Novinky

Rozhovor s Liborem Kazdou, ředitelem FAÚ, v Hospodářských novinách dne 26.3.2014

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Finanční analytický útvar
  • Hospodářské noviny
  • Lidé MF
  • Rozhovor
  • Kontrola

Rozhovor s Liborem Kazdou, ředitelem FAÚ.
Hospodářské noviny | 26.3.2014 | Rubrika: Téma | Strana: 3 | Autor: Vojtěch Blažek

Vyšetřoval – ještě jako policista – například miliardáře Pavla Tykače kvůli vytunelovaným investičním fondům. Od února je Libor Kazda ředitelem Finančního a analytického útvaru, bojujícího proti praní špinavých peněz, který například nechal zmrazit peníze ČEZ a pomáhal odhalit miliardový daňový podvod kolem Íránce Shahrama Abdullaha Zadeha.

* HN: Uvedl jste se ve velkém – zablokováním 300 milionů od ČEZ. To byla vaše práce?

Tak za prvé, to byla práce celého útvaru. A na tomto trestním oznámení se pracovalo zhruba měsíc a půl. Takže se začalo v době, kdy jsem ve funkci ještě nebyl.

* HN: Jaké máte důkazy, že došlo k praní peněz?

Bohužel, nikdy nekomentujeme obsah našich trestních oznámení. Minulý týden jsme udělali maximum: potvrdili jsme, že trestní oznámení existuje, protože se to už probíralo v médiích.

* HN: ČEZ říká, že to byla běžná transakce.

Proto je to oznámení o podezření ze spáchání trestného činu. A je na policii, aby tyhle okolnosti vyjasnila. Trestním oznámením ještě přece nikdo neřekl, že se stal zločin. Na druhou stranu, že to oznámení bylo relevantní, se dá odvodit od postupu policie – neuložila to ad acta, a zahájila určité úkony.

* HN: Kdo vám nabídl, abyste se stal ředitelem útvaru?

Oslovil mě pan Babiš. Měli jsme první schůzku, kde se mluvilo hlavně obecně – že slyšel, že jsem dělal svoji práci vždy dobře. Mně se ta nabídka líbila, mohu uplatnit svoje zkušenosti od policie. A praní špinavých peněz a financování terorismu jsou prostě zajímavá témata.

* HN: Proč jste to vzal? Určitě jste věděl, že je to funkce, kde se nevyhnete kritice, že pracujete na něčí objednávku. Konkrétně třeba ministra financí. Protože vy jste vlastně dost mocný člověk: když chcete, vidíte do všech účtů v zemi…

Mocný si tedy nepřipadám. Ani trochu. A už vůbec si nemyslím, že bych se mohl kdykoli podívat na kterýkoli účet – a to platí i pro pracovníky útvaru. Funguje to tak, že podle zákona jsme prvotně sběratelé oznámení bank o podezřelých obchodech. A ty vyhodnocujeme, zpracováváme a případně podáváme trestní oznámení nebo třeba výsledky šetření předáváme daňové správě a celníkům.

* HN: Vy víte, kam tím mířím. Když dnes chtějí poslanci kontrolovat FAÚ nebo když byly návrhy, aby šéfa vybírala vláda, v podtextu se dalo číst podezření, že útvar funguje na zavolání některých politiků: Tohoto mi prověřte.

To je naprostý omyl, takhle ani nemůže fungovat. Neumím si představit, jak bych bankám zdůvodnil, že se jich na takové informace ptám. Je to úplně obráceně: aktivita vychází od bank, které se podle zákona snaží bránit, aby nebyly k praní peněz zneužívány. Zjistí něco podezřelého a vyhodnotí si, že bychom to měli vědět.

* HN: Ministr Babiš říká, že za vašeho předchůdce Milana Cícera byl útvar „Kalouskovou tajnou policií“. Proč si máme myslet, že teď nebude Babišovou policií?

Pokud jde o mě, tak si buďte naprosto jistí. Jak jsem říkal: ty mechanismy, které na útvaru fungují, tohle nedovolují. Medializace některých kauz, například ProMoPro, možná mohly v někom takový dojem vyvolat. Ale co jsem zatím poznal, útvar takhle nefunguje.

* HN: Ministr Babiš má daňové úniky jako jedno z hlavních témat. Bude k tomu využívat i vás?

