Novinky

Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31.8.2016

oddělení 1202 - Rozpočtové analýzy hospodaření územních rozpočtů
oddělení 1202 - Rozpočtové analýzy hospodaření územních rozpočtů

Vydáno

  • Veřejný sektor
  • Měsíční zpráva o hospodaření územních rozpočtů
  • Monitoring hospodaření obcí
  • Územní rozpočty
  • Monitoring

Ke konci srpna 2016 vykázaly obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“), kraje a Regionální rady regionů soudržnosti (dále jen „regionální rady“) celkové konsolidované příjmy ve výši 295,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 243,2 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření ve výši 52,2 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 7,9 mld. Kč a celkové výdaje naopak nižší o 15,9 mld. Kč, výsledný přebytek hospodaření se ve srovnání s loňským srpnem zvýšil o 23,8 mld. Kč.

Vlastní příjmy územních rozpočtů dosáhly 190,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku byly vyšší o 17,0 mld. Kč. Růst byl vykázán ve všech třech složkách vlastních příjmů, především však v části daňových příjmů, které vzrostly o 14,9 mld. Kč (na růstu se kromě příznivého ekonomického vývoje podílí i dílčí změna rozpočtového určení daní ve prospěch krajů). Nedaňové příjmy byly proti srpnu předchozího roku vyšší o 0,5 mld. Kč a kapitálové příjmy o 1,6 mld. Kč.

Objem transferů přijatých územními rozpočty dosáhl celkem 105,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období minulého roku to bylo o 8,8 mld. Kč méně. Výraznější pokles byl přitom vykázán v části přijatých investičních transferů, jejichž objem se snížil o 7,2 mld. Kč, objem neinvestičních transferů byl nižší o 1,6 mld. Kč.

Celkové výdaje územních rozpočtů zůstávají od počátku tohoto roku pod úrovní vykazovanou ve srovnatelných měsících roku předchozího, důvodem je především vývoj v části kapitálových výdajů. Ke konci srpna dosáhl objem kapitálových výdajů 31,7 mld. Kč, což bylo o 22,6 mld. Kč méně nežli ve stejném období minulého roku (v roce 2015 docházelo k mimořádně vysokému čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013, v rámci nového programového období 2014 - 2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná). Běžné výdaje územních rozpočtů dosáhly 211,5 mld. Kč a proti loňskému srpnu vzrostly o 6,7 mld. Kč.

Stav finančních prostředků na bankovních účtech krajů, obcí, DSO a regionálních rad činil v souhrnu 151,8 mld. Kč, což bylo o 23,6 mld. Kč více nežli ve stejném období předchozího roku. /1

I. Kraje

Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 113,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 100,1 mld. Kč. Proti stejnému období předchozího roku byl objem příjmů vyšší o 7,6 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší o 4,2 mld. Kč. Přebytek hospodaření (13,5 mld. Kč) se proto ve srovnání s koncem srpna minulého roku zvýšil o 11,8 mld. Kč.

Vlastní příjmy krajů činily 41,1 mld. Kč a proti srpnu loňského roku byly vyšší o 5,2 mld. Kč. Nárůst byl koncentrován v části daňových příjmů, jejichž objem dosáhl 37,8 mld. Kč, tj. o 4,9 mld. Kč více. Růst inkasa daňových příjmů byl v případě krajů ovlivněn, kromě již zmíněného ekonomického vývoje, změnami v rozpočtovém určení daní. Novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, účinná od 1.1.2016, znamenala posílení daňových příjmů krajů formou zvýšení podílu na celostátním inkasu daně z přidané hodnoty na 8,92 % (tj. o 1,06 procentního bodu více nežli v období let 2013 – 2015, kdy podíl činil 7,86 %). Příjem krajů z daně z přidané hodnoty činil ke konci srpna celkem 19,3 mld. Kč, což bylo proti srovnatelnému období o 3,0 mld. Kč více.

Nedaňové příjmy činily 2,8 mld. Kč a zůstaly tak na úrovni srpna minulého roku. Kapitálové příjmy krajů dosáhly 0,5 mld. Kč (vzrostly o 0,3 mld. Kč).

Celkový objem přijatých transferů činil 72,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 2,5 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily transfery neinvestiční, které dosáhly 65,6 mld. Kč (růst o 1,1 mld. Kč). Jednalo se především o převody z rozpočtu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; převedeny byly čtyři zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (proti srpnu loňského roku to bylo o 1,9 mld. Kč více) a tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši ve výši 3,4 mld. Kč (proti srpnu loňského roku o 0,2 mld. Kč více).
Objem přijatých investičních transferů dosáhl 7,1 mld. Kč, tj. o 1,4 mld. Kč více než v srpnu minulého roku. Největší část investičních transferů přijaly kraje z rozpočtů regionálních rad (4,3 mld. Kč).

