Novinky

Náměstek ministra financí Radek Urban v Hyde Parku ČT dne 29. listopadu 2012

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Lidé MF
  • Rozhovor
  • ČT 24

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrý večer. Krátce po osmé hodině ČT 24, no, a to znamená, že je tady Hyde Park. Hyde Park je prostor pro vás a pro vaše otázky. Vítejte. Už za měsíc v Česku odstartuje penzijní reforma, tedy možnost si ve druhém pilíři více rozhodovat o svých vlastních penězích. Jenže Češi se zatím do této reformy podle průzkumu příliš nehrnou. Dokáže vláda lidi přesvědčit, aby to udělali a vyplatí se to vůbec? A má smysl na poslední chvíli zapojit se ještě do třetího pilíře? Otázky pro našeho dnešního hosta Radka Urbana, náměstka ministra financí. Čekáme na vaše otázky. Dobrý večer, pane Urbane. Vítám vás u nás ve studiu.

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Dobrý večer vám i divákům.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A jak jsem říkal na začátku, téměř záplava. Tak by se dala obrazně nazvat momentální situace na pobočkách penzijních fondů. Už zítra totiž skončí možnost sjednat si výhodnější penzijní připojištění v takzvaném třetím pilíři a Češi to nyní dělají opravdu ve velkém.
 
/ Reportáž /
 
redaktor
 --------------------
1, 2, 3, vyberte si, jak a kde budete spořit na důchod. Stáž říká: "První musíte, další berte nebo nechte být." První pilíř je současný státní systém. Pracující vydělávají na důchodce. Peníze se nikde neukládají, jen přes účet protékají. Druhý pilíř startuje. Jde o kapitálový systém, do kterého člověk může vstoupit. Tři procentní body z plateb do prvního pilíře potečou do druhého, navrch ale musí přidat ještě dvě procenta ze své hrubé mzdy, peníze budou investované ve vybraném fondu. Třetí pilíř je penzijní připojištění, které už dnes funguje. Mění se ale jeho parametry. Kdo chce stihnout současné podmínky, musí smlouvu uzavřít zítra, v takovém případě bude od ledna dostávat státní příspěvek, pokud bude platit alespoň 300 korun měsíčně. Bude to konkrétně 90 korun, za každou stokorunu navíc přidá stát 20 korun, a to až do měsíční platby 100 korun. Za uspořenou tisícovku tak člověk dostane 230 korun, navíc dostane výnos z investičního fondu a polovinu uspořených peněz bude moct vybrat po 15 letech. Podle nových pravidel se k penězům člověk dostane až v důchodu. Nebude garantovaná návratnost vložených prostředků a stávající penzijní fondy se přemění v penzijní společnosti. Jejich majetek bude vždy oddělen od majetku investorů.
 
Petr NEČAS, premiér, předseda strany /ODS/ /Forum Zlaté koruny, 29.11. 2012/
 --------------------
Musíme brát v potaz to, že stáří není nic neočekávaného, to není rána z nebes, která přijde nečekaně a jaksi nárazově, to je věc, se kterou od začátku své ekonomicky aktivní dráhy musíme počítat a musíme se na to připravovat.
 
Milan ŠTĚCH, předseda Senátu /Forum Zlaté koruny, 29.11. 2012/
 --------------------
Reforma se spouští v době, která je asi nejhorší pro jakékoliv reformy. Je to v době recese a co je unikátní oproti jiným zemím, které dělaly přibližně podobné reformy, je to bez jakýchkoliv finančních rezerv.
 
redaktor
 --------------------
Další důležité datum je 21. prosince 2012, skončí výhodnější podmínky pojištění pro ženy, především u životního pojištění platí dnes ženy nižší sazby, Evropský soudní dvůr to ale označil za diskriminaci a platby půjdou nahoru. Týkat se to bude i například pojištění nemoci nebo úrazového pojištění. Jak spořit na stáří? Komu se vyplatí druhý pilíř důchodové reformy? A jak se mají chystat lidé, pro které je nevýhodný?
 
/ Konec reportáže /

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vaše peníze, to bude dnešní téma našeho Hyde Parku. No, a jak se s námi spojit, jak se spojit s Hyde Parkem. Znáte to
www.hydeparkct24.cz ODKAZ NA EXTERNÍ WEB, to je naše adresa, tam najdete vše, co budete potřebovat, to znamená, možnost psát nám otázky, palcovat ty jednotlivé otázky, také tam najdete třeba telefonní číslo. Pojďme rovnou na otázky, web první a Lenka: "Nečas řekl, že druhý pilíř se vyplatí asi polovině obyvatel. Já tedy myslím, že to dost přehnal. Odpovězte mi, jakou důchodovou reformu k zajištění se v důchodu Kalousek s Nečasem připravují pro tu druhou polovinu. Děkuji za jasnou odpověď."

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak rozhodně neplatí, že pokud na důchodové reformě má jedna polovina práceschopného obyvatelstva vydělat, tak že druhá polovina má prodělat, i tento názor jsem zaznamenal. To tak není. Česká republika je země, kde co ze všech zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj je nejmenší procento občanů ohrožených chudobou. To znamená, že Česká republika nikdy nedopustí, aby ta takzvaná druhá polovina na reformě prodělala.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, já tedy tu otázku, pojďme se pod ní nebo do ní jaksi ponořit. Lenka se ptá jedna polovina na tom vydělá, to znamená, že ta reforma je dělána proč? Proto, aby na tom jedna část vydělala nebo proč vlastně tu reformu děláte?

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne rozhodně pro to, aby na tom někdo vydělal. Ta reforma zaprvé podporuje princip zásluhovosti. Dnešní systém důchodového zabezpečení je velmi rovnostářský, to znamená, že nepodporuje zásluhovost.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že čím víc člověk vydělává během života, má v zásadě nízký důchod, to tím myslíte, ano?

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Je to bohužel tak, to říkám pod slovem zásluhovost.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že ta reforma má přinést co? Že mají, ti, co vydělávají hodně, a ti, co přináší hodně do toho společného balíku, mají na konci na tom víc vydělat? Tak to je myšleno?

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Slovo vydělat sem nepatří. Mají, protože se více zasloužili během svého produktivního života, protože do toho průběžného systému přinesli více, tak je správné a spravedlivé, aby také během svého důchodu dostali o něco více. A to je ta jedna polovina.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. A divačka Lenka se ptá, co ta druhá polovina? To znamená, ta druhá polovina na tom bude tratit?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne, nebude. V žádném případě, protože český důchodový systém, i přestože naprostá většina důchodců na něho příliš spoléhá, tak se nikdy k nim nezachová macešsky. Vždycky bude zachovávat důstojnou úroveň státních důchodů.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ale vysvětlete mi to, to znamená, že ta druhá polovina bude stále dostávat stejné peníze jako dnes nebo jak to bude fungovat? Protože ten balík je zatím společný a ten balík je zatím jaksi stejný, to znamená, když jedna část dostane víc, tak co ta druhá část?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne, ta důchodová reforma se nedotkne státních důchodů, toho prvního pilíře, nedotkne se jich přímo. Druhý pilíř dává možnost občanům část prostředků si přesměrovat na svůj důchodový účet, ale pouze, pokud si tam přidají i část svých peněz nebo když to řeknu, pouze pokud vytáhnou z peněženky ta už zmíněná dvě procenta a zavážou se, že do důchodu na ně nesáhnou.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dvě procenta, mluvíte o nich, navážeme na to další otázkou. Řezáč: "Čistě teoreticky, kdyby se do druhého pilíře přihlásilo 50 procent aktivních pracujících a ta část s vyššími než průměrnými příjmy, a tudíž i vyššími odvody do prvního pilíře, kde by stát vzal ta dvě procent,a která budou chybět v průběžném systému? Nejsou dvě procenta jako dvě procenta."
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já to vysvětluju vždycky jako jistou mezigenerační půjčku. Samozřejmě, protože už teďka ten systém průběžného financování státních důchodů nebo první pilíř, už dneska hospodaří s deficitem.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A poměrně velkým, 45 miliard korun, ano.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
45 miliard, několik posledních let. Na tyto peníze je potřeba si půjčit. Pokud do druhého pilíře vstoupí, řekněme, milion práceschopných zaměstnanců, tak dopad na deficit průběžného systému odhadujeme asi na 10 miliard korun, takže si řeknete možná: "Vždyť tímto ten deficit ještě prohlubujeme, nebude to 45 miliard, ale bude to 55 miliard." K tomu říkám ano, je to pravda, je to tak, prohlubujeme ho dočasně, protože, abychom byli korektní, kdo vstoupí do druhého pilíře, tak při svém odchodu do důchodu bude mít také menší důchod z průběžného pilíře, to znamená, že ob jednu generaci až účastník druhého pilíře odejde do starobního důchodu, bude mít sice na svém důchodovém účtu naspořeno, ale také z průběžného státního systému dostane méně a ob jednu generaci potom ten deficit už nebude narůstat.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Jenomže ten deficit bude narůstat tu jednu generaci, o které vy mluvíte, to znamená 10 miliard podle těch vašich propočtů každý rok, a to je kumulativně obrovská částka peněz, koneckonců i opozice vám vytýká, že vy jste to nespojili s nějakou privatizací, že ve světě se to třeba spojovalo s privatizací a tenhle ten deficit se něčím překrýval nebo se ty peníze tam jaksi umořovaly z toho. Není ale ten problém, že vy vlastně budete čekat 15, 20 let, než, než ten dluh se začne vlastně splácet?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já tomu rozumím. Tady, tato reforma se měla udělat už před těmi 15 nebo před 10 lety.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, ale to znamená, vy počítáte s tím, že ten dluh tam bude a bude se dál vytvářet a dál kumulovat?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Po tu dočasnou dobu po jednu generaci. Já jenom ty čísla uvedu do souvislostí. 10 miliard ročně ve srovnání s, například s objemem vyplácených důchodů není tolik, ročně se vyplácí asi 400 miliard důchodů. 10 miliard není příliš, aniž bych to chtěl bagatelizovat, není to příliš ve srovnání s objemem státního rozpočtu, s objemem výdajů v státním rozpočtu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A nemůže se ta částka zvyšovat? Ten dluh?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Pouze, pokud by se do toho druhého pilíře zapojilo více lidí.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A i s tímto, s tímto rizikem, vy tu reformu prosazujete i s tímto /nesrozumitelné/.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano, ano.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Telefonický dotaz našeho prvního hosta, který se k nám dovolal. Hezký večer. Dobrý večer, slyšíme se?
 
divák
 --------------------
Ano, slyšíme se. Dobrý večer.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, můžete se ptát. Dobrý večer.
 
divák
 --------------------
Tady je Láďa z Dačic.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrý večer.
 
divák
 --------------------
Chtěl bych se zeptat vašeho hosta, když vstoupím do druhého pilíře, podepíšu smlouvu, z které nemůžu vystoupit a budu si platit 1000 korun na to důchodový, budu si to platit 2 roky. Za 2 roky přijdu o práci, nebudu schopen těch 1000 korun splácet, co se stane? Dostanu nějakou pokutu, když to nebudu splácet, přijdou na mě exekutoři nebo jak to bude řešeno?
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, děkujeme za jasný dotaz. Díky.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ta odpověď je velmi jednoduchá. Důchodový účet ve druhém pilíře funguje na principu, co tam dáš, to tam máš. To znamená, pokud posluchač Láďa přijde o práci a nebude moct na svůj účet posílat ta svoje dvě procenta z platu, ani tedy nedostane, protože nebude mít zaměstnání, ani tedy nedostane 3 procenta z prvního pilíře, akorát mu přestanou narůstat peníze na tom jeho účtu, žádnou pokutu nedostane, jeho peníze na jeho účtu zůstanou. Budou se mu dále zhodnocovat a až si potom práci najde a zapojí se do pracovního procesu, začne znovu vydělávat, tak začne znovu tři procenta z prvního pilíře a dvě procenta z peněženky.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že vždy se jedná o percentuální částku, která je jaksi závislá na těch procentech, není to jako ve třetím pilíři, kde se upíše někdo k tomu, že bude posílat tisíc korun /souzvuk hlasů/.

 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Přesně tak. Je to vždycky závislé od hrubé mzdy a ukazuje to mimochodem ještě i z jiného pohledu ten princip zásluhovosti. Ukazuje to, že pokud budu vydělávat například průměrnou mzdu, tak budu na svém druhém pilíři, na svém účtu mít dvě procenta a tři procenta z průměrné mzdy, pokud budu mít dvojnásobek průměrné mzdy, tak budu mít ve stejném procentu 2 a 3, 5 procent zdvojené.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vždycky se jedná o procenta.

 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Vždycky se jedná.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Asi bychom velmi stručně mohli také zmínit takzvanou náhradní dobu nebo náhradní doby, to znamená, třeba matka nebo žena na mateřské dovolené, ta ale bude znevýhodněná tím, že nebude moct během této doby v tom druhém pilíři spořit nebo nějakým způsobem šetřit peníze. Jak se, jak to zákon myslí nebo jak to má řešeno?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Nebude, nebude, nebude znevýhodněná. Je to obdobný případ jako s tím, když účastník dočasně vypadne z trhu práce. Protože všechny náhradní doby se počítají do prvního pilíře. Ten první pilíř.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že stále poběží ta doba v tom prvním pilíři jak nezaměstnanému, tak třeba.

