Novinky

Rozhovor s Alenou Schillerovou pro Deník N

oddělení 7401 - Komunikace s médii
oddělení 7401 - Komunikace s médii

Vydáno

  • Ministr financí
  • Rozhovor
  • Deník N
  • Veřejný sektor
  • Hospodaření vládního sektoru
  • Ekonomika

Zdroj: Deník N, 8.7.2020

* Jak se chcete příští rok zapojit do parlamentních voleb?

Do parlamentních voleb máte víc než rok. Teď se řeší krajské volby, těch se neúčastním. Bude to téma na jaro příštího roku.

* Vstoupila byste do ANO?

Já mám tolik práce, přes čtyřicet procent všech covidových zákonů jsme připravili tady s kolegy.

* Určitě se o tom ale neformálně bavíte.

Budete se divit, ale nebavíme, není na to čas, teď už vůbec ne. Pokud ale dostanu nabídku kandidovat v parlamentních volbách, s největší pravděpodobností bych ji přijala. Jsem dva a půl roku ministryní a je to pro mě zkušenost, kterou jsem nikdy předtím neměla. Když člověk rozhoduje o tolika zásadních otázkách, měl by si říct o důvěru ve volbách.

* Chtěla byste být ministryní i po roce 2021?

Pokud bych na tuto práci dostala nabídku, nejspíš bych na ni kývla, protože tu stoprocentně zůstane rozdělaná práce.

* Hnutí ANO poprvé vládne v době, kdy ekonomika nemíří vzhůru. Poprvé bude muset lidem říct, že ANO, bude hůř. Může se to promítnout do volebních výsledků?

Nejsem žádný prognostik, takže to nechci nijak hodnotit. Samozřejmě sleduji každý měsíc předvolební průzkumy, ale nedá se na nich stavět. Myslím si, že se snažíme lidem nelhat a říkat jim pravdu tak, jak je. Propad ekonomiky letos bude. Jako ministryně financí se asi stanu ministrem s největším schodkem, ale mám čisté svědomí, že jsme lidem pomohli. Že jsme napumpovali peníze do ekonomiky, do lidí, do spotřeby a pomohli jsme jim, ne jako během krize v letech 2008 a 2009. Já budu raději ministryně financí s vysokým schodkem, ale čistým svědomím, že jsme lidi nenechali na holičkách.

* Když se podíváme zpětně na poslední tři měsíce, odborníci se shodnou, že zdravotní opatření byla velmi rychlá a správná, ale pomoc ekonomice byla pomalá a zatížená byrokracií. Co byste zpětně změnila?

Určitě, nebudu se bít v prsa a říkat, že jsme vše udělali perfektně. Ani já, ani vy, ani nikdo z kritiků teď nemůže vědět, co by bylo nejlepší. Vláda se musela rozhodovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a až historie nám řekne, co jsme udělali dobře a co špatně. Stojím si za tím, že jsme mohli lépe udělat půjčky COVID I a COVID II.

* Byly záruky za úvěry tou správnou cestou? Nebylo by lepší dát větší důraz na přímou podporu?

Přímá podpora nyní dělá nejvíc, když se podíváte na částky, nejvíce dělá právě přímá podpora, 83,2 miliardy korun. Ta záruční schémata jsou ale také dobrý model. Použili jsme ho vůbec poprvé, když jsme šli do parlamentu se zákonem o státních zárukách. Zapojili jsme do toho bankovní sektor a byla to tvrdá vyjednávání, především pak u modelu COVID III. Bankovní sektor je extrémně zdravý, má dostatek kapitálu a záleží mu na tom, aby pomohl občanům. Jsou to totiž i jejich klienti.

* Nebyl by ale tento nástroj vhodnější v druhé polovině roku, kdy už bude jasnější situace?

Nemyslím si, za tím si stojím, jedná se o provozní úvěry. Ta firma má problémy s provozem nyní, vypadly jí příjmy. Ale objem záruk jsme nastavili na 150 miliard a po prvním měsíci se ukazuje, že u COVID III máme vyčerpanou asi jednu miliardu. Příští týden mám hovor se všemi bankami a chci vědět proč. Již včera jsem na NERV (Národní ekonomické radě vlády, pozn. red.) otevřela otázku, zda nakonec objem není příliš velký a zda by nestálo za úvahu zákon znovelizovat a umožnit to za stejných podmínek poskytnout na investiční úvěry. Říkáme si, zda to není tím, že firmy nyní čerpají spíše rezervy než provozní úvěry.

* Česko za minulé krize nepřistoupilo ke šrotovnému, nechystáte něco takového teď?

Pomoc automobilovému průmyslu řešíme, pracuje na tom speciální tým, který měl několik schůzek, ale na stole zatím není nic. Variant je víc, třeba i nějaká daňová podpora. Nechci ale vyvolat žádná očekávání, která by v tom odvětví vznikla. Stále se to řeší.

* Necháte si vypracovat analýzu?

Ani nechci. Protože když to řeknu, budu za měsíc odpovídat podle „stošestky“, ať zveřejním analýzu.

