CZ EN

Dostavbu Temelína si pečlivě pohlídáme

Stát nemá přehled, co se děje ve firmách, které ovládá.
Ministr financí Eduard Janota říká, že už tomu nechce nečinně přihlížet. Vláda podle něj dohlédne na odměny manažerů i velké zakázky.

* LN Máte docela dost práce s polostátními firmami. Nejdřív jste museli zachraňovat ČSA. Teď proběhla razie Evropské komise v ČEZ. Co tam hledají?

Ta kontrola souvisí s dodávkami uhlí od Mostecké uhelné. Prověřují, zda ČEZ ze své monopolní pozice nemanipuloval cenu uhlí. Není úplně neobvyklá. Evropská komise stejným stylem v minulých letech prověřovala i jiné evropské energetiky. Generální ředitel ČEZ Martin Roman mě ujistil, že se ničeho takového nedopustili. Má dostačující věcné i číselné argumenty, které kontrolorům vysvětlí a dodá.

* LN U Evropské komise si na ČEZ a J&T stěžoval Czech Coal. Většina sporů v energetice před Evropskou komisí neskončila obrovskými pokutami, ale smírem. Jak německý E. ON, tak francouzská Electricité de France nakonec ustoupily. Připravujete jako vlastník ČEZ návrh smíru, aby se odvrátila hrozba obrovské pokuty?

Byl jsem Martinem Romanem ujištěn, že k žádnému pochybení nedošlo. Proto se neobávám, že by hrozila pokuta. Budu to detailně sledovat, protože pokuta by snížila dividendu a poškodila státní rozpočet.

* LN Martin Roman vás ujistil, že se nemusíte pokuty obávat. Přesto se objevují spekulace, že vláda uvažuje o personálních změnách v ČEZ. Chystáte výměny v dozorčí radě nebo v představenstvu?

Není důvod. Vysvětlení, které mi pan Roman dal, věřím. Budu-li požádán Evropskou komisí, tak budu spolupracovat. Sám však do případu nebudu zasahovat.

* LN ČEZ je devátá největší energetická firma v Evropě. Není už státem ve státě? Nevymyká už se vám jako vlastníkovi z rukou?

Je to velká firma s typicky německým modelem řízení. Dozorčí rada má standardní prostor firmu hlídat. Jsou v ní zástupci politických stran i odborníci. Jak jinak si státní kontrolu představujete?

* LN Máte jako ministr financí pocit, že přes dozorčí radu dokážete ČEZ ovládat a kontrolovat? Teď se zrovna v ČSA ukázalo, že ministerstvo často nemá přehled, co se ve firmách děje...

Nemám důvod nevěřit lidem, kteří stát zastupují v dozorčí radě. Nemám žádný důvod uvažovat teď o jakýchkoliv personálních změnách v ČEZ.

* LN Čeká vás spor s bývalými manažery ČSA o jejich bonusy. Měli by dostat až 120 milionů. Vy jim je odmítáte zaplatit. Pan Lašák tvrdí, že na ně mají nárok. Jak to vyřešíte?

Prvním problémem je, že manažerské smlouvy bývalých členů představenstva jsou tajné. Požádám dozorčí radu, aby je odtajnila. Pokud budou trvat nejasnosti, jsem připraven řešit ten spor právní cestou.

* LN S panem Lašákem jste o jeho odchodu vyjednával měsíce. On vás neupozornil, že mají bonusový program, který jim může vynést až 120 milionů korun, přestože ČSA hrozí obrovská ztráta kolem tří miliard korun?

Tým pana Lašáka sám slíbil, že odejde, pokud budou splněny podmínky: piloti si měli snížit platy o 30 procent, ostatní personál o 15 procent. Slovo odejde znamená punc dobrovolnosti. Proto nevidím žádný důvod k vyplacení desetimilionových zlatých padáků. S právníky hledám všechny možnosti, jak jim ty peníze nevyplatit. Vzhledem k tomu, v jak hluboké ztrátě firma je, jsem přesvědčen, že na žádné zlaté padáky nemají právo.