 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Jako kdyby pracovala.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Matce na mateřské dovolené.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Jako kdyby pracovala, ano.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Takže není tam, že by vypadla i z toho prvního pilíře? Peníze tam poběží dál. Dobrá, Facebooku a další otázka, Petr: "Nějaká budoucí vláda přestaví podmínky z 2+3," procenta jak jsme o nich mluvili, "na třeba 3+10 procent. Bude pak možné z druhého pilíře odejít třeba pro to, že si těch 10 procent nebudu moci dovolit platit, nebo ne? Stačí si uvědomit, jaká je stabilita českého právního řádu a víte, že druhý pilíř je nesmysl," říká Petr.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To je otázka, kterou bych krátce pojmenoval jako politické riziko, ale my jsme při přípravě tohoto druhého pilíře velmi vycházeli ze zkušeností v zahraničí. Zejména na Slovensku, kde do druhého pilíře přesměrovali v začátcích jejich reformy 9 procent, to je tady krásně vidět, a 9 procent se ukázalo jako příliš mnoho na to, aby, aby to ten první pilíř unesl a po několika letech slovenská vláda tu reformu upravila tak, že dneska má parametry 4 procenta z prvního pilíře a 2 procenta z peněženky účastníka.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že vy jste schválně proto šli hodně nízko, aby těm kritikům případným ze sociální demokracie, abyste vyšli vstříc v tom, že, že nebudou mít problém s tak velkým deficitem, koneckonců i deficitem toho důchodového systému?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Přesně tak to je. Ale 2 procenta.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A obáváte nebo počítáte s tím, že by naopak v budoucnu byl zájem na tom zvyšování? Protože to byl jeden také z kritiků, ale teď ne z levého spektra, ale z pravého spektra, že to je naopak nízko? Že to neřeší ten problém?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já se toho neobávám, že by taková parametrická úprava druhého pilíře přišla, i když /nesrozumitelné/ výpočty z těch pokročilých zemí, kde mají, kde mají druhé pilíře, říkají, že 5 procent je minimum, dneska druhý pilíř je postaven.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dohromady těch 5 procent. Ano.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Dohromady 3+2, 5 procent je minimum a skutečně pro to, aby ten druhý pilíř byl významný doplněk, tak je 5 procent málo, ale tato vláda nikdy neříkala, že druhý pilíř bude významný doplněk, to bude jenom doplněk. Vždycky bude v České republice platit, že průběžný systém státních důchodů bude ten nejzákladnější systém, na kterém budou důchodci svoje důchody stavět.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Na druhou stranu právě v těch zahraničních a v okolních zemích, všude se to snižovalo a nějakým způsobem se od toho odstupovalo nebo se zasahovalo do toho druhého pilíře, to bychom asi také měli zmínit.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, musíme, ale abychom byli korektní, tak musíme zmínit, že i v zahraničí a nejenom v tom blízkém zahraničí, ale ve vyspělé Evropě, když ji tak nazveme, dochází i k parametrickým změnám prvního pilíře, těch státních důchodů a možná bude pro mnoho posluchačů překvapivé, že třeba v zemích, které nám často slouží jako vzor, v takovém Švédsku je ten průběžný  systém postaven na principu, kolik se vybere, tolik se rozdá.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
No, tím pádem se tam snižují důchody podle procenta vybraných peněz, ano.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Například.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Pojďme dát prostor dalšímu telefonickému divákovi. Hezký večer. Tady Lukáš Dolanský.
 
divák
 --------------------
Dobrý večer, vážený pane redaktore, dobrý večer, vážený pane, tady je profesor Richard Richter z ostrova La Palma v Atlantiku.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Zdravíme vás.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Dobrý večer.
 
divák
 --------------------
Prosím vás, tohle to je takový skutečně dělání si legrace z lidí. Tady pán z ministerstva, ten jeho budoucnost, tak bude těch 18, těch 1,5 roku, poněvadž pak určitě skoční vláda, jestli počítá, že tady 40, 50 let lidé budou přispívat a ani na konci nebudou vědět, jestli to, jestli dostanou ty peníze nazpátek, prosím vás, já jsem žil v Anglii a tak dále. Tam jste měl vždycky výpověď po pěti letech a tak dále, ale nikde nikdo není, aby stát přispíval na nějaké soukromé fondy nebo připojištění. Jak je to, jak myslíte, že je tohle to možné? Uveďte jednu zemi? Podívejte se, v Anglii, vy mluvíte pořád o tom prvním pilíři. No, tak, se to přemění, jako je to v Anglii, kde je to placeno ze státního rozpočtu a tím to končí, poněvadž ty, každý i dnešní důchodce si stále přispívá. Vždyť ten stát nedostává ani korunu od nikoho, od těch podniků, zahraničních podniků, kteří tady u nás dělají a neplatí žádné daně. Banky, prosím vás, pan Kalousek řekl, že je třeba dobře dát těm bankám, protože oni přispívají, zase půjčujou dál peníze.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Dobrá. Takže váš dotaz je, abychom uvedli nějakou zemi, kde jsme se nebo kde se ministerstvo inspirovalo, ano.
 
