CZ EN

Vláda rozhodla o sloučení Letiště Praha a Českých aerolinií

  • 1. část - rozhovor s Janem Procházkou, analytikem společnosti Cyrrus, členem Národní ekonomické rady vlády
  • 2. část - rozhovor se Zdeňkem Zajíčkem, náměstkem ministra financí


Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Šalamounské řešení pro ztrátové České aerolinie. Vláda dnes rozhodla, že se do 2 let sloučí s naopak prosperujícím Letištěm Praha pod mateřskou společnost Český aeroholding. Podle ministerstva financí tak má vzniknout kapitálově silný a stabilní subjekt a měla by se vyzvednout hodnota obou firem vlastněných státem. Jednu z nich aerolinky by vláda mohla v dalších letech opět připravit na privatizaci poté, co zatím poslední pokus o prodej společnosti selhal. Jak mi řekl analytik společnosti Cyrrus a člen Národní ekonomické rady vlády Jan Procházka, postup kabinetu je vcelku logický.

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Víceméně mi to smysl dává, ale bylo to pro mě hodně veliké překvapení, já jsem to osobně tedy nečekal.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A podle vás to může mít jaký přínos?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak ona si vláda od svého prohlášení slibuje vyšší hodnotu obou firem, tedy že vyšší, než je jejich prostý součet, zase tak úplně velký optimista nejsem, přece jenom Letiště Praha má hodnotu zhruba 70 miliard korun, ČSA pak musíme ocenit zhruba někde na minus 2 miliardy. Na druhou stranu zase ČSA tvoří zhruba 50 procent tržeb Letiště Praha, takže ten jejich případný plán by potom i toho velkého bratra, to letiště Praha minimálně v krátkodobém horizontu hodně zasáhl, takže tento efekt tam rozhodně vidím.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
V důsledku tedy ziskové Letiště Praha podrží hluboce ztrátové aerolinky. To bude ta symbióza?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak zjednodušeně řečeno ano, respektive je to jeden z těch možných pohledů na věc, ono druhou věcí zase je, že některé činnosti se dělají dvakrát, že je dělá i ČSA i Letiště Praha, je to příklad třeba handlingu, takže tam se dají uspořit nějaké peníze na takzvaný těch synergických efektech. V těch efektech z toho spojení. Pak zase nějaké menší úspory jsem si tam našel, třeba na provozních nákladech, jako je třeba Centrum sdílených služeb, že by měli jednu fakturantku, jednoho řidiče a tak dále, ale to jsou opravdu malé částky. A určitě jako podstatným faktem pro mě na celém tom spojení je, že ČSA vlastně vyčleňují od počátku roku většinu svých činností do nějakých specializovaných firem tak, aby bylo vidět právě, kde je to zlaté vejce a kdo je ten černý pasažér celých ČSA. A pro mě je opravdu stěžejní, jestli to bude holding a jestli se stále uvidí, kdo je ten špatný, kdo je ten dobrý a jaký má ten kdo svoje výkazy, takže podle mých informací by se takto mělo povést, takže to je to, co já budu určitě sledovat.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to nejracionálnější, nejvhodnější postup, co se týká stabilizace ČSA, to sloučení s letištěm?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak je to taková úvaha, která signalizuje, že ČSA asi nejsou v úplně ideální kondici, to i přes fakt, že se vlastně celý segment zvedá, že jejich konkurenti, třeba British Airways nebo Lufthansa mají solidní zisky, i /nesrozumitelné/ mají dokonce rekordy, vůbec asociace leteckého průmyslu je mimořádně optimistická a ČSA se zatím  nejspíše moc nedaří, bohužel nemůžu to nějak doložit nějakými čísly, protože ČSA v této oblasti nyní moc nekomunikují a ona se zase blíží zima, a ta situace se trošku blíží tomu loňskému roku, protože zima je velice špatné období pro aerolinky.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A mohlo by pomoci ČSA právě to sloučení s letištěm nejvíc z těch zamýšlených alternativ?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak je to určitě jeden z dobrých nápadů z pohledu vlády, to naprosto chápu a myslím si, že takto se to dá vyhodnotit jako dobrý úkol.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na kolik je běžné uspořádání ve světě, o kterém mluvíme, tedy v holdingu, sloučit letiště a aerolinky ve státních rukou?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak běžné to není vůbec, v podstatě takové spojení úplně přesně takové neexistuje, dají se najít určité podoby, třeba některé penzijní fondy vlastní více letišť nebo /nesrozumitelné/ postavil vlastní terminál v Dubaji, Mnichov tam má nějak minoritní podíly zase, takže nějaké podoby tam jsou, úplně přesně takto to nikde nefunguje, ale to neznamená, že je to právně nebo nějak morálně špatně, myslím si, že to fungovat takto může, protože je to vlastně státní firma, je to jeden sektor, jeden specifický segment z toho sektoru a dvě státní firmy. Takže určitý vliv a určitý smysl to má.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle dnešní zprávy v tisku ČSA propustí v příštích měsících několik set zaměstnanců, prodá dalších pár letadel. Budou ale podle vás nutné hlubší nebo zásadnější úsporné kroky?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
No, tak ona se zmenšuje jejich flotila, prodávají některá letadla a ty výsledky, jak už jsem naznačil v těch minulých odpovědích, prostě s největší pravděpodobností nejsou uspokojivé, takže asi další úsporné kroky tam budou opravdu třeba.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Do jaké míry, to se ještě asi nedá odhadnout, by měly být hluboké?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
To se právě proto, že neznáme v podstatě nikdo ty přesné výsledky zhruba za poslední rok, takže nemůžeme přesně jako předpovídat, jak to má vypadat, na druhou stranu známe jejich konkurenty, známe situaci na trhu a ta se opravdu výrazně zlepšuje, takže právě proto mě ten stav dnes trošku vyděsil, protože tam pochopitelně mám takové ty otazníky, jestli ta situace není tak kritická, že musí se slučovat tyto varianty nebo třeba, že by byl nějaký problém v Bruselu, ale to jsou všechno pochopitelně jenom osobní spekulace.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co by mohl postup vlády plánovaný vznik holdingu znamenat pro plány na privatizaci ČSA?

