CZ EN

Motivový obrázek

Vláda schválila návrh státního rozpočtu na rok 2026

Rekordní investice i výdaje na vědu a výzkum, posílené výdaje na obranu i finance na výstavbu nových jaderných bloků v Dukovanech, takový je ve zkratce návrh státního rozpočtu na příští rok s deficitem 286 mld. Kč, který dnes schválila vláda. Návrh rozpočtu nyní zamíří do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Návrh státního rozpočtu na rok 2026 je sestaven s celkovými výdaji státu ve výši 2408,7 mld. Kč a příjmy 2122,7 mld. Kč. Výsledný deficit 286 mld. Kč ovlivnily dvě mimořádné položky v souhrnném objemu 49 mld. Kč, a to obranné výdaje nad rámec zákonného závazku 2 % HDP odpovídající hodnotě 30,7 mld. Kč a 18,3 mld. Kč určených na výstavbu dvou nových jaderných zdrojů v Dukovanech. Bez těchto výdajů by schodek rozpočtu 2026 meziročně klesl na 237 mld. Kč, tedy o 4 mld. Kč proti letošnímu schválenému deficitu.

Rozpočet jsme sestavili jako odpovědná vláda tak, abychom si nepůjčovali na provozní výdaje státu, ale naopak rekordně investovali.

Zbyněk Stanjura

ministr financí

„Rozpočet jsme sestavili jako odpovědná vláda tak, abychom si nepůjčovali na provozní výdaje státu, ale naopak rekordně investovali, protože právě investice a inovace Českou republiku posunou k vyspělejší ekonomice. Proto rozpočet zahrnuje rekordní prostředky na investice, vědu a výzkum, výrazné navýšení výdajů na obranu i financování dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech, jež zvýší naši energetickou soběstačnost,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura. „Zároveň jsme při přípravě rozpočtu na příští rok dodrželi pravidla rozpočtové odpovědnosti. Díky tomu se strukturální deficit sníží o půl procentního bodu na 1,75 % HDP,“ doplnil ministr. 

Detailní přehled návrhu státního rozpočtu na rok 2026
  SR 2025 SR 2026
Příjmy státního rozpočtu 2086,1 2122,7
Výdaje státního rozpočtu 2327,1 2408,7
Saldo státního rozpočtu -241,0 -286,0

Pozn.: Bez peněz z EU a finančních mechanismů počítá návrh státního rozpočtu na rok 2026 s příjmy 1982,8 mld. Kč (vs. 1931,8 mld. Kč v roce 2025), výdaji 2268,8 mld. Kč (vs. 2172,8 mld. Kč v roce 2025) a deficitem 286,0 mld. Kč (vs. -241,0 mld. Kč v roce 2025). 

Výdaje 

Struktura výdajů odráží hlavní priority vlády, kterými jsou bezpečný stát pro občany z pohledu vnější ochrany a vnitřní bezpečnosti, sociálního smíru, investic do infrastruktury a energetických kapacit i podpory vzdělávání, vědy a výzkumu. 

Proti technickému návrhu státního rozpočtu ze srpna byly posíleny kapitoly prakticky všech resortů, především pak výdaje Ministerstva dopravy (o 22 mld. Kč), které budou směřovat na spolufinancování projektů z EU (10 mld. Kč), na dotaci pro SFDI (10,6 mld. Kč) a na zvýšení investičních, výzkumných a provozních výdajů. Výdaje Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy byly navýšeny o 5,3 mld. Kč, a to zejména v částce určené pro vysoké školy (+2,8 mld. Kč), dalších 2,4 mld. Kč je určeno na platy především zaměstnanců v regionálním školství a 0,1 mld. Kč půjde na výstavbu nových škol. Ministerstvo pro místní rozvoj získalo 1,8 mld. Kč, a to zejména na podporu bydlení, na digitalizaci stavebního řízení a na dotační programy. Více finančních prostředků než v srpnovém návrhu o 3,4 mld. Kč dostane Ministerstvo práce a sociálních věcí, z toho 2,7 mld. Kč je určeno na projekty Národního plánu obnovy a 0,7 mld. Kč na zvýšení platů zejména pro zaměstnance úřadů práce a České správy sociálního zabezpečení. O 24,3 mld. Kč více peněz ze státního rozpočtu proti srpnovému návrhu půjde na celkové investice. Výdaje na vědu a výzkum z národních zdrojů byly posíleny o 2,7 mld. Kč. 

