CZ EN

Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 28.2.2017

Ke konci února 2017 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 69,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 54,1 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 15,2 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 0,1 mld. Kč a celkové výdaje vyšší o 5,5 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským únorem snížil o 5,4 mld. Kč.

Meziroční srovnání souhrnných výsledků hospodaření územních rozpočtů výrazně ovlivňuje změna postavení a činnosti regionálních rad, která souvisí s přechodem na nové programové období 2014 - 2020. V rámci předchozího programového období 2007 – 2013 bylo hlavním úkolem regionálních rad administrovat finanční prostředky z fondů EU prostřednictvím regionálních operačních programů, což znamenalo značné objemy příjmů a výdajů, které procházely jejich rozpočty. V letošním roce k proplácení prostředků z regionálních operačních programů již nedochází (definitivně bylo ukončeno ke konci pololetí 2016). Tato skutečnost se promítá nejen ve výrazném poklesu příjmů a výdajů regionálních rad, ale současně ovlivňuje i výsledky hospodaření územních rozpočtů celkem.

Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 43,8 mld. Kč a proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 2,8 mld. Kč. Daňové příjmy se zvýšily o 2,9 mld. Kč, na jejich růstu se zčásti podílela novela zákona o rozpočtovém určení daní účinná od 1.1.2017, která znamenala navýšení podílu obcí na výnosu daně z přidané hodnoty na 21,4 % (v předchozích letech činil 20,83 %). Nedaňové příjmy byly proti únoru předchozího roku vyšší o 0,3 mld. Kč, kapitálové příjmy naopak nižší o 0,4 mld. Kč.

Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 25,7 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 2,6 mld. Kč méně. Pokles byl způsoben vývojem v části investičních transferů, které byly meziročně nižší o 8,7 mld. Kč. Důvodem je především vysoká srovnávací základna prvních dvou měsíců předchozího roku, kdy regionální rady přijaly z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj investiční transfery ve výši 8,6 mld. Kč, určené na profinancování posledních projektů v rámci Regionálních operačních programů. Realizace investičních projektů v rámci programů nového programového období 2014-2020 má prozatím pomalejší náběh.

Přijaté neinvestiční transfery byly proti loňskému únoru vyšší o 6,1 mld. Kč. Růst ovlivnily zejména transfery převáděné obcím a krajům podle zákona o sociálních službách (loni první transfer proběhl až v březnu) a také vyšší objemy převodů prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů činil v souhrnu 160,0 mld. Kč, což bylo o 34,1 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku.

I. Kraje

Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 30,9 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 24,7 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byly příjmy vyšší o 5,7 mld. Kč a výdaje vyšší o 4,2 mld. Kč. Přebytek hospodaření (6,2 mld. Kč) se proto ve srovnání s koncem února loňského roku zvýšil o 1,5 mld. Kč.

Vlastní příjmy krajů činily 10,4 mld. Kč a proti stejnému období minulého roku vzrostly o 0,9 mld. Kč. K nárůstu došlo pouze v části daňových příjmů, které dosáhly 9,7 mld. Kč, tj. o 0,9 mld. Kč více nežli v únoru loňského roku (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty). Na zhruba shodné úrovni jako v únoru minulého roku zůstaly nedaňové příjmy (0,6 mld. Kč) i kapitálové příjmy (0,1 mld. Kč).

Celkový objem přijatých transferů činil 20,6 mld. Kč, proti srovnatelnému období byl vyšší o 4,8 mld. Kč. Růst byl vykázán pouze v části neinvestičních transferů, které dosáhly 20,4 mld. Kč (meziročně o 6,1 mld. Kč více). Rozhodující část představují převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi (záloha regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 15,5 mld. Kč a čtvrtletní záloha soukromému školství ve výši 1,3 mld. Kč). Přijaté investiční transfery činily prozatím pouze 0,2 mld. Kč, proti únoru loňského roku to bylo o 1,3 mld. Kč méně.

Výdaje krajů v prvních dvou měsících dosáhly 24,7 mld. Kč a proti srovnatelnému období předchozího roku byly vyšší o 4,2 mld. Kč. Běžné výdaje činily 23,6 mld. Kč (o 3,5 mld. Kč více), kapitálové dosáhly 1,1 mld. Kč (o 0,7 mld. Kč více).

Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 30,0 mld. Kč, což bylo o 10,7 mld. Kč více nežli ve stejném období minulého roku.

II. Obce

Obce vykázaly ve sledovaném období celkové příjmy ve výši 38,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 29,6 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 9,0 mld. Kč. Proti srovnatelnému období byly příjmy vyšší o 1,5 mld. Kč a výdaje vyšší 1,6 mld. Kč, saldo hospodaření tak zůstalo téměř shodné jako v únoru loňského roku (nižší pouze o 0,1 mld. Kč).

Vlastní příjmy obcí činily 33,2 mld. Kč a proti únoru minulého roku vzrostly o 1,8 mld. Kč. Nárůst byl vykázán především v části daňových příjmů, jejichž celkový objem dosáhl 27,9 mld. Kč, což bylo o 1,9 mld. Kč více (z toho 1,7 mld. Kč tvořil nárůst inkasa daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy činily 4,4 mld. Kč (zvýšení o 0,2 mld. Kč). Naproti tomu kapitálové příjmy proti loňskému únoru klesly, dosáhly 0,9 mld. Kč, tzn. o 0,4 mld. Kč méně.

Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 5,4 mld. Kč, proti srovnatelnému období předchozího roku to bylo o 0,3 mld. Kč méně. Rozhodující část tvořily neinvestiční transfery, které činily 5,2 mld. Kč (nárůst o 0,5 mld. Kč), výše investičních transferů dosáhla v prvních dvou měsících pouze 0,2 mld. Kč (pokles o 0,8 mld. Kč).

Běžné výdaje obcí dosáhly 26,3 mld. Kč, proti loňskému únoru vzrostly o 1,0 mld. Kč. Růst byl vykázán také v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 3,3 mld. Kč, což bylo o 0,6 mld. Kč více.

Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí činil ke konci února 128,3 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 30,0 mld. Kč více.

III. DSO

DSO hospodařily v prvních dvou měsících tohoto roku s příjmy ve výši 0,5 mld. Kč a výdaji ve výši 0,3 mld. Kč. Příjmy i výdaje se proti stejnému období loňského roku mírně zvýšily.

IV. Regionální rady

Úloha regionálních rad nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů, výsledky hospodaření regionálních rad v letošním roce není proto možné porovnávat s obdobím, kdy zajišťovaly financování projektů v rámci regionálních operačních programů.

Pro rok 2017 byly v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj rozpočtovány již jen prostředky na financování provozních výdajů regionálních rad (v rámci OP Technická pomoc 2014+). V prvních dvou měsících roku dosáhly celkové příjmy regionálních rad 0,05 mld. Kč a jejich celkové výdaje 0,1 mld. Kč.

2017 únor březen duben květen červen červenec*/ srpen září říjen listopad prosinec
rok 2017 - vývoj příjmů a výdajů územních rozpočtů od počátku roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 69 394,59                    
výdaje 54 154,42                    
saldo 15 240,16                    
stav na BÚ 160 053,94                    
kraje                      
příjmy 30 938,05                    
výdaje 24 664,49                    
saldo 6 273,55                    
stav na BÚ 30 047,23                    
obce                      
příjmy 38 595,45                    
výdaje 29 625,97                    
saldo 8 969,48                    
stav na BÚ 128 281,44                    
DSO                      
příjmy 509,23                    
výdaje 263,80                    
saldo 245,44                    
stav na BÚ 1 471,67                    
RRRS                      
příjmy 49,20                    
výdaje 134,70                    
saldo -85,50                    
stav na BÚ 253,61                    

*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají
Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.

2017 únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
změna (+/-) proti stejnému období předchozího roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 73,82                    
výdaje 5 493,92                    
saldo -5 420,11                    
stav na BÚ 34 139,66                    
kraje                      
příjmy 5 684,08                    
výdaje 4 185,73                    
saldo 1 518,36                    
stav na BÚ 10 706,95                    
obce                      
příjmy 1 498,54                    
výdaje 1 586,09                    
saldo -87,55                    
stav na BÚ 30 013,15                    
DSO                      
příjmy 141,33                    
výdaje 47,20                    
saldo 94,13                    
stav na BÚ 250,44                    
RRRS                      
příjmy -9 221,06                    
výdaje -2 373,34                    
saldo -6 847,72                    
stav na BÚ -6 830,87                    

 

 

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.