CZ EN

Turistická informační centra nemusí nutně rušit komisní prodej

Ministerstvo financí reaguje na v médiích publikované zprávy, že některá turistická informační centra, která prodávají formou komisního prodeje výrobky zejména místních zemědělců, řemeslníků, chráněných dílen nebo například publikace místních spolků, budou tento prodej rušit v důsledku spuštění druhé fáze elektronické evidence tržeb, do které spadá i komisní prodej.

Tržby informačních center provozovaných obcemi nebo jejich příspěvkovými organizacemi, tedy subjekty pod veřejnou kontrolou, jsou dle zákona z evidence tržeb vyňaty (na tyto typy informačních center se v této zprávě zaměřujeme). Pokud by tedy informační centrum zboží nejprve nakoupilo (s možnou úhradou ceny na bankovní účet podnikatele) a následně jej prodávalo turistům, šlo by o tržbu, která by evidenci tržeb nepodléhala.

Pokud však obecní informační centrum provozuje komisní prodej, tedy prodává zboží svým jménem na cizí účet, mohou tržby z tohoto prodeje podléhat evidenci. Jde totiž o příjmy třetí osoby, a je nutné posoudit, zda by tato třetí osoba dané tržby musela evidovat, pokud by zboží prodávala napřímo sama.

Pokud informační centrum prodává v komisním prodeji výrobky či publikace místních spolků či jiných veřejně prospěšných poplatníků, posuzuje se povinnost evidovat tržby obdobně jako by prodával přímo veřejně prospěšný poplatník. Pokud jde tedy o příjem z hlavní (neziskové) činnosti takového poplatníka, pak informační centrum tuto tržbu evidovat nemusí.

Pokud je podnikatelská činnost výše zmíněného spolku či jiného veřejně prospěšného poplatníka, jehož zboží je prodáváno, pouze drobná (metodicky definováno jako příjmy z podnikání do 175 tisíc Kč ročně nebo do 5 % celkových příjmů), pak tržba za prodej zboží evidenci nepodléhá, ať už ji přijme informační centrum jako komisionář nebo přímo daný spolek.

Pro úplnost uvádíme, že pokud by informační centrum prodávalo příslušné zboží v přímém zastoupení (tedy jménem a na účet daného podnikatele nebo veřejně prospěšného poplatníka), pak by taková tržba byla povinně evidována ve stejné fázi evidence tržeb, jako by ji přijal přímo podnikatel nebo veřejně prospěšný poplatník. To v případě prodeje vlastních výrobků představuje třetí fázi (1. 3. 2018) například pro potraviny či zemědělské výrobky nebo čtvrtou fázi (1. 6. 2018) pro většinu řemeslných výrobků.

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.