Banky a finanční instituce vědí, že podezřelými obchody mohou být i věci, které se dějí kolem daňové kriminality. Protože pokud některá firma například neplatí daně a přitom skrytě posílá velké peníze na jiné účty, tak to je přesně ta informace pro nás. Sice to není rovnou na podání trestního oznámení, ale je to informace významná pro činnost správce daně. Takovou informaci pak předáváme celníkům nebo daňové správě. A to skoro on-line, protože jsme všichni propojeni speciálním softwarem. Dnes má daňová a celní správa i speciální paragrafy, kdy si na takové peníze umí sáhnout. Ale i tam to musí být samozřejmě podložené – například mají s těmi firmami nějakou negativní zkušenost z minulosti.

* HN: Takže chcete od bank, aby takových hlášení o podezření, že někdo „ulívá“ peníze, které má zaplatit na daních, bylo víc?

Určitě, protože s daňovou správou tahle spolupráce běží asi rok a půl. A co se týká celní správy, tam se informační systém instaloval letos v únoru. Je to průběžná práce, s pracovníky bank o tom mluvíme. A posouvá se i hodnocení, co je podezřelý obchod. Navíc: když si necháváte peníze, které jste měl zaplatit na daních, snažíte se je pak legalizovat, abyste je mohl použít. A to už je naše další pole.

* HN: Takže dřív se ty případy nechávaly dojít až do spáchání toho zločinu, zatímco teď chcete peníze mrazit už na začátku?

Ano, chceme být rychlejší. Aby nedošlo k tomu, že peníze kamsi odtečou a stát na ně už nedosáhne. Na druhou stranu to není úplně jednoduché, potřebujete vyškolené lidi a také banky se tomu musí přizpůsobit. Když to ale začne fungovat, může to být velice účinné. Pak se opravdu můžeme dopracovat k tomu, že výběr daní bude daleko lepší. Loni jsme takhle společně s daňovou správou dokázali zajistit 554 milionů, které by skoro určitě nebyly na daních zaplacené.

* HN: Na druhou stranu, když to nenecháte dojít až do trestného činu daňového podvodu, tak to těm pachatelům vlastně projde. Příprava podvodu tady není trestný čin.

Jenže když to necháte dojít takhle daleko, tak už ty daně nikdy nevyberete. Pro stát je výhodnější ty peníze včas zajistit než toho člověka hnát před soud: protože to bude v situaci, kdy nezaplatil daně, peníze jsou kdesi uklizené a ještě to celé bude trvat několik let. Připočtěte si ještě další roky u soudu. A daňové poplatníky to celé bude stát spoustu peněz, zvlášť když jde třeba o mezinárodní karuselové podvody, kde si policie musí po celém světě vyžádat právní pomoc nebo hledat peníze v zahraničí. A je velmi nejisté, že se státu tyhle náklady vrátí.

* HN: Proč jste odešel od policie?

Pamatuji snad sedm nebo osm ředitelů Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality za jedenáct let, co jsem tam působil. Výměna ředitele s sebou automaticky přináší výměny náměstků, nové strategie, fungování… To pak člověk začne pochybovat, jestli je schopen ještě efektivně pracovat a mít z práce dobrý pocit.

* HN: To vám někdo říkal, co máte a co nemáte vyšetřovat?

To ne, jsou to takové ty věci, které vás dokola ubíjejí. Chvilku něco děláte, změní se strategie, a děláte to zase jinak. Jedno vedení vás hodnotí za šest takových parametrů, nastoupí jiné a všechno zase změní… Ty neustálé změny už pak člověka nebaví. Náš útvar byl také loni popotahovaný, že vyšetřuje nezákonným způsobem (vrchní žalobkyně Lenka Bradáčová loni jednotku kritizovala, že některé kauzy tajila před státními zástupci – pozn. red.), a to byly debaty, které podle mě vůbec nebyly namístě.

* HN: Takže to bylo kvůli nadřízeným?

Odejít po 17 letech od policie, to se nedělá tak, že se večer rozmyslíte a ráno zažádáte o propuštění. Zvažujete, jestli se někde uplatníte, nebylo to jednoduché. Rozmýšlel jsem se prakticky celé léto a žádost do civilu jsem podal loni v září.

Nejčtenější