CZ EN

Platby přes internet budou bezpečnější

Rozhovor s Ivanem Pilným, ministrem financí
Zdroj: Hospodářské noviny |Datum: 12.6.2017 |Rubrika: Komerční příloha - Zlatá koruna| Strana: 1

* Ministerstvo financí za vašeho předchůdce vypracovalo řadu opatření na ochranu spotřebitele na finančním trhu. Jaké novinky ještě mohou klienti bank očekávat?

Poslanci nyní projednávají dva návrhy ministerstva financí, kterým jako člověk z oboru IT přikládám velký význam. Oba řeší kybernetickou bezpečnost. Novela zákona o bankách nově upravuje sdílení informací o kybernetických útocích mezi bankami. Vytvoří se informační databáze, skrze kterou se budou banky vzájemně informovat o kybernetických útocích (např. zneužívání hesel k internetovému bankovnictví) a o přijatých protiopatřeních. Zákon o platebním styku zvýší bezpečnost internetových plateb, posílí práva klientů v platebním styku a usnadní placení přes internetové a mobilní aplikace. Chceme klientům zajistit maximální ochranu a usnadnit jim přístup k financím.

* Jakým způsobem zákon o platebním styku zvyšuje bezpečnost plateb přes internet?

Větší bezpečnost plateb přes internet nebo jiný elektronický kanál zajistí tzv. silné ověření uživatele. Při zadání platební transakce bude vyžadována kombinace alespoň dvou způsobů ověření - údaje známé uživateli (např. přihlašovací údaje), věc, kterou má uživatel ve své moci (např. mobilní telefon), případně biometrické údaje (např. otisk prstu nebo i selfie). Takové ověření se uplatňuje už nyní. Běžně používáme platební kartu a PIN nebo heslo do internetového bankovnictví a ověřovací SMS. Nově ale budeme moci využít i technologie založené na biometrii, pokud nám banka tuto možnost nabídne a pokud sami budeme chtít a dáme k tomu souhlas.

* Zmínil jste také změny u plateb přes internet a mobilní telefon. Můžete nám je přiblížit?

Jde o novinky, které klientům zajistí větší komfort. Díky nové službě nepřímého dání platebního příkazu budou klienti platit na internetu nejen přes rozhraní své banky, ale mohou využít i jiného poskytovatele, který předá klientův platební příkaz bance. Obchodník díky tomu dostane už při zadání platebního příkazu informaci o tom, zda je na účtu dostatek peněz, a už v tomto okamžiku může expedovat zboží nebo poskytnout službu. Další novinka, služba správy informací o účtu, umožní každému klientovi získávat přes jednu jedinou aplikaci informace ze všech jeho platebních účtů vedených u různých bank. To velice usnadní plánování rodinných financí.

* A v čem se zlepší postavení klientů při platebním styku?

V několika směrech. Sníží se hranice spoluúčasti klienta při ztrátě, odcizení nebo zneužití platební karty z nynějších 150 eur na 50 eur. Nebude možné účtovat poplatek za přijetí platební karty, který se dosud účtuje např. u některých čerpacích stanic nebo při internetovém prodeji letenek. Upraví se podmínky blokace peněz na účtu při tzv. předautorizaci. Obchodník bude muset zákazníka informovat, že bude chtít na jeho kartě blokovat odhadovanou částku útraty a tuto částku bude blokovat až s jeho souhlasem. Banka pak bude muset ihned uvolnit rozdíl v blokovaných peněžních prostředcích na kartě dle skutečné útraty. Nebude tak už docházet k předběžné blokaci peněz na kartě bez vědomí či souhlasu klienta a banky nebudou tyto peníze nepřiměřeně dlouho zadržovat.

 

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.