Z celkových navržených výdajů 2408,7 mld. Kč (2268,8 mld. Kč bez peněz EU a FM) je jako tradičně největší objem vyčleněn na sociální výdaje (949,3 mld. Kč, meziročně +19,6 mld. Kč), a z toho připadá největší podíl 739,6 mld. Kč na penze (meziročně +22,4 mld. Kč). 

Největšími rozpočtovými kapitolami jsou Ministerstvo práce a sociálních věcí s rozpočtem ve výši 994,1 mld. Kč (meziroční nárůst o 25,3 mld. Kč vzhledem k mandatorním výdajům), Ministerstvo školství s 281,7 mld. Kč (meziročně pokles o 9,1 mld. Kč, který je mj. důsledkem změny financování nepedagogických pracovníků a neinvestičních výdajů v regionálním školství v objemu 27,4 mld. Kč), Ministerstvo obrany s rozpočtem 175,8 mld. Kč (meziroční navýšení o 21,4 mld. Kč), Ministerstvo dopravy s rozpočtem 128,7 mld. Kč (pokles o 10,8 mld. Kč vlivem meziročně nižšího zapojení peněz EU) a Ministerstvo vnitra s rozpočtem 123,4 mld. Kč (meziroční navýšení o 15,6 mld. Kč). 

Přes 11 % všech rozpočtových výdajů bude směřovat na investice. Z národních zdrojů na ně byla opět vyčleněna rekordní výše 186,2 mld. Kč (meziročně +32,1 mld. Kč) a rekordní hodnoty dosáhne investiční aktivita státu i po připočtení evropských zdrojů na celkových 272,4 mld. Kč (+22,2 mld. Kč oproti letošnímu rozpočtu).

Výdaje na obranu státu v příštím roce dosáhnou 2,35 % HDP, což v absolutní částce představuje částku 206,5 mld. Kč (+45,7 mld. Kč oproti rozpočtu roku 2025). Vláda tak plní nejen zákonný závazek vůči NATO vydávat na obranu 2 % HDP ročně (175,7 mld. Kč), ale posílila rozpočtové zdroje o dalších 30,7 mld. Kč, které mají výjimku z fiskálních pravidel při posuzování fiskální disciplíny. Výdaje na obranu budou stejně jako v letošním rozpočtu rozloženy do více kapitol. Vedle Ministerstva obrany (175,8 mld. Kč) budou také např. v kapitolách Ministerstva dopravy (20,1 mld. Kč), Správy státních hmotných rezerv (5,3 mld. Kč), Ministerstva vnitra (1,5 mld. Kč), Ministerstva zahraničních věcí (0,9 mld. Kč), Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (0,9 mld. Kč) a dalších.

Objem peněz na platy je v návrhu rozpočtu na rok 2026 meziročně vyšší o 7,8 % (očištěno o vliv vyjmutí platů nepedagogické práce ze státního rozpočtu a jejího převodu na kraje a obce ve výši 25,9 mld. Kč) a spolu s platy příspěvkových organizací by měl dosáhnout 288,4 mld. Kč. Rozpočtovaná částka zohledňuje garantovanou výši platů pro učitele v regionálním školství na úrovni 130 % průměrné mzdy, zvýšené platy pro bezpečnostní sbory (navýšení tarifů o 5 % a navýšení stabilizačního příplatku) a vojáky z povolání (zvýšení tarifních platů pro nižší hodnosti o 7,5 %, pro vyšší hodnosti o 5 % a zvýšení příspěvku na bydlení a stabilizačního příplatku), nárůst platů dalších zaměstnanců státu (jak ve služebním poměru, tak odměňovaných podle zákoníku práce o 2200 Kč měsíčně) i zvýšení platů státních zástupců, soudců a ústavních činitelů podle zákona. 

Výdaje na vědu, výzkum a inovace v celkovém objemu 55,7 mld. Kč (+4,2 mld. Kč) byly posíleny jak národních zdrojů (meziročně +2,9 mld. Kč na 46,2 mld. Kč), tak ze zdrojů EU (meziročně +1,3 mld. Kč na 9,6 mld. Kč). V rámci národní části je zohledněna podpora napříč celým systémem od základního výzkumu Akademie věd až po aplikovaný výzkum. Celkové výdaje na vědu a výzkum z rozpočtu 2026 tak představují 0,63 % HDP. 