* Nedávno vyšla analýza udržitelných financí od Národní rozpočtové rady, kde bylo kritizováno, že se rozpočty v minulosti sestavovaly velmi procyklicky a že se dostatečně nevyužil potenciál hojných let.

Tempo snižování dluhu bylo velmi rychlé. Před pandemií jsme měli veřejný dluh asi 30 procent, po pandemii můžeme mít veřejný dluh s navýšeným schodkem nějakých 38 procent. My jsme měli veřejné finance čtvrté nejzdravější a třetí nejnižší zadlužení. OECD vydalo grafy, kde odhadují, jaký bude stav po roce 2020. Odhadují, že i po tom obrovském schodku stav veřejných financí a místo nám zůstávají stejné – tedy čtvrté nejzdravější finance a třetí nejnižší dluh v zemích OECD.

* O krizi se ale mluvilo několik let.

Ekonomie je společenská věda a jako taková nedokáže krizi odhadnout. Nikde není dokázáno, že chodí v pravidelných vlnách. Za dobu, co má hnutí ANO ministerstvo financí, Česko nikdy neporušilo takzvané strukturální saldo (schodek očištěný o vliv hospodářského cyklu, pozn. red.), drželi jsme se limitu.

* Ale mě zajímá, co jste si z pohledu ministryně říkala, když ekonomika zpomalovala. A hospodářský cyklus ve vlnách funguje.

Samozřejmě jsme to sledovali, ale nikdy nevíte, kdy pokles přijde. My jsme za sebou měli šest let bezkonkurenčního růstu, navíc jsme zavedli opatření, jako je kontrolní hlášení nebo EET. Ať si každý říká, co chce, taky to pomohlo ve výběru daní. Stojím si za tím, že jsme ty peníze do ekonomiky dát museli.

* Navzdory jasným signálům.

Já pravidelně čtu závěry Národní rozpočtové rady a ta letošní se příliš neliší od té loňské, pouze říká, že udržitelnost veřejných financí již není do roku 2050, ale do roku 2046. Aniž bych to chtěla bagatelizovat, co bude za dva měsíce, jaký bude propad ekonomiky, kam se posune a co bude v roce 2046, to skutečně neví nikdo. Ani Národní rozpočtová rada. My to nepodceňujeme, já jsem iniciovala, abychom si nechali udělat od nezávislých expertů OECD analýzu důchodové reformy, kterou tu žádná vláda, včetně naší, nebyla schopna připravit. Rok se na ní pracovalo.

* Vy jste ji už viděla?

Ještě ne, byl to totiž draft, který zatím připomínkovali jen úředníci. Finální verze přijde na konci srpna. Viděla jsem, jak současná komise pracuje. Viděla jsem, že se to nikam neposouvá, abychom mohli důchodovou reformu přijmout. Takže uvidíme, co nám OECD doporučí, a budeme se tím zaobírat.

* Už máte promyšlený schodek na příští rok? Naposledy se hovořilo o částce 300 miliard. Nepadlo zatím vůbec nic. Prosadili jsme novelu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a tam máme plán konsolidace na sedm let, že budeme strukturální saldo snižovat o půl procentního bodu každý rok, abychom se dostali na stav, který byl před pandemií, do roku 2028. Ale jedná se o strukturální schodek, ne skutečný deficit.

Jsem ráda, že parlament odsouhlasil odložení harmonogramu rozpočtových prací o měsíc. Pro další rok ho musím předložit do konce září a do parlamentu do konce října. Nemusela jsem do konce května dávat předběžný návrh, to bych se mohla podívat z okna a říct nějaké hausnumero.
Dva měsíce bych to pak chodila do všech televizí vysvětlovat a nevěděla bych jak. Začátkem září vydáme makroekonomickou predikci a na jejím základě postavíme rozpočet. Budeme mít za sebou více než půl roku pokladního plnění, data Českého statistického úřadu a čísla Eurostatu a uvidíme, jak se vyvíjí průmysl, export. Na základě toho nastavíme příjmy a uvidíme. Schodek ale ještě rozhodně bude velký.

* Premiérův poradce pro ekonomiku Martin Fassmann Českému rozhlasu řekl, že pokud bude schodek letos půl bilionu, bude stejně vysoký i příští rok.

Pan Fassmann ví asi víc než já, tak to mu blahopřeji. Rozhodně ale nenecháme ve štychu důchodce, valorizace bude minimálně 850 korun. Slíbili jsme peníze učitelům a počítáme hlavně s investicemi. Všichni si dělají srandu z toho, že se z krize musíme proinvestovat, ale to je právě to opatření, které je proticyklické. Klesají soukromé investice a my musíme tu díru vyplnit.

* A dokážeme to? Velký podíl na schodku mají například investice do dopravní infrastruktury, podle našich informací ale Státní fond dopravní infrastruktury žádný konkrétní seznam staveb nemá.

To není pravda, já dostala seznam od pana ministra. Oni mi ho dali, když jsem šla na rozpočtový výbor, stejně jako seznam od ministerstva životního prostředí, ministerstva pro místní rozvoj a dalších.

* Jsou to věci, které dokážete proinvestovat v letošním roce?

