CZ EN

Podvádí se, ale my to nezastavíme

Daně pro hazard Odvody z hazardu pro veřejně prospěšné účely často mizí u záhadných organizací. Změnit to může až nový daňový zákon, který provozovatele hazardu zbaví daňové výjimky. Náměstek ministerstva financí Tomáš Zídek má na starosti hazard. „Řada peněz mizí někde v nezřetelných, privátních rukách,“ říká o současném systému odvodů na veřejné účely.

* Proč novela loterijního zákona, kterou nyní projednává Sněmovna, neřeší odvody z hazardu?

Názor ministerstva, který byl také projednáván s panem ministrem, je, že loterie by měly přijít o statut daňové výjimky. Sektor by měl platit daně jako každý jiný, což není možné řešit formou loterijního zákona. Je potřeba, aby to řešil daňový zákon a ukončil daňové prázdniny, které si hazard vydobyl počátkem devadesátých let.

* K jednotnému zdanění hazardu tedy dojde až v rámci nového daňového zákona?

Ano, daňový zákon si bude žít svým vlastním životem. My v loterijním zákoně nastavíme limity hazardu, definice hazardu, licenční a povolovací systémy, dozor, ale ne finance. Ty patří pod daňový úsek a tam jsou odborníci, kteří ať navrhnou, jak zdanit hazard jako každý jiný byznys v tomto státě. To znamená odečitatelné položky, náklady...

* Kdy by to mohlo začít platit?

Novela daňového zákona je spojena s novelou administrativních zákonů, které zavádí systém jednotného inkasního místa. S tím se pojí i novela zdanění hazardu. To všechno by mělo být spuštěno v jednom roce. Jestli se to podaří, tak to chceme mít legislativně připraveno v lednu 2012 a spuštěno to bude k 1. lednu 2013. Zatím to tak směřuje.

* Pořád se počítá se sazbou dvacet procent?

Já říkám dvacet procent a víc. Ale v tomhle mluví koaliční dohoda trochu nejasně. My vnímáme především to, že díky daňové výjimce, kterou loterijní průmysl má, se v tom podvádí, obchází, nevybírá a nedá se to usledovat. To je problém, tak ať se to řídí daňovými zákony a bude to průhlednější.

* Ale místo daní se odvod na veřejně prospěšné účely platí už od roku 1991. Proč se to zatím neřešilo?

Takhle to nastavili naši předchůdci v devadesátých letech. A předchozí vlády a parlamenty na to neměly politickou sílu. Neměly to v koaličních dohodách a nikdo se do toho neodvážil vstoupit. Je to citlivé vůči financování sportu a kultury.

* Bude náročné zdanění prosadit?

Když jsme na jaře projednávali novelu zákona, kterou zamítl pan prezident, tak do Senátu přišel velmi rozezlený ředitel Národního divadla a řekl, že takhle to nejde, že Národní divadlo dostává příspěvek od loterijních společností a jestli to přijmeme, tak oni přijdou o několik milionů. A to je silný politický partner. A takových významných lidí je spousta, určitě bude brečet Sparta, Slavia, rychlobruslaři, veslaři, divadla.

* Jak může v současné situaci stát vůbec kontrolovat, kam odvody na veřejně prospěšné účely plynou?

Stávající zákon nám příliš silné možnosti kontroly nedává. Vlastně můžeme udělat jediné - máme právo vyžadovat od loterijních společností seznam organizací, které podpořily. Státní dozor toto vymáhá a zveřejňuje, takže veřejnost má možnost si to zkontrolovat sama.

* Takže stát nemůže požadovat žádné faktury, vyúčtování?

To ne, na finančním úřadě vidí rozpočty těch firem, ale zákon nám nedává možnosti to zpochybnit.

* Takže kdybych jako majitel společnosti podnikající v hazardu peníze odvedl na svou vlastní nadaci a nechal si je vyplatit...

Tak je to v souladu. A proto si myslíme, že to celé je pitomost a že už z devadesátých let je to nastaveno blbě. A to jsou nadace, nadační fondy a obecně prospěšné společnosti řízené poměrně slušným zákonem. Mnohem horší je to u občanských sdružení, kde se nedozvíte už vůbec nic - jaký mají majetek, kdo je řídí... Nikdo nemá povinnost něco takového vykazovat, takže když jste majitelem loterijní společnosti a budete si peníze posílat do občanského sdružení, tak si s tím můžete dělat, co chcete. A všechno bude přesně podle zákona.

***

PROFIL Tomáš Zídek (51) Na začátku devadesátých let začínal na ministerstvu životního prostředí. Brzy přešel na ministerstvo zemědělství jako ředitel pro ekologii a zabýval se rozvojem ekologického zemědělství a využíváním obnovitelných zdrojů energie. Před vstupem Česka do EU vedl už ve funkci náměstka vyjednávání za oblast zemědělství. Před čtyřmi lety se stal náměstkem ministra financí pro mezinárodní vztahy a finanční politiku.


Mladá fronta DNES | 15.11.2010 | rubrika: Byznys speciál | strana: 2 | autor: Jan Brož

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.