Novinky

Novela zákona o EET je připravena, počítá s offline režimem pro podnikatele s nízkými hotovostními platbami

oddělení 1002 - Tiskové a zahraniční protokol
oddělení 1002 - Tiskové a zahraniční protokol

Vydáno

  • Rozhovor
  • Ministr financí
  • Elektronická evidence tržeb
  • Daň
  • Daně a cla
  • Ekonom
  • Soukromý sektor
  • Veřejný sektor
  • Legislativní činnost MF

Rozhovor s Alenou Schillerovou, ministryní financí
Ekonom | 15.3.2018 | Rubrika: Rozhovor | Strana: 22 | Autor: David Klimeš, David Mařík


* Když jsme spolu mluvili o EET před jejím spuštěním, říkala jste, že kdyby nenaběhla pro všechny podnikatele, byla by to tragédie. Od té doby Ústavní soud odsunul evidenci pro řemeslníky a svobodná povolání a teď opozice ve sněmovně prosazuje zúžení EET na plátce DPH. Je to tragédie?

Tehdy jsem měla na mysli, že kdyby třetí a čtvrtá vlna vůbec neměla být, tak to považuji za nesprávné, nespravedlivé a věřte, že pro většinu podnikatelů, zástupců podnikatelských komor a svazů by taková situace byla velmi nekomfortní.


* Rovné a rovnější podnikání nikdo nechce. Ale nyní EET směřuje do podoby, která asi z vašeho pohledu není dobrá.

Já jsem to nevzdala, ta naděje je pořád obrovská, protože máme připravenou novelu zákona. Já jsem ji mohla poslat do meziresortního připomínkového řízení už dříve, protože na ní pracujeme od podzimu, ale teď jsme ještě od ledna zapracovávali důsledky rozhodnutí Ústavního soudu. Od počátku jsme přitom spolupracovali s podnikatelskými svazy a komorami. Teď jsem nechala ještě celý návrh poslat do neoficiálního připomínkového řízení zástupcům podnikatelů. Takže zhruba v půli března předám novelu do meziresortního připomínkového řízení.


* Ale opozice vám teď do toho vstoupila, když do druhého čtení protlačila úpravu vyčleňující z EET všechny podnikatele s obratem do milionu korun.

Je to nepříjemné. Mně na té novele vadí, že je nesystémová. My máme připravenou ucelenou systémovou novelu, v níž zohledňujeme všechny důsledky rozhodnutí Ústavního soudu a zkušenosti z více než roční účinnosti EET. Toto by byl nesystémový zásah, který prošel do druhého čtení, což ještě neznamená, že byl schválen. Já nemohu předjímat, jak rozhodne Poslanecká sněmovna. Ale budu se snažit o to, aby prioritou byla námi připravená novela. Určitě bych uvítala, kdyby opoziční pozměňovací návrh schválen nebyl.


* Můžete nám popsat parametry vaší novely?

Zásadní je naše obecné pojetí výjimek. Měli jsme promyšlené tři varianty a zvítězila ta, která zavádí další typ off-line režimu. Při jeho konstrukci jsme využili toho, co už podnikatelé musí dělat. Dnes když přijdete k podnikateli, který nemá EET, a požádáte ho o účtenku, on vám ji musí dát. My to zavedeme povinně, tedy že ji nevydá jen na žádost, ale v každém případě. Účtenka bude mít stejné náležitosti, jako elektronické účtenky. Vyzvednout si je podnikatel bude moci na kterémkoli územním pracovišti finanční správy. Využili jsme i toho, že podnikatelé – fyzické osoby –, kteří ještě nemusí vést elektronickou evidenci tržeb, musí vést průběžnou evidenci o příjmech. My teď zavedeme, že tuto průběžnou evidenci budou jednou za měsíc odevzdávat finanční správě.


* Koho se tento off-line režim bude týkat?

Zatím navrhujeme, aby se to týkalo fyzických osob, neplátců DPH. Ale diskuse s podnikatelskými svazy a komorami mě přesvědčila, ať dalším kritériem není příjem nebo obrat, ale objem hotovostních plateb. Je to klasický příklad, který mi uváděli: podnikatel s ročním příjmem 900 tisíc korun, z toho 20 tisíc hotovostních plateb, si bude muset pořizovat EET. To jsem uznala a zatím máme nastaven limit 200 tisíc korun hotovostních plateb ročně.

Celý rozhovor je dostupný v časopise Ekonom.

Doporučované

Nejčtenější