Novinky

Ministryně financí hostem v pořadu Partie Terezie Tománkové

oddělení 7401 - Komunikace s médii a protokol
oddělení 7401 - Komunikace s médii a protokol

Vydáno

  • Rozhovor
  • Ministr financí
  • Prima TV
  • Veřejný sektor
  • Hospodaření vládního sektoru
  • Ekonomika
  • Koronavirus

Datum vydání: 06.12.2020 | Zdroj: Prima | Rubrika: 11:00 Partie | Zpráva 1

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobrý den u Partie. Přeji vám krásnou druhou adventní neděli. Zdravím vás, všechny naše diváky Primy a CNN Prima News, a děkuju, že se díváte. Pozvání do první hodiny dnes přijaly dvě dámy, paní Alena Schillerová, vicepremiérka, ministryně financí ve vládě za hnutí ANO, dobrý den.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Dobrý den.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Díky, že jste přišla. A paní Ilona Švihlíková, ekonomka, dobrý den.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Dobrý den.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Děkuji i vám. Paní ministryně, pojďme aktuálně. Ráno se zdálo, že PES, protiepidemický systém, už docela vrčí, byl na stupni 59, těsně pod pod tou čtvrtou hranicí, pak Ministerstvo zdravotnictví řeklo, že to neplatí, covidový web opět zkolaboval, mohou mít lidé stále důvěru ve PSA, pokud to nefunguje? Je to už druhý den a vypadá to prostě divně.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Já jsem mluvila před chvílí s panem ministrem zdravotnictví. My spolu teda mluvíme každý den, protože máme pořád spolu co řešit. Včera to byla taková nešťastná shoda okolností. Ten PES funguje na bázi automatu. A tam se dávají určitá data vždycky od rána do půlnoci toho předcházejícího dne a tam napadala data, která tam napadat neměla. Včera se přijala opatření, aby se to nezopakovalo. Dnes ten systém protože je přetížen, tak nějakým způsobem zkolaboval. Neznám přesné technické detaily. Pracuje se na nápravě. V tuto chvíli by to mělo být v pořádku.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Já to chápu, že možná je to technikálie, ale reakce těch lidí jsou vlastně velmi rozpačité a nedůvěřivé. Možná s tím někdo něco dělá, aby rozvolnění zůstala před Vánocemi, a upravuje se to, jak se to komu hodí.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Paní redaktorko, to věřte, že by si nikdo nedovolil. Pro pana ministra zdravotnictví, který je za to plně zodpovědný, je PES něco naprosto zásadního. Pořád jsme závislí na technice. Berme to tak, že tam padají miliony dat. Že se toto stát může, nás to velmi mrzí, ale v tuto chvíli by měla být sjednána náprava.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Když vidíte to, co se děje venku, lidé vyrazili do obchodů, před restauracemi jsou fronty, některé restaurace porušovaly vládní opatření, na vánočních trzích davy lidí bez roušek, zároveň ta čísla lehce rostou, zvedá se procento pozitivních testů, zároveň klesá počet těch testů, nejsme na cestě k dalšímu lockdownu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
No, já bych využila toho, že jste mě sem dnes pozvali. A já bych moc poprosila, moc bych poprosila občany České republiky, aby dodržovali opatření. Já jsem byla také venku, byla jsem venku i ve čtvrtek večer, kdy jsem si šla nechat udělat po šesti týdnech vlasy, a jsem z toho trošku smutná. Protože zejména jsem šla starou Prahou a viděla jsem lidi v restauracích. Nešla jsem dovnitř, protože jsem spěchala, ale nevěřím tomu, že seděli 4 u stolu. Viděla jsem fotografie včera z klubu, před klubem Sedmé nebe. Řeknu to na rovinu, v Brně v centru, mrzí mě to o to víc...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
To jsme viděli všichni.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
... a zasahovala tam policie.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, proto se vás na to ptám. Vlastně jestli jste smutná, nejste nervózní jako ekonomická vicepremiérka? Protože tady všechna ta opatření, která se porušují, mohou vést zase k dalším ekonomickým zásahům.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Především jsem smutná, to řeknu jako žena, jako občanka této země, a potom jsem samozřejmě nervózní i jako ekonomická ministryně financí, protože to všechno může vést k tomu, že se například restaurace zavřou. A to nikdo nechce. To znamená, prosím velmi občany České republiky, prosím majitele, prosím všechny, aby dodržovali ta opatření. Protože jenom na tom je závislé, co se bude dít dál.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní docentko, když vidíte vy ty záběry, jsme na cestě k dalšímu lockdownu a pomůžou prosby, při vší úctě, paní ministryně a pana premiéra, kteří říkají "prosím, dodržujte to", a zároveň vidíme masy lidí, kteří to nedodržují?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Proseb už bylo hodně. Já bych možná se podívala na to trošku v tom širším světovém kontextu a z toho možná dát nějaká obecnější doporučení. Sice jsme v poločase, pravda, v poločase nemůžeme udělat úplné zhodnocení, tak daleko ještě nejsme, ale přece jenom jako vidíme země, které si vedou podstatně lépe než jiné. A ty země, které si vedou podstatně lépe než jiné, najdeme ve východní Asii a mají jednu věc společnou. Mají společné to, že nikdy nedělaly jako nějaký kompromis mezi zdravím a mezi ekonomikou a vybraly si jednu prioritu. Potlačení viru. Tyhle země jsou na tom nejlépe a jsou na tom nejlépe i z toho ekonomického hlediska. To je jasná věc. A teďko k nám. Můžeme my jít touhle cestou? Já si myslím, že ne, že je na to pozdě prostě.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Jako nějaký kompletní lockdown, nebo...