V návrhu státního rozpočtu na rok 2026 jsou také zahrnuty neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím (tzv. dotace) z tuzemských i zahraničních zdrojů v celkové výši 26,5 mld. Kč (-1,1 mld. Kč). Konkrétní výši peněz směřujících do jednotlivých dotačních titulů určují správci kapitol. Více než 90 % neinvestičních transferů je součástí rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národní sportovní agentury, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva kultury. Vedle neinvestičních transferů jsou nestátním neziskovým organizacím poskytovány ze státního rozpočtu také investiční transfery (investice do majetku). V rozpočtu na rok 2026 dosahují výše 672 mil. Kč, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 4,1 % (+27 mil. Kč). 

Výdaje rozpočtu zahrnují také státní půjčku (návratná finanční výpomoc) ve výši 18,3 mld. Kč na výstavbu dvou nových bloků jaderné elektrárny Dukovany. Tato částka bude čerpána, pouze pokud Česká republika získá během kalendářního roku 2026 notifikaci Evropské komise na zapojení státních zdrojů do financování výstavby. Pokud notifikace nebude schválena, výdaj na státní půjčku čerpán nebude a o tuto částku bude snížen výsledný rozpočtový deficit.  

Příjmy

Celkové příjmy státního rozpočtu by měly v roce 2026 dosáhnout 2122,7 mld. Kč (bez započtení peněz z EU to bude 1982,8 mld. Kč), z toho inkaso z pojistného na sociální zabezpečení představuje částku 876,7 mld. Kč (meziročně o 67,3 mld. Kč více), celkové daňové příjmy počítají s částkou 1032,4 mld. Kč (meziročně +1,8 mld. Kč) a nedaňové příjmy budou 213,5 mld. Kč (meziročně -32,5 mld. Kč). Rozpočtové příjmy ovlivní změna výnosů z dražeb emisních povolenek, které budou od roku 2026 směřovat převážně přímo do rozpočtu Státního fondu životního prostředí ČR. 

Ve struktuře daňových příjmů Ministerstvo financí očekává výběr DPH ve výši 415,4 mld. Kč (meziročně +1,4 mld. Kč), výběr spotřebních daní ve výši 165,7 mld. Kč (meziročně +8,7 mld. Kč), inkaso daně z příjmu právnických osob ve výši 221,5 mld. Kč (meziročně -22,8 mld. Kč) a výběr daně z příjmu fyzických osob ve výši 194,1 mld. Kč (meziročně +9,4 mld. Kč). Inkaso daně z příjmů právnických osob, fyzických osob a DPH negativně ovlivní změna rozpočtového určení daní ve prospěch rozpočtů místních samospráv v celkové výši 33,7 mld. Kč, a to v souvislosti se změnou financování nepedagogických pracovníků. Návrh rozpočtu také zahrnuje příjem z Evropské unie a z finančních mechanismů ve výši 138,9 mld. Kč (meziročně -14,7 mld. Kč).

Proti srpnovému návrhu rozpočtu došlo k navýšení celkových příjmů o 28,3 mld. Kč zejména vlivem vyšších předpokládaných příjmů z EU a finančních mechanismů (+12,8 mld. Kč) a dopočtením dopadu nového zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele a novely zákona o zaměstnanosti do daňových příjmů a do příjmů z pojistného na sociální zabezpečení (+13,9 mld. Kč). Tento příjem mohl být začleněn do návrhu státního rozpočtu až v průběhu září, tedy neprodleně po ukončení legislativního procesu u výše uvedených novel.

Výkonové rozpočtování

Součástí dokumentace k návrhu státního rozpočtu je od letošního roku nově i samostatný sešit s přehledem výkonového hospodaření s názvem Státní rozpočet v kontextu výkonnosti.

„Výkonové rozpočtování nám pomůže lépe řídit stát, měřit výsledky a posilovat důvěru občanů a firem v to, že jejich daně jsou využívány smysluplně,“ vysvětlil ministr Stanjura. 