divák
 --------------------
Ano, kde to je, prosím vás, a potom, aby to bylo, že celej život spoříte a nevíte vlastně na konci, kam ty peníze přišly.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, děkujeme za otázku. Díky.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak je pravda, že tato otázka se týká třetího pilíře, také se týká druhého i prvního. Je pravda, že Česká republika provozuje poměrně štědrý systém příspěvků do třetího pilíře, do toho dobrovolného, dneska se jmenuje penzijní připojištění se státním příspěvkem, od nového roku se bude jmenovat doplňkové penzijní spoření. 230 korun měsíčně, to je skoro 3 tisíce ročně, to je relativně štědrý systém. To je výraz státní politiky podpory dlouhodobých úspor, ale toto je dobrovolné. Přesměrování části z prvního pilíře do druhého. To je systém, který je relativně běžný a ve Velké Británii, protože už tady ten příklad padl, mají druhý pilíř také nepovinný, ale mají ho nepovinný z druhé strany. Když nic neuděláš, tak tam automaticky jseš, kdežto v České republice je to tak, že když nic neuděláš, tak tam automaticky nejseš. Pokud se týká toho dotazu pana Richarda o tom, státní rozpočet, no, samozřejmě, že první pilíř je financován pouze státním rozpočtem, protože první pilíř průběžně rozděluje akorát to, co vybral skrze ten průtokový důchodový účet.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vy jste to tady zmínil. Třetí pilíř, první, druhý, třetí pilíř. Taky častá kritika. Na co jsou ty pilíře tři? Nestačily by pilíře dva? Kdy ten jeden bude první a ten třetí bude druhý, kdy tam si člověk rozhodne, jestli si bude dál něco spořit, nebo ne, protože v tuto chvíli vlastně stát přispívá jak do třetího pilíře, tak nějakým způsobem tím, že vlastně dovolí opt-out z toho druhého pilíře, přispívá i na ten druhý pilíř. Není to zbytečné? Není to příliš nesmyslné?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Nesmyslné ne, zbytečné ne. Je to založeno na principu diverzifikace nebo ne všechna vajíčka v jedné ošatce nebo v jednom košíku. Musíme si uvědomit, že třetí pilíř je důsledně dobrovolný a že z něho dokonce lze vždycky vystoupit.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Přesto stát na něj, na něj přispívá, stát se ho účastní a poměrně dost výrazně, 26 nebo 23 procenty na těch financích, což je docela dost.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Je to asi 5 miliard ročně. Běžný výdaj státního rozpočtu. Naučil lidi spořit, ale pořád ještě dává tu možnost všechny peníze si naráz vybrat. Třeba začli jsme se věkem 50 let, pak jsme ho upravovali na 60, teďka je to důchodem.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Těch 60, ano, 60 let. U toho /nesrozumitelné/, ale vy to rušíte, protože to, ano.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Rušíme to, ale dáváme možnost prostřednictvím předdůchodu zase pět let si tam sáhnout a ty úspory si vybrat, ale to je pořád věc, která se dá jednoduše zlikvidnit nebo zlikvidovat.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tam je ale otázka, teď vy o tom hovoříte a mluví o tom třeba i Petr Nečas, že bohužel z toho třetího pilíře se stalo v zásadě jenom výhodné spoření. Něco, co tady republika zažila už se stavebním spořením, kdy místo toho, aby to bylo součástí té reformy nebo nějakého toho daňového penzijního systému, stát vlastně lidem dává peníze. Má to smysl?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, pořád to ještě smysl má, protože lidi se naučili spořit. Celé tady to cvičení, celý ten projekt je zejména o tom, aby si všichni uvědomili, že na důchod si musí spořit víc a před 18 lety jsme začli s penzijním připojištěním se státním příspěvkem, s tím třetím pilířem, nějaké úspory se tam naakumulovaly, ale pořád jsou ještě ty úspory velmi likvidní, dají se okamžitě vybrat a dosažením důchodového věku si z nich ten účastník může koupit dovolenou.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Použil jste výraz cvičení, myslím, že to budou určitě někteří vaši oponenti používat. Nicméně Facebook, další otázka, Michal Vojtíšek: "Dobrý den. Jaká je výnosnost fondů třetího pilíře? Jak by byla jejich kondice bez příspěvku státu? Jaké má občan garance, že za 45 let budou mít penze ve fondu nějakou hodnotu nebo fond bude existovat? Můžou taky mít jen 20 procent hodnoty. Díky. Čísla prosím," říká Michal.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak, první otázka je o výnosnosti fondů třetího pilíře. Celou tu dobu, co existuje penzijní připojištění se státním příspěvkem, tak používá velmi silnou garanci, garanci jednoročního kladného zhodnocení. Ten fond vám garantuje, že v žádném roce neprodělá. Ta garance něco stojí. Ta garance stojí, konstrukcí toho fondu je založená na tom, že ten fond se ve skutečnosti chová jako fond peněžního trhu, krátkodobá investice, jednoroční. To znamená, že výnosy, které se pohybují v dnešním penzijním připojištění se státním příspěvkem v tom třetím pilíři, a je to možná ironie, protože to je koncipována jako dlouhodobé spoření, tak ve skutečnosti ten fond investuje krátkodobě na jeden rok právě proto, aby dostál té jednoroční garanci. Proto tu, proto ty výnosy jsou tak nominálně nízké.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
/Nesrozumitelné/ garance, to znamená, že doteď, dodnes, nebo respektive do zítřka tu garanci má a pak už ji mít nebude? Pak ten fond může ztratit 10, 15, jak říkal divák, 20 procent hodnoty?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak, je to, je to přesně takto. Kdo ze současných účastníků třetího pilíře bude chtít garanci zachovat, má možnost tu garanci si zachovat a zůstane v takzvaném transformovaném fondu, ve třetím pilíři je ten transformovaný fond povinný a pro ty, kteří tu jednoroční garanci chtějí, tak on ji musí nabídnout, to znamená, že pro současné účastníky taková garance pořád bude existovat.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A pro budoucí účastníky?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Pro budoucí účastníky ten transformovaný fond otevřen už nebude, budoucí účastníci mají na výběr zaprvé z povinně takzvaně konzervativního fondu, ten musí nabídnout každý penzijní fond, každá penzijní společnost.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ale ani to není garance, že nemůže jít do minusu.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To není, to není oficiální garance, to je měkká garance. Kromě toho mají možnost, a já tomu silně věřím, že vlivem nabídky a poptávky penzijní fondy nabídnou ještě explicitně garantované, plně garantované nepovinné fondy.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená nějakou konkurenci.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Jako součást konkurence.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Třetí telefonický dotaz pro dnešní večer. Dobrý večer, pokud se slyšíme?
 
divák
 --------------------
Hezký dobrý večer vám i panu Urbanovi.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrý večer.
 
