CZ EN

Výsledky hospodaření ČSA

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Předběžné výsledky hospodaření Českých aerolinií za loňský rok hovoří o nárůstu zisku o 390 milionů korun - na půl miliardy. Pozitivně se ve výsledcích projevil především prodej majetku. ČSA budou letos zřejmě prodány. Buď společnosti Air France-KLM, anebo konsorciu Unimex a Travel Service. A se mnou ve studiu už jsou pánové Ivan Fuksa, první náměstek ministra financí. Hezké ráno.

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Hezké ráno.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
A Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus. Dobré ráno.

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Dobré ráno.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Předběžné výsledky za loňský rok jsem řekla, že jsou známy, ale my bysme se dnes měli dozvědět také ty čtvrtletní. Co se od nich dá očekávat?

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Tak dnes v deset hodin budou opravdu oznámeny čtvrtletní výsledky společnosti. Ten první kvartál je vždycky pro ty letecké společnosti hodně špatný. Jenom pro porovnání, v loňském roce ČSA hospodařily se ztrátou minus 850 milionů korun, takže ani letos to nebude moc veselé. Navíc, jak jste již řekla, kromě těch sezonních faktorů tam určitě zapůsobí i propad poptávky, který je způsobený pochopitelně ekonomickou krizí, takže se dá očekávat, že ta čísla nebudou nic moc. Naším odhadem je, že by se měly pohybovat lépe, než jsou hodnoty Letiště Praha, které ztratilo zhruba minus 18% zákazníků, to znamená, že někde mezi 10 až 12% ten propad zákazníků bude a čistá ztráta bude asi nad miliardu.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Do jaké míry tyto výsledky ovlivní cenu při privatizaci ČSA? Je to taková ta poslední informace, která vypoví o té ceně?

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak je to pozitivní informace, protože podíváme-li se na výsledky hospodaření za poslední tři roky nazpátek, tak to má poměrně pozitivní vývoj. Samozřejmě, že to je za cenu investic, nicméně byly to opatření, která souvisela i s přípravou privatizace Letiště Praha, protože tyto dvě společnosti byly majetkově různě promíchány a bylo zapotřebí tyto majetky vyčistit, tak aby bylo naprosto jasné a ucelené území jednotlivých společností. Já si myslím, že to bude mít jednoznačně pozitivní výsledek, a krom tomu ještě ČSA pomáhá to, že skutečně je to v této velmi složité a turbulentní době jedna z nejlepších společností ve střední a východní Evropě, mimo jiné i v loňském roce mezinárodně oceněná, ale to, že ten pokles letecké dopravy je v celém světě a v Evropě nevyjímaje, je naprosto jasné, všichni lídři na evropském trhu zaznamenávají v prvním čtvrtletí pokles v rozmezí od minus 7 do minus 19%.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Souhlasíte s tím pozitivním hodnocením, jaký bude vliv na cenu? Mluví se o ceně tři až pět miliard, kde je reálná hodnota?

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Tak samozřejmě uvidíme, jaké ty výsledky opravdu budou, to je asi ten první faktor. My jsme před už asi rokem a půl vydávali naše hodnocení, které vycházelo na zhruba 4,5 miliardy za celou společnost. Samozřejmě ta situace se poté výrazně zlepšila, opravdu ČSA se dostaly do velké formy, poté přišla zase ta globální krize, takže já nerad odhady měním, takže necháváme těch 4,5 miliardy, ale tentokrát už je to opravdu s velkým otazníkem a bylo by to spíše překvapení, ale jak jste říkala, mezi těmi třemi až pěti by to opravdu mělo být.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Zatímco tendr na prodej ČSA tedy už je rozběhnutý, mluví se také zatím víceméně teoreticky o privatizaci letiště. Když odhlédneme od těch politických názorů, co mluví pro privatizaci letiště a co ne? Je stát špatný vlastník?

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak stát je vždycky až na tom druhém místě, je to de facto ve všech odvětvích průmyslu, že nejlepším hospodářem je vždycky ten privátní vlastník. Důkazem toho jsou jednotlivé výsledky jednotlivých letišť a v tuto chvíli stávající management dokázal strašně moc a to letiště, tak jak je vedeno, je vedeno velmi dobře a důkazem toho je i počet odbavených cestujících, ale i vůbec konsolidace majetku pro přípravu budoucího rozvoje letiště. Teď se ovšem nacházíme ve složité ekonomické situace, vůbec celý stát, ale celá Evropa, a v tuto chvíli chceme-li překročit počet odbavených cestujících nad 12 milionů, tak musíme dávat investice do tohoto letiště. A v dobách, kdy je poměrně velký pokles přepravovaných cestujících, tak těžko budeme hledat investice na to, abysme z těchto buď veřejných, nebo veřejno-privátních, co se týče ČSA, co se týče Letiště Praha, investovali například do druhé vzletové dráhy, tak v tuto chvíli potřebujeme skutečně silného partnera, který bude investovat velmi výrazně do této infrastruktury. A opravdu naším cílem je a strategickým cílem je to, aby toto letiště bylo jednou z hlavních bran ve střední a východní Evropě a odbavovalo okolo 20 milionů cestujících.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Jak vy se na to díváte? Je nutná privatizace letiště v současné době a co metoda? Někteří ekonomové mluví o tom, že čistší by byl prodej přes burzu.

