Novinky

Rozhovor se Simonou Hornochovou, náměstkyní ministra financí

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Rozhovor
  • Lidé MF
  • Náměstek ministra pro daně a cla
  • Mladá fronta Dnes

Zdroj: Mladá fronta DNES | 17.12.2014 | Rubrika: Ekonomika | Strana: 9 | Autor: Jitka Vlková

* Chystáte se poskytnout živnostníkům (OSVČ) paušální slevu na dani za pořízení přístroje pro elektronickou evidenci tržeb (mobil, tablet, terminál apod.). Jak bude vysoká?

Určíme ji podle průměrné ceny přístrojů, bude to v řádu tisíců korun. Bude to jednorázová sleva.


* Takže dotyčný bude muset vykázat alespoň nějakou daň, aby si slevu mohl odečíst?

Ano, zatím uvažujeme o tom, že by to šlo odečíst jen v roce pořízení.


* Při odesílání tržeb přes internet na finanční správu může docházet k manipulaci s daty i identitou podnikatele. Jak tomu chcete předejít?

Podnikatelé se budou muset dojít zaregistrovat a nahlásit, že pokladní místo mají – dnes finanční správa neví, na kolika místech podnikatel prodává. A bude také muset autentifikovat sám sebe, že je to skutečně on, kdo eviduje tržby, aby mu do systému kdekdo nemohl nějaké tržby načíst. S Ministerstvem vnitra se bavíme, že bychom použili nejen síť finančních úřadů, ale i síť pošt a Czech Pointy, které by vydávaly certifikace nebo autentizace, tedy jméno, heslo. Kdo má datovou schránku, dostane to do ní.


* Pokud účtenková loterie nebude a zákazníci účtenky vyžadovat nebudou, jak zjistíte, že se někdo do té evidence vůbec nenahlásil?

Máme 15 tisíc úředníků na finanční správě, tak budou chodit na kontroly a zjistí to. Už dnes mají informace o druhu a místě podnikání firem, o tržbách, teď se s tím spáruje, jestli se podnikatel zaregistroval k evidenci tržeb. Když se tak nestane, úředník tam vyrazí. Systém není samospasitelný, finanční správa bude muset dělat kontroly – srovnávat data z různých databází – jestli dává smysl, jak se subjekty chovají, srovnávat je mezi sebou, jejich druh podnikání, lokalitu a odlišnost tržeb, k tomu namátkové kontroly, jestli provozovny vydávají účtenky. Bude to pro státní správu náročné. Finanční správa si vypracuje metodiku a plán kontrol, zapojíme celní správu kvůli možným rizikovým situacím.


* Jak to bude s výjimkami pro podnikatele z elektronické evidence?

Jdeme na to obráceně, v zákoně stanovíme druhy podnikání, které evidenci tržeb budou muset mít.

Nejčtenější