Novinky

Rozhovor s náměstkyní pro daně a cla Simonou Hornochovou

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Rozhovor
  • Náměstkyně ministra financí
  • Daně a cla
  • Prima TV
  • Lidé MF

Zdroj: FTV Prima | Datum: 15.9.2014 | Pořad: Odpolední zprávy- Miniduel


* Vás si Andrej Babiš přivedl na Ministerstvo financí proto, abyste mu pomohla zlepšit výběr daní. Dal Vám nějaké konkrétní číslo, kam se dobrat?

Ne, žádné konkrétní číslo mi nedal.


* A jste to přímo Vy, kdo tedy vymýšlí, kudy daně utíkají a jak je lépe vybírat?

No, jsem to samozřejmě nejenom já, ale celý aparát ministerstva financí, celní a finanční správy, takže velká spousta lidí.


* Kolik lidí takhle daňové neplatiče tedy promýšlí jak na ně?

No, na ministerstvu financí máme asi 300 lidí, na finanční správě 15000 a na celní správě 6500.


* Aha, a těchhle dohromady, tedy jestli dobře počítám, 21800 lidí doteď dělalo co, když teď začali vymýšlet, jak lépe vybírat daně?

Ti lidé doteď vybírali daně a my jsme přišli to kousíček posunout, aby je vybírali lépe.


* A kde jsou tedy ty největší příležitosti ke zlepšení?

Já si myslím, že největší příležitosti jsou především v tom, začít skutečně nějakým způsobem pracovat s daty, protože žijeme v elektronické době, a pryč je ta doba, kdy mohl přijít správce daně a začít kontrolovat šanon s fakturami, jenom tak listovat. Jsou obrovské obraty, ekonomika je propojená, musíme skutečně začít lépe pracovat s daty.


* Já jsem četl, že na jednoho pracovníka daňové správy připadá 600 neplatičů a na Praze 1 a 4 je to tuším ještě asi 3x tolik. To pak vypadá, že je skoro pak zázrak, když se podaří vůbec nějaký daňový nedoplatek vybrat.

Já si myslím, že to by nás subjekty neměly rády, 600 až 700 daňových subjektů, nikoliv neplatičů, řada z nich ty daně skutečně platí.


* Takže není to tak hrozné? A nebudete posilovat tedy pracovníky?

Já nevím, možná jste zaznamenal nedávnou akci pod názvem Pomoc Praze, kterou teď dělala finanční správa. Skutečně ta Praha je svým způsobem specifická, možná ještě Brno se tomu blíží, že ti správci daně mají pod sebou opravdu velkou spoustu subjektů, takže se snažíme, aby správci daně z regionů, kteří tam mají už svoje subjekty dobře známé a pod kontrolou, tak aby pomohli těm Pražským a skutečně zvlášť v těch místech, kde jak říkáte, je spousta takových těch virtuálních adres, registrovaných hodně subjektů, tak aby jim s těmi kontrolami pomohli.


* Máte nějaké výsledky už?

Ta akce začala minulý týden, takže zatím ještě ne.


* No tak to je předčasné tedy. A někdy to bude mít výsledky?

No, já věřím tomu, že to bude mít výsledky samozřejmě.


* Vy chcete v rámci boje proti daňovým únikům kontrolovat tržby vlastně všech maloobchodníků, hospodských, tuším, že i stánkařů. Jak by to mělo v praxi probíhat?

V principu chceme kontrolovat hotovostní platby, to znamená, bez ohledu na to, jestli je to hospodský nebo maloobchodní prodejce, prostě než vydá účtenku svému zákazníkovi, tak ta účtenka by se měla zaregistrovat na serverech ministerstva financí, přidělí se jí unikátní kód a na té účtence se vytiskne.


* To znamená, že já jako zákazník budu čekat, než si nějaké zařízení toho obchodníka domluví ten kód se serverem ministerstva financí a pošle ho zpátky?

My jsme se inspirovali v Chorvatsku, což se běžně diskutuje, takže se to asi ví. S tím, že úplně stejně jako chorvatská strana dáme do zákona maximální možnou prodlevu, která je v zákoně 2 vteřiny. Uvidíme, jestli dáme tu stejnou nebo ne, ale praxe ukazuje, že jsou to skutečně zlomky vteřin, než se to zařízení propojí na servery ministerstva financí a odpoví.


* To se bude týkat fakt všech? Protože já jsem se schválně ptal známých, kteří byli v Chorvatsku na dovolené letos a říkají, že jako v restauracích a podobně ano, ale na různých tržnicích a podobně, že tam ty účtenky tak úplně nedostávali.

No to záleží, jestli dodržují zákony, ale v Chorvatsku mají jednu jedinou výjimku a ta je…


* To se možná zas čeští obchodníci budou inspirovat v Chorvatsku, jestli to tam nefunguje
.

Ono to funguje, ono to funguje velmi dobře, nám chodí, musím říct, jak je poměrně moderní v Čechách jezdit do Chorvatska na dovolenou, tak nám chodí velká spousta účtenek. Kdy lidé je dostávají na veřejných záchodcích, děti, když jdou skákat na trampolínu, i na těchto atrakcích dostávají skutečně účtenky. Jediná výjimka jsou takové ty tradiční trhovkyně, které prodávají svoje vlastní produkty vyprodukované na svých vlastních zahradách, tak ty nemusí podléhat tomuto systému.


* A teď mi řekněte, my si všichni pamatujeme, jak fungoval registr vozidel a podobné IT systémy. Jako vy to uděláte nějak líp?

No, to asi říkali tvůrci registru vozidel taky…


* No právě.

…. ale ano, věříme že to uděláme nějak líp, a že nám to skutečně bude fungovat.


* My, kteří máme zkušenosti i s placením platebními kartami v supermarketech, kde se dozvíme, že karty nepřijímáme, protože je porucha. Takže ten váš systém bude ještě lepší než ten bankovní?

Pokud bude porucha, tak tam bude výjimka a ta účtenka nebude muset být označená tím kódem a bude tam dodatečná povinnost ohlásit ze strany toho obchodníka, že taková situace nastala.


* Chápu to dobře, že si všichni tedy, kteří přijímají hotovostní platby budou muset pořídit nějaké zařízení, které bude komunikovat s ministerstvem financí?

Ne nutně pořídit, protože můžou fungovat na stávajících….


* Ukrást třeba ho můžou…

To určitě taky, ale můžou fungovat na stávajících zařízeních, pokud mají tablet nebo pokud mají mobilní telefon. Bavíme se s těmi firmami, které poskytují ty terminály na platby kartami, aby to uměl i ten terminál po nahrání nějakého softwaru, takže někdo si bude muset pořídit nějaké zařízení. Někdo už vystačí s tím, co má.


* Kdo jim to zaplatí?

Nevím, kdo jim to zaplatí.


* Tak jestli vymyslíte nějakou povinnost?

Tak jako každý, když musíte vést účetnictví, tak taky se stát neptá, kdo jim zaplatí ty softwary a počítače, na kterých vedou účetnictví. Je to prostě další věc. Vzhledem k tomu, že asi budou nejvíce jakoby postiženi ti malí a střední, tak se bavíme s ministerstvem pro místní rozvoj, jestli by existovaly nějaké dotační programy na elektronizaci těchto subjektů, abychom je podpořili maximálně.


* Náměstkyně ministra financí Simona Hornochová, na shledanou.

Nejčtenější