘ přijata celkem 4 opatření, z toho 2 opatření jsou již splněna a 2 jsou plněna průběžně.
Pro informaci:
Bod č. 2 - Pravidelná roční informace pro členy vlády České republiky o stavu smluvního zabezpečení a čerpání privatizačních prostředků Ministerstva financí k řešení ekologických závazků při privatizaci (za období od 1. ledna do 31. prosince 2024 a celkově od počátku privatizace)
Ministerstvo financí předkládá vládě pravidelnou pololetní informaci o výši čerpání smluvních garancí. V roce 2024 nebyla uzavřena žádná nová ekologická smlouva.
Finanční shrnutí aktuálních ekologických závazků Ministerstva financí:
- celkové závazky programu ekologie – 128,2 mld. Kč (vč. DPH)
částka představuje součet všech garancí účinných ekologických smluv, přičemž je z této částky ve smlouvách na realizaci vázáno 45 mld. Kč (vč. DPH) a na zbývající (smluvně nevázané) závazky připadá 83,2 mld. Kč (vč. DPH). - celkové závazky programu revitalizace – 40,7 mld. Kč (vč. DPH), z toho byly dosud zadány veřejné zakázky v celkové výši 27,5 mld. Kč (bez DPH).
Výše peněžních prostředků na zvláštních účtech privatizace činila k 31. 12. 2024 celkem 11,1 mld. Kč. Z toho prostředky velké privatizace činily 8,8 mld. Kč a prostředky malé privatizace, které dle stávající právní úpravy nelze použít k odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací, činily 2,3 mld. Kč. K 31. 12. 2024 bylo možné disponovat s volnými prostředky z velké privatizace ve výši 5,9 mld. Kč.
Bod č. 5 - Informace Ministerstva financí a Ministerstva životního prostředí o stavu plnění opatření přijatých k odstranění nedostatků uvedených v Kontrolním závěru Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 23/01 Peněžní prostředky státu určené na odstraňování starých ekologických zátěží vzniklých před privatizací
Ministerstvo financí ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí předkládají vládě pro informaci plnění opatření k nápravě obsažená ve stanovisku ke Kontrolnímu závěru NKÚ z kontrolní akce č. 23/01 Peněžní prostředky státu určené na odstraňování starých ekologických zátěží vzniklých před privatizací.
Cílem kontroly NKÚ bylo prověřit, zda došlo k urychlení odstraňování starých ekologických zátěží vzniklých před privatizací a zda peněžní prostředky státu určené na odstraňování těchto zátěží jsou vynakládány hospodárně a v souladu s právními předpisy.
Na základě skutečností zjištěných NKÚ bylo kontrolovanými osobami k odstranění zjištěných nedostatků a minimalizaci rizik přijato celkem 11 opatření k 5 zjištěním NKÚ. MF přijalo 10 opatření, z toho ke 3 zjištěním byla přijata 3 shodná opatření k urychlení procesu odstraňování SEZ; 1 opatření bylo již splněno, ostatní opatření jsou plněna. MŽP přijalo 1 opatření, které je plněno.