CZ EN

Alena Schillerová: Evidence tržeb se opírá o pevné základy

Reakce na: "Chromé pilíře evidence tržeb" (Hospodářské noviny | 16.1.2017 | Rubrika: Názory | Strana: 8 | Autor: Julie Hrstková)

Systém elektronické evidence tržeb funguje bez problémů více než měsíc a půl, přesto stále čelí mnoha informačním zemětřesením o tom, jak ztrácí na své stabilitě. Jedním z posledních takových "otřesů" je komentář Julie Hrstkové "Chromé pilíře evidence tržeb". Podle té jsou kontrolní mechanismy spojené s e-tržbami nedostatečné, připravovaná účtenková loterie nefunkční, a ve výsledku tak finanční správa zůstane odkázána na to, co fungovalo i bez e-tržeb, a sice na pravidelné kontroly berních úředníků přímo ve firmách.

Základem systému je přitom Julií Hrstkovou zcela opomíjená možnost finanční správy díky zasílaným datům o tržbách analyzovat, zda se vykazované tržby v příslušné provozovně vymykají, či nevymykají tržnímu benchmarku. Jinými slovy, pokud restaurace o deseti stolech v ulici Ječné vykazuje desetkrát menší tržby a desetkrát menší počet zákazníků než stejně velká restaurace v nedaleké ulici Žitné, přičemž restaurace v Žitné odpovídá běžnému obchodnímu standardu v této kategorii, je to jeden ze signálů, které mohou vést ke kontrolnímu nákupu. Pokud se při kontrolním nákupu nesrovnalosti při vykazování tržeb potvrdí, kontrola je na místě. Na rozdíl od praxe obvyklé před spuštěním evidence je to však kontrola cílená a efektivní.

Odpadne dřívější tápání finančních kontrolorů při namátkových kontrolách – tedy obtěžování i tam, kde není důvod. E-tržby lze přirovnat k diagnostickému přístroji, který nasměruje nápravný zákrok tam, kde je třeba. Pokud údaje z EET u podnikatele X vykazují anomálie, je důvod k akci. A to ve firmě podnikatele X, nikoliv za rohem u Y, protože tak to stojí v nějakém kontrolním plánu. Díky přesnému zacílení budou kontroly mnohem efektivnější a poctiví podnikatelé tak nebudou zatěžováni zbytečnou administrativou. Opřít se můžeme opět o zahraniční zkušenosti, kde se efektivita kontrol – tedy poměr jejich množství a identifikovaných nálezů - zvýšila až pětinásobně.

Účtenková loterie je doplňující, nicméně velmi důležitý nástroj k tomu, aby celý systém e-tržeb fungoval co nejlépe a zajistil předpokládaný daňový výnos, který bude po plném náběhu 18 mld. Kč ročně. Na základě zkušeností ze zahraničí nastavujeme parametry naší hry tak, abychom se vyvarovali problémů a negativních jevů, které ji v některých zemích doprovázely, jako například "drobení" jednoho nákupu na několik částí, aby zákazník dostal více účtenek, a mohl tak vícekrát soutěžit. Naším cílem je tedy udělat účtenkovou loterii pro zákazníky natolik atraktivní, aby se jich zapojilo do hry co nejvíce. Rozhodně nechceme, aby ti, kteří budou sbírat účtenky, byli považováni za "gamblery". Účtenková loterie by měla položit základy k tomu, že je přece normální brát si účtenku za to, co jsme zaplatili.

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.