Nelegální hazard nemůžeme tolerovat ani na internetu

Vydáno
Témata
- ihned.cz
- Reakce MF
- Nepřesnosti
- Náměstek ministra financí pro hazard a majetek státu
- Loterie a sázkové hry
- Lidé MF
Zdroj: ihned.cz | Datum: 8.6.2016 | Rubrika: Komentáře
Tak trochu jako boj s větrnými mlýny mi připadá naše snaha vyvracet opakovaně se objevující účelová tvrzení o údajném ohrožení svobody, které má přinášet nový zákon o hazardu. Tuto argumentaci přejímá i článek Otakara Schöna „Blokování stránek je možné, ale lze ho obejít“ v Hospodářských novinách ze dne 2. 6. 2016. Nová regulace prý dává neomezené pravomoci Ministerstvu financí, jehož úředníci budou moci dle své libovůle zablokovat internetové stránky. Takové argumenty jsou však zcestné. Z nového zákona jasně vyplývá, že v případě jakýchkoliv pochybností je to soud a nikoliv Ministerstvo financí, kdo bude mít rozhodující slovo.
Řízení o zařazení internetové stránky na seznam nepovolených internetových her bude probíhat ve správním řízení se všemi právními zárukami na spravedlivý proces. Samotné rozhodnutí o blokaci pak bude moci přezkoumat nezávislý soud, který může rozhodnout o tom, že v případě pochybení správního orgánu stránka zablokovaná nebude. Pokud se prokáže, že Ministerstvo financí poruší právo, bude mít „zablokovaný“ nárok na náhradu škody v důsledku nezákonného rozhodnutí. Zákon navíc zcela jasně a velice úzce vymezuje, kterých stránek by se případná blokace měla týkat.
Autor článku uvádí, že blokace internetových stránek slouží státním orgánům nedemokratických zemí k omezení svobody slova a svobody přístupu k informacím. Už ale zapomíná dodat, že 18 států Evropské unie už k určité formě blokace stránek s nelegálními hazardními hrami přistoupilo. Ve 14 těchto zemích o případném zablokování také rozhoduje správní úřad, přičemž v řadě z nich dokonce finální rozhodnutí o blokaci náleží Ministerstvu financí. Realita je taková, že tento způsob blokace není v EU ničím výjimečným ani nevídaným, o čemž svědčí směrnice Evropského parlamentu a Rady z 8. června 2000, která soudním či správním orgánům umožňuje požadovat v souladu s právním řádem členské země od poskytovatele internetu, aby ukončil porušování práv nebo mu předešel. Přesně v tomto duchu se nese i námi zvolená úprava.
Pevně věříme, že naše opakovaná mediální vyjádření pomohla vyvrátit hysterická tvrzení o omezování svobody slova blokováním internetových stránek. Tento nástroj je skutečně namířen proti nelegálním provozovatelům, kteří se rozhodli porušovat zákon a provozovat hazardní hry na internetu bez povolení. Jestliže máme být v postupu proti nelegálním hernám skutečně nekompromisní, musíme proti tomuto jevu zasáhnout i na internetu. Samozřejmě si moc dobře uvědomujeme, že internetové prostředí se dynamicky rozvíjí a každým dnem se mohou objevit nové způsoby, jak nastavenou regulaci obcházet. To nás však neopravňuje k tomu, abychom rezignovali na snahu vytvořit prostředí, které zajistí ochranu nezletilých, poskytne hráčům možnost využít sebeomezující opatření a zabrání sociální likvidaci určité chudší části populace tím, že lidi v dluzích či na dávkách vyloučí z hraní.
Od úpravy spočívající v umožnění licencování zahraničních provozovatelů společně s blokací internetových stránek nelegálních provozovatelů očekáváme, že se naprostá většina běžných hráčů přesune do zákonem regulovaného prostředí, které jim nabízí jasná pravidla a poskytuje ochranu.
Doporučované
- Publikováno Doporučeno 161 Kompenzační bonus pro podnikatele
- Publikováno Doporučeno 126 Jednotný dotační portál
- Publikováno Doporučeno 98 Struktura a vývoj státního dluhu
- Publikováno Doporučeno 67 RISPF
- Publikováno Doporučeno 54 Daňový kalendář
Nejčtenější
- Publikováno Přečteno 5362580 Realizované transakce pro rok 2021
- Publikováno Přečteno 1200522 RISPF
- Publikováno Přečteno 1143027 Realizované transakce pro rok 2022
- Publikováno Přečteno 929734 Daňové tiskopisy
- Publikováno Přečteno 925132 Jednotný dotační portál