divák
 --------------------
Mencl, Srbí u Nepomuka. Pánové, já toto poslouchám a ono je to opravdu jako takové zvláštní divadýlko. Pane náměstku, já, mě by zajímala vaše odpověď na to, co se stalo v 90. letech při první krizi vlády pana Klause, kdy, jak víme, se stalo to, že samostatný důchodový účet, který vznikl vlastně v roce 21, přežil německou okupaci, přežil totalitní režim a byl v pozitivním a dobré kondici v roce 89, se najednou převedl na, do kapitoly státního rozpočtu a pokud mám dobrou informaci, pro vyrovnání schodku rozpočtu v roce 96 z něj bylo odčerpáno 38 miliard, které už se tam nikdy nevrátily. Podobná operace se stala v roce 2008, kdy v roce 2004 už ta kapitola, která teda byla zahrnuta jako do toho národního, toho státního rozpočtu, ještě byla plusová. Můžete mi to nějak odpovědět? Děkuju.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Děkujeme za otázku.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já se pokusím vyvrátit existenci zvláštního důchodového účtu. Já samozřejmě nevím, co se stalo v roce 1989, byl jsem příliš mladý na to, abych si to mohl pamatovat, ale důchodový účet za posledních 12, 15 let se pohyboval, vlivem svých parametrů se pohyboval tu malinko v plusu, tu malinko v minusu, byl začleněn, ano, je to kapitola, ani ne kapitola, je to bilanční položka při sestavování státního rozpočtu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Rozumí, ale je součástí toho balíku, ano.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Má příjmy a výdaje, ale nemá žádný převoditelný zůstatek a nikdy na něm nebyly zaznamenány žádné výnosy z privatizace a poslední 4 roky pracuje s deficitem 40, 45 miliard.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tuším, že ten, že až do roku 2006 to vlastně nebyl problém opět, kdy vlastně byl v plusu. Je tohle to věc, to znamená, ten propad, která vás nutila nějakým způsobem na to reagovat?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Nejenom, ale když se řekne udělejte to tak, aby to vyšlo, tak nebo někdo to říká slovy parametrické úpravy, tak ty parametrické úpravy se dějí v několika rovinách. Je to samozřejmě prodlužování věku odchodu do důchodu, může to být, zatím to není, zvyšování sazby pojistného. Dneska je to 28 procent, pokud by ta sazba pojistného byla vyšší, samozřejmě, že ten účet by takovým deficitem netrpěl. Nebo to může být ve formě snižování důchodů, což si žádná vláda nedovolí.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Opět argument kritiků je, že jedinou změnu, pořádnou změnu, kterou jste zatím udělali nebo kterou vláda udělala, je, že zvedla ten odchod do důchodu, že to byl jediný v zásadě pořádný reformní krok, že tohle to žádná reforma není.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano, a já si troufám říct.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Cvičení, jak vy říkáte.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já si troufám říct, že to, co se předloni a loni odehrálo pod jménem malá důchodová reforma, byla ve skutečnosti strašně velká důchodová reforma a že to je generační změna a jsem překvapen, že ta diskuse nebyla taková, jako je dneska o druhém pilíři, protože ta generační změna předloni a loni, ta znamená, nebudu chodit do důchodu v 60, ale v 67 a později.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, až 71 let to vychází.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ženy budou chodit do důchodu stejně jako muži a nebude to záviset na tom, kolik vychovaly dětí. To je přece generační změna.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
No, a není to ale vaše chyba, že jste o tom nedebatovali s veřejností? Že, říkáte, že, se divíte, že to nikomu nevadilo, není tohle to problém?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Asi to měla vláda lépe prodat a je to změna, která je.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vy jste ale vláda.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já jsem státní úředník, já nejsem politik, nakonec v úřadě jsem teprve rok, tato změna proběhla už do té doby. Já.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. To znamená, že reforma proběhla a teď je v zásadě jenom parametrické změny.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Velká reforma proběhla.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Podle toho, jak vy říkáte. Pojďme dál, web, Petr: "Jsem ročník 1980 a mám příjem 30 tisíc korun měsíčně, tedy nadprůměrný a jsem mladý člověk. Podle kalkulačky ministerstva práce a sociálních věcí však moje penze bez vstupu do druhého pilíře bude 13525 korun. Po vstupu do druhého pilíře 13466 korun, při výnosu 2,5 procenta nad inflaci, pro koho je to tedy výhodné?"
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak já musím říct, že každá kalkulačka je jenom pomůcka. Ta kalkulačka počítá s mnoha vstupními parametry, které jsou založeny na průměru.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Anebo také nepočítá.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Anebo také nepočítá.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Například velmi často se udává, že nepočítá s poplatky, nepočítá s tím, co se může stát do budoucna a tak dále.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ale to nemůže počítat žádná kalkulačka, stejně tak jako žádná kalkulačka nemůže počítat to, co vy sám očekáváte nebo možná ani neočekáváte. Žádná kalkulačka vám nedá návod, jestli budete.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, ano, ale dobrá, pojďme odpovědět Petrovi, Petr říká: "Mám nadprůměrný příjem, přesto se to pro mě nevyplatí." Pro koho to tedy je?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To je příklad toho, jak ta kalkulačka je nedokonalá. Já nezastírám, že je nedokonalá. Ta kalkulačka nepočítá s tím, že se vám třeba bude zvyšovat průměrný plat a že ve druhém pilíři založeném na zásluhovosti, ty úspory budou větší, kdežto v prvním pilíři, který je rovnostářský, ten důchod tolik neporoste. Ta kalkulačka nepočítá s tím, jestli budete, nebo nebudete nezaměstnaný nebo nemocný.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale, ale Petr naznačuje, a myslím, že tak to můžeme přeložit, že to je opravdu výhodné jenom pro opravdu dobře situované nebo dobře vydělávající lidi.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já se na to dívám jinak. Já se na to dívám úplně jinak. Já se na to dívám tak, že jediná pořádná kalkulačka je tady v mé hlavě. Jestli jsem schopen a ochoten si ta 2 procenta ze svého platu dlouhodobě odkládat, protože to jsou moje peníze na mojem účtu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Otázka je, jestli je to výhodnější než zůstat v tom prvním pilíři, a to je to, co naznačoval Petr.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, ale to nemůže nikdo odpovědět, protože nikdo neví, jak se bude vyvíjet první pilíř.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Na druhou stranu je to velké riziko, které pak vy přenášíte na toho člověka.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To riziko si musí každý zvážit sám.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Web a další otázka, Pepa: "Podle posledních propočtů není druhý pilíř důchodové reformy výhodný ani pro bohaté lidi, natož pro chudé. Vyplatí se prakticky jen za předpokladu, dožije-li se člověk 98 let. Proč tedy neřeknete, že tento pilíř je výhodný jen pro akcionáře penzijních fondů?"
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, akcionáři penzijních fondů mají velmi silná omezení a penzijní fondy jako správci mají velmi silná omezení na to, jaké poplatky mohou účtovat.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale proteče přes ně obrovská část peněz a vy sám, protože se zabýváte finančními trhy, tak ty peníze mít, mít s nimi možnost nějakým způsobem pracovat, je pro ty jaksi fondy obrovská, obrovské plus.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne, ne, ty fondy přece investují podle toho, jak vy jim řeknete nebo jak já jim řeknu. Ty fondy.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, ale mají ty peníze a mohou je investovat, to znamená, mohou s nimi pracovat.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, mohou je investovat, no, dobře, ale za to si berou velmi omezenou odměnu. Berou si z toho například fondu státních dluhopisů, ten nejkonzervativnější fond státních dluhopisů, si ty fondy berou 0,3 desetiny procenta ročně. To je srovnatelné s tím, co si berou velké západní fondy. Není to vůbec drahé. Nakonec neviděli jsme, neviděli jsme příliš mnoho zájemců o vstup do odvětví.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, já tomu rozumím, nicméně, a tu debatu bysme mohli rozvíjet, budou mít obrovské částky na těch účtech pro, jak říkáte, jednu generaci, ale pojďme se vrátit té otázky Pepy, Pepa se ptá: "Dožije-li se člověk 98 let, je to tedy výhodné, jinak ne." A to je jeho otázka.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To je asi, to je asi otázka založená na jednom článku z novin nedávno a já jsem to nepřepočítával, ale myslím si, že v těch novinách je chyba.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vy jste nepřepočítával ten konkrétní nebo jste si nedělali průzkum.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ten konkrétní, ten konkrétní příklad, který Mladá fronta uvedla na první stránce, ale podle mě tam musí být chyba.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Argument to není neobvyklý a jsou i jaksi renomovaní vysokoškolští profesoři, kteří mluví o tom, že ta reforma není úplně ideální. Jedním z nich je Jaroslav Vostatek, profesor, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy. Dobrý večer.
