Novinky

Za všechny problémy může Němeček

Ing. Andrej Babiš
Ing. Andrej Babiš ministr financí

Vydáno

  • Komentář
  • Ministr financí
  • Veřejný sektor
  • Zdravotnictví
  • Týden

Reakce ministra financí na článek „Letecké záchrance hrozí kolaps“
Zdroj: Týden | Datum: 21.11.2016 | Rubrika: Aktuálně | Strana: 18 | Autor: Vladimír Barák


Za všechny problémy může Němeček
Týden | 28.11.2016 | Rubrika: Názory a komentáře | Strana: 34 | Téma: Ministr financí

V posledním vydání časopisu TÝDEN se redaktor Vladimír Barák zabýval aktuálními problémy zajištění provozu vrtulníků pro leteckou záchrannou službu v Ústeckém kraji a na Vysočině. Článek naznačuje, že se od 1. ledna 2017 nemusí v těchto krajích stihnout jejich řádný provoz.

Důvodem je nedávné předběžné opatření vydané Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zakázal uzavřít smlouvu na základnu v Ústí nad Labem s novým provozovatelem služby. Podle Asociace zdravotnických služeb ČR je i příliš krátký čas na to, aby se noví provozovatelé do konce roku dostatečně sžili s terénem a secvičili se záchranáři v krajích.

Nechci hodnotit postup ÚOHS. Zdržení ale určitě nezpůsobil spor mezi mnou a končícím ministrem zdravotnictví Svatoplukem Němečkem z ČSSD o zakázku na provozovatele letecké záchranné služby. Za problémy může jen neschopnost odvolaného ministra Němečka. Ten svůj resort nebyl schopen řídit celou dobu ve funkci.

Vrtulníky pro leteckou záchrannou službu (LZS) provozují od 1. ledna 2009 na osmi z deseti základen (zbývající spravují armáda a policie) dvě firmy: Alfa-Helicopter a DSA, a to na základě smlouvy ze dne 23. října 2008 uzavřené tehdejším ministrem zdravotnictví Tomášem Julínkem z ODS pod patronací jeho náměstka a známého šíbra zdravotnictví Marka Šnajdra. Smlouva za 3,1 miliardy korun byla uzavřena na osm let, končí tedy závěrem letošního roku.

Ministr Němeček to měl vědět. I tak přišel do vlády s žádostí o schválení zakázky až letos v únoru. Proč? Navíc jen oprášil starou zakázku. A to přesto, že ČSSD před volbami tendr z roku 2008 plamenně kritizovala a prosazovala, aby LZS zajišťoval stát. Jenže ministr Němeček žádnou novou koncepci nepředložil, místo toho chtěl jen prodloužit monopol současným provozovatelům.

A nejen to. V době, kdy měla vláda zakázku projednávat, navíc policejní Útvar odhalování korupce a finanční kriminality konstatoval, že tři lidé z ministerstva zdravotnictví způsobili v souvislosti se zakázkou z roku 2008 škodu tím, že je smlouva ze dne 23. října 2008 nevýhodná pro stát. Škoda je vyčíslena zhruba na 900 milionů korun.

V souvislosti se zakázkou ale policie zjistila i další vážná pochybení a dospěla k závěru, že mohlo dojít ke spáchání trestného činu porušování povinnosti při správě cizího majetku. Z důvodu promlčení ale věc odložila. Za takovéto situace přece nikdo nemohl čekat, že budu jen mlčky souhlasit s tím, že ministr Němeček zadá veřejnou zakázku na provozovatele LZS za stejných podmínek a dokonce i s podobnou cenou.

Proto jsem se proti tomu postavil. Po několika týdnech diskusí nakonec došlo ke změně zadávací dokumentace tak, že se snížil počet soutěžených základen i cena. Kvůli zvýšení konkurence se také rozhodlo, že se každá základna bude soutěžit samostatně. Už tehdy jsem ve vládě opakovaně upozorňoval, že ministr Němeček do vlády předkládá materiál týkající se největší veřejné zakázky ministerstva zdravotnictví pozdě, a účelově tak vytváří časovou tíseň.

Bylo totiž zřejmé, že vzhledem ke lhůtám vyplývajícím ze zákona o veřejných zakázkách a také k reálnému nebezpečí napadení tendru neúspěšnými uchazeči u ÚOHS je prakticky nemožné zakázku vysoutěžit včas, aby zbyl dostatečný čas na secvičení záchranářů s novými provozovateli. Ten podle záchranářů vyžaduje tři až pět měsíců.

Pokud tedy nyní hrozí, že LZS nebude od 1. ledna 2017 zajištěna, je třeba klepat na dveře ministerstva zdravotnictví a ptát se, proč ministr Němeček celé dva roky nic nedělal. I tak ale samozřejmě doufám, že LZS bude nakonec ve všech krajích spolehlivě fungovat a nedojde k ohrožení pacientů ani záchranářů. Všechny tyto problémy nicméně ukazují, že by v budoucnu bylo nejlepší, kdyby LZS zajišťoval stát. Ten bude garantovat, že je služba nejen stabilní, ale i bezpečná a kvalitní.

Andrej Babiš, ministr financí

Nejčtenější