* LN Ptal jste se pana Lašáka, proč vám těch 120 milionů v bonusech zatajil?

Z rozhovorů s panem Lašákem jsem nabyl dojmu, že žádné odstupné v takové výši neexistuje. Tvrdil, že existuje pouze standardní odstupné ve výši dvanácti měsíčních platů.

* LN Radomír Lašák vám tak přinejmenším zamlčel velmi důležitou informaci.

Ano, o této částce se mnou nikdy nemluvil.

* LN Máte dojem, že se vás snažil obejít a potichu nechat těch 120 milionů vyplatit?

Bez souhlasu dozorčí rady žádné zlaté padáky vyplaceny nebudou.

* LN Chystáte se prověřit odměny ve všech firmách, kde má stát podíl. Máte už tušení, že se někde skrývá podobný program jako v ČSA?

Analýzu všech odměn bych měl dostat někdy začátkem příštího týdne. V případě, že zástupci státu v dozorčích radách nebudou spolupracovat, jsem připraven je okamžitě odvolat. Ať je to kdokoliv, padni komu padni. Samozřejmě vše předem projednám s premiérem. Případ ČSA, kdy se při nuceném odchodu manažerů narodí kauza za víc než sto milionů korun, se už nesmí opakovat.

* LN ČEZ chystá obrovskou zakázku za 500 miliard korun na dostavbu Temelína. Vláda nad ní od počátku neměla příliš kontrolu. Nejde jen o velký obchod, ale i o bezpečnostní zájmy státu. Jedním z uchazečů je ruská firma Atomstroj. Jak si vláda tu zakázku pohlídá?

Je to obrovský obchod. Jen pro srovnání, ta částka je na úrovni poloviny státního rozpočtu. Vláda jasně stanoví parametry tendru. Významnou roli budou hrát samozřejmě bezpečnostní a strategické zájmy. A přes dozorčí radu tu představu prosadí. Ten obchod bude pod velmi pečlivou vládní kontrolou. Nebude to žádná sóloakce vedení ČEZ. Kdybych měl pocit, že zástupci státu v dozorčí radě tyto zájmy neprosazují, okamžitě navrhnu jejich odvolání. Polostátní firmy jsou bohužel hybridy. Zástupci státu jsou trochu ve schizofrenní roli. Na jedné straně by měl každý člověk v představenstvu i dozorčí radě hájit zájmy firmy. Na druhé straně je to zástupce státu, který musí prosazovat výrazně širší bezpečnostní a strategické zájmy. To může být často v rozporu.

* LN U zakázky na Temelín už teď hrozí takový konflikt loajalit?

Je to zatím jen hypotetická úvaha. Ale snadno se to může stát. Pokud by v soutěži rozhodovala jen cena, může ji nabídnout ruský zájemce. Jeho vítězství ale může být nežádoucí kvůli energetické bezpečnosti a příliš velké závislosti na jedné zemi. Můžeme postupovat podobně jako v případě pokusu o privatizaci ČSA. Stát dá v prvním kole jasné mantinely včetně bezpečnosti a strategických zájmů. Zabrání tak, aby se některé firmy dostaly do dalšího kola, kde už by rozhodovala cena.

* LN Aby toho na jednu vládu se slabým mandátem nebylo dost, už příští rok může RWE prodat plynárenský monopol Transgas. Už nebude mít povinnost ho nejdřív nabídnout státu. Řekli vám, co chtějí s Transgasem dělat?

Nikdo z RWE s námi nejednal, že by chtěl Transgas prodat. Proto zatím nevymýšlíme žádný vládní záchranný plán.

* LN Chce ještě polský PKN Orlen prodat Unipetrol? V létě se objevily zprávy, že o tom vážně uvažuje.

V dané chvíli tam není žádný pohyb. I Unipetrol ale sledujeme.

* LN Pojďme ke státnímu rozpočtu. Evropská komise nás žádá, abychom urychleně předložili Konvergenční program s představou, jak do roku 2013 snížíme schodek na 3 procenta HDP. Když nezměníme zákony o mandatorních výdajích, bude schodek kolem 6 procent. Jak ho dokážeme snížit?