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
Dobrý večer.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Vy jste známý kritik toho projektu nebo toho cvičení, jak řekl tady pan náměstek, když budu používat vaše slova. Co vám na tom vadí nejvíce?
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
No, podívejte se, pan náměstek předvedl, že je skvělý znalec té vládní reformy a jestliže, pokud někoho nepřesvědčil dneska, tak už ho nepřesvědčí nikdo, protože víc se pro ten výklad pozitivní udělat nedá. No, teď pokud jde o vlastní reformu, tak Česká republika samozřejmě potřebuje zásadní reformu, ale potřebuje zásadní reformu toho takzvaného prvního pilíře. Už v té diskusi bylo vidět, že se tam jaksi vkrádají slova solidární systém, pojistný systém, zásluhovost a tak dále, no, a to je přesně to, co potřebujeme. My potřebujeme tento pilíř rozdělit na solidární pilíř, který by byl financován ze státního rozpočtu, přesně tak, jak o tom mluvil ten profesor z toho jednoho ostrova, a tady nemá smysl hovořit o nějakém důchodovém účtu. Je to prostě výdajový program, solidární pilíř. Jak má být velký, jak má vypadat, to může být podle Velké Británie, to může být něco jiného, to je další věc, no, a teď tady musí být pojistný pilíř, kde bude stoprocentně platit zásluhovost. To znamená, co tam kdo dá nebo zaměstnavatel za něj, tak to tam bude a podle toho bude vypadat i jeho důchod.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, pardon, to znamená, že podle vás ten druhý pilíř nebo ten systém vymyšlený, který má platit za měsíc, toho druhého pilíře je úplně nesmyslný a neměla by se vláda do toho vůbec pouštět?
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
Ano, je to úplný nesmysl a nejrozumnější by to bylo ještě celé stopnout okamžitě samozřejmě.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Pane náměstku, já vás nechám na to reagovat.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já kritiku pana profesora Vostatka znám, takže.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tak na ni reagujte. Tak vyvraťte jeho argumenty.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, tak, druhý pilíř je vyzkoušený ve více zemích a já si myslím, že pokud neuděláme nic teď, tak neuděláme nic dalších 20 let a potom to nám bude akorát líto, že budeme mít nízké důchody.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, pane profesore, nebo tento argument, že možná to není dokonalé, ale je to aspoň snaha nějakým směrem, ten systém se propadá do dluhů, takže argument, který tady řekl pan náměstek, lepší udělat něco než vůbec nic, co tomu říkáte?
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
No, to je velmi špatný argument. Je to v podstatě argumentace těch, kteří se potřebují v tom systému zadrápnout a pak už si tedy myslejí, že když jednou budou 3  procenta, že třeba časem se z toho udělá 10 procent nebo něco takového. Takhle to, takováto představa byla samozřejmě, byla ve světové bance počátkem 90. let, podle toho se dělaly důchodové reformy i v postkomunistických zemích, no, ale dneska je doba úplně jiná a třeba světová banka, která jaksi má na svědomí ty reformy z té první poloviny 90. let, respektive podle té koncepce, no, tak ta světová banka od roku 2003 doporučuje něco úplně jiného a přesně to, co jsem říkal. Čili já si nevymýšlím nějakou novou reformu, já jenom říkám to, jak se k tomu dneska v civilizovaných zemích přistupuje a v podstatě ve všech postkomunistických zemích ten prim při těch reformách hrát jaksi ten byznys, no, bohužel, je to tak. No, jinými slovy, my určitě potřebujeme ten zásluhový pilíř, a tady jsme se možná i s panem náměstkem shodli a teď je jenom otázka, jak ho udělat. Jestli ten, tento pilíř má být víceméně sociálním pojištěním, které by bylo vedle státního rozpočtu. Tím odpadá problém zase nějakého důchodového účtu, prostě to nemá ve státním rozpočtu co dělat, no, a dovedu si představit, že by i tenhle ten pilíř byl kapitálový, čili když by byla příhodná doba, jako že dneska vůbec není, ale když by se stalo a česká ekonomika se třeba za několik let přehřívala, tak můžeme začít vytvářet kapitálový pilíř, v tom momentě prostě to dodatečné vytváření tohohle pilíře, kapitálového pilíře by nepoškodilo ekonomiku a bylo by to teda k všeobecnému prospěchu. Čili já jsem pro to, aby se využily vysoké investiční výnosy, pokud budou. Dneska nejsou, čili investovat dneska při nějakých 3 procentech ročně reálně je velmi ošidné, ale ono taková ta lepší nebo realističtější varianta je jenom pro takové ty ilustrace, ta praxe bude úplně jiná, protože nikdo nevíme, nikdo z těch, investorů neví, jak to dopadne, ale pro nějaké ty kalkulačky se dá uvažovat tak se zhodnocením, řekněme, 2 procenta ročně reálně. A když proti tomu nebo vedle toho postavíme předpokládaný růst mezd, tak nám samozřejmě vyjde, že kapitálový pilíř je naprostý nesmysl, ale.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tak, ano, dáme prostor, dáme prostor panu náměstkovi. Vy jste tady kýval. To znamená, že vy souhlasíte s panem profesorem?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já souhlasím v tom, že reforma se měla udělat dávno, v době, kdy byly přebytky z privatizace a kdy byla ekonomika v růstu, ale znovu opakuju, že pokud reformu neuděláme teďka, tak už jí neuděláme na další generaci nikdy.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, opět, opakujete to, co jste řekl, lépe teď než nikdy. Nicméně pan profesor řekl ještě jednu zajímavou věc, a to je valorizace, respektive nějakým způsobem ten první pilíř pojede dál, ten druhý je velmi nejistý, je velmi ošemetný. Tohle to není argument, který vás přesvědčí?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ale i v prvním pilíři přece panuje nejistota, akorát si ji nechceme přiznat. Panuje nejistota, jak se ten první pilíř bude vyvíjet za 10 let, za 15 let, za 20 let, a když se podíváte nejenom do okolních, postkomunistických zemí, ale, a do Švédska, ale do Portugalska, do Lotyšska, tak valorizace v některých těchto zemích byla záporná.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale opět můžeme brát i ten pohled, že třeba v Maďarsku nebo v jiných zemích potom nakonec ten, ten celý systém vlastně zkolaboval, protože tam nebyla vůle. Pane profesore, úplně na závěr, zeptám se vás velmi stručně, vy byste doporučil někomu ze svých známých, aby se toho druhého i třeba, řekněme, velmi bohatému člověku, který vydělává a který by na tom podle těch tabulek a kalkulaček, o kterých jsme se tady bavili, by na tom byl v plusu, doporučil vy byste, aby se účastnil toho druhého pilíře?
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
No, já bych to nedoporučoval ani těm bohatým, protože sociální pojištění správně má být jaksi pro zaměstnance s nižšími a středními příjmy. Pro ty bohaté vůbec nic takového nemá být, jo, čili bohatí se stejně zařídí jinak. A když teď mluvíme o bohatých, tak já nemám na mysli nějaké ty multimilionáře nebo tyhle lidi. Mám na mysli lidi s výdělkem, řekněme, od 40 tisíc měsíčně nahoru, čili pro tyto lidi není, nemusí existovat nějaký státní nebo polostátní systém sociálního pojištění nebo, nebo prostě nějaký soukromý pilíř povinný, který stát organizuje. Oni se musí zařídit sami, čili jedna z těch chyb, která se u nás dělá, tak je, že máme výdělkový strop pro vybírání pojistného, který je dneska na úrovni čtyřnásobku průměrného celostátního výdělku a podle názoru teoretiků, těch top teoretiků ve světě by měl být nejvýš na úrovni 200 procent průměrného celostátního výdělku, jo, čili jestliže tomu tak dneska u nás není, tak teď to vypadá, že ta reforma je výhodná pro ty bohatší, ale to je problém prostě špatné konstrukce prvního českého pilíře, čili potřebujeme ho v každém případě rozhodit, a to je to nejdůležitější.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Díky, pane profesore, že jste byl s námi. Děkuji.
 
