CZ EN

Jan Zikl: V plzeňské zakázce na depo MHD vidíme finanční rizika

Rozhovor s Janem Ziklem, ředitelem odboru Financování územních rozpočtů a programové financování.
Zdroj: ČRo 1 - Radiožurnál | 26.4.2012 | 07:50 | Pořad: Ranní interview

 


moderátor
 --------------------
Radiožurnál za 10 minut 8. Plzeňští zastupitelé dnes mají rozhodnout o historicky jedné z nejvyšších regionálních zakázek. Za 11 miliard korun by mohla plzeňská Škoda Transportation vybudovat depo pro vozy MHD a také je dalších 29 let opravovat. Město věří, že tak ušetří. Kritici, a to jak opozice, tak i zástupci státu upozorňují, že není vůbec prokázané, že spolupráce se soukromou firmou bude pro město výhodná. Naopak se podle nich Plzeň výrazně zadluží. V Ranním interview teď po telefonu vítám Jana Zikla, který na ministerstvu financí šéfuje odboru s názvem financování územních rozpočtů. Dobrý den.

Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Dobrý den.


moderátor
 --------------------
Pane řediteli, váš šéf označil tu zakázku za zlodějinu, oficiálně ji ministerstvo financí považuje tedy za rizikovou. V čem konkrétně?

Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Tak v první řadě je třeba posoudit toto z možných finančních rizik pro město. V dalším období lze očekávat spíš stagnaci daňových příjmů, nebo dokonce i pokles, mezi rokem 2008 a 2009 došlo třeba v daňových příjmech k poklesu bezmála o 15 %. A v rámci připravovaného zákona o rozpočtovém určení daní, by mělo u těch 4 magistrátních měst včetně Plzně dojít k poklesu. Takže v první řadě tam ministerstvo financí vidí riziko z pohledu financování této zakázky v dalších letech.


moderátor
 --------------------
Dali jste vedení města nějaké, teď už tedy vlastně, druhé varování? Protože to první asi nepadlo na úrodnou půdu, když se v zakázce pokračuje.
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Tak my jsme to naše stanovisko bylo adresováno Dopravnímu podniku, který vlastně o to stanovisko žádal a dopravní podnik je 100% vlastněn městem a i v médiích tato věc byla dostatečně diskutována a já věřím, že všichni zastupitelé o stanovisku ministerstva financí jsou zevbrubně informováni.


moderátor
 --------------------
Jen tak na okraj, vy znáte nějaký případ, kdy doporučení podobného rázu vaše resortu město nerespektovalo?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Já znám několik těch případů, ale bylo to v daleko menším rozsahu ty zakázky.


moderátor
 --------------------
Plzeňská Škoda Transportation už ale slíbila, že tendr bude chtít, v uvozovkách jen 11 miliard. Mění to trochu váš názor na ta rizika?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Nové informace ministerstvu financí poskytnuty nebyly a v tomto okamžiku nejsem schopen se k té změněné částce vyjádřit.


moderátor
 --------------------
Radiožurnál zjistil, že vedení města Plzně by chtělo zásadně omezit investice v městských částech. Laicky řečeno, asi vezme z obvodů peníze. Vy jste upozorňovali v tom hodnocení rizik třeba i na tohle nebezpečí?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
My jsme v první řadě upozorňovali, jak jsem se již zmínil a předpokládaný pokles stagnace daňových příjmů a nárůst výdajů města jako takového, což v důsledku bude znamenat i na pokles teda disponibilních zdrojů do jednotlivých městských částí a hlavně teda do budoucna tu je riziko, že to výrazně omezí další investiční akce, jak samotného města.


moderátor
 --------------------
A když jste studovali okolnosti té zakázky, nebo tu zakázku samotnou, vyšlo vám úplně jednoznačně, že ta soukromá firma odvede tu práci levněji?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Tak ...


moderátor
 --------------------
Než město tedy.
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
... když jsme to posuzovali, tak nám tam v první řadě scházelo vlastně posouzení alternativ tak, jak to bylo předloženo ministerstvu financí, nikde nebyla zmínka, že jsme posuzovali jednu, druhou, nebo třetí variantu a toto je ta nejvýhodnější. To už byla vlastně první indikace toho, že se poskládala ta zakázka jedním možným způsobem, jedním z faktorů.


moderátor
 --------------------
Ano, představitelé Plzně říkají, jako například náměstek primátora Martin, Martin Zdravecký, jestli to čtu dobře, Zrzavecký, říká, že ministr Kalousek by neměl rozhodovat na základě informací uvedených v médiích. Vy jste měli relevantní informace od města?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Dopravní podnik nám poslal celou složku vlastně té zakázky včetně návrhu smlouvy. Takže rozhodně pan ministr Kalousek nerozhodoval na základě informací v médiích a jak jsem již uvedl, toto posuzovali odborníci na ministerstvu financí, nejenom pracovníci mého útvaru, ale i pracovníci ostatních útvarů a pan ministr o tomhle tom vyřizování fakticky nebyl informován. Dozvěděl se potom, až když se tato problematika začala objevovat v médiích.


moderátor
 --------------------
A ona je tady ještě jedna věc. Pokud by Plzeň vypisovala zakázku teď, tak už byste se k ní podle novely zákona o veřejných zakázkách vlastně nemohli vyjadřovat. Znamená to, že ministerstvo ztrácí do budoucna kontrolu nad tím, jak hospodaří české obce a města?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Nikoliv. Změna zákona o zadávání veřejných zakázek by měla výrazně omezit zadávání zakázek s účelově nastavenými kritérii šitými na míru konkrétního dodavatele. A věřím, že i ten zákon, byť je poměrně vnímán negativně, povede k efektivnějšímu, účelnějšímu, hospodárnějšímu vynakládání veřejných prostředků.


moderátor
 --------------------
A závěrem, pardon, existuje tedy vůbec nějaké obecné doporučení, jak by města měla tak velké stavby, tak velké projekty financovat, aby se vyhnula nějakému masivnímu zadlužení?
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Tady bych si dovolil upozornit na to, co ministerstvo financí provádí, monitoring zadlužování území samosprávných celků a zároveň připravujeme v souladu se směrnicí rady o požadavcích na rozpočtové rámce fiskální pravidla. A fiskální pravidla budou znamenat výrazné omezení zadlužování územních samosprávních celků, aby se ten celkový dluh veřejných rozpočtů nezvyšoval. A myslím si, že řada zastupitelstev ví, kde je ta současná míra zadlužení jejich obcí.


moderátor
 --------------------
Děkuju za rozhovor a v Ranním interview jsme mluvili s Janem Ziklem, ředitelem odboru financování územních rozpočtů ministerstva financí. Hezký den. Na slyšenou.
 
Jan ZIKL, ředitel odboru Financování územních rozpočtů a programové financování
 --------------------
Na shledanou.

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.