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Ne, ne, myslím, že prostě tahleta cesta pro nás už nepřichází v úvahu z mnoha důvodů, ať už to je prostě důvěra ve vládu, ať už to je otázka nějaké prostě disciplinovanosti lidí nebo i zkušenosti s minulými problémy, což v té východní Asii měli, a tak dále, a tak dále. To znamená, u nás se nabízí kombinace dvou věcí a to je represe a motivace. A tady bych zdůraznila jednu věc. U té represe, pokud má být účinná, tak prostě musí být vymahatelná. To znamená, nemůže to být jenom jako deklarováno, že něco je porušení, ale prostě za to porušení musí následovat trest a velmi rychle. Protože pokud ne, tak je to jenom pro smích. A ty příklady jsme teď viděli, že jo. Přijde policie, zavře se, odjede a ólalá, jedeme dál. A druhá věc možná ještě důležitější, motivace. My se musíme podívat podrobně na ten jednotlivý proces od prostě karantény, volá hygiena, prostě nákaza a tak dále, kde je ten problém. To znamená, proč třeba lidé nenahlašují, proč nezůstávají prostě doma, i když se necítí dobře, a tak dále a tam je potřeba rozebrat to krok za krokem a nastavit tam nějaké prostě motivační mechanismy. Protože někdy to může být dáno ne třeba nedisciplinovaností, ale existenčními obavami. Takže myslím, že tohle je potřeba v tuhle chvíli udělat, protože ta jedna cesta, podle mě ta nejefektivnější á la východní Asie, pro nás nepřipadá v úvahu, v téhle fázi určitě ne, to znamená, musíme se vydat kombinací těchto dvou opatření, ale tam skutečně je potřeba, aby tam byla ta vymahatelnost velmi rychle a aby tam prostě byla v každém tom kroku i dostatečná motivace.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, pojďme, prosím, postupně, represe, motivace, ta represe. Pan ministr Blatný už včera vyzval policii, aby udělovala drakonické pokuty v té maximální výši, s tím souhlasíte?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Tak já s tím souhlasím. Ještě k tomu lockdownu. Ono vlastně ten kompletní lockdown nebyl ani v Izraeli. Pan premiér mluvil s ministerským předsedou Izraele, ani oni vypnuli prostě průmysl. Oni tam teda samozřejmě nemají tak velký jako u nás. To znamená, že kompletní lockdown nebyl. To znamená...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ale byla opatření velmi přísná, lidé mohli vycházet jenom určitý počet metrů od domova, bylo to sledováno přes aplikace...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Byla to podobná opatření jako jsou u nás. A když se podíváte, všechny ty evropské země jdou podobnou cestou a my jsme se někam dostali. A některé země, které na tom byly lépe, teď jsou na tom hůře. Takže ono to plus minus je stejné. Co se týče represí, určitě ano. Ono, víte, já jsem právník, takže ta represe má účinky. Do určité míry musí být, musí být vynutitelná. Pokud vím, tak ministr Blatný včera mluvil i s policejním prezidentem. Já jsem s ním telefonovala, ten mu tvrdil, nebo já tomu věřím, že jsou to desítky tisíc zásahů, které ta policie dělá. Já zítra na vládě to otevřu. Zeptám se pana ministra vnitra, jak to funguje. To znamená, také on bude požadovat několikamilionové pokuty. Ale já pořád říkám, když někdo bude chtít ten systém obejít, tak nemůže ta policie stát na každém rohu. Prostě nemůže. Nejsme v policejním státě. To znamená, ano, takové případy jako jsme viděli v tom Brně, to musí být tvrdě potrestáno. Já si za tím stojím. Na druhé straně prostě chce to jakési chování a zodpovědnost od každého z nás.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Zítra vláda projedná návrh na stoprocentní mzdové kompenzace pro lidi nemocné covidem, jsme u té pravděpodobně motivace, o které paní docentka Švihlíková mluví, má to vaši podporu, paní vicepremiérko?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
No, já jsem ten návrh hlavně neviděla. Já pokud vím, tak já jsem o tom mluvila s panem premiérem, budeme to zítra debatovat, je to podle mě docela... Nebude to tak jednoduché, protože pokud ten návrh bude spočívat v tom, aby stoprocentní nemocenskou měli lidé, kteří jsou pozitivní na covid, tak se samozřejmě musí nastavit podmínky, že budeme mít vedle sebe 2 systémy nemocenské. To znamená tito lidé a vedle toho ti, kteří mají běžnou nemocenskou. Bude to muset někdo zkontrolovat, aby to nebylo zneužíváno. Musíme také se podívat na to, aby to nepoložilo trh práce. Protože pořád slyšíme od podnikatelů a zástupců zaměstnavatelů, že je nedostatek pracovních sil. Nedostatek, přestože jsme v takovéto dramatické krizi. Takže budeme to debatovat, budeme se o tom bavit.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, ale ta idea, že by lidi se motivovali, aby šli na test, nešířili nákazu, protože by neměli ekonomický problém, to má vaši podporu?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Idea jako taková ano, ale k té idee je samozřejmě několik cest a o těch se já chci bavit. Já jsem zatím konkrétní návrh neviděla.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Kolik by to stálo, kde se vezmou peníze...?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Neviděla jsem propočty. To znamená, já předpokládám, že zítra budou předloženy nějaké návrhy, o kterých se budeme bavit. Ty neexistují v tuto chvíli. Je tam několik různých způsobů, jak to dělat. Budeme se také muset bavit o tom, aby firmy začaly dobrovolně testovat zaměstnance. Jak je motivovat je to příliš mnoho otázek, ale na druhé straně zase ten systém bude velmi komplikovaný. Bude docela, pokud by měly vedle sebe být 2 systémy nemocenské, poměrně těžko kontrolovatelný.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní docentko Švihlíková, má to vaši podporu? Je to dobrý cesta, platit lidem 100 % mzdy?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Já si myslím, že to je, na rovinu řečeno, jako jediná možná cesta. Jako teď mluvím obecně o té motivaci. To znamená rozpracovanost krok za krokem, protože my tady máme prostě spoustu velmi znepokojivých signálů, ať už je to ta vysoká míra pozitivity testů anebo samozřejmě, řekněme, i klesající důvěra v ty opatření, což vidíme prostě na tom porušování jaksi, ať vylezeme na ulici, tak prostě v Praze to vidíme, a nejen v Praze, jako velmi dobře, to znamená, jak jsem říkala, tyhle dvě cesty podle mě je potřeba kombinovat a znovu opakuju, ty náklady, které by s tím případně byly spjaté, se vám samozřejmě milionkrát vrátí, protože je to pořád, i ta kombinace těch různých opatření včetně jako, já nevím, prostě hrazení těch testů nebo částečné hrazení testů pro firmy a podobně, vás pořád vyjde mnohem levněji než potom následné prostě ex post reakce, zase s nějakým jako dalším zavíráním určitých odvětví, asi v sektoru služeb a podobně. To znamená, tady to vlastně beru jako zásadní investici a nastavení systému, který teda podle mého názoru už měl být, protože ty náznaky, že vlastně ten průběh od toho "volá hygiena, jsem doma, jsem v karanténě" jako už jsou poměrně delší dobu, že prostě ta čísla neodpovídají realitě. A to koneckonců známe...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Jestli mohu jenom jednu větu, tak testy už jsme zavedli jako Finanční správa. Podepsala jsem už, já nevím, před měsícem, možná už je to i déle, že všechno spojené s těmito testy si firmy mohou dát do výdajů jako uznatelný výdaj. A samozřejmě já i podporuji to, aby se motivovaly tím, že by se jim to hradilo. To podporuji.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ještě, paní docentko, na druhou stranu, je to spravedlivé? Jsou i jiné nemoci, než je covid-19, a řekněme si na rovinu, lidé často nejdou k lékaři, protože mají strach, že to bude mít dopad na jejich peníze.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Samozřejmě potom otevřít širší debatu prostě o nemocenské a o kvalitě zdravotní péče, ale v tuhle chvíli prostě jsme v bezprecedentní situaci, kdy řešíme celosvětovou pandemii. A je prostě potřeba na to reagovat. A ve chvíli, kdy prostě si většina těch západních zemí nevybrala tu cestu "jednoznačně potlačím vir a potom prostě ta ekonomika takříkajíc naběhne sama i s důvěrou spotřebitelů", což je typický pro tu východní Asii, tak v tu chvíli prostě musíme kombinovat tahle dvě opatření. Já o žádný další cestě nevím. Kromě toho, že budeme otvírat, zavírat, otvírat, zavírat, což je ta nejdražší cesta, která existuje.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Nějaké další vaše doporučení směrem k motivaci lidem, jak zamezit šíření viru, aby se šli nechat testovat? Protože těch testů ubývá.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Abych to viděla hlavně jako z hlediska právě těch existenčních obav. Já si myslím, že samozřejmě tam může být nějaký faktor "a mně se nic nestane a co bych se staral o ostatní a podobně" to tam bezesporu jako je a najdeme to, ale já si opravdu nemyslím, že drtivá část těch, kteří úplně nerespektují ta opatření, může být jako dána těmi existenčními motivy, notabene prostě za situace obrovské nejistoty v té ekonomice, obavy ze ztráty práce a podobně.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Motivy nechat se testovat antigenními testy, vidíme na skupině učitelů, že tam velká vůle není, nepřišlo se testovat od toho pátku mnoho lidí, mělo by to být povinné? Šla byste tou cestou povinnosti nebo nějaké jako jiné ještě motivace?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Kolem těch antigenních testů je samozřejmě taky problém v tom, že oni taky nejsou úplně spolehlivý, že jo. Takže jako...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ale na druhou stranu podle některých odborníků spolehlivé jsou dostatečně na to, aby odchytily superpřenašeče a tak dále.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Jasně, no. Tak můžeme samozřejmě o těchhletěch věcech uvažovat, ale jak říkám, kombinace represe a motivace je v tuhle chvíli jako jediná cesta.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Vaše reakce, paní vicepremiérko?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Naopak to zase zafungovalo v těch sociálních službách, v těch sociálních domech, kde jsem četla celou řadu recenzí, že to byla dobrá cesta. Ochráníme zejména tedy tyto nejzranitelnější. A já ještě takovou malou poznámku. Já jsem teď v Praze pořád. Takže jezdím pozdě večer domů a většinou někam se přesouvám na schůzky a viděla jsem, že než jsme vlastně rozvolnili, tak ta Praha byla vyprázdněna. Prostě skutečně byla prázdná. Centrum bylo prázdné. Nikde nebyl nikdo, takže já si nemyslím, že lidé by to nedodržovali, když byla nastavená ta pravidla. Samozřejmě teď je to v kombinaci s Vánoci. Lidé byli dlouho uzavření. Teď jsou do toho ty Vánoce, takže oni chtějí ven. Chtějí se jít podívat na Staromák, na krásný stromeček. Tomu já všemu rozumím, ale prosím, prosím, aby to dodržovali.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dobře. Dámy, pojďme na rozpočet. Paní ministryně, poprvé v historii může projít rozpočet, který odporuje jiným zákonům této země. Jak se vám s tím žije? Jak se vám ten rozpočet obhajuje před poslanci i možná před vámi samotnou?