Vývoj výdajů z hlediska jejich základního rozdělení byl odlišný. Běžné výdaje proti stejnému období minulého roku vzrostly o 2,5 mld. Kč a dosáhly 93,4 mld. Kč, naproti tomu v části kapitálových výdajů byl vykázán poměrně významný pokles. Jejich objem dosáhl 6,7 mld. Kč, což bylo proti srpnu minulého roku o 6,8 mld. Kč méně, tj. zhruba o jednu polovinu.

Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 26,0 mld. Kč, proti srovnatelnému období to znamená nárůst o 6,4 mld. Kč.

II. Obce

Celkové příjmy obcí dosáhly 181,2 mld. Kč a celkové výdaje 143,7 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 37,5 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku byl objem příjmů vyšší o 5,4 mld. Kč a objem výdajů naopak nižší 9,7 mld. Kč, přebytek hospodaření se tak zvýšil o 15,1 mld. Kč.

Růst celkových příjmů obcí byl tvořen výhradně růstem jejich vlastních příjmů. Celkový objem vlastních příjmů činil 149,1 mld. Kč, což představuje zvýšení o 11,8 mld. Kč. Daňové příjmy byly zaúčtovány ve výši 125,8 mld. Kč a vzrostly o 10,0 mld. Kč, nedaňové příjmy dosáhly 19,1 mld. Kč (nárůst o 0,5 mld. Kč) a kapitálové příjmy 4,2 mld. Kč (nárůst o 1,3 mld. Kč).

Objem transferů přijatých do rozpočtů obcí se proti srpnu minulého roku snížil, jejich celkový objem dosáhl 32,1 mld. Kč, což bylo o 6,4 mld. Kč méně. Pokles byl vykázán jak v části neinvestičních transferů, jejichž objem činil 23,1 mld. Kč (o 2,5 mld. Kč méně), tak v části investičních transferů, které činily 9,0 mld. Kč (o 3,9 mld. Kč méně).

Běžné výdaje obcí dosáhly 120,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 4,5 mld. Kč. Naopak pokles byl vykázán, obdobně jako v případě krajů, v části kapitálových výdajů, které činily 23,6 mld. Kč, což znamená pokles o 14,1 mld. Kč.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí byl vykázán ve výši 123,2 mld. Kč, proti stejnému období loňského roku to bylo o 21,0 mld. Kč více.

III. DSO

DSO hospodařily s příjmy ve výši 2,2 mld. Kč a výdaji ve výši 1,3 mld. Kč. Proti srpnu předchozího roku se snížil objem příjmů o 1,5 mld. Kč a objem výdajů o 2,4 mld. Kč. Pokles výdajů byl koncentrován především v části kapitálových výdajů (činily 0,6 mld. Kč, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo 2,9 mld. Kč).

IV. Regionální rady

Celkové příjmy regionálních rad činily 10,9 mld. Kč a jejich celkové výdaje 10,3 mld. Kč. Oproti stejnému období minulého roku příjmy klesly o 3,9 mld. Kč a výdaje o 0,2 mld. Kč. Dosažené saldo hospodaření (0,6 mld. Kč) bylo o 3,7 mld. Kč nižší nežli ke konci loňského srpna.

Na financování projektů v rámci regionálních operačních programů přijaly regionální rady ze státního rozpočtu (z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj) celkem 10,7 mld. Kč, jednalo se především o prostředky investičního charakteru (10,0 mld. Kč).
Rozhodující část výdajů regionálních rad trvale představují kapitálové výdaje. Ke konci srpna dosáhly 9,7 mld. Kč, což přestavovalo 93,5 % jejich celkových výdajů. Největší část (celkem 7,6 mld. Kč) byla poskytnuta formou investičních transferů veřejným rozpočtům územní úrovně (obcím 3,3 mld. Kč, DSO 0,1 mld. Kč a krajům 4,3 mld. Kč).

Činnost regionálních rad jako řídících orgánů jednotlivých regionálních operačních programů v rámci programového období 2007- 2013 se v tomto roce mění. V první polovině letošního roku ještě docházelo k proplácení žádostí o platbu u posledních projektů minulého programového období 2007 - 2013, které byly dokončeny nejpozději do 31.12.2015. Do konce června byly z rozpočtů regionálních rad převedeny transfery příjemcům v celkové výši 9,9 mld. Kč, v následujících dvou měsících však již žádné další transfery poskytnuty nebyly a stejně tak tomu bude i v následujících měsících. Úloha regionálních rad bude spočívat především v postupném uzavírání a dokončování programů a dohledu nad projekty.


1/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných ke konci měsíce srpna pohyboval v rozmezí 4,7 – 5,6 mld. Kč.

rok 2016 - vývoj příjmů a výdajů uzemních rozpočtů od počátku roku (v mil. Kč)
2016 únor březen duben květen červen červenec*/ srpen září říjen listopad prosinec
územní rozpočty celkem                      
příjmy 69 320,77 116 456,74 141 387,93 180 174,51 238 771,90   295 431,30        
výdaje 48 660,50 86 443,30 113 328,01 150 083,48 186 334,16   243 179,11        
saldo 20 660,27 30 013,44 28 059,93 30 091,02 52 437,75   52 252,19        
stav na BÚ 125 914,28 132 122,30 130 511,80 132 780,80 153 026,65   151 757,86        
kraje                      
příjmy 25 253,96 49 612,08 57 359,80 76 602,31 100 038,97   113 593,22        
výdaje 20 498,76 39 932,53 48 236,25 66 342,80 80 064,18   100 071,68        
saldo 4 755,20 9 679,54 9 123,55 10 259,51 19 974,79   13 521,54        
stav na BÚ 19 340,28 23 399,92 22 689,21 23 378,33 32 400,71   25 988,22        
obce                      
příjmy 37 096,91 61 907,61 80 104,94 101 782,01 137 690,66   181 235,56        
výdaje 28 039,87 46 451,72 65 373,93 83 552,41 106 408,53   143 702,47        
saldo 9 057,03 15 455,90 14 731,00 18 229,60 31 282,13   37 533,09        
stav na BÚ 98 268,29 102 330,49 102 119,63 106 316,04 118 003,10   123 160,73        
DSO                      
příjmy 367,91 613,42 888,04 1 137,04 1 655,16   2 175,27        
výdaje 216,60 348,05 469,37 641,88 861,26   1 293,55        
saldo 151,31 265,37 418,67 495,16 793,89   881,72        
stav na BÚ 1 221,23 1 341,39 1 447,72 1 491,84 1 735,83   1 738,03        
RRRS                      
příjmy 9 270,26 9 479,09 10 675,42 10 691,88 10 817,86   10 876,70        
výdaje 2 508,04 4 750,95 6 742,43 9 419,54 10 253,11   10 328,08        
saldo 6 762,22 4 728,15 3 932,98 1 272,34 564,75   548,62        
stav na BÚ 7 084,48 5 050,41 4 255,25 1 594,60 887,01   870,88        

*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají

Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad. Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti.

změna (+/-) proti stejnému období předchozího roku (v mil. Kč)
2016 únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
územní rozpočty celkem                      
příjmy 9 377,87 12 633,28 12 930,68 13 954,88 16 700,16   7 857,12        
výdaje -2 663,63 -3 237,49 -3 314,13 -3 790,56 -5 596,53   -15 944,32        
saldo 12 041,51 15 870,76 16 244,82 17 745,43 22 296,70   23 801,44        
stav na BÚ**/ 14 721,74 14 830,12 16 798,37 17 123,60 21 569,87   23 640,38        
kraje                      
příjmy 1 079,13 4 539,29 6 009,35 7 827,54 9 445,29   7 563,51        
výdaje -2 756,55 -2 822,18 -2 286,73 -1 602,54 -874,23   -4 215,66        
saldo 3 835,68 7 361,47 8 296,09 9 475,09 10 319,52   11 779,17        
stav na BÚ 909,68 3 848,55 4 601,47 4 851,97 5 402,50   6 448,52        
obce                      
příjmy 3 632,32 5 605,29 4 724,32 7 432,63 8 998,18   5 461,06        
výdaje -183,21 -497,58 -718,62 -2 143,10 -3 805,30   -9 666,99        
saldo 3 815,52 6 102,87 5 442,93 9 575,73 12 803,47   15 128,05        
stav na BÚ 9 887,77 9 055,61 10 224,65 14 139,23 17 610,11   21 010,49        
DSO                      
příjmy 25,85 -66,56 -311,42 -482,06 -670,52   -1 521,29        
výdaje -9,32 -153,07 -544,80 -865,02 -1 391,09   -2 392,68        
saldo 35,17 86,51 233,38 382,95 720,56   871,38      
stav na BÚ -83,25 -109,34 -43,25 53,27 323,78   312,03        
RRRS                      
příjmy 6 771,80 4 646,81 5 342,39 2 703,93 1 502,23   -3 943,86        
výdaje 2 344,30 2 191,62 2 906,95 4 204,85 2 848,81   -233,13        
saldo 4 427,49 2 455,20 2 435,43 -1 500,92 -1 346,58   -3 710,73      
stav na BÚ 4 007,56 2 035,26 2 015,50 -1 920,86 -1 766,52   -4 130,67        
**/ údaje o stavu finančních prostředků na bankovních účtech nejsou plně srovnatelné s údaji předchozích let, neboť v souvislosti s novelou vyhlášky č. 5/ 2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti účinnou od 1.1.2016 se do stavu finančních prostředků na bankovních účtech již nezahrnují termínované vklady; v uplynulých letech pěti letech se objem termínovaných vkladů vykázaných územními rozpočty ke konci pololetí pohyboval v rozmezí 5,0 - 5,8 mld. Kč.

Nejčtenější