Novinky

Alena Schillerová: EET funguje i jako prevence

oddělení 1002 - Tiskové a zahraniční protokol
oddělení 1002 - Tiskové a zahraniční protokol

Vydáno

  • Boj proti daňovým únikům
  • Daň
  • Daně a cla
  • Elektronická evidence tržeb
  • Ministr financí
  • Rozhovor
  • Veřejný sektor
  • Lidové noviny

Zdroj: Lidové noviny | 16.12.2017 | Rubrika: Rozhovor | Strana: 11

Nová šéfka resortu financí Alena Schillerová řeší hned po svém jmenování do funkce kardinální problém, jak dál s elektronickou evidencí tržeb. Ústavní soudci zpochybnili start chystaných etap pro lékaře, právníky i živnostníky. Je to úspěšný projekt, hájí EET v rozhovoru pro LN.

* LN Co říkáte na včerejší verdikt Ústavního soudu?

Ústavní soud ve věci rozhodl a skončilo tak období určité nejistoty, která vyhlášení nálezu předcházela. Samozřejmě respektuji, že pohled Ústavního soudu na některé dílčí oblasti zákona nemusel být totožný s naším pohledem, ale vítám, že zákon jako celek před Ústavním soudem obstál a evidence tržeb není protiústavní, jak tvrdili stěžovatelé.

* LN Ovlivní to ale očekávané navýšení daňových příjmů. Nakolik?

Přestože třetí a čtvrtá vlna mají menší fiskální efekt než první dvě fáze, jde o jednotky miliard. Naší logickou snahou tedy nyní bude, aby byl tento výpadek co nejkratší. Ministerstvo financí proto neprodleně připraví novelu, která vůli Ústavního soudu zohlední. Ta bude hotova v řádu týdnů. Další vývoj už nicméně nezáleží na ministerstvu financí, ale především na Poslanecké sněmovně. Věřím, že sněmovna novelu schválí, stejně jako minulá sněmovna schválila zákon o evidenci tržeb jako takový. S ohledem na průměrnou délku legislativního procesu je však účinnost takové legislativy pravděpodobná nejdříve na přelomu let 2018 a 2019.

* LN Takže původně stanovené termíny pro start třetí a čtvrté etapy EET nemají ani v případě zrychleného projednání v parlamentu šanci?

S ohledem na délku legislativního procesu to nevidím jako reálnou možnost.

* LN Ministerstvo prezentuje dosavadní výsledky EET v číslech, o kolik si přilepšil státní rozpočet. Ale jsou peníze tím hlavním, podle čeho hodnotit celý projekt?

Určitě ne. Pro mne je hlavním přínosem, větším než tím fiskálním, i když ten je samozřejmě také důležitý, narovnání podnikatelského prostředí. A to, že celá řada podnikatelů EET podporuje. A věřte, že neustále dostávám e-maily od podnikatelů, kteří EET podporují, třeba si ho i propojili se skladovým hospodářstvím a podobně.

* LN To vám věříme. My ale zase dostáváme řadu e-mailů a zpráv od podnikatelů, kteří svou živnost kvůli EET a dalším regulacím ukončili.

Akorát nevýhoda je, že o těch pozitivních ohlasech se nikde nepíše. Já si ale zkrátka myslím, že to je a bude i dál úspěšný projekt. Podobně jako úspěšně dál po čtyřech letech funguje, a to i po nástupu dřívější opozice do tamní vlády, v Chorvatsku.

* LN Jistě, ale i v Chorvatsku už některé podmínky tamní „fiskalizace“ zmírnili.

Ale to je logické. Já také připouštím, že zákon o elektronické evidenci tržeb bude nutné novelizovat. Mohla bych alibisticky říci, že jsem nebyla u toho, když se tento zákon psal, ale neřeknu to, protože lidé, kteří to připravovali, odvedli dobrou práci. Řadu věcí, které nyní řešíme, případně se chystáme změnit, prostě přinesl život.

* LN Máme za sebou rok fungování, dvě vlny EET a dvě skupiny podnikatelů a firem ze čtyř. Vycházejí vám zatím odhady nárůstu daňových příjmů?