Jan PROCHÁZKA, analytik společnosti Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády
--------------------
Tak podle informací z veřejných zdrojů dostal ministr financí dnes úkol do 3 let připravit plán privatizace ČSA, což je zase trošku věc, která jde proti celé té myšlence toho spojení do holdingu, protože ta operace bude asi dostatečně právně složitá na to, aby se zase za 3 roky všechno roztrhávalo, ale důvodem zase může být zase i ten aktuální stav ČSA. Na druhou stranu v tom holdingu vytáhnout tu jednu firmu zas nebude až tak velký problém potom.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odhaduje Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus a člen Národní ekonomické rády vlády. Poslouchal ho taky náměstek ministra financí Zdeněk Zajíček, dobrý večer.

Rozhovor se Zdeňkem Zajíčkem, náměstkem ministra financí

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Dobrý večer.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane náměstku, zaznělo tedy jisté znepokojení až zděšení. Nevypovídá ten krok sloučení ČSA a Letiště Praha o vysloveně kritickém stavu aerolinek?

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Já teda musím říct, že jsem žádné zděšení nezaznamenal ve vašem rozhovoru. Já myslím, že naopak je vidět, že v tuhle tu chvíli vláda ví, co činí. A tenhle ten krok, který, jak bych chtěl upřesnit, není žádným sloučením letiště a ČSA, ale vytvořením pevné silné struktury holdingového uspořádání, kde nad letištěm a nad ČSA vznikne mateřská společnost, která bude zabezpečovat některé právě sdílené služby řízení tohoto uskupení firem, které nadále budou vykonávat svoje činnosti, to znamená, nadále ČSA bude operátorem - přepravcem a samozřejmě letiště bude vykonávat nadále svoji činnost.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Díky za upřesnění, ale k mé otázce, neděje se to všechno pro to, že ČSA jsou ve velmi kritickém stavu.

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Já myslím, že ten restrukturalizační plán, který, který byl nastartován v předchozích měsících, tak má svoje efekty a v tuhle tu chvíli určitě se dá konstatovat, že Československé aerolinie jsou ve stoupajícím trendu. Samozřejmě situace na trhu letecké přepravy je taková, jaká je a ten tlak je obrovský, samozřejmě i nízkonákladové aerolinky tlačí samozřejmě na takové subjekty, jako je ČSA, a žijeme v reálném tržním prostředí, to znamení, musíme počítat i s tím, že jakési výkyvy budou. To, co se v tuhle tu v každém případě podařilo, zastabilizovat situaci v ČSA a tenhle ten krok znamená, že skutečně začne daleko pečlivěji oddělování zrna od plev, řekněme, tedy oněch černých pasažérů, jak už také ve vašem rozhovoru zaznělo, tedy činností, které mohou a v každém případě v některých případech strhávají ČSA do, řekněme, vyrovnané bilance nebo dokonce v minulosti i do ztráty.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je tady ještě jedno riziko a od konkurenčních aerolinek už jsme zaslechli obavy, že by tu mohlo jít o nekalou soutěž, že by aerolinky mohly být zvýhodněny po sloučení s letištěm, například co se týče letištních poplatků, čím můžete odrazit tyto námitky?

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Víte, já bych chtěl právě vyloučit to, že dochází ke sloučení dvou subjektů do jednoho, skutečně ČSA zůstávají samostatnou společností ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
V rámci jediného holdingu ...

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
... Letiště Praha, ale nad tím je, jak víme, mateřská společnost, která vznikne a která samozřejmě bude držet majetkový podíl ...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to právě vylučuje, že by letiště protěžovalo ČSA.

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Samozřejmě, že se tak nestalo ani v tuto chvíli a mohlo by se tak stát, protože jediným akcionářem jednoho i druhého subjektu byl stát a kdyby chtěl svoje postavení zneužívat, tak by to samozřejmě mohl činit i teď, nic takového se nestalo, nic takového se neděje, když se podíváte na ceny služeb, které účtuje Letiště Praha ostatním přepravcům, tak musím říct, že dokonce ČSA nevybírá ani žádnou /nesrozumitelné/ slevu, přestože, řekněme, užívá 50 procent služeb na letišti, to znamená, že skutečně v tomto případě se stát chová velmi transparentně a má naprosto rovný přístup ke všem, tedy i Letiště Praha bude nadále tohle to zastávat, navíc je zde mezinárodní organizace sdružení leteckých přepravců, která by nikdy nedovolila, jakýkoliv výkyv nebo disproporci v tom, že by někdo mohl být zvýhodňován z domácích přepravců od kohokoliv jiného.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ujišťuje náměstek ministra financí Zdeněk Zajíček. Já vám děkuji. Na shledanou.

Zdeněk ZAJÍČEK, náměstek ministra financí
--------------------
Mějte se hezky, na shledanou.


Zdroj: ČRo 1 - Radiožurnál | 24.11.2010 | 18:10 | pořad: Ozvěny dne
Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.