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Tak privatizace asi úplně nutná v této fázi není, ten management je opravdu dobrý, jak tady zaznělo, samozřejmě ty peníze tam pochopitelně chybí, takže berme politický názor, který nastal, že privatizaci jsme tady přivítali. I samozřejmě ta metoda, která je, tak zadání znělo naprosto jednoznačně, to znamená, kterou metodou se dá získat nejvyšší finanční obnos, a to je samozřejmě ten přímý prodej. Já se spíše pozastavuju nad právě chováním těch politických elit, kdy jedna skupina, jedna politická strana tu privatizaci v podstatě vymyslí, druhá ji začne realizovat a zase ta první začne přemýšlet o tom, že to vlastně není dobře, že to není strategické. Jsou velice proti a v pondělních novinách jsem zaznamenal opět názor, že zase i ta sociální demokracie se začíná přiklánět k tomu, že by ta privatizace v lepší době mohla nastat, tak samozřejmě to jako voličovi i pochopitelně i jako občanovi se mi pochopitelně nelíbí, protože tam vyvstávají pochopitelně otazníky a nemyslím si, že je to dobrá metoda, jak se prezentovat.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Přesto když bych se vrátila k tomu prodeji přes burzu, bylo by to průhlednější, transparentnější?

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Tak bylo by to určitě rychlejší ten prodej, mohl by nastat prodej třeba jenom 20% a třeba v této době, čímž by se získaly nějaké prostředky, bylo by to určitě pro všechny ty politické strany takové průřezové, protože mohl by tam zůstat jako majoritní vlastník stát, mohly by tam mít peníze kraje, mohli by tam být i drobní investoři. Samozřejmě potom by se prodávaly další části podle aktuální situace, ale těch peněz by se tam opravdu nedostalo tolik, protože by tam nebyla ta prémie za ten prodej toho celého balíka, takže to všechno má své pro a proti a není tam jenom to ekonomické hledisko.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Jak vy se díváte na tuto metodu?

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak prodej přes burzu jednoznačně ukázal to, že to je méně výhodná metoda za posledních 15, 20 let ve světě proti prodeji stoprocentního balíku. Má to nevýhodu v tom, že skutečně nevíte, kdo ty jednotlivé drobné podíly přes tu burzu koupil, dále skutečně tady funguje ta prémie, když někdo má tu možnost koupit stoprocentní balík, tak k tomu násobku EBITDA skutečně dává až plus 25% vyšší nabídku, a jednoznačně v tuhle chvíli zastavit tento proces, který nastartovala vláda ČSSD, vláda koaliční za ODS to zrealizovala, a v tuto chvíli to zastavovat, byla by to jednoznačně ztráta důvěry pro Českou republiku. Určitě by to negativně ovlivnilo i další rozvojové projekty, protože to bude vnímáno, tak vláda se takto chová, že dokáže cosi, co podpořila, tak zastavit, a proto si myslím, že je zapotřebí v tomto projektu jednoznačně pokračovat. A tím nejdůležitějším indikátorem pro to rozhodnutí bude skutečně ta finální nabídka, a tam potom má vláda možnost se rozhodnout, jestli tu nabídku přijme nebo nepřijme.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Jak by mohla být vysoká, na závěr, pánové?

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Tak my jsme své předpoklady jako ministerstvo financí už uváděli, ale jelikož jsme skutečně v procesu výběrovém a je otevřené datum, tak v tuto chvíli je standardní situace taková, že my se už v této chvíli k ceně nevyjadřujeme.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Analytik může?

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Analytik může, pochopitelně. My zase říkáme celou dobu, že by to mělo být nad 70 miliard, cirka 70 až 80, takže zůstaneme tady u těchto odhadů i přes zhoršující se podmínky.

Markéta DAŇHELOVÁ, redaktorka
--------------------
Říká Jan Procházka ze společnosti Cyrrus, mým druhým hostem byl Ivan Fuksa z ministerstva financí. Pánové, díky, na shledanou.

  • Ivan FUKSA, první náměstek ministra financí
    --------------------
    Hezké ráno, na shledanou.

Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus, a. s.
--------------------
Na shledanou.


Zdroj: 21.5.2009, ČT 1, 05:59 Studio 6

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.