Novinky

Světová banka: ochrana spotřebitele na finančním trhu je klíčová, potvrzuje to výzkum bankovního sektoru

oddělení 2101 - Tiskové
oddělení 2101 - Tiskové

Vydáno

  • Ministerstvo financí
  • Tisková zpráva

Ministerstvo financí dnes uspořádalo seminář spojený s prezentací draftu studie Světové banky na téma Ochrana spotřebitele na finančním trhu. Studie je součástí dlouhodobé spolupráce České republiky a Světové banky na rozvoji různých způsobů hodnocení stability finančního trhu.

„Hlavním doporučením je posílení finančního vzdělávání. Pouze vzdělaný spotřebitel dokáže odolat tlakům a nefér praktikám,“ připomíná náměstek ministra financí Tomáš Prouza. „Zpráva také důrazně doporučuje posílit samoregulaci finančních institucí, stanovit závaznost a vymahatelnost etických kodexů pro všechny členy a vytvořit dostatečně důvěryhodný systém řešení sporů klientů s finančními institucemi,“ shrnuje Tomáš Prouza. Ochraně klientů by také podle Světové banky pomohl vznik instituce finančního ombudsmana. „Na přípravách instituce finančního ombudsmana pracujeme v rámci sjednocení a zefektivnění právní úpravy českého finančního trhu a do konce roku představíme podrobný návrh fungování finančního ombudsmana v ČR,“ dodává Tomáš Prouza.

Studie Světové banky byla dnes rozeslána k připomínkám České národní bance, organizacím na ochranu spotřebitele a finančním asociacím. „Její výsledná podoba nám pomůže v přípravě změn, které posílí transparentnost a konkurenceschopnost českého finančního trhu. Je pro nás také důležitou podporou při přípravě systému finančního vzdělávání,“ říká Tomáš Prouza.

Potřebu zaměřit se na vzdělávání a informování klientů potvrzují také výsledky průzkumu veřejného mínění, který si nechalo zpracovat Ministerstvo financí ČR. „Klienti bank chtějí více informací a je pro ně důležité, aby bylo možno tyto informace jednoduše srovnat,“ říká k výsledkům průzkumu Tomáš Prouza. Průzkum, zpracovaný společností STEM/Mark, mimo jiné ukázal, že:

  • 92 % klientů má zájem o to, aby byl sazebník součástí smlouvy
  • pro 63 % klientů by byla informace o změnách v sazebníku banky v minulosti jedním z kritérií výběru banky
  • 84 % klientů má zájem o jednoduché srovnání poplatků všech bank na jednom místě
  • 52 % klientů neví o tom, jaké osobní údaje o nich banka shromažďuje, ale chtějí to vědět
  • 84 % klientů chce mít právo odmítnout reklamu ve výpisech
  • více než polovina uživatelů internetu má zájem klientů o výpisy pouze elektronicky.

 

Nejčtenější