Vycházejí. My jsme řekli, že pro rok 2017 počítáme s inkasem 4,3 miliardy korun. Vezměte si, že první vlna začala v prosinci 2016, druhá vlna letos v březnu. Takže je logické, že tyto první dvě vlny se promítnou pouze v DPH. Daň z příjmu má roční zpoždění. Teď máme zatím tvrdá data ke konci října a odhad za listopad. A prosinec v té dosavadní vyčíslené hodnotě 4,1 miliardy přínosu na DPH ještě vůbec není. Ale podle hodně konzervativní predikce přinese celý letošek vlivem EET kolem pěti miliard. Takže oproti původnímu odhadu jsme dokonce v plusu.

* LN Čím to je, že se povinné hlášení tržeb projevuje miliardovými nárůsty v příjmu daní a do státní poklady se sypou peníze? Znamená to, že hospodští a obchodníci tolik ve velkém šidili?

Tak bych to neřekla.

* LN Prostě najednou mají tržby o poznání větší. A z toho i najednou platí vyšší daně. Tak čím to je?

Důvodů je víc. Jedna stránka věci je i vliv ekonomického růstu, roste HDP. Také zafungovaly tyto mechanismy. Nejde zkrátka jen o EET.

* LN Když říkáte, že hlavním důvodem EET je narovnání podnikatelského prostředí a potvrzuje se, že vlivem této povinné evidence výrazně rostou daňové příjmy, tak to má zřejmě své důvody. A jaké jiné než ty, že dosud podnikatelé své příjmy nelegálně krátili?

Nechci se nechat vmanévrovat do odpovědi, že všichni tady kradli a teď přestali, protože přišlo EET. Nechci.

* LN Tak to řekněte jinak.

Berte to tak, že jsme zavedli jakási systémová opatření. Je v nich EET, ale také kontrolní hlášení (od roku 2016 musí všichni plátci DPH povinně hlásit finančnímu úřadu některé údaje z odeslaných a přijatých faktur – pozn. red.). My jsme se dosud bavili o lepším inkasu daní vlivem EET. Ale z pohledu celého zlepšení výběru daní má pořád větší vliv kontrolní hlášení.

* LN Které funguje hlavně v oblasti daně z přidané hodnoty.

Samozřejmě. A nejde jen o ty zprofanované karuselové podvody, to je jen jedna stránka. Ale i drobnější případy, jako jsou fiktivní faktury, nepřiznání celého zdanitelného plnění a podobně. A když jsme v tomhle všem zavedli jakýsi systém, tak on zafungoval hned od začátku. Jako prevence. Viděli jsme to hned nárůstem inkasa daně po zavedení kontrolního hlášení. Třeba proto, že zmizela velká část fiktivních faktur. A EET funguje podobně, to znamená, že má i ten preventivní účinek. Má kromě transparentnosti v evidovaných tržbách i efekt třeba na výplaty, které nebyly oficiální a zaměstnavatel je vyplácel bokem na ruku. To dokazují i čísla statistiků, že nárůst mezd v pohostinství byl nyní o více než deset procent. Nejvíce ze všech odvětví.

* LN Nynější premiér Andrej Babiš před časem přišel s plánem, že hostinským v podobné situaci uleví zařazením prodeje čepovaného piva do nižší – desetiprocentní sazby DPH. Platí tenhle plán pořád?

Připravuje se programové prohlášení vlády a jedna z variant, o které diskutujeme, je snížení DPH pro některé obory služeb a některé typy živností, jako jsou třeba kadeřnické, kosmetické nebo sociální služby. A kromě toho je ve hře i snížení sazby u toho čepovaného piva.

* LN Když jsme u těch živnostníků, máte se senátory i s premiérem Babišem trochu rozpor v tom, jaká by měla být hranice ročních příjmů pro případné vyřazení dotyčného podnikatele ze systému EET. Vy tvrdíte, že 250 tisíc korun, premiér 500 tisíc a senátoři navrhují 750 tisíc. Jak to bude?

Debatujeme o tom. Rozdílné názory máme v tomhle pořád. Vláda bude určitě projednávat návrh ze Senátu, aby z EET byly vyjmuty fyzické, případně i právnické osoby s obratem do 750 tisíc korun. To se mně osobně vůbec nelíbí.

* LN Proč?

Podle mě bychom měli pomoci těm skutečně nejmenším. Ale ne bez výjimky. Podle mě by měli být z EET vyňati ti, kteří požádají a získají takzvanou paušální daň. A já budu navrhovat, aby hranice ročního příjmu byla do 250 tisíc korun. A jen pro fyzické osoby. I když limit pro získání paušální daně je pět milionů, já budu pro udělení výjimky z EET požadovat hranici těch 250 tisíc.