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Rozpočet neodporuje žádným zákonům této země, takový rozpočet bych si nemohla...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Může projít. Je tady návrh daňového balíčku, který v tom rozpočtu není zahrnutý...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Logicky nemůže být. Právě že kdyby tam byl, paní rektorko, tak by to odporovalo zákonům této země. A protože tam není, tak to neodporuje zákonům této země. Já jsem nemohla do rozpočtu dát balíček. V té době, kdy prošel prvním čtením začátkem července, tak byl dokonce mírně pozitivní. Protože tam tehdy on byl v tom znění, ve kterém jsem ho poslala na vládu a vláda do Parlamentu. A ty pozměňovací návrhy začaly vlastně přibývat až před druhým čtením. Ty zásadní pozměňovací návrhy, to jsem už rozpočet musela mít téměř hotový. A já si vzpomínám loni, když jsem do rozpočtu dala digitální daň a něco z balíčku, co bylo tehdy po prvním čtení, tak mě za to zkritizovala Národní rozpočtová rada, zkritizoval mě za to Nejvyšší kontrolní úřad, poslanci mě za to zkritizovali, to bylo v rozporu. Ale já jsem si nemohla dovolit, nehledě na to, že ani dnes, když jsme vlastně před hlasováním desátého v Senátu, tak přesně nevíme, jak bude vypadat jeho znění. Takže co bych do toho rozpočtu měla dát? To by právě odporovalo zákonům této země.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní Švihlíková, vy jste schodek 320 miliard označila za vrcholně nereálné číslo. Je to tak?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Tak samozřejmě jde právě o to, že máme vkládaný nějaký schodek, to znamená v rozpočtu, který teda ty materiály samozřejmě byly předloženy později, a potom tady prostě máme projednávání poměrně zásadní daňové reformy, která, a to jsme dneska 6. prosince a pořád ještě nevíme, co z toho vlastně vyleze, což si myslím, že není jako úplně dobrý stav, když to řeknu jemně, protože ono to vlastně ukazuje, že to Ministerstvo financí se stává jako spíš statistou v tom, co se děje jako v Senátu a v Poslanecké sněmovně a samozřejmě i, s veškerou poslaneckou kreativitou, která se nám tam občas objevuje, to znamená, já si myslím, že tohle jako opravdu není dobře, a hlavně jako tam je spousta dalších problémů, asi se k nim s tím dostaneme podrobněji, na straně příjmů i výdajů, předpokládám, že to asi budeme, tyhle věci, rozebírat, ale já tam prostě vidím jeden jako zásadní problém a to je v tom makrorámci celkovým a v tom, že vlastně z toho rozpočtu a už vůbec ne z toho balíčku, já tam nevidím směr pro tu ekonomiku. Já mám pocit, že to je taková ta metoda lovec - sběrač. Co jako vypadlo z jednotlivých ministerstev a pak z toho jako vylezl nějaký schodek, který teď se bude modifikovat ještě o ten daňový balíček, o kterém nevíme, co z toho vlastně vyleze, ale tam není prostě směr. Jenom abych to řekla jednoduše, vláda podle mě nedrží volant spolu s tímhletím. A koneckonců právě jako tak ta kreativita, která se objevuje v Poslanecké sněmovně, v Senátu a všude dál, jako to de facto ukazuje.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Že auto jede bez řidiče?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
No, jako že se prostě tomu nechává volný průběh, a to si myslím, že jako není dobře nikdy a v krizi už vůbec se.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní ministryně, pojďte na to reagovat. Vláda nedrží volant, je tady rozpočet, který nezahrnuje daňový balíček, na kterém se neshodne ani vládní koalice, tady je nějaká vůle Senátu, kterou nevíme, jaká bude, pan prezident, který hrozí vetem.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Tak jsme v naprosto bezprecedentní revoluční době. Vidíte, co se děje. Snažíme se zvládat naprosto těžkou zdravotní krizi, celosvětovou zdravotní krizi. A takováto doba si žádá, samozřejmě někdy je nepřehledná, jako se děje nyní, ale žádá si i určitou odvahu. A já si myslím, že tady se nemůžeme bavit o daňové reformě. To není daňová reforma. To je v podstatě revoluční snížení daní v novodobé historii. Daňová reforma to není. A to, že Andrej Babiš načetl jako poslanec tento pozměňovací návrh, to chtělo kus odvahy, to určitě. Je to víc, než jsme měli v programovém prohlášení vlády. Je to něco, co má význam právě teď a právě v této době, protože hlavně je to o snížení daní zaměstnancům, kterým přinese tisíce korun. A můžeme se bavit tady donekonečna o slevách, já jsem na to připravena, ale toto jim přinese tisíce korun do peněženek v této době. Já si nemyslím, že vláda nemá volant v rukou. Vláda má volant v rukou v těch možnostech, v jakém koridoru se nachází. A to, že my konsolidujeme, že tam máme jakousi strategii konsolidací veřejných financí, nakonec já jsem ji představila. Spočívá na takových třech základních pilířích. První věc je to, že zmrazíme platy úředníků. Už jsme s tím začali i v rozpočtu 21. Nebudeme valorizovat žádné provozní výdaje, tím pádem budou klesat, a nemalá částka, na to se zapomíná, evropských peněz. Nejen těch vyjednaných v rámci všech fondů v rámci VFR, což je zhruba nějakých 962 miliard podle toho, jaký je kurz eura, ale i částka současného ještě víceletého období, kdy přijde do konce tohoto období ještě zhruba 300 miliard. To jsou velmi důležité aspekty, na které se zapomíná. Ty velmi pomohou této ekonomice a vláda ten volant určitě drží v tom směru, že lije peníze do ekonomiky. A na tom se shodují všichni. Například v pátek byla tisková konference s panem Guríou, generálním tajemníkem OSN, který tento trend České republiky potvrdil ve své hospodářské strategii. Ve dvouleté OECD, kterou dělal vůči České republice. Čili prostě v tom směru... A ta částka k 30. 11. je zhruba asi 224,1 miliard, možná se pletu o nějakou desetinku. Takže já si nemyslím, že bychom... My jsme zvolili cestu nalít peníze do ekonomiky, pomoci lidem, pomoci firmám, což je rozdílná cesta, než byla před 10, 12 lety v té krizi. A to je naše strategie. A konsolidovat až poté. A na tom se shodují všichni experti světoví.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Pojďme postupně. Za prvé, je na to podle vás, paní docentko, teď dobrá doba v době, jak říká paní ministryně, zdravotnické krize, bezprecedentních zásahů do ekonomiky, nepředvídatelná ta situace je, je dobré teď snižovat daně?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Tak já bych jenom malá poznámka. Vy máte pravdu, že lijete peníze do ekonomiky, ale ono je klíčový, komu. To znamená, jakými kanály to do té ekonomiky jde a komu to jde, protože to vám potom ovlivňuje velmi silně, jestli ty peníze se v té ekonomice udrží, anebo jestli prostě půjdou na investiční byty. K těm daním, víte, já si myslím, že je velmi nešťastný dělat změny daní, a tohleto není jediná ta superhrubá mzda, teď se o ní samozřejmě mluví nejvíc, protože právě se diskutuje v Senátu a tak dále, ale tady prostě už předtím bylo uděláno mnoho prostě trvalých daňových změn, to znamená, to, co já tady vidím, je trvalé daňové změny, proč ne ohraničený časově? Trvalý, to znamená něco, co se vám usadí natrvalo v tom daňovém mixu, velmi často ještě ke všemu prostě protlačený ve stavu legislativní nouze bez vyhodnocení /nesrozumitelné/, což já považuju teda jako, natvrdo řečeno, na hraně legitimity, když mluvíme o věcech, jako je zrušení daně z nabytí nemovitostí a loss carryback a další, a samozřejmě se dostáváme k tomu vrcholu, což je zrušení, respektive způsob nahrazení té superhrubé daně. A když si to prostě sečtu, tak tady vidím oslabení státu v krizi. Já nechápu, proč by si stát měl v krizi zásadní způsobem oslabovat příjmy. To, čemu rozumím, je, že je potřeba do té ekonomiky dát peníze, a taky jsem to ocenila, že je tam jiná úvaha, než skutečně byla v těch letech 2011, 2012, což vrcholilo prostě v naprosto zbytečnou druhou recesi. Ale ono je potřeba vnímat, jakým kanálem a komu to do té ekonomiky dám.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Komu pomůže patnáctiprocentní daň?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
To je právě to.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, můžu říct jedno číslo, možná mi ho rozporujte, ale think tank IDEA při Národohospodářském ústavu říká, že 20 % nejvýdělečnějších lidí vydělá 32 miliard korun a dolních 20 % lidí s těmi nízkými příjmy vydělá 3 miliardy korun. Je to tak?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Jasně, tak když se prostě na to podíváte a snížite tu sazbu, jdete tímhletím směrem, tak logicky jako ono to povede k tomu, že nejvíc si pomůžou ti s těmi vyššími příjmy. A to je ten problém, protože tyhlety lidi mají samozřejmě úplně jinou otázku spoření a jiný sklon k úsporám a oni na ty peníze prostě buď sednou, anebo prostě to jsou investiční byty, to bude zlato a všechny tyhlety věci a do tý ekonomiky vám to nepoteče. To znamená, neúspěšnější cesta, kterou víme z jak ekonomický praxe, tak z ekonomický teorie, je povzbuzovat ty nízkopříjmový skupiny, protože u nich si můžete být jistý, že to skutečně do té ekonomiky vrátí, jo, a že se tam začne prostě točit. A teď se můžeme bavit o těch mechanismech, jak to nastavit, to samozřejmě jde...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A čím byste to dělala, paní docentko, promiňte? Čím byste povzbuzovala ty nízkopříjmové, jak byste jim pomohla?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Já jsem zastáncem toho, nesahat na daně. Já to nemám ráda, protože prostě ty změny jsou trvalý a podle mě v sobě skrývají velký rizika a hlavně v situaci, kdy ten stát potřebujeme mít na krizi silnej prostě a ne si zbytečně zadělávat na strukturální dluh, to znamená, já jsem dlouhodobě, a říkám to od března, zastáncem prostě výdajových programů, podle mě jsou přehledný, dá se dobře kontrolovat, kdo to bere, kdo kolik čerpal, to znamená, já bych nešla tou kombinací ještě daně a ještě výdaje, maximum bych prostě tahala přes tu výdajovou stránku, prostě přes ty jednotlivý program, řada z nich byla velice úspěšná, v tom bezesporu jako najdeme shodu, ale opravdu jako jít tímhletím způsobem přes ty daně, když tam prostě vidím jako, jestli odsekáváte jednu daň za druhou. Je to obrovský oslabení státu. V krizi stát musí být silný.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, vy jste členkou Národní ekonomické rady vlády, radíte toto vládě?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Já tuhle otázku dostávám často. Víte, je potřeba si říci, odpovědná je vláda prostě, NERV má nějaké názory, řekněme si na rovinu, že tam sedí lidé s velmi různými názory, paní ministryně ví, že já jsem vždycky tyhle věci říkala, ale jako já bych to nepřeceňovala. Prostě jako poradních orgánů je hodně a vláda bezesporu jako slyší z mnoha různých stran ledasco, ale prostě ta vláda má tu odpovědnost a taky samozřejmě i politickou odpovědnost, nejenom tu odbornou, takže jako to, co já říkám, jako říkám od března tímhletím stylem, ale to neznamená, že to vláda musí poslouchat. To je jako jiný level, abych tak řekla.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Můžu reagovat?

