Makroekonomická predikce - listopad 2025
Shrnutí predikce
Globální ekonomika se nachází v prostředí postupně slábnoucích inflačních tlaků, což podporuje růst reálných příjmů a spotřební výdaje domácností. Investiční aktivita však zůstává utlumená z důvodu přetrvávající geopolitické nejistoty, především v oblasti obchodní politiky, a vlivem zpožděného působení přísnějších měnových podmínek.
Napětí v mezinárodním obchodě sice zmírnila dohoda mezi Spojenými státy americkými a Evropskou unií, avšak nejistoty v souvislosti s tarifními opatřeními, omezováním vývozů strategických surovin a pokračujícími obchodními spory mezi hlavními světovými ekonomikami, včetně Číny, Indie či Ruska, přetrvávají. V evropském kontextu představuje pozitivní impuls fiskální a daňový balíček v Německu, který by měl v následujících letech podpořit hospodářský růst nejen v tamní ekonomice, ale i v dalších členských státech Evropské unie včetně České republiky.
Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu se reálný hrubý domácí produkt České republiky očištěný o sezónní a kalendářní vlivy ve 3. čtvrtletí 2025 zvýšil mezičtvrtletně o 0,7 % a meziročně o 2,7 %. Meziroční růst podpořily zejména spotřeba domácností a tvorba hrubého kapitálu, mezičtvrtletně přispěl také vývoz zboží a služeb. Ve 2. čtvrtletí 2025, pro které jsou k dispozici detailní údaje o struktuře růstu, vzrostla česká ekonomika meziročně bez sezónního očištění o 2,3 %. K meziroční dynamice napomohla všechna hlavní odvětví, zejména pak služby. Spotřeba domácností se zvýšila v důsledku nižší míry úspor, zatímco vládní spotřební výdaje rostly především v ústředních institucích. Investice do fixního kapitálu zůstaly beze změny, avšak celková tvorba hrubého kapitálu byla podpořena doplňováním zásob. To se spolu s růstem domácí spotřeby promítlo v dynamickém zvýšení importu, jež převážilo nad silným exportem.
V roce 2025 by se HDP mohl zvýšit o 2,4 %, především zásluhou akcelerace spotřebních výdajů domácností, které budou podpořeny meziročním snížením míry úspor a nárůstem reálných příjmů. Růst ekonomiky by měla v menší míře podpořit také akumulace zásob a spotřeba vlády. V roce 2026 by česká ekonomika mohla vzrůst o 2,2 % díky obnovenému růstu investiční aktivity a pokračující dynamice spotřeby domácností. Nárůst domácí poptávky současně podpoří dovoz, zatímco export bude tlumen působením cel ze strany Spojených států amerických.
Meziroční inflace se v dosavadním průběhu roku pohybovala poblíž inflačního cíle. Zatímco růst cen služeb zůstával výrazně zvýšený, u zboží byl naopak utlumený, a to zejména vlivem zlevnění energií – elektřiny, zemního plynu i pohonných hmot. V horizontu predikce bude inflační tlaky nadále mírnit měnová politika. Protiinflačně bude působit také očekávaný pokles dolarové ceny ropy a posilování koruny. Naopak proinflační faktory představuje pokračující dynamický růst mezd a přetrvávající zvýšená cenová dynamika u služeb, a to především vlivem silného růstu nákladů vlastnického bydlení a nájemného z bytu. Průměrná míra inflace by letos mohla dosáhnout 2,4 % a v roce 2026 mírně klesnout na 2,3 %.
Na trhu práce se navzdory mírnému nárůstu nezaměstnanosti projevují dílčí nerovnováhy související s nedostatkem pracovníků. Poptávka po práci ve službách a stavebnictví zůstává silná a pomáhá snižovat dopady problémů v některých průmyslových odvětvích. Míra nezaměstnanosti by se tak měla zvyšovat jen mírně – v letošním roce v průměru na 2,7 % a v roce 2026 na 2,8 %. Přetrvávající nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce se promítne do silné dynamiky mezd a platů. Reálné výdělky by se měly zvýšit v obou letech predikce.
Běžný účet platební bilance skončil ve 2. čtvrtletí 2025 přebytkem ve výši 0,8 % HDP. Za meziročním zhoršením bilance vnější rovnováhy stálo mimo jiné snížení přebytku bilance zboží, k němuž přispěl růst dovozu statků určených na spotřebu a vyšší objem dováženého materiálu. Pro další vývoj běžného účtu budou vedle domácí poptávky směrodatná i zavedená cla na dovozy do Spojených států amerických, která budou limitovat export zemí Evropské unie. Pro letošní rok tak očekáváme snížení přebytku běžného účtu na 0,8 % HDP. V roce 2026 se kladné saldo za přispění oživující investiční aktivity dále zmírní na 0,3 % HDP.
Hospodaření sektoru vládních institucí by mělo v roce 2025 i navzdory vyšším výdajům na vzdělávání, obranu a dopravní infrastrukturu skončit s meziročně mírně nižším deficitem 1,9 % HDP. K tomu přispěje přijatý konsolidační balíček vlády a pokračující ekonomické oživení. V příštím roce očekáváme, že celkové saldo zůstane meziročně beze změny, ve strukturálním vyjádření pak na úrovni zákonem požadovaného limitu. Zadlužení veřejných financí by mělo v letošním roce dosáhnout 43,9 % HDP a dále vzrůst na 45,3 % HDP v roce 2026.