* LN O jakém počtu živnostníků se bavíme? Kolik jich například splňuje vámi prosazovaný limit ročního příjmu do 250 tisíc korun?

Roční příjmy do 250 tisíc korun přiznává u nás přes 400 tisíc podnikajících fyzických osob, ale určitě ne všechny mají hotovostní platby, které podléhají EET.

* LN Podnikatelům a živnostníkům jste přidělali starosti v daňové oblasti. Tvrdíte, že jim na druhé straně ulevíte s administrativou formou zavedení online daňového přiznání. Už se o tom ale mluvilo před dvěma lety. Proč to ještě není?

Jak správně říkáte, zatížili jsme podnikatele. Jsme jim vděční, že EET a kontrolní hlášení většina z nich přijala. Další restrikce v programu nemáme. Teď se chceme zaměřit na zjednodušování daňového systému. Pro mě je opravdu prioritou online finanční úřad. Zatím jsme do toho nešli z jednoduchého důvodu. Kapacitně bychom to nezvládli. Nemohli jsme tříštit síly na dva obří projekty. Dělat je vedle sebe zkrátka nejde.

* LN Takže kdy online finanční úřad spustíte?

Už dříve jsem slíbila, že do dvou let. Teď k němu musíme připravit legislativu. To je paradoxně to nejjednodušší. Větší problém je s technikou a nastavením IT. Fungovalo by to pak na principu podobném internetovému bankovnictví. Daňová správa dnes disponuje obřím množstvím údajů. Vy, když si ale dnes vezmete daňové přiznání, tak musíte všechny své údaje otrocky pokaždé znovu vyplnit. Mým cílem je, aby to bylo automatické, aby to systém předvyplnil „na míru“ tomu danému člověku.

* LN Ten by pak jen připojil elektronický podpis?

Ano. Samozřejmě že to má i další konsekvence.

* LN Jaké jsou priority resortu financí pro další období? Například z pohledu nové legislativy či rozpočtu.

My jsme teď dostali za úkol od pana premiéra provést analýzu a musíme zrevidovat všechny legislativní návrhy, které takzvaně spadly pod stůl a nestihly se projednat na vládě či ve sněmovně. Teď nás tedy čeká vyřešit, co předložíme znovu.

* LN Už máte alespoň tip, co chcete vy?

Například hned teď v úterý máme poradu vedení, kdy chci zadat analýzu, jestli neuděláme výraznější novelu rozpočtových pravidel. To je pro mě zásadní.

* LN Co například?

Rozpočtová pravidla jsou tu dlouho a nebyla tu dlouhou dobu žádná jejich výraznější novela. Jsou některé věci, jako například státní fondy, nad kterými je třeba se zamyslet. Je tu celá řada fondů, kam dáváme peníze. Dostáváme sice nějaké výkazy, jakým způsobem se ty peníze čerpají, ale je otázkou, jestli by měly fungovat skutečně takto.

* LN Jaké konkrétní fondy máte na mysli?

Třeba Státní fond dopravní infrastruktury a mnohé další. Například jako dobrý nápad mi přijde, kdyby vůbec neexistovaly tyto fondy a peníze by šly rovnou do jednotlivých příslušných rozpočtových kapitol. Popřípadě by se mi líbilo, kdybychom mohli lépe sledovat čerpání peněz těchto fondů.

* LN Jaký je váš názor na euro? Myslíte, že proces zahájení jeho přijetí bude ještě za vašeho ministrování?

Ministerstvo financí a ČNB v prosinci loňského roku doporučily vládě, aby zatím termín přijetí eura nestanovovala. S tímto doporučením jsem v plném souladu. Jsem pro to, abychom vedli debaty o dalším vývoji eurozóny, ale za stávající situace rozhodně nejsem pro přijetí. Přišli bychom o možnost ovlivňovat vlastní měnovou politiku a také mám problém s povinnými úhradami do Evropského stabilizačního mechanismu.

* LN Jinými slovy absolutně souhlasíte v této otázce s Andrejem Babišem?

Ano, v této oblasti máme absolutní shodu.

 

Doporučované

Nejčtenější