Jaroslav VOSTATEK, vedoucí Centra pro ekonomické studie a analýzy, Vysoká škola finanční a správní
 --------------------
Děkuji. Na shledanou.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Díky. Na shledanou.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Můžu zareagovat?
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Co říkáte na tento argument? Určitě, určitě vás nechám reagovat.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já se, já se vyjádřím k té jedné otázce, že bohatí nebo bohatší nebo nadprůměrně vydělávající se přece o svoje peníze umí postarat sami a lépe. Tam je důležité to sami a lépe. Tento argumentu jsme slyšeli mnohokrát, akorát že sami a lépe, ať už je to investicí do nemovitostí, nebo komodit, nebo akcií, sami a lépe znamená, že máte dvě rizika. Za první trpíte vysokými poplatky, protože sami a lépe, pokud investujete sám do podílových fondů, akcií a podobně, tak platíte mnohem větší poplatky, protože tam žádné cenové stropy nejsou.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ale na druhou stranu přece není úkolem státu přeci zajišťovat pro bohaté, aby nemuseli platit tak vysoké poplatky nebo aby se o své peníze.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ale potom, potom máte druhé riziko a to je riziko špatného načasování nákupu nebo prodeje a ať už, ať už si odkládáte měsíčně pětistovku, nebo tisícovku v těchto malých částkách nejste nikdy schopen koupit si přece nemovitost a nejste schopen udělat to správné rozhodnutí, jestli kupujete příliš draho.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale to je, to se bavíme o tom, jak střádat nebo respektive jak pracovat se svými penězi. Ten, ten, ta otázka je přece někde trošku jinde. To znamená, proč se dělá reforma, a říkáme jí tady dneska večer už poněkolikáté, byl to koneckonců ten první dotaz, proč se dělá reforma, která v zásadě má smysl pro lidi s, řekněme, nadprůměrnými příjmy? Ten zbytek z toho žádným způsobem vydělává. A ten argument je podle vás jeden jediný, proto, aby se sanoval ten systém nebo proč?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne, ne, ne, ta reforma se dělá proto, aby si každý mohl uvědomit odpovědnost za svoje stáří, aby si každý mohl sám rozhodnout, že teďka si vezme z peněženky dvě procenta svého platu, bude je odkládat, řekněme, do druhého pilíře a v budoucnu je využije.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale nebylo by výhodnější to udělat tak, aby to bylo výhodné i pro ty lidi, kteří mají třeba nižší příjmy, to znamená, ty parametry nastavit jinak? Jenom velmi stručně.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Na to přece máme ten solidární první pilíř.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Facebook, Alex: "Jak bude řešen příspěvek 3 a 2 procenta u živnostníků? Jedná se asi o 1 milion lidí."
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
I OSVČ mají možnost se zapojit do druhého pilíře, u nich je ten režim jiný. U nich je ten režim takový, že oni se sami mohou přihlásit a sami ten příspěvek platit a bude se jim stejně kumulovat na jejich důchodovém účtu, akorát jako živnostníci nemají ta tři procenta z prvního pilíře.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že oni se mohou rozhodnout, že tam vstoupí, ale je to pro ně výhodné vůbec v tomhle tom systému, když je vlastně dál nebude ten stát jaksi ty tři procenta vyndávat z toho prvního pilíře?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já nechci tady vést nějakou diskusi, jestli živnostníci nebo OSVČ jsou zvýhodněni nebo nezvýhodněni v tom prvním, ale.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Protože ta debata, kromě toho, že se mluví o tom, že živnostníci jsou, a to říká opět opozice, že jsou klíčovým problémem, časovanou bombou toho celého systému, protože v zásadě do něj přispívají podstatně méně, tak je otázka, co, jestli živnostníci nejsou ti, kteří na tom celém systému nakonec vydělají?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, když, když se zamyslíme nad tím, jak je dneska konstrukce odvodů na sociální pojištění, tak už dneska OSVČ jsou na tom výrazně lépe, zřejmě bych si troufl říct, že tato reforma není pro ně.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená co, že budou na tom ještě lépe? Vydělají na tom ještě víc
?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ne, bude to neutrální pro ně.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A neměl by smysl, a opět se vracím k tomu argumentu opozice, není, je smysl nějakým způsobem víc zapojit do toho systému, aby platili víc do toho systému, protože to je, co dneska říkal Milan Štěch?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To se, no, to se týká samozřejmě politického rozhodnutí a to já komentovat neumím.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Facebook, další otázka, Petr Langer: "Dobrý den, pane Urbane, proč z důchodové reformy vypadla možnost přispět přímo svým rodičům či prarodičům k důchodu, například tisícikorunou měsíčně, a toto si odečíst z daňového základu. Vždyť tento systém by mimo jiné podpořil mezigenerační solidaritu." Ano, tam se mluvilo o procentech, o jednom procentu, tuším, nebo o tisícovce.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já nevím. Já se přiznám rovnou, že nevím, protože v programovém prohlášení vlády toto bylo jako možnost, nebyla s tou nejvyšší prioritou a nevím, proč při konstrukci zákona o důchodovém spoření, o tom druhém pilíři, tato možnost vypadla. Opravdu nevím.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A je to škoda podle vás?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já si myslím, že každý prvek mezigenerační solidarity je dobrý a zřejmě by to pomohlo zvýšit atraktivitu druhého pilíře, takže mohu říct, že to je škoda, ano, jestli se ptáte.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Budete, budete, vy jste samozřejmě státní úředník, nicméně máte blízko třeba k ministru financí, budete nějakým způsobem se zajímat o to, jednak proč to tam není a jestli není, když se vám to i líbí, nějakým způsobem to vrátit do hry  třeba?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Mě to nenapadlo, ale jako podnět to beru a samozřejmě jako podnět to přinesu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že budete komunikovat s ministrem financí o tom a budete mu říkat, aby to udělal?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já si to musím celé promyslet, protože tam jsou ještě konstrukční věci. Tam jsou ještě věci, jak to celé udělat, aby to fungovalo, ale rozhodně tu debatu povedu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Takže to tady máme vyjádření ministerstva financí, že budete se snažit o to nějakým způsobem vrátit zpátky do hry.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Tak jsem to neřekl. Budeme o tom debatovat.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Web a další otázka, Jirka: "Dobrý večer. Proč se valorizace důchodů zvyšuje pouze o jednu třetinu inflace a valorizace církevní restituce o stoprocentní inflaci. Není to diskriminace seniorů?"
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, musím říct, že tato témata spolu nesouvisí, aspoň podle mě spolu nesouvisí, takže neumím říct, jestli to je diskriminace seniorů. A k otázce církevních restitucí, to je zase politická otázka, kterou já jsem neřešil a já tyto dvě témata neumím spojit dohromady.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, a když se zeptám, chápu, že nejste politik, nicméně přesto ten rozdíl, že někde se valorizuje o 100 procent, u církevních.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, matematicky to vypadá výmluvně, ale pojďme se vrátit k té valorizaci důchodů pouze o třetinu inflace. Tak asi je to proto, že, že na tom důchodovém účtu tolik peněz není.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že do budoucna se dá počítat, že ta valorizace bude ještě menší nebo že se třeba zastaví úplně pro následující léta?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To nevím, to je zase otázka politická, jak.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A je to pro vás reálné? Pokud se tam prohlubuje ten deficit? Koneckonců, kdyby tam vznikal ten deficit i z toho druhého pilíře, tak jestli tohle to může ohrozit valorizaci v prvním pilíři?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