Rizika predikce ekonomického růstu považujeme v úhrnu za vychýlená směrem dolů. Mezi hlavní nejistoty patří geopolitické napětí, cla a jiné překážky v mezinárodním obchodě, možné obnovení problémů v dodavatelských řetězcích, přetrvávající silný růst cen ve službách a volatilita cen energií a surovin. Dalším rizikovým faktorem může být změna v nastavení hospodářských politik v členských zemích Evropské unie, zejména v Německu.
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2025 | 2026 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Aktuální predikce | Minulá predikce | |||||||||
| Nominální hrubý domácí produkt | mld. Kč, b.c. | 5 828 | 6 308 | 7 050 | 7 660 | 8 057 | 8 510 | 8 940 | 8 454 | 8 832 |
| růst v %, b.c. | -1,0 | 8,2 | 11,8 | 8,6 | 5,2 | 5,6 | 5,1 | 4,9 | 4,5 | |
| Reálný hrubý domácí produkt | růst v %, s.c. | -5,3 | 4,0 | 2,8 | 0,0 | 1,2 | 2,4 | 2,2 | 2,1 | 2,0 |
| Spotřeba domácností | růst v %, s.c. | -6,4 | 4,2 | 0,5 | -2,6 | 2,4 | 3,1 | 3,0 | 3,0 | 2,9 |
| Spotřeba vládních institucí | růst v %, s.c. | 4,1 | 1,5 | 0,4 | 3,2 | 3,2 | 2,1 | 1,6 | 1,9 | 1,4 |
| Tvorba hrubého fixního kapitálu | růst v %, s.c. | -4,8 | 6,7 | 6,3 | 4,2 | -2,8 | 0,2 | 3,0 | 0,1 | 2,9 |
| Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP | p.b., s.c. | -0,6 | -2,8 | -0,3 | 2,6 | 0,7 | -0,4 | -0,3 | -0,4 | -0,5 |
| Příspěvek změny zásob k růstu HDP | p.b., s.c. | -1,2 | 2,8 | 1,2 | -3,0 | -0,5 | 0,9 | 0,0 | 0,7 | 0,1 |
| Deflátor HDP | růst v % | 4,5 | 4,0 | 8,7 | 8,6 | 3,9 | 3,1 | 2,8 | 2,8 | 2,5 |
| Míra inflace spotřebitelských cen | průměr v % | 3,2 | 3,8 | 15,1 | 10,7 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,4 | 2,3 |
| Zaměstnanost (národní účty) | růst v % | -2,3 | 1,0 | 1,0 | 1,6 | 0,6 | 0,9 | 0,1 | 1,0 | 0,1 |
| Míra nezaměstnanosti (VŠPS) | průměr v % | 2,6 | 2,8 | 2,2 | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 2,8 | 2,6 | 2,7 |
| Objem mezd a platů (dom. koncept) | růst v %, b.c. | 0,4 | 7,2 | 9,1 | 8,8 | 6,8 | 7,1 | 5,9 | 6,6 | 5,4 |
| Saldo běžného účtu | % HDP | 1,8 | -2,1 | -4,7 | -0,1 | 1,7 | 0,8 | 0,3 | 1,2 | 0,5 |
| Saldo sektoru vládních institucí | % HDP | -5,6 | -5,0 | -3,1 | -3,7 | -2,0 | -1,9 | -1,9 | -1,9 | . |
| Dluh sektoru vládních institucí | % HDP | 36,9 | 40,7 | 42,5 | 42,2 | 43,3 | 43,9 | 45,3 | 44,2 | . |
| Předpoklady: | ||||||||||
| Měnový kurz CZK/EUR | 26,4 | 25,6 | 24,6 | 24,0 | 25,1 | 24,7 | 24,3 | 24,8 | 24,4 | |
| Dlouhodobé úrokové sazby | % p.a. | 1,1 | 1,9 | 4,3 | 4,4 | 4,0 | 4,3 | 4,3 | 4,2 | 4,1 |
| Ropa Brent | USD/barel | 42 | 71 | 101 | 82 | 81 | 70 | 66 | 70 | 67 |
| HDP eurozóny | růst v %, s.c. | -6,2 | 6,4 | 3,7 | 0,6 | 0,8 | 1,4 | 1,4 | 1,2 | 1,3 |
Tabulky a grafy
Příprava Makroekonomické predikce
aktualizováno 6. 11. 2025
aktualizováno 25. 7. 2013
Zhodnocení historie predikcí na MF ČR
AnalytIQ aktualizováno dne 6. 11. 2025
Spuštění aplikace AnalytIQ vyžaduje povolit makra.
Informace
-
Makroekonomickou predikci zpracoval odbor Hospodářská politika Ministerstva financí České republiky. Materiál zahrnuje predikci na roky 2025 a 2026 a u některých ukazatelů výhled na další 2 roky (tj. do roku 2028). Makroekonomická predikce vychází 4x ročně (v lednu, dubnu, srpnu a listopadu).
-
Přivítáme jakékoliv připomínky nebo náměty, které poslouží ke zkvalitnění publikace a přiblíží ji potřebám uživatelů. Případné připomínky zasílejte na adresu: macroeconomic.forecast(zavináč)mfcr.cz
-
Uzávěrka datových zdrojů: Makroekonomická predikce byla zpracována na základě údajů, které byly známy k 31. říjnu 2025.