Novinky

„Stát ušetří na léčení gamblerů“

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Náměstek ministra financí pro hazard a majetek státu
  • Zdanění hazardu
  • Videoterminály
  • Loterie a sázkové hry
  • Loterijní společnosti
  • Rozhovor
  • Lidé MF
  • Mladá fronta Dnes

Rozhovor s Ondřejem Závodským, náměstkem ministra financí
Zdroj: Mladá fronta DNES | 10.3.2014 | Rubrika: Byznys speciál | Strana: 3 | Autor: Pavel P. Novotný

 

Ondřej Závodský, nevidomý právník a náměstek ministra financí, kterému v práci pomáhají kromě zlatého retrívra Chica i moderní technologie, spustil personální čistku ve státním dozoru nad loteriemi.


* Zahájil jste výrazné personální změny na Státním dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi. Čím byla čistka motivovaná?

Před několika dny byl odvolán Jan Řehola z funkce ředitele odboru, a to z důvodu, který jsme neuvedli a uvádět nebudeme. V pondělí pak byl řízením odboru pověřen Karel Blaha, který přišel z Úřadu vlády. Nevylučuji, že změny na tomto odboru budou dále pokračovat.


* Odchody se tedy týkají zatím jen ředitele Řeholy?

Ano, zatím se týkaly jen jeho. Ale další dva pracovníci se rozhodli sami odejít. Jedním z nich je dosavadní vedoucí právního oddělení odboru Petra Kubáčová.


* Říkal jste, že důvody odchodů nebudete komentovat, přesto - byl problém v odlišném pohledu na hazardní problematiku? Hovoří se také o tom, že vám vadil servilní přístup úředníků vůči hazardním firmám.

U této funkce existují dva základní požadavky. Je to otázka odbornosti v dané problematice a otázka důvěry. Pan magistr Řehola byl podle mého mínění odborník na svém místě. To je vše, co k tomu chci říci.


* Zatím nejvýrazněji vystupujete proti běžným výherním automatům (VHP) a videoloterijním terminálům(VLT). Existují však názory, že tato oblast už je regulována dostatečně, že obce mají nástroje, jak automaty zakazovat. Je tedy potřeba v této oblasti ještě přitvrzovat?

Myslím, že rozhodovací pravomoc obcí je naprosto správná cesta. Samo povolování VLT zařízení by se do budoucna mělo předat obcím, tedy stejně, jako je to už dnes u starších typů zařízení. To je otázka budoucího zákona. Počet přístrojů tedy necháváme na obcích. Chceme však změnit pravidla pro množství peněz, které je možné během jedné hry, jedné hodiny prohrát, tak aby nebylo možné za večer přijít o čtvrt milionu korun.


* Podobná omezující pravidla sázek už přece u starších přístrojů platí?

Ano, u starých off-line přístrojů problém nevidíme. To reguluje zákon, který říká, že je možné vsadit dvě koruny v jakémkoliv prostoru, pět korun v herně, 50 korun v kasinu. Ovšem problém je u videoloterijních terminálů, které v podstatě regulované nejsou. U nich bychom chtěli nastavit podobná pravidla jako u VHP.


* Na trhu se zatím objevila řada kreativních způsobů, jak regulaci obcházet. Třeba takzvanými kvízomaty či herními kluby. Co s tím?

Otázka kvízomatů a klubů je samozřejmě velmi primitivní forma kreativity. Zákon takovouto možnost prostě nepřipouští. A není to jen na našem resortu, ale zejména na resortu ministerstva vnitra, aby se s těmito případy dokázaly vypořádat.


* Jak daleko je práce na novém zákonu, který by obsáhl také problematiku VLT? Kdy by mohl jít na vládu a do parlamentu

Chystáme několik legislativních změn. Jednak připravujeme novelu loterijního zákona, která by přiblížila parametry VHP a VLT na podobnou úroveň. Jednak by se měl změnit systém zanikání licencí. Jestliže obec na základě svého ústavního práva zakáže výskyt přístrojů na svém území, nesmí pak ministerstvo financí dalších šest měsíců až rok zápasit s provozovatelem ve správním řízení, což se teď děje. Druhou věcí je rozšíření trestných činů uvedených v zákoně o trestní odpovědnosti právnických osob o trestnou činnost souvisící s nepovolenou loterijní činností. Právě ve vztahu k nejrůznějším klubům a kvízomatům to bude velmi aktuální.


* Co dalšího chcete novým zákonem změnit?

Zákon 202/1990 je jedním z prvních, který byl přijat po revoluci. Z toho a také z řady razantních zásahů Ústavního soudu plyne, že nedokáže reagovat na současné prostředí, zejména na internetu. Proto musíme rychle připravit zákon nový, který pojmenuje nové skutečnosti v této oblasti. Chtěl bych, aby to bylo hotové ještě v tomto roce, a příští rok by byl prostor pro jeho schválení a prosazení. Rád bych kromě internetových věcí do té regulace vnesl nové myšlenky, jako například hráčské karty, které by zabránily tomu, aby utráceli lidé, kteří na to nemají, nebo lidé, kteří bojují se závislostí.