To záleží na tom, kolik to procento bude, jestli bude o třetinu inflace, jak bude inflace velká. Protože je taky docela dobře možné, že inflace v příštích mnoha letech bude velmi nízká nebo blízká nule. V takovém případě valorizovat o inflaci nedává smysl, protože by to mohlo dělat měsíčně třeba jenom 10 korun.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Jistě, ale na druhou stranu ta inflace může být taková, jaká je dnes, to znamená v řádech jaksi několika procentních bodů a tím pádem potom je to už významná částka.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
A to je potom otázka, jestli, jestli.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Toto je ale otázka svrchovaně politická.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, web a další otázka, Martin: "Dnes jsem na Internetu viděl ceny jídel na úřadu vlády. Zajímalo by mě, kdo dotuje zbytek ceny jídla, protože vím, že udělat hlavní chod za 28 korun neumí ani David Copperfield. Není to další výsměch obyčejným lidem, proč politici platí tak málo při svých příjmech," ptá se Martin.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Nevím, tak, tato otázka sem asi nepatří.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Ano, rozumím, že my asi nebudeme schopni tady v tuto chvíli ji odpovědět. Nejste ani politik, nesedíte ani na úřadu vlády. Takže půjdeme na další otázku, Facebook, Madqwert: "Stát se ve smlouvě s Českou spořitelnou zavázal, že vyvine maximální úsilí, aby byly penze vypláceny přes sKartu. Budou penze vypláceny přes sKartu? Kdy, jaké úsilí stát vyvíjí? Není soukromoprávní vztah s Českou spořitelnou protiústavní a v rozporu se zákony této země?"
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Moc si netroufám, protože ta, ta úvaha, která se týká sKarty zase jde jinudy, nejde přes moji část ministerstva financí, ale.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale tu smlouvu jsme viděli skoro všichni.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Smlouvu jsme viděli a ta smlouva, musím říct, že je psaná modulárně, to znamená, že umožňuje, aby vláda objednávala služby od více bank.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
No, moment, v té smlouvě, pokud jsme viděli stejnou, tak tam bylo napsáno, že, je tam, tuším, doslovná citace ve smyslu, že vláda vyvine maximální úsilí pro to, aby tam ty důchody byly možné přes tu sKartu platit. Je otázka, jestli má smysl, aby důchody šly přes sKartu? Na to se ptá Madqwert.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já si myslím, že to pro někoho smysl má, ale že by každý měl mít právo volby, jestli už jeden bankovní účet provozuje a jednu kartu má, aby důchody dostával tak jako doteď, ale určitě to pro některé lidi smysl mít může.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Nicméně to, že to zavání nějakým soukromoprávním vztahem, jak se ptá Madqwert, vláda versus jedna konkrétní bankovní instituce, co na to říkáte?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Nemám na to žádný názor. Nemůžu na to mít žádný názor. Já jsem tu smlouvu nevyjednával, teď bych měl říct, že se musím z toho i vyautovat z toho, z tohoto, z této úvahy. Prostě nemám na to žádný názor.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tak ale něco si asi o tom myslíte, asi musíte mít názor na to, jestli se vám líbí, že stát používá jednu soukromou firmu pro to, aby procházely transfery, obrovské transfery, miliardové transfery z důchodového systému.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, ty tam neprocházejí teďka.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Zatím ne, ale mohlo by k tomu docházet.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Pokud tam bude zachována možnost výběru, tak já bych proti tomu nic neměl.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá. Další otázka, Jiří: "Začne někdy na ministerstvu financí pracovat absolvent vysoké školy, který měl alespoň dvojku ze statistiky? Říká nebo ptá se Jiří. "Neustále argumentujete průměrnými platy, průměrnými příjmy a tak dále. Přitom statisticky je to nezajímavá hodnota, používejte konečně modus."
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano, samozřejmě, modus, ještě lepší, než, modus je nejlepší z těch statistických veličin, ještě lepší než medián.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Dobrá, ale proč se tedy používá průměrné platy, proč se to používá a pro vláda argumentuje v těchto číslech, to znamená v průměrných příjmech například.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Asi proto, že to je pochopitelné. Asi je to proto, že to je pro většinu národa srozumitelné.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To je ten jediný důvod podle vás?
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Já si myslím, že to je jediný důvod.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Na webu Hana: "Můžete se, prosím, vyjádřit ke skandálu ohledně evropských dotací? Podle Evropského účetního dvora je vaše ministerstvo nejhorší kontrolní orgán z celé Evropské unie a díky němu přicházíme ročně o desítky miliard. Podle vás chybovost 4 procenta, podle Evropské unie 71 procent," říká Hana. "Co to je?" Tady bych asi měl ale dodat, že to byl jeden případ, že to nebyla celá ta chybovost ve všech těch účetních uzávěrkách, pouze v jedné došla Evropská unie k té chybovosti 71 procent. V tom jednom případu.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Zase to je otázka, která nepatří k důchodové reformě, se pokusím.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Přesto vy nám tady dnes reprezentujete a diváci se na to ptají, takže poprosím vás o odpověď.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Myslím si, že to tak není, protože ministerstvo financí teprve nedávno získalo tu kontrolní úlohu, teprve nedávno ministerstvo financí u sebe soustředilo kontrolu a postupy a procedury, které byly roztříštěny na různých ministerstev, takže je velmi nesprávné argumentovat s tím, že ministerstvo financí je nejhorší. Ne, teprve teďka je kontrola soustředěna na jednom místě a já si troufnu tvrdit, že ministerstvo financí v tomhle je nejlepší.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Přesto tam ta kritika, přesto tam ta kritika byla z evropského dvora.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, a ta se týkala minulosti ale.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že odteď, vy říkáte, už to bude ideální /souzvuk hlasů/.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
No, samozřejmě.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Esemeska: "Kam se podějí mnou naspořené peníze z druhého pilíře, pokud se nedožiju důchodu? Vrátí se státu?"
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Budou se dát zdědit, to je velmi významný prvek druhého pilíře. Pokud se nedožije účastník důchodu, tak jeho peníze na jeho účtu ve druhém pilíři se budou dát zdědit. Pokud jeho dědic bude ve druhém pilíři, tak se mu převedou na jeho dědicův účet ve druhém pilíři. Pokud jeho dědic nebude ve druhém pilíři, tak se mu vyplatí v hotovosti a pokud žádný dědic nebude, tak zůstanou v tom druhém pilíři v tom účtu, ale nikdy se nevrátí státu.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
To znamená, že to, co si člověk naspoří, to nějakým způsobem buď on zůstane, nebo někdo zdědí, nikdy to nepropadne, řekněme, tomu soukromému subjektu.
 
Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Ano.
 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor
 --------------------
Tak to byla poslední odpověď a poslední otázka. Já vám děkuji, že jste byl dnes s námi, díky za návštěvu.

Radek URBAN, náměstek ministra financí
 --------------------
Rádo se stalo. Děkuji.

Nejčtenější