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Určitě a pojďme, prosím, postupně, paní ministryně. Vláda podle paní docentky Švihlíkové, a nejenom jí, pomáhá vysokopříjmovým lidem, kteří ty peníze neutratí, nenalijí je do ekonomiky, je to klasická daňová poučka, peníze utratí spíš nízkopříjmový člověk, lidé s vyššími příjmy je budou šetřit nebo investovat.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Tak to číslo řekneme přesně, je to 241,4 k 30. 11. A jenom bych reagovala a hned se k tomu dostanu, to bude druhý graf na to, co se ptáte. K tomu, co říká paní docentka Švihlíková. My se známe 5 let a já si jí nesmírně vážím, ale tentokrát nesouhlasím. Jak bychom dostali k 4,5 milionu zaměstnancům podporu výdajovou stranou? Byl Antivirus, ano, nebo je Antivirus do konce roku. To je program na záchranu zaměstnanosti a ten ale jde k zaměstnavatelům. To nejde k těm zaměstnancům. Aby udrželi místa. Čili ti zaměstnanci v podstatě nemají nic. Nemají nic. Pokud nejsou v nějaké sociální síti. A když se podíváte, tak ta přímá pomoc z těch 241,4. Té podle institutu Bruegel, abychom se mohli srovnávat, to srovnání mám na webových stránkách a máme to na webu Ministerstva financí, tak na té přímé podpoře firem a domácností šlo přes 150 miliard. Čili to je to, o čem vy mluvíte, a to je ta největší položka. Ty ostatní jsou menší. Když mluvíte o té daňové, tak ta je zatím za nějakých 33,9 miliard. Je tam i ten loss carryback a tak dále, ale to teď necháme na jindy. A teď pojďme k tomu snížení daní. To slyším často, že pomáháme vysokopříjmovým. Já jsem požádala kolegy a udělali jsme takový graf. Mám ho až od minimální mzdy, v podstatě tady máte všechny mzdy zhruba po pěti tisících až do nějakého astronomického čísla. Jen chci říct, že těch 23 %, to znamená nad čtyřnásobek průměrné mzdy, což je asi 140 000, je asi 80 000 lidí. Takže většina bude mít patnáctiprocentní daň, máme kalkulačku na svých webových stránkách Ministerstva financí, každý si to může spočítat. A když se podíváte, tak čím nižší má plat, tak tím ta úspora je vyšší. K jeho platu. To znamená, u někoho, kdo má plat zhruba nějakých kolem těch 15 000, já to tady nemám vyznačeno, tak je to až 80 %. Já mám příklady platů. Prostě pro ty lidi to dělá skutečně prostě procentuálně obrovskou částku peněz a ti nízkopříjmoví to utratí zcela určitě. A kdyby, jak vy říkáte, a kdo je vysokopříjmový? Já mám čísla Českého statistického úřadu, kolik lidí v jakém procentu s nominální mzdou má největší plat. Víte, jaké to jsou platy? To je plat zhruba kolem 50, 40, 50, 60 tisíc. Mezi 50 a 60, to znamená, to jsou ti vysokopříjmoví? To jsou ti učitelé, kterým jsme chtěli zvednout platy a kterým jediným příští rok zvedáme platy? To jsou ti zdravotníci, které teď tak adorujeme, děkujeme jim za práci a teď je teda potrestáme vyšším zdaněním? S tím já absolutně nesouhlasím. A uvědomme si, že také ti lidé, čím mají vyšší mzdy, a já si netroufnu říct, kde je ta hranice bohatství, skutečně netroufnu, tak ti lidé také platí větší odvody. Také víc přispívají do sociálního a do zdravotního. Takže, prosím, toto všechno zohledněme. Takže to si myslím, že není fér argumentace. A hlavně průměrná mzda v národním hospodářství poroste příští rok o 0,8 % podle naší makroekonomické predikce. To znamená zmrazení mezd. Víte, že jsem navrhla zmrazení mezd i pro státní úředníky. Považuji to za férové a spravedlivé, a tím pádem toto bude to jediné, co ti lidé prostě budou mít. A kdy jindy jim to dát než nyní.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní docentko, pojďte reagovat, prosím.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Tak a já děkuju, že jsem tohle slyšela, protože teď jste mi dobře nahrála. Je pravda, že opravdu na ty zaměstnance se tady moc nemyslelo, to je fakt, jako zaměstnanec tady dlouhá léta plní roli toho pilíře rozpočtu, jako na rovinu, jo, to znamená DPHáčko a zdanění zaměstnanců nám tady ten systém drží a ve chvíli samozřejmě, kdy ho naruším a nemám vymyšleno, jakým jiným způsobem to budu kompenzovat, tak si prostě vytvářím nějaký strukturální deficit. Jako je hezký, že mi řeknete, že to je procentuálně k jejich platu, ale když se budeme bavit o těch částkách, tak samozřejmě uvidíme, že ty, co jsou příjmově výš, si polepší víc. Ale je fakt, že ono upřímně řečeno, ona tahleta argumentace je jakoby hodně taková, že se proti tomu těžko jde, protože samozřejmě co ty lidi uvidí? Ježíš, já dostanu o pár stovek víc. Není to úžasný? Ale za těma pár stovkama víc se potom jako v horizontu pár let rýsuje, že prostě se s tím bude muset něco dělat v rámci toho rozpočtu, to znamená, buď budu muset ty daně někde zvýšit a upravit jako ten daňový mix, což musím stejně, anebo začnu škrtat ve výdajích a tady se vždycky nabízí jako ta cesta, která je privatizace veřejných služeb a škrtání v tom. Ale já chci mluvit o něčem jiným. Když se bavíme o superhrubý mzdě a o tom jejím nahrazení, tak se hodně hovoří právě o těch veřejných rozpočtech. A já chci zmínit ještě jednu věc. A to jste přesně řekla. A to jsou mzdy. Protože vy totiž jste udělali tuhletu část ty superhrubý mzdy a její hrazení přesně z toho důvodu, teď jste to sama řekla, aby nerostly mzdy. To znamená, to, co děláte, je známý z řady jako jiných zemí, že se obchází organický růst mezd a že ty lidi dostávají víc buď tím, že jim třeba rostou jako aktiva, to je typický v anglosaským světě, bubliny a tohle, anebo že se snižujou daně.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, jenom, abychom si rozuměli. Firmy řeknou, stát vám to už dal ve snížené dani a už vám mzdy nezvýšíme a necháme to na tom.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
No jasně. A pak to jde stravenkovým paušálem mimochodem jako, jo, protože to je další cesta. A tohle je strašně nebezpečný. Víme proč, protože my jsme konvergující země. To znamená, je furt nějakej cíl, ta ekonomika se bude samozřejmě dynamicky měnit a ta konvergence jako jeden z těch dominantních ukazatelů jsou prostě mzdy. Většina lidí žije ze mzdy. Sama jste to řekla, 4,5 milionu lidí. To znamená, mzdy jsou klíčovej ukazatel. Makroekonomicky to jsou náhrady zaměstnancům. A to, s tím počítáte vy jako Ministerstvo financí ve své prognóze, pro mě jako pro makroekonoma, který prostě pro něho konvergence je jako na prvním místě, je, že ty náhrady zaměstnancům, jejich podíl na HDP bude klesat. To znamená, vy chcete obejít organický růst mezd, abyste nemuseli přidávat, a uděláte to touhletou cestou. A to já považuju za fatálně makroekonomicky špatně, protože vy zastavujete mzdovou konvergenci.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Co to přinese do budoucna, paní docentko?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
No, do budoucna to znamená, že přerušená mzdová konvergence se těžko obnovuje. Takže když to řeknu úplně na rovinu, nás to ukotvuje a zase nás to vrací tam, kde jsme byli. Čím budeme konkurovat? Budeme levní. A já to nechápu, upřímně řečeno, protože když vezmu vaši vládu do koronaviru a víceméně i tu předchozí, tak já jsem tam shledala řadu velmi pozitivních bodů a jeden z nich právě byl, že jste se vydali na tu cestu tý mzdový konvergence. Ta vaše vláda i ta předchozí /nesrozumitelné/ a vy si sami rušíte svoji vlastní politiku. Já to nechápu.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Můžu reagovat?