Tento nový nástroj, respektive jeho pilotní fáze, přináší zásadní změnu, jak nahlížet na státní rozpočet a řízení veřejných financí. Propojuje finanční prostředky s konkrétními cíli a měřitelnými ukazateli a umožňuje lépe hodnotit účelnost a hospodárnost výdajů. Tento model je běžný ve většině vyspělých zemí.

Legislativní proces státního rozpočtu

Návrh státního rozpočtu na rok 2026 vláda dnes odešle k projednání do Poslanecké sněmovny. S ohledem na volby do Poslanecké sněmovny 3. až 4. října 2025 bude třeba, aby návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2026 předložila vláda znovu nově ustavené dolní komoře parlamentu, která z voleb vzejde.

Navržené výdaje státního rozpočtu podle kapitol
Číslo kapitoly Kapitola Státní rozpočet 2025 Státní rozpočet 2026
301 Kancelář prezidenta republiky 503 314 592 461 449 015
302 Poslanecká sněmovna Parlamentu 1 716 056 800 1 769 368 192
303 Senát Parlamentu 719 043 218 754 646 420
304 Úřad vlády České republiky 1 572 628 161 1 527 732 339
305 Bezpečnostní informační služba 2 368 429 858 2 897 829 858
306 Ministerstvo zahraničních věcí 9 902 703 080 10 787 413 237
307 Ministerstvo obrany 154 395 235 248 175 794 357 851
308 Národní bezpečnostní úřad 422 121 486 489 465 332
309 Kancelář veřejného ochránce práv a ochránce práv dětí 173 427 562 222 650 044
312 Ministerstvo financí 24 935 828 741 28 752 923 817
313 Ministerstvo práce a sociálních věcí 968 754 450 337 994 070 218 688
314 Ministerstvo vnitra 107 766 228 906 123 355 014 085
315 Ministerstvo životního prostředí 21 336 258 234 20 960 424 763
317 Ministerstvo pro místní rozvoj 13 302 974 115 24 902 941 746
321 Grantová agentura České republiky 4 813 000 000 4 865 277 581
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu 35 804 767 062 66 508 087 295
327 Ministerstvo dopravy 139 486 810 924 128 699 433 827
328 Český telekomunikační úřad 2 179 811 178 3 433 493 695
329 Ministerstvo zemědělství 59 024 313 455 54 951 036 186
333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 290 878 567 544 281 730 944 743
334 Ministerstvo kultury 21 522 588 121 18 777 591 128
335 Ministerstvo zdravotnictví 17 633 041 707 13 119 422 851
336 Ministerstvo spravedlnosti 39 411 039 899 40 470 187 994
343 Úřad pro ochranu osobních údajů 209 085 181 209 527 532
344 Úřad průmyslového vlastnictví 238 707 009 250 575 326
345 Český statistický úřad 1 368 553 299 1 149 021 658
346 Český úřad zeměměřický a katastrální 4 253 606 104 4 521 772 330
348 Český báňský úřad 192 291 977 221 519 132
349 Energetický regulační úřad 360 595 836 410 210 271
353 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 325 877 462 333 422 596
355 Ústav pro studium totalitních režimů 221 963 868 237 629 983
358 Ústavní soud 244 174 723 248 779 303
359 Úřad Národní rozpočtové rady 27 194 002 27 147 351
361 Akademie věd České republiky 7 952 432 643 8 054 901 456
362 Národní sportovní agentura 7 908 995 743 8 260 235 407
364 Digitální a informační agentura 2 866 913 683 2 069 882 281
371 Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí 35 406 388 41 946 838
372 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 81 771 808 84 096 058
373 Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 0 0
374 Správa státních hmotných rezerv 4 072 270 018 5 301 023 760
375 Státní úřad pro jadernou bezpečnost 544 862 594 603 153 061
376 Generální inspekce bezpečnostních sborů 575 278 942 614 702 007
377 Technologická agentura České republiky 6 656 635 225 6 258 025 150
378 Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost 678 826 085 923 353 199
381 Nejvyšší kontrolní úřad 648 573 450 690 042 574
396 Státní dluh 99 966 880 286 109 966 880 286
397 Operace státních finančních aktiv 10 000 000 10 000 000
398 Všeobecná pokladní správa 269 019 448 912 258 882 880 061
Celkem 2 327 082 985 466 2 408 672 638 307

Související tisková zpráva: