Novinky

Mezinárodní pomoc při vymáhání daňových pohledávek

odbor 25 – Strategie daňové politiky, spolupráce a správy
odbor 25 – Strategie daňové politiky, spolupráce a správy

Vydáno

  • Legislativa
  • Legislativa EU
  • Zahraniční sektor
  • Mezinárodní spolupráce
  • Daň
  • Zahraniční pohledávky
  • Finanční pohledávky
  • Mezinárodní pomoc

Zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek

Zákon č. 471/2011 Sb. upravuje postup a podmínky, za kterých orgány České republiky poskytují mezinárodní pomoc při vymáhání zejména daňových pohledávek ve vztahu k jiným státům. Tento zákon nabyl účinnosti dne 1. ledna 2012 a nahradil dosavadní právní úpravu. 1

Zákon zapracovává směrnici Rady 2010/24/EU ze dne 16. března 2010 o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření. Dalším pramenem práva EU je prováděcí nařízení Komise (EU) č. 1189/2011, kterým se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením směrnice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření.

Orgány členských států si poskytují pomoc při vymáhání nebo zajištění finančních pohledávek, při výměně informací a doručování dokumentů souvisejících s vymáháním nebo zajištěním finančních pohledávek.

Finanční pohledávky pro účely tohoto druhu mezinárodní pomoci zahrnují širokou škálu peněžitých plnění. Jedná se o pohledávky veřejných rozpočtů včetně jejich příslušenství ukládaných Českou republikou, územním samosprávným celkem České republiky, jiným orgánem veřejné moci v České republice nebo