CZ EN

Letiště Praha může jít na prodej první

Privatizace státních firem, zdražování poštovních služeb nebo dohled na rozvoj »radarového« Brdska - agenda prvního náměstka ministra financí Ivana Fuksy se pořád rozrůstá. Bývalý starosta Příbrami se ocitl na jednom z nejžhavějších postů ve státní správě.

»Učím se mluvit na veřejnosti obezřetně. Kdybychom třeba naznačili, že nějaká část státního podniku určeného k privatizaci není v dobré kondici, hned to může mít vliv na cenu,« upozorňuje předem. Nicméně právě privatizace ruzyňského letiště nebo Českých aerolinií patří k jeho prioritám.

 

* HN: Když vynecháme elektrárenskou společnost ČEZ, přinese chystaná privatizace dalších státních podniků možná přes 150 miliard korun. K čemu je stát použije?

Žádnou sumu, kterou chce za státní podniky získat, vláda nevyčíslila. Z analýz expertů ji ovšem můžete odvozovat. Výnosy z privatizace půjdou do Fondu národního majetku, jeho správcem je naše ministerstvo. Zákon o FNM určuje, na co peníze můžeme použít. Jednoznačně mají jít tyto peníze na nápravu ekologických škod, k níž se zavázala vláda od roku 1992 při privatizaci. V současné době je na účtu fondu kolem čtyřiceti miliard.

* HN: O peníze z privatizace ale usiluje i fond dopravní infrastruktury. A zároveň ministr financí Miroslav Kalousek zdůrazňuje, že musíme těchto mimořádných výnosů využít na penzijní reformu.

Všichni si uvědomují, že finanční prostředky do fondu dopravní infrastruktury přivést musíme. Máme už před podpisem memorandum, v němž je zakotvena spolupráce ministerstev financí a dopravy při využívání zdrojů z privatizace. Obdobné memorandum se připravuje s ministerstvem průmyslu.

* HN: V memorandech jsou přímo částky, jaké ministerstva dostanou?

Částky tam nejsou.

 

Budvaru může velký partner jen prospět

* HN: Nejvíc emocí vzbuzuje privatizace Budvaru - pivaři, ale i opoziční politici hovoří o výprodeji rodinného stříbra. Ekonomové nevidí důvod, aby stát vařil pivo. Ale neobáváte se, že při privatizaci může být ohrožena ochranná známka Budvaru? O tu vede spory s americkým AnheuseremBusch.

Podobné obavy panovaly, když Plzeňský Prazdroj kupovala jihoafrická firma. A podívejte se, jak to Prazdroji pomohlo v rozvoji. Spojení s velkým partnerem pomůže i Budvaru, sám není žádným kolosem. Daří se mu, ale má na víc.

* HN: Neuvažujete přesto o tom, že v tak citlivé věci Budvaru by si vláda ponechala jakousi »zlatou akcii«? Určila by třeba podmínku pro budoucího vlastníka, že musí zachovat výrobu budějovického typu piva?

Mělo by to být specifické. Do privatizační smlouvy chceme zakotvit ochranu známky. Diskuse jde až do detailů, aby se skutečně zachovala originalita piva, které se bude dál vařit v Budějovicích.

 

Zájemce o letiště vybereme i podle teritoria

* HN: Jak postupují přípravy na privatizaci České pošty? Platí názor, že by se prodávala jen její část?

Tuto informaci jsem slyšel. Ale žádný takový dokument na stole nemám. Teď se mnohem víc starám o privatizaci pražského letiště.

* HN: Letiště Praha je v přípravách na prodej nejdál?

Cíl je jasný. Zatím chceme založit jakousi »malou akciovku« s dvoumilionovým základním jměním. Návrh zakladatelské listiny a stanov už tu máme. Vláda pak rozhodne o »velkém projektu« privatizace podstatné části majetku letiště. Majetek letiště se potom takříkajíc »překlopí« do té akciovky.

* HN: Už jste řekl, že můžeme znát nového vlastníka letiště na konci příštího roku. Platí to?

Zatím proběhla diskuse mezi ministrem financí a dopravy. Termín není závazně zakotven.

* HN: Bude letiště první z velkých privatizovaných firem?

Můj názor je, že by bylo dobré v prvé řadě privatizovat letiště.

* HN: A měla by se do té doby vyřešit výstavba druhé vzletové dráhy?

Počet přepravených cestujících i na jedné dráze by mohl být vyšší než dnes. Ale při druhé dráze by kapacita byla dvojnásobná.

* HN: Co s váznoucím výkupem pozemků pod druhou dráhou?

I tento problém se dá rozložit do dvou etap - buď prodávat s vykoupenými pozemky, nebo už s postavenou druhou dráhou.

* HN: Už jste vybrali poradce pro privatizaci letiště?

Teď se začne vybírat.

* HN: Budete v představenstvu akciové společnosti letiště?

Ne, stačí mi ČEZ, Česká exportní banka, EGAP... Nechci náměstka dělat na půl úvazku.

* HN: Kdo má o letiště největší zájem?

Bonitních zájemců bude nepochybně dost. Otázka je i to, z jakého teritoria zájemce bude, případně k jakému leteckému týmu má vazby... ale už dost na tohle téma.

 

Privatizace je průhledná. Ale záleží i na penězích.

* HN: Informace o privatizaci by přece měly být veřejné. Když jste například prodávali cargo terminál Českých aerolinií, nebylo nakonec jasné, jaký vlastník skutečně stojí za nabyvatelem. Můžete vyloučit, že se to nebude opakovat třeba při prodeji cateringu ČSA?

U toho jsem ještě nebyl. Ale cena byla nad očekávání dobrá. Některé okolnosti prodeje by se daly vysokou výtěžností vynulovat.

* HN: Ale nemyslíte, že by to měl být návod pro další privatizace?

To by se stávat nemělo. Nicméně pokud vám někdo zaplatí za firmu hodně...

* HN: Proč se o prodeji cateringu už moc nehovoří, není o něj zájem?

Tahle část ČSA by mohla mít třeba modernější technologii. Nicméně zájem kupců o ni je, protože jinde v areálu ČSA není prostor pro výstavbu budovy pro catering.

* HN: Prodáte ČSA před letištěm?

Počátkem roku, vzhledem k neuspokojivým výsledkům, převládal názor honem rychle ČSA prodat. Ozdravný proces ve firmě ale způsobil, že názory na rychlý prodej ČSA, a naopak prodej až po privatizaci letiště, se nyní vyrovnají. Ale rozhodující budou výsledky za celý letošní rok.

 

Ivan Fuksa (44)

  • Absolvent Vysoké školy dopravní v Žilině
  • Krátce působil v pražských Dopravních podnicích a na středních školách v Příbrami a ruské Dubně. V roce 1992 se stal zástupcem starosty v Příbrami. Od roku 2002 do roku 2006 byl příbramským starostou. V lednu 2007 byl jmenován prvním náměstkem ministra financí. Je členem ODS. Rád sportuje - běhá i maraton, pěstuje jachting. Cestuje, zajímá se o kulturu. Fuksa je ženatý, má dvě děti.


Zdroj: 10.10.2007, Hospodářské noviny, INTERVIEW HN IVAN FUKSA, první náměstek ministra financí;  autor: Martin Mařík, Olga Skalková



 

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.