* Kdo by takové karty vydával a kontroloval?

Určitě by to muselo být centrálně a navázáno na nějaký registr. O detailech je předčasné mluvit.


* Zatím se bavíme zejména o herních zařízeních, ale co další oblasti - kurzové sázky, loterie - připravujete i tam nějaké změny?

Až se ministerstvo financí zbaví té nešťastné agendy povolování a odjímání licencí herních zařízení, tak se určitě chceme zaměřit na kontrolu veškeré loterijní činnosti, tedy nejen výherních automatů, ale i dalších oblastí. Ze zahraničí víme, že obrovské prostředky z trestné činnosti se propírají právě hazardními firmami. Do této oblasti budeme chtít také proniknout.


* Třeba kurzové sázky jsou regulované dostatečně?

Co se týče kurzových sportovních sázek, já vůči tomuto segmentu v zásadě výhrady nemám. Určitě to souvisí s problematikou her na internetu, nabízí se jen otázka, zda je nastaven daňový rámec těchto činností optimálně. Ale to míří spíše na daňovou sekci ministerstva.


* Velké téma pro loterijní společnosti je legalizace her na internetu. Vy jste už naznačil, chápu to správně, že máte v plánu hry a loterie na síti novým zákonem legalizovat. Kde bude hranice mezi legalizací a regulací na síti?

Tvrdě regulovat, ale legalizovat. To je asi základní myšlenka. Nejsem odborník na technické prostředky na regulaci her na internetu, ale ve světě je řada systémů, kde se můžeme inspirovat.


* Zákon, který v tuto chvíli připravujete a který byste chtěl mít hotový do konce letošního roku, by tedy již počítal s určitou formou legalizace her na internetu?

Určitě. Utíkají nám zde obrovské prostředky z ilegálního byznysu, my ho chceme uchopit, regulovat a pochopitelně zdaňovat.


* Není váš tvrdý postoj vůči výherním automatům v rozporu s myšlenkou z vládního programu, který hovoří o snaze z hazardu získat více peněz? Není to tak, že potlačováním hazardu spíše peníze z rozpočtu vypadnou?

Myslím, že rozpor je to jen zdánlivý. Chceme jeden ze segmentů trhu zredukovat, zejména pak jeho sociopatické následky. Daňové nastavení je pak na kolegyni Hornochové. Věřím, že za dva tři roky můžeme získat z hazardu stejnou výtěžnost jako dnes, ale bez obřích nákladů státu na odstraňování sociopatických následků, léčení gamblerů a podobně. Čísla za rok 2012 ukazují, že stát je schopen z hazardu vytěžit zhruba sedm a tři čtvrtě miliardy. Při redukci VLT může dojít k určitému výpadku těchto příjmů, ale zde není cílem maximalizovat daňový výnos. Na druhé straně na regulaci v oblasti internetu a také heren, kde bychom chtěli ve spolupráci s policií udělat větší pořádek, můžeme naopak značné peníze státu ušetřit a nové přinést.


* Říkáte, že daně nejsou vaše oblast, přesto - vede se nyní debata o možném zvyšování daní pro jednotlivé druhy hazardu, případně odstupňování sazeb dle typu her?

Ano, začala probíhat před několika dny na přání pana ministra. Právě z důvodu, aby bylo možné dostát programovému prohlášení vlády o zvýšení výtěžnosti daní. Diskuse je o tom, aby se případné zvýšení daňového zatížení neodrazilo negativně v tom, že se řada provozovatelů přesune do nelegálního prostoru. Je to určitě o citlivém nastavení.


* Zdanění loterií se dnes dává často dohromady s tématem financování sportu. Právě sportovní lobby byla tradičně přirozeným spojencem loterijních firem. Už jste se s podobnými vlivy potkal?

Zatím jen zprostředkovaně. Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru, mě požádal o schůzku. Já se určitě nebráním zprůhlednění toků peněz do sportu. Byť je to spíše rozpočtové téma a téma pro ministerstvo školství. Nicméně si osobně myslím, že nejde jen o zprůhlednění toků do sportu, ale i uvnitř sportu. Už nyní do něj neplynou zrovna malé peníze. Je třeba zajistit, aby peníze končily u mládežnických organizací.


* Kam vaše počínání může zajít? Máte představu, o kolik se trh VLT může nakonec zmenšit?

Pokud návrhy projdou, očekávám úbytek o desítky procent co do počtu přístrojů. Ale kvantita není to hlavní, jde zejména o přísnější regulaci toho, kdo na nich může hrát. Pro mě je zásadní věcí hlubší propojení nejen v oblasti daní, ale právě také s odstraňováním dopadů hazardu na společnost. Chceme více spolupracovat s Národní protidrogovou centrálou. Daňový výnos bych pak rád směroval nejen na sport, ale i na méně populární zahlazování následků hazardu.

Nejčtenější