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Určitě, děkuju.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Já bych tu větu, kterou jste řekla, trošku reprodukovala jinak. Vy jste řekla, vy snižujete daně, abyste zastavili růst mezd. Ne. Já to opravím, my snižujeme daně zaměstnanců, protože nerostou mzdy. Nerostou mzdy. Oni automaticky nerostou. Ti podnikatelé s tím nepočítají. Počítají téměř se zmrazením mezd. A samozřejmě veřejný sektor nemůže už několik let za sebou, a bylo to předmětem neustálé kritiky třeba v tomto pořadu, ale já si za tím stojím, spláceli jsme staré dluhy vůči veřejnému sektoru, kde je více jak 60 % vysokoškolsky vzdělaných lidí a musíme být konkurenceschopní, tak vlastně už několik let za sebou je průměrná mzda ve veřejném sektoru asi o 2 000, možná je to teď plus minus o něco víc, vyšší než v soukromém sektoru. V tom soukromém sektoru neporostou. Je spravedlivé, aby nerostly ani v tom veřejném. Takže proto, že neporostou, a vy dobře víte, že ta ekonomika sama takto se vyvíjí, že to není žádné zastavení z naší strany. To znamená, kdybychom navýšili ještě ve veřejném sektoru, tak bychom ty nůžky ještě více rozevřeli. A samozřejmě ti podnikatelé na to čekají. Ti podnikatelé se ptají "uděláte to?" Protože my nemáme na to, abychom zvedli mzdy svým zaměstnancům. My prostě nemáme na to ani, abychom je zvedli o valorizaci inflace. O inflaci. To znamená, tohle bude to jediné, co ti lidé budou mít, protože ty mzdy by samy o sobě nerostly.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Vláda má spoustu nástrojů, jakýma ten mzdový nárůst může v té ekonomice udržet. To znamená, máme tady vy jste zmínila ten veřejný sektor, já s tím souhlasím, protože skutečně ten veřejný sektor zahrnuje velký množství jako velice vzdělaných lidí včetně učitelů, včetně lékařů samozřejmě a tam jako ty nárůsty a koneckonců i nějaká menší divergence od toho soukromého je plně jako zdůvodnitelná. To není nic, co by nebylo zdůvodnitelnýho. Ale uvědomte si, že ve chvíli, kdy se najede na tuhletu linii, tak se zase vracíme k tomu rozdělení, to znamená, vracíme se znovu k tomu, že ta míra zisku bude vyšší, a už teď samozřejmě ona je jako dost vysoká. Je to uhnutí z té trajektorie, který prostě znamená, že organický růst mezd se u nás prostě tímhletím způsobem zastavuje, a ta vláda ty nástroje má. Jako ne, že je nemá. Má samozřejmě, jednak vy jste zmínila veřejný sektor, samozřejmě to je jeden z nich, je tam otázka samozřejmě jakoby vůbec i minimální mzdy a je tam samozřejmě otázka potom, když se podíváme na úroveň, řekněme, takový tý brzdy jistoty, jo, to znamená otázka podpory zaměstnanosti a vůbec vývoje na trhu práce, o tom se samozřejmě taky můžeme pobavit, i když to jde už trošku mimo Ministerstvo financí, ale je tam samozřejmě nějaká makroekonomická vazba. Říkám, proti tomuhle se politicky jde těžko, protože ono opravdu každý si řekne "ježíšmarjá, těch pár stovek, vždyť je to super", ale prostě chci znovu zdůraznit, má to obrovský dopady na rozdělení, na nerovnost, má to obrovský dopady v rámci toho strukturálním deficitu a já se nejvíc děsím toho, že se zase prostě dostaneme na tu cestu zpátky z tý konvergence, vy si vymažete to, co jste tady dělali dobře, bych řekla, v těch předchozích letech a zase se prostě vrátíme k tomu, že jediná cesta, jak budeme konkurovat, že budeme levní. A toho já se bojím nejvíc, protože tohle když smažete, tak se to strašně špatně dohání.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Paní docentko, tu trajektorii smazal covid, nikoliv vláda. A vy dobře víte, že vláda má v rukou pouze jediné peníze mzdové nebo nárůsty mezd, a to je ve veřejném sektoru. Dodržíme závazek, který jsme dali v programovém prohlášení vlády. To znamená, navýšíme platy učitelů. To v rozpočtu je, o těch 9 %. To znamená tak, aby ten průměrný plat byl 45 000. Bude víc trochu o něco ještě. Nepedagogům navýšíme. Co se týče zdravotníků, tak také úhradová vyhláška, to jde mimo rozpočet, tam také se bude navyšovat asi 10 %. Kdo je dneska důležitější, než jsou naši zdravotníci? Domluvili jsme se s paní ministryní na navýšení v sociálních službách. Tam je to také důležité, tam to bude formou dotačního programu a tak dále. Ale v rukou vláda má pouze veřejný sektor a covid nastavil tu trajektorii. To znamená, proto právě snižujeme daně, aby zůstalo lidem v peněženkách tisíce korun. To budou tisíce korun, těch zhruba přes 80 miliard. To zůstane těm lidem v peněženkách a počítáme s tím, že ekonomice se to vrátí tím, že ti lidé to utratí. Nízkopříjmoví to utratí určitě a ti vysokopříjmoví, kdyby utratili přes polovinu, většinu těch peněz, tak se to ekonomice vrátí a vy to dobře víte.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dámy, pojďme to posunout, paní ministryně. Vy říkáte, lidem to zůstane v peněženkách, je diskutabilní, zda to utratí, zda to pustí do ekonomiky, nebo ne. Kde na to vzít? Je tam výpadek od 100 do zhruba 130 miliard, to, co navrhuje Senát, bude stát zhruba 100 miliard, to, co je schváleno dnes ve sněmovně, je 130. Nejsou namístě ty obavy, že pak stát bude zvyšovat daně, bude zvyšovat DPH, což dopadne na ty nízkopříjmové, nebo jak říkala paní docentka, jakási privatizace veřejných služeb? Je to závazek pro budoucí politickou reprezentaci.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Já jsem úplně na to velmi citlivá. Na nějakou privatizaci veřejných služeb jsem velmi, velmi citlivá. Nic takového tato vláda v plánu nemá a rozhodně nic takového se neuvažuje. Připadá mi to hodně nefér v této těžké krizi toto zmiňovat.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, to přece není jenom o téhle vládě, paní ministryně. To je přece závazek pro další vlády.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Tak samozřejmě, že ano, ale já říkám, pokud my budeme v té příští vládě, tak nic takového nehrozí. Je to nesmysl a je to strašení lidí. A teď pojďme zpátky k vaší otázce. My jsme začali, a znovu to zopakuji, já vím, že mi řeknete, že jste to už slyšela, ale já to musím zopakovat. Mám teď poslední čísla, my jsme začali na velice nízkém zadlužení, než nastoupila tato krize, jak veřejných financí, tak celkového zadlužení. A toto jsou čísla Evropské komise. Teď myslím, že někdy ze začátku listopadu, kde je postavení vlastně, za rok 2019 a 20 je tam srovnání, a my pořád si zachováváme. Toto jsme my. Ten červený graf je Česká republika. Pořád tu velmi nízkou míru zadlužení a i saldo veřejných financí je pořád jedno z velmi dobrých. Řekla bych, jestli patří k těm nejnižším. To znamená, začali jsme z nízkého zadlužení. Víte, že ta fiskální politika byla rozumná. Šetřili jsme už za dob, kdy byl Andrej Babiš ministrem financí. Já jsem v tom pokračovala. Samozřejmě teď jsme v bezprecedentní krizi a teď musíme do ekonomiky nalít peníze. Půjčujeme si velice levně. Já jsem dokonce teď nechala zrušit listopadovou emisi, protože máme dostatečně napůjčováno. Uvidím ještě, jak se rozhodnu v prosincové. Poslední emise, která byla říjnová, ten úrok byl asi 0,5%. Nikdo si nepůjčuje tak levně, jako si půjčuje náš český stát. Ratingy máme skvělé. Můžu vám je zase ukázat. Mám je všechny na síti. To znamená, to je ta cesta teď pomoci. A konsolidovat až poté, kdy tuto krizi zvládneme. To nám doporučuje OECD. Doporučuje to Evropská komise, Evropská centrální banka a touto cestou jdou všechny minimálně evropské země, které mám možnost sledovat, Německo a další, které jsou mi tak často podsouvány. To znamená, jdou úplně stejnou cestou, a my dokonce musíme jít stejnou cestou, protože máme společný evropský trh. A my si nemůžeme dovolit jeden dělat hot a druhý čehý. To znamená, musíme v podstatě teď lít peníze do ekonomiky a teď pomoci stabilizovat veřejné finance. A to je to poučení z té poslední krize, která zdaleka nebyla tak hluboká, jako je tato.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A můžete, paní ministryně, vyloučit, že vláda poté, co schválí v nějaké podobě daňový balíček, půjde zvyšováním jiných daní, například DPH?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Určitě tato vláda, za 11 měsíců jsou volby, to je jedna stránka věci, ale druhá stránka věci je, že legislativní proces v této zemi trvá 12 měsíců. Rozhodně tato vláda už žádné systémové změny dělat nebude. To znamená, že teď hlavní úkol této vlády je zvládnout zdravotní a ekonomickou krizi. A to si myslím, že děláme, co jde.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Rozptýlila paní ministryně vaše obavy, paní docentko?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
