Novinky

Značení ceny zboží v reklamních letácích

odbor 16 - Cenová politika
odbor 16 - Cenová politika

Vydáno

  • Regulace
  • Cenová regulace a kontrola
  • Soukromý sektor
  • Stanovisko
  • Ceny

Dotaz:

Je prodávající povinen např. v obchodě, informovat kromě prodejní ceny i o ceně, za kterou zboží nakoupí, aby si zákazník mohl ověřit výši marže uplatňovanou při prodejcem?

Odpověď:

Prodávající nemusí zákazníka informovat o ceně, za kterou prodávané zboží pořídil, na cenovce nebo prodejním místě v regálu apod.

Jednalo by se de facto o poskytování informací o výši marže, kterou obchodník realizuje ze směny příslušného zboží, což by přirozeně mohlo vést k narušení hospodářské soutěže, ztrátě konkurenční výhody, k negativním tendencím, jako je dotahovaní se na cenu konkurence apod. Proto i např. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém rozhodnutí konstatoval mimo jiné, že kalkulace cenové nabídky patří do obchodního tajemství. Výše výnosu z obchodu není skutečnost obecně známá, podnikatel má zájem na uchování jejího utajení pro využití ve svých podnikatelských aktivitách a spolu s dalšími atributy splňuje podmínky pro zařazení do obchodného tajemství. To by neplatilo, v případě poskytování informací o cenách zboží hrazeného z veřejných rozpočtů, kdy převažuje zájem veřejný na poskytnutí informace o účelnosti a efektivnosti vynakládání veřejných prostředků.

 

Nejčtenější