Pokles schodku o jedno procento znamená buď snížit výdaje, nebo zvýšit daně o 40 miliard korun. Nepůjde to bez změny zákonů. Buď musíme výrazně snížit mandatorní výdaje, nebo zvýšit daně. V této chvíli navíc není jasné, jestli se ve sněmovně ještě nezmění původní balíček, který jsme prosadili.

* LN ČSSD a komunisté se snaží zabránit úsporám v sociálních výdajích. Jsou schopni pro to ve sněmovně získat většinu?

Pokud bude balíček takto devalvován, ztrácí původní smysl. Obrovský schodek bychom najednou řešili jen úsporami v běžném provozu a zvýšením daní. Povinné sociální výdaje, kde máme největší problém, by nás dál stahovaly do hlubokých deficitů. Konvergenční program musíme Evropské komisi předložit v lednu. Teď nemáme žádný politický mandát k návrhům na snižování schodků v letech 2011 a 2012. Budu tam muset poslat návrh s deficity kolem 5,5 procenta HDP. Do Bruselu prostě oznámím, že náš schodek bude v obou letech kolem 220 miliard korun. To zcela jistě komisi neuspokojí. Takže nám návrh vrátí a bude chtít změny, které nám bude diktovat.

* LN Takže před volbami platí: nevěřte žádné straně, která nepřinese jasný plán, jak za tři roky zvýšit příjmy nebo snížit výdaje o nějakých 120 miliard korun?

Každá nová vláda to bude muset vyřešit. Nedá se to odložit.

* LN Do voleb už není šance nic prosadit. Pokusíte se alespoň připravit Janotův balíček č. 2?

Vláda k tomu dnes nemá mandát. Premiér by si o něj musel říct. Nedávám tomu ale velkou šanci.

* LN Nová vláda bude muset šetřit ještě víc, protože váš první balíček bude platit jen příští rok.

Zmrazení platů státních zaměstnanců a důchodů ušetří tak 10 až 15 miliard. V roce 2011 to už ale nemůžete opakovat. Takže nová vláda musí pár měsíců po nástupu říct, kde ušetří kolem 55 miliard korun.

* LN Tento týden jste se připojil ke kritikům předražených staveb českých silnic a dálnic. Co se s tím dá dělat?

Stavby se prodražují ze dvou důvodů. Neustále se protahují a odkládají i proto, že nejsou peníze. To zvedá ceny přinejmenším o inflaci. Ve stavebnictví je kromě toho velmi malá konkurence. V každém regionu trh ovládá pár firem, které mají sílu diktovat si podmínky a ceny. Hodně investic staví sdružení. Firmy se mezi sebou dohodnou a každá se nějak na té zakázce podílí. Pak nemáte konkurenci už vůbec žádnou a cenu nemůžete srazit.

* LN Stát to připravuje o miliardy a politiky vystavuje pokušení podivných vazeb s regionálními stavebními lobby. Jak se to dá změnit?

Musíme začít dělat to, co je ve světě naprosto standardní, ale tady se to vůbec nerespektuje. Když někdo získá ve výběrovém řízení zakázku za určitou cenu, tak ji prostě musí dodržet. Ne ji stále z podivných důvodů zvyšovat. Stát musí mít sílu si dodržení ceny vynutit.

* LN Potřebujeme přísnější zákon o veřejných zakázkách?

Potřebujeme legislativní přitvrzení. Musíme zabránit spekulacím, umělým podhodnocením cen, které se pak najednou zvyšují.

* LN Řeknete si ještě do voleb o politický mandát, abyste ho mohli prosadit?

Investice do infrastruktury jsou přinejmenším o deset až dvacet procent vyšší než v okolních zemích. Každý rok přicházíme o miliardy. S ministrem dopravy se pokusíme změnu připravit.


Zdroj: 28.11.2009, Lidové noviny, autor: Lenka Zlámalová

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.