CZ EN

Uznatelné výdaje související s ověřením digitálního stejnopisu občanského průkazu při zajištění voleb

Dne 3. dubna 2025 byla v částce 3/2025 Věstníku vlády pro orgány krajů a obcí publikována novela směrnice Ministerstva financí č.j. MF-43103/2024/2203-32 ze dne 25. března 2025, kterou se mění směrnice Ministerstva financí č.j. MF-62 970/2013/12-1204, o postupu obcí a krajů při financování voleb, ve znění pozdějších předpisů

Tato novela mezi uznatelné výdaje nově řadí rovněž výdaje obcí související s tzv. eDoklady. Tento eDoklad, neboli digitální stejnopis občanského průkazu, byl zaveden zákonem č. 1/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. V souvislosti s uvedeným zákonem jsou proto od 1. ledna 2025 okrskové volební komise povinny ověřit totožnost nebo osobní údaje rovněž i prostřednictvím aplikace eDoklady.

Novela směrnice tedy umožňuje z dotace na výdaje nezbytně nutné pro organizačně technické zabezpečení voleb hradit rovněž i výdaje na zajištění zařízení pro ověření eDokladu a výdaje na zajištění internetového připojení a přenosu dat, bude-li to nezbytné k provozu aplikace eDoklady.

V této souvislosti je důležité upozornit, že každá obec by měla zajištovat ověřování občanů v souvislosti s eDoklady vždy primárně vlastními prostředky (vlastní telefony, PC, laptopy), a k uplatňování výdajů v souvislosti s eDoklady se uchylovat pouze tehdy, pokud zajištění vlastními prostředky skutečně není možné.

V souladu s výše uvedenou novelou směrnice je tedy možné za uznatelné považovat níže uvedené výdaje, a to v následujícím rozsahu:

  • zajištění internetového připojení a přenosu dat vlastními prostředky či prostřednictvím externího dodavatele, bude-li to nezbytné k provozu webové nebo mobilní aplikace pro ověření digitálního stejnopisu občanského průkazu, a není-li internetové připojení ve volební místnosti k dispozici;
  • nákup datové SIM karty s tím, že z dotace bude možné proplatit maximálně 200 Kč včetně DPH na jeden volební okrsek za každé jednotlivé volby, nemůže-li obec zajistit přenos dat vlastními prostředky (např. prostřednictvím již existující wifi sítě) či prostřednictvím externího dodavatele;
  • nákup nebo pronájem mobilního telefonu, bude-li to nezbytné k provozu mobilní aplikace pro ověření digitálního stejnopisu občanského průkazu a nemůže-li obec využít vlastní mobilní zařízení; a to v maximální výši 2 000 Kč včetně DPH na nákup mobilního telefonu pro jeden volební okrsek nejvýše jednou za 4 roky, nebo v maximální výši 250 Kč včetně DPH na nájem mobilního telefonu pro jeden volební okrsek za každé jednotlivé volby. 

Nadále platí, že výdaje na organizačně technické zajištění voleb mohou být uplatňovány pouze v rozsahu nezbytně nutném. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že ověření občanů v souvislosti s eDoklady je možné učinit nejenom prostřednictvím mobilního telefonu, ale rovněž i prostřednictvím webové aplikace dostupné z PC či laptopu. Vedle této možnosti ověřování prostřednictvím PC či laptopu je potřeba uvést, že nikoliv každá okrsková volební komise bude současně potřebovat 2 mobilní telefony. Druhý mobilní telefon je potřeba toliko pro případ hlasování mimo volební místnost do přenosné volební schránky – při vhodné organizaci práce proto není nutné, aby druhým mobilním telefonem disponovaly všechny okrskové volební komise najednou, neboť telefon pro hlasování mimo volební místnost si mohou mezi sebou půjčit např. okrskové volební komise umístěné ve stejné budově.

Pokud se týká nákupu nebo pronájmu mobilního telefonu, je nutné vysvětlit, že v rámci konkrétní okrskové volební komise se obec může rozhodnout pouze pro jednu ze zde uvedených variant. Nákup mobilního telefonu proto bude bránit současnému uplatnění výdajů za pronájem mobilního telefonu v předmětném období výše zmíněných 4 let.

V novele směrnice je však výslovně stanoveno, že zakoupený mobilní telefon bude moci konkrétní obec používat celoročně i pro zajišťování svých ostatních agend v rámci veřejné správy. Bylo by totiž nehospodárné, pokud by se zakoupené telefony mohly využívat právě jen za účelem ověřování občanů v souvislosti s eDoklady v rámci voleb. Poskytnutí dotace na nákup telefonu je proto možné považovat za formu příspěvku na vybavení obce. Obci tak není bráněno, aby si pořídila i dražší mobilní telefony, z dotace ji však může být takový výdaj uznán pouze v rozsahu výše uvedeného limitu.

V neposlední řadě je nutné vysvětlit, že za „jedny volby“ se pro účely směrnice považují i dvoje souběžně konané volby – např. senátní volby a souběžně konané volby do krajských zastupitelstev.

V důsledku výše uvedené novely směrnice Ministerstva financí jsou tedy nově jako uznatelné považovány i výdaje související s ověřováním digitálního stejnopisu občanského průkazu (eDoklady), ale pouze v rozsahu nezbytně nutném. K uplatňování výdajů v souvislosti s eDoklady by se proto měly obce uchylovat pouze tehdy, pokud zajištění ověřování digitálního stejnopisu vlastními prostředky skutečně není možné.

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.