CZ EN

Dozorčí rada ČSA jedná o plánu restrukturalizace

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Propouštět, prodávat letadla a rušit spoje - to všechno chce současné vedení Českých aerolinií. S jednotlivými kroky dnes seznámí dozorčí radu. To vše krátce před plánovaným dokončením privatizace ČSA, která se ale zásadně zkomplikovala minulý týden ve středu, kdy ze soutěže odstoupily aerolinie Air France-KLM, ve hře ta zůstal jediný zájemce. A já o tématu budu mluvit se svými hosty, Ondřej Moravanský, analytik společnosti Cyrrus je s námi ve spojení z Brna. Hezké ráno.

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Dobrý den.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
A na telefonu je také náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Hezké ráno.

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Dobré ráno.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Nejprve otázka na vás, pane Moravanský. Plánované restrukturalizační kroky, konkrétně vedení chce propustit 860 zaměstnanců, prodat 3 letadla, omezit lety na evropských trasách, zrušit dálkové linky do New Yorku. Jak se na tyto kroky díváte, je to to, co ČSA potřebuje právě teď?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak podle mého názoru to sice možná vypadá bolestně na první pohled, ovšem na druhou stranu je nutné se zbavit těch aktivit, které nejsou profitabilní, které nepřinášejí zisk, to znamená, i když byl omezen letecký provoz, tak myslím z ekonomického pohledu tady to opatření lze vnímat pozitivně.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Čili nesnižuje se tím konkurenceschopnost nebo hodnota společnosti, jak říkají kritici těchto kroků?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak hodnota prodejem letadel se možná sníží účetní hodnota, na druhou stranu pokud /nesrozumitelné/ ziskovost, tak to je ta vlastnost, která bude posílena tímhle vývojem, to znamená, je to věc, která je nutná z ekonomického hlediska, to znamená nějak obavy o snížení hodnoty, toho bych se nebál, je tam opravdu důležité dosáhnout toho, aby České aerolinie byly ekonomicky ziskový podnik.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
A to rušení dálkových letů, mluví se o tom, že ČSA se tak stane z něj pouze regionální dopravce?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
To sice můžeme vnímat jako takovou jaksi ..., může nám to být líto, že už nemá takové jméno ČSA jako měly dříve ve světě, ovšem to, že právě tyto linky jsou rušeny, znamená to, že nebyly konkurenceschopné, to znamená opět je z ekonomického pohledu jaksi racionální je zrušit.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Pane náměstku, proč se nicméně ten restrukturalizační plán pro ČSA chystá právě teď těsně před závěrem privatizačního procesu?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak on ten restrukturalizační program bude dnes poprvé představen jak dozorčí radě, tak i ministrům dopravy a ministru financí, nicméně je to reakce na vývoj na leteckém trhu, ale i v samotném ČSA a zároveň při průběhu privatizace, kdy v jednotlivých rozhovorů /nesrozumitelné/ i rozhovory s managementem zazníval silný požadavek od obou 2 zájemců o privatizaci ČSA, aby za každé situace a v jakémkoliv čase co nejdříve byl přijat restrukturalizační program.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Dobrá, ale je to tedy spíše pro případ, že by se aerolinie neprodaly, nebo v případě, že budou prodány, nemá si ten plán dělat už nový vlastník?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak v každém případě privatizace se blíží i v té zúžené podobě do finále, 30. září budou firmy podávat nabídky a nemá, nebudeme měnit, nebo v žádném případě se nemění pravidla privatizace, ty podmínky jsou stále stejné. Nicméně vláda bude rozhodovat o tom, jestli prodá /výpadek signálu/, to znamená, bude-li ta nabídka pro stát nezajímavá, tak se výběrové řízení zruší, nebo respektive nevybere se vítěz.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
To ano, ale jde mi o ten restrukturalizační plán, proč se tedy dělá právě v tuto chvíli? Je to pro případ, že by se aerolinie neprodaly, nebo nemá si ho skutečně dělat už ten nový majitel v případě, že budou prodány?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak za prvé je to reakce na aktuální vývoj v leteckém, v leteckém, v letecké oblasti, za druhé ten, ta situace díky této reakci si vyžaduje následující kroky bez ohledu na ten restrukturalizační program. Ve finále, bude-li dneska schválen, nebo bude-li projednán, bude naplňovat buď privátní vlastník, anebo i samotný stávající management, pokud vláda nepřijme nabídku vítěze.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Dobrá. S kritikou vedení ČSA nešetří například piloti. Stěžují si i na některá dřívější rozhodnutí, jako například na cargo terminálu nebo cateringu. Měla ČSA prodávat tento majetek, pane Moravanský?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak podle mého názoru toto možná budou takové věci, které jednak jsou již trochu starší, ovšem ten obecný postup, to znamená zbavování se aktivit, které nejsou úplně jádrové, které nemusí být úplně ziskové, je myslím v podstatě v pořádku z ekonomického pohledu. Otázka je, pokud tam se České aerolinie zbavily některých věcí, které třeba byly trochu ziskové, to znamená, to jim sice možná přineslo jednorázovou hotovost, ale dlouhodobě, myslím, to úplně šťastné nemuselo být.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Nemohlo to tedy ovlivnit tu stávající privatizaci, nemohl to být jeden z důvodů, proč Air France odstoupila od soutěže?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak pokud jde vyloženě o ty věci jako je prodej cargo terminálu nebo cateringu, to jsou věci staré více než rok, to znamená, to určitě nesehrálo žádnou roli tady v tomhle současném rozhodnutí Air France.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Jak je podle vás pravděpodobné, že tedy ČSA budou nakonec prodány jedinému zájemci, kterým je konsorcium Unimex a Travel Service, že skutečně nakonec tedy budou prodány?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Já si myslím, že toto je zatím jaksi předčasné o tom uvažovat, dokud není známa nabídnutá cena. Až bude na stole cena, tak je, myslím, možno o tomhle uvažovat, ale celkově si myslím, že je možné i ten prodej jednomu zájemci.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Čili jaká by ta cena podle vás mohla být anebo měla být, pod jakou hranici by podle vás vláda neměla jít?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak ono celkově těžko říct, jaká by měla cena, jelikož těch metod ocenění podniku je samozřejmě více. Takovým rychlým srovnáním s ostatními leteckými společnostmi v Evropě mně ta cena vychází někde kolem 3 miliard korun. Samozřejmě má ČSA svoje problémy. To znamená, řekl bych, pokud se ta cena bude pohybovat někde kolem 2 nebo pod 2 miliardy korun, tak myslím, že by bylo docela na místě hodně silně zvážit případný neprodej Českých aerolinií.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Pane náměstku, od vás se pravděpodobně nedozvíme nějakou cenu, nicméně jak jsme už řekli, konečný termín pro podání té cenové nabídky je 30. září. Co tedy bude v případě, že zájemce nenabídne dost?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak vláda bude mít k dispozici /nesrozumitelné/ ocenění této společnosti, takže bude skutečně moci porovnávat porovnatelné a pokud nerozhodne a nevybere tuto nabídku, tak se privatizace de facto nekoná a společnost je nadále v rukách státu, bude muset hospodařit tak, aby byla v černých /výpadek signálu/, negativní scénáře a samozřejmě budeme čekat na lepší vývoj v této letecké oblasti, protože některé ekonomické ukazatele už naznačují odlepení se od tohoto dna, začíná se trošilinku více létat převážně v Americe a na Dálném východě, takže pravděpodobně toto se přesune i do Evropy a možná privatizovat v lepších časech.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Čili skutečně by se ta privatizace odložila na nějaké časy. Kdyby to tak mohlo být, dá se to říci v tuto chvíli?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak nemáme křišťálovou kouli a nikdo nedokáže odhadnout /výpadek signálu/ bude za půlroku nebo jestli to bude za rok. Nicméně stojí za to připomenout, kdyby se privatizace realizovala podle původních scénářů a nebyly různé právní obstrukce, tak se privatizace mohla zrealizovat v loňském roce, tak byl namalován původní scénář, a to ještě byly velmi dobré ukazatele jak v celé ekonomice na celém světě, tak ale i v leteckém, v letecké oblasti, takže ta privatizace už mohla býti zrealizovaná, nicméně musíme, jsme právní stát, musíme respektovat patřičné kroky jednotlivých účastníků a holt jsme v této situaci a uvidíme, jaká přijde nabídka.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
V tuto chvíli tedy zprivatizovány nejsou. Pane Moravanský, zvládly by to ČSA bez nového majitele, skutečně ty ztráty narůstají, za první pololetí jedna a třičtvrtě miliardy?

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Tak já soudím spíš ano, samozřejmě bude záležet jednak na vývoji letecké dopravy, která vykazuje jisté známky stabilizace, bude také záležet na úspěšnosti právě toho restrukturalizačního programu, o tom jak bude rychle nebo jak úspěšně bude zaváděna, já jsem spíš optimista, takže ta situace Českých aerolinií, myslím, není taková, že by tímto úspěchem nebo neúspěchem privatizace šlo o život, to myslím, že daleko tak špatná situace není.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Pane náměstku, ještě jedna věc, jak je to s odměnami pro současný management v případě, že se podaří prodat ČSA? Podle našich informací materiál pro dnešní dozorčí radu má obsahovat právě i změnu podmínek v tom směru, že odměny mají být vyplaceny ať už se ČSA prodají za jakoukoliv cenu. Může k něčemu takovému dojít?

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Já nejsem členem dozorčí rady, takže tyto aktuální informace nemám, ty v ruce drží pouze členové dozorčí rady, nicméně je to asi rok nazpátek, kdy se na ministerstvu financí a dopravy řešil mechanismus, princip odměňování a to odměňování bylo jednoznačně postaveno na, nebo byla tam přímá úměra na nabídnuté ceně a výše, výše odměny. V tuto chvíli ten materiál, kterej jde do dozorčí rady, tak já jsem ho ani nemohl vidět.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Dobrá, každopádně na začátku října budeme vidět o výsledku privatizace víc. Já děkuji svým hostům, náměstku ministra financí Ivanu Fuksovi, na shledanou.

  • Ivan FUKSA, náměstek ministra financí
    --------------------
    Na shledanou.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
A také Ondřeji, a také Ondřeji Moravanskému, analytiku společnosti Cyrrus. Díky do Brna, na shledanou.

Ondřej MORAVANSKÝ, analytik, Cyrrus
--------------------
Díky. Pěkný den.


Zdroj: 24.8.2009, ČT 1, 05:59 Studio 6

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.