No, úplně ne, protože když se podívám zpátky na ten daňový balíček, víte, ono jako, já vás nepodezírám z toho, že byste to chtěli před volbama, to opravdu jako ne, protože fiskální konsolidace není něco, co se jako s radostí dělá před volbama. To bezesporu ne, ale vy nastavuje nějakou trajektorii. To znamená, vy tam dáváte daňové změny trvalého charakteru, znovu říkám prostě, trvalého charakteru, které vám prostě tam vytváří trvalý strukturální deficit, a každá vláda, která přijde...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, nevěříte vládě, tomu slibu nějakému, tomu závazku, že to je jenom na 2 roky?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
No, tak proč to v tom zákoně není, jako na 2 roky? Na 2 roky, prosím vás jako, řekněme si na rovinu, řeknete, že to je na 2 roky, a potom jako se bude ta daň zvyšovat, víte, jak je politicky extrémně těžký prosadit zvyšování daní, pokud to není DPH.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ano, ale já to chci slyšet od vás. Jaký máte na to názor.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Tam je to jako velmi snadné. A notabene, rozumíte, vy nastavujete prostě trajektorii. Jako jsou položený koleje. Jsou položený koleje na to, aby se prostě dělaly nějaký daňový změny, jak jsem naznačila, a samozřejmě já se obávám tý privatizace veřejných služeb velice, a to že prostě jako hnutí ANO prohlasovalo ten balíček s ODS, která se touto cestou nikdy netajila a tajit nebude, to byla vždycky jejich priorita, malý stát, ve kterém si všichni všechno platí jako a nedej bože, aby se zdaňovaly ty bohaté skupiny, tak to je přesně jako ten signál, který mě utvrzuje v tom, že jako po téhleté trajektorii se prostě jede. Jinak to, že prostě většina vlád má nějaký dluh samozřejmě a že se jim zvýší, tak to je jasný, to vidíme jednoznačně, zároveň vidíme jiné postoje mezinárodních organizací, to je taky potřeba říct, třeba Mezinárodní měnový fond, který by ještě před 10 lety doporučoval se uškrtat k smrti, tak najednou říká, že je potřeba, aby ty ekonomiky z toho vyrostly, což souhlasím samozřejmě, ale otázka je, jestli z toho vůbec vyrůst můžou, jestli ty vyspělý země včetně teda ČR budou schopny najít ten růstový motor a vůbec se z toho dostat. To jsou prostě moje jakoby obavy, řekněme, týkající se celkově tý kategorie a potom zase v případě České republiky, my jsme trošku v jiný pozici, jste prostě země, která přece jenom je menší, myslím si, že třeba řada operací, která v těch velkých zemích je normální včetně kvantitativního uvolňování, jako u nás, když si vzpomenu, jaký /nesrozumitelné/ se udělalo jenom kvůli novelizaci ČNB, se všichni mohli zbláznit, tak si myslím, že tahleta cesta jako úplně prostě pro nás nepůjde a že se můžeme pod ten tlak dostat. Ale jako ještě jedna věc. Víte, já nemám ráda, když se dělají daňový změny takhle narychlo, bez /nesrozumitelné/ se to prostě profoukne tou Poslaneckou sněmovnu, ale hlavně mi vadí, že to je prostě ta metoda per partes. Támhle říznu, támhle říznu, támhle říznu a celkově prostě k čemu vám to vede, vede vám to k tomu, že ten daňový mix je pro mě prostě, a nejen pro mě, prostě je vrcholně nespravedlivej. Je hrozně nespravedlivej. A když už teda hovoříme o nějakém přibližování k vyspělým zemím, tak samozřejmě tam vidíme jako obrovský množství nerovnováh, hlavně třeba u daně z majetku, který u nás vlastně neexistujou, zatímco když jsem se dívala na poslední /nesrozumitelné/, tak v průměru prostě tvoří poměrně jako významnou část daňového mixu v zemích EU a u nás tahleta složka není. Ale to jakoby dávám zase jeden příklad. Ale mně jde skutečně o to, že se nebavíme o daňový reformě jako celku a navzdory tomu prostě v průběhu tohoto roku došlo k řadě podle mého názoru obrovských dlouhodobých trvalých změn na straně příjmů, který podle mého názoru zásadně oslabujou prostě manévrovací prostor státu. A prostě říkám, jako to nastavení trajektorie já tam vidím a jako už u toho hlasování s ODS, když se podíváme na ty minulé zkušenosti, tak to taky něco evokuje.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Z časových důvodů, paní ministryně, pojďme, prosím, politicky, jednak pojďte reagovat na ODS, objevily se i názory, že to je jakási příprava na další koalici s ODS, to, že prohlasováváte tak důležitou věc bez shody v koalici s jinou stranou, která je v opozici.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Ta shoda v koalici byla. Všichni si lehce mohou dohledat tiskovou konferenci, kde vystoupil Andrej Babiš a první vicepremiér Hamáček v srpnu tohoto roku a shodovali se na tom, že se navrhne 15 a 23. To, že tam byl potom na straně sociální demokracie nějaký myšlenkový posun, to nechám na nich. Nejsem tady v roli jejich mluvčího. To znamená, že ta shoda tam byla. Andrej Babiš ten pozměňovací návrh jako poslanec podal. Chtělo to kus odvahy, protože vidíte, co to způsobilo. A já si myslím, že zpětně se to bude hodnotit jako počin, který byl krok správným směrem. Nechme to na historii, že jsme to prohlasovali s ODS. Prohlasovali jsme to. Nehlasovala jenom ODS. Tam hlasovali další poslanci v té divoké daňové noci, prostě proč ne? Jestliže to má pomoci lidem této země, zaměstnancům této země, proč to neodhlasovat s ODS? Já si za tím stojím. Nestrašila bych tady žádnou privatizací a ty 2 roky, já už jsem to vysvětlovala, teď budu mluvit jako právník a legislativec bývalý. Je to politický závazek Andreje Babiše, nešlo načíst do zákona, že to pozbývá účinnosti za 2 roky, protože bychom neměli žádné daně. Tam by byla jediná legislativní cesta. Mám na to stanovisko jak své legislativy, tak Úřadu vlády. Konzultovala jsem to s panem náměstkem Kněžínkem, tam by mohla být jediná cesta, že budou nastaveny sazby 21/22, 15, 23 a od 23 nějaké. A to se bude budoucí politické reprezentaci diktovat sazby? To se musí na nich nechat domluvit.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, na druhou stranu tomu slibu už nevěří ani pan prezident, dal to jako jeden z těch důvodů svého možného veta, není to prostě nesplnitelný slib? Protože bude tady jiná vláda, jak říká paní docentka, víme to všichni, zvyšování daní je velmi těžce politicky prosaditelné. Proč na rovinu neřeknete "je to napořád"?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Já jsem s panem prezidentem mluvila sama osobně, takže já jsem to slyšela od něho z očí do očí. Především se mu velmi nelíbila sleva na poplatníka...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Na to se budu ptát za chvíli, ale nelíbil se mu ani ten závazek, já jsem s ním teda nemluvila, ale napsal to jeho mluvčí.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
On vyslovil nespokojenost. Ano. Vyslovil nespokojenost. Své veto spojoval primárně s touto slevou, protože ta se mu velmi nelíbila. Mně se taky nelíbí, je minimálně za nějakých 35 miliard.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Promiňte, a můžu vědět, pan prezident vám řekl, pokud se sleva, která je dneska 24 840 Kč, zvýší jakkoliv, tak to budu vetovat, nebo o těch 10 000 Kč, nebo je tam nějaké pro něj přijatelné...

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Je to na něm.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
On vám to neřekl?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
My jsme se úplně do takových detailů, on řekl "mně se velmi nelíbí sleva na poplatníka tak, jak prošla, pokud by v tom zákoně měla zůstat, budu to vetovat", ale samozřejmě je to na něm. Já nebudu tady interpretovat slova pana prezidenta. Já si ho vážím. Já s ním pravidelně komunikuji, až projde balíček v Senátu, což bude ve čtvrtek tento týden, tak požádám, jestli by mě přijal. A budu s ním detailně debatovat to, co vlastně prošlo.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
To, co prošlo přes hospodářský výbor Senátu, to znamená patnáctiprocentní daň a zvýšení slevy na poplatníka na 27 840 Kč, to je pro vás přijatelné, paní ministryně, nebo budete nějak ještě tlačit na to, aby tam nebylo vůbec žádné zvýšení slevy na poplatníka?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Tak já jsem na tom hospodářském výboru byla. Já jsem tam aktivně se vyjadřovala k těm pozměňovacím návrhům. Já jsem je všechny až na tu slevu podpořila. To znamená, všechny byly mnou aktivně podpořeny a pro mě bylo podstatné, že tam zůstal pozměňovací návrh tak, jak prošel Poslaneckou sněmovnou, 15, 23, ale jako celek. Tak, jak ho načetl Andrej Babiš. To bylo pro mě podstatné. Pak bylo pro mě podstatné, že my jsme se dohodli, my jsme na tom i aktivně technicky pracovali. Já jsem nabídla senátorům, komukoliv, že zpracujeme technicky pozměňovací návrhy jakékoliv, byť bych s nimi třeba potom nesouhlasila, ať jsou radši technicky správně, kdyby náhodou prošly, takže jsem byla srozuměna i s tou vlastně kompenzací pro kraje, města, obce. Tak jsme o tom debatovali. Nakonec odpovídá zhruba ta částka 20 miliard tomu, co nabídl i Andrej Babiš, no a nesouhlasila jsem s tou slevou. Na druhé straně musím otevřeně říct, že sleva tak, jak prošla, je, tuším, 27 840, je to úplně jiná částka v jiných řádech, než je částka 34 125 ve výši průměrné mzdy. Navíc ta průměrná mzda by se každý rok měnila, takže stálo by to hrozně moc peněz. Strašně by to bylo technicky složité, takže já jsem s tím politicky nesouhlasila, ale byla bych s takovýmto kompromisem srozuměna.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Ještě jedna otázka. Kde chcete najít hlasy pro rozpočet, paní ministryně, pro třetí čtení? Má se hlasovat, tuším, 16. prosince, komunisté to podmiňují škrtem 10 miliard pro armádu, čili jejich hlasy jisté nejsou, je možné, že neprojde?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Ne, to rozhodně si toto nepřipouštím...

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Kde je najdete?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Vedu čilá jednání. Víte, že je určitě nebudu komentovat přes média. Mám na to, jak jste správně řekla, do 16. prosince. S komunisty také dále jednáme, protože je otázkou, zda tento jejich požadavek, zda by byli ochotní jít na nějaký kompromis. To uvidíme.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A vy byste byla ochotna jít na kompromis? Pan premiér i pan ministr obrany řekli "žádné škrty v armádě nepřipadají do úvahy". Takže připadají?

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Uvidíme, jaký kompromis. Uvidíme, v tuto chvíli jsou všechny cesty otevřené a samozřejmě vedu další jednání. To znamená, snažím se o to, aby ta podpora pro ten rozpočet byla.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Paní docentko, máme poslední dvě minuty, omlouvám se, zvýšení slevy na poplatníka, jít touto cestou nějakým menším zvýšením, nebo dokonce těch 10 000, nic takového?

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Tak ta sleva na poplatníka mně dává mnohem větší smysl z hlediska těch ekonomických dopadů pro ty nízkopříjmové, protože když berete malý částky vzhledem k jejich malému platu, tak to vypadá, že je to procentně hodně, ale absolutně je to samozřejmě málo, potom to má i ten menší dopad na ekonomiku. Tolik jenom k tomu grafu. Ale mně se prostě nelíbí ten princip samotný, že prostě takovouhle zásadní věc dávám pozměňovákem, pak se divím, že se rozpoutá kreativita, potom nastupuje handrkování, 16 %, 17, 18,5, nebo já nevím, co se ještě objeví, nezlobte se na mě, to prostě není důstojná daňová debata. To je jak na tureckém bazaru, tohleto jako, jo. To prostě jako opravdu je něco, co vůbec jako, si myslím, že si to téma nezaslouží, protože je na to příliš závažný. Jsem ráda, že tady ještě byly zmíněny ty kraje a obce, protože jsme zapomněli zmínit jednu zásadní věc. Ty daně, které se tady mění, ať už je to teda ten loss carryback, anebo ať je to samozřejmě zdanění zaměstnanců, to jsou všechno sdílený daně. To znamená, dopady skutečně na kraje, obce, nedivím se, že proti tomu samozřejmě mají námitky, protože jako nevím, jestli s nima tohle někdo konzultoval, že se jim prostě tenhleten penězovod nějakým způsobem jakoby oslabí. No a samozřejmě jako, říkám, ta sleva na poplatníka mi dává ekonomicky větší smysl, ale tenhleten způsob projednávání mi přijde opravdu jako nedůstojný zásadnosti tématu.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Už jenom krátce k obcím.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Sleva na poplatníka se nedá debatovat bez sazeb. Takže musíme si vždycky říct, jaké k tomu budou sazby, pak je to nespočitatelné a všechny ty návrhy jsou vždy horší pro poplatníka, pro zaměstnance než to, co načetl Andrej Babiš. Co se týče krajů, měst a obcí, tak víte, že jsme v letošním roce kompenzovali 13,4 miliardy obcím. Obce budou v mírném přebytku na rozpočtech tak, jak ta čísla mi teď vycházejí. Kraje také dostanou více peněz.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A moc je to neuspokojilo, včera vám před sněmovnu přivezli brambory, uhlí zástupci krajů.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Byli to tři. Byl to pan primátor Hřib, paní středočeská hejtmanka a pan Netolický. Zrovna všichni mají na účtech dostatek peněz. Praha má teď asi 85 miliard, ať už konečně začne utrácet, ať je to tady vidět v Praze a pomůže to ekonomice. A my jsme si vědomi toho, že ten balíček, ať už projde v jakékoliv formě, bude znamenat dopad do sdílených daní. Nikdy jsme se tomu nebránili tam ty kompenzace dát, proto jsem souhlasila i s rozpočtovým určením daní, které jim přinese zhruba 20 miliard. Myslím si, že to je férový návrh, a já chci ještě připomenout tu věc, že není možné uvažovat o nějaké stoprocentní kompenzaci. Musíme se všichni na tom podílet a já si myslím, že rozpočty krajů, měst a obcí, je to pro jejich občany, žijí na území těchto krajů, ty peníze se nám všem vrátí. A my si těch kompenzací jsme vědomi.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Dámy, já vám děkuji. Alena Schillerová, ministryně financí ve vládě za ANO, děkuju vám.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/
Děkuji za pozvání, přeji všem krásnou druhou adventní neděli.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
Děkuju. A ekonomka Ilona Švihlíková, i vám děkuju, že jste přišla.

Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka, členka Národní ekonomické rady vlády
Taky děkuju za pozvání.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka
A vám, milí diváci, děkuji, že jste se dívali, Partie pokračuje na CNN Prima News za malou chvíli, čeká nás velká politická diskuze se zástupci parlamentních stran, budeme se bavit nejenom o daních a rozpočtu, ale také o současné situaci kolem covidu-19. Za malou chvíli jsme zpátky. Na shledanou.

Nejčtenější