Jsou to přesně věci, které jsme po kritice dávali přes noc dohromady. Jedná se o projekty, které mají povolení a chyběly pouze peníze.

* Je tam spočítána návratnost?

To v tuto chvíli nevím. Ale je tam celá řada projektů, dálnice, železnice, je to celý balík.

* Proč jste v rozpočtu původně chtěla tak vysokou rezervu 136 miliard?

Zvažovala jsem, jestli dát schodek 450, nebo 500 miliard. A řekla jsem, že jdu do Poslanecké sněmovny naposledy, to jsem řekla i vládním kolegům. A radši si rezervu nechám větší. Teď tam zůstává 36 miliard korun a jsme za to strašně kritizováni. Vysvětlovala jsem i na rozpočtovém výboru, že nakonec žádná vůbec nemusí být. Propad příjmů klidně může být větší než rezerva. Jsou to velmi nepřesná čísla, vzali jsme poslední predikci, která byla z dubna. Ale já nevím, zda bude propad příjmů menší, nebo větší.

* O podpoře rozpočtu jste jednali i s Piráty a lidovci. Když vám na něj ale komunistická strana kývla, rychle jste další jednání skončili. Proč?

Já jsem ta jednání dotáhla až do konce, i když jsme měli souhlas komunistické strany. S Piráty jsem připravila kompenzační bonus pro dohodáře. Bylo to jejich velké téma a my to podporovali. Nikdo z opozice de facto nevetoval zkrácení lhůt v prvním čtení, to beru také jako určitý úspěch, byť jsme dosáhli přímé podpory jen od komunistů. Jednali jsme i s lidovci a chceme podporovat rodiny s dětmi. Chceme jednat o zvýšení přídavku na děti. Nesouhlasili jsme ale s názorem lidovců, abychom na každé dítě dávali pět tisíc korun, to nám nedávalo smysl. Je celá řada rodin, které to vůbec nepotřebují. Případně rodiny, kde chceme, aby rodiče pracovali, byli motivovaní a dávali dětem příklad.

* Jaké požadavky padaly od komunistů? Veřejně deklarovali omezení výdajů ministerstva obrany…

Ne, ne, vůbec. V této fázi to nedeklarovali. Chtěli, abychom nějakým významným způsobem dali peníze sestrám do sociálních služeb.

* Šly tam i peníze do krajů, komunisté jsou v jejich vedení, kde jim to může politicky pomoci.

Oni to berou tak, že to je jejich silné téma, a s námi to není v rozporu. Já tyto pozměňovací návrhy podpořím. Primárně pak ty, které jsou spjaty s podporou rozpočtu.

* A další neformální požadavky tam nebyly?

Ne, ne.

* S jakými pocity vyjednáváte podporu se zástupci komunistické strany? Nedávno bylo výročí zavraždění Milady Horákové.

Jsem velice ráda, že se výročí jejího zavraždění připomíná, nikdy se na to nesmí zapomenout. Sama jsem byla v Brně a šla jsem se poklonit k památníku obětí komunismu a fašismu a položila jsem tam kytici. Dala jsem to i na své sítě, aby si to všichni připomněli, byla to totiž obdivuhodná, silná žena, která přinesla nebývalou oběť. Myslím si, že komunistická strana by se měla od minulosti distancovat. Nejvíce komunikuji s předsedkyní rozpočtového výboru Miloslavou Vostrou, která je moje partnerka, šéfka garančního výboru, a jsme tak v neustálém kontaktu. Nedávno jsem ji slyšela v České televizi, kde se distancovala.

* Strana jako celek ne.

Je to jejich věc, já jim do toho nechci zasahovat, ačkoliv si myslím, že by to bylo namístě. Na druhé straně jsem pragmatička a je zřejmé, že se jedná o demokraticky zvolenou stranu. V devadesátých letech se měla zrušit, ale byli zvoleni v demokratických parlamentních volbách. A jestliže je to jediná strana, která chce podpořit náš rozpočet, tak my lidi nenecháme ve štychu.

* Co lidovci a Piráti? Ti s vámi jednali taky.

Jasně, ale podmínky tam byly složitější a já jsem do posledního dechu jednala. A vážila si všech stran, které se mnou jednaly. Jak Pirátské strany, tak KDU-ČSL. S nimi jsme konsenzus nenašli, s Piráty částečně. Nesmírně jsem si toho vážila a dotáhla jsem dohodáře, s čímž jsem neměla problém, protože je to skupina asi 120 tisíc lidí, kterým je potřeba pomoci.

* Ale takhle stojí rozpočet na straně, o které říkáte, že se měla v devadesátých letech zrušit.

Spousta poslanců tam v té době byla, měli to řešit tehdy. Nyní je to strana regulérně zvolená do parlamentu, která byla ochotná podpořit naši vládu, naše země si stabilní vládu zasloužila. Představte si, že by došlo k pandemii a my bychom ji neměli. Navíc byli ochotni podpořit rozpočet a já jako ministryně financí nedopustím, aby tato země měla rozpočtové provizorium nebo abychom v této těžké době neměli dostatek peněz pro lidi, firmy a na investice. Proto jsem s nimi byla ochotna jednat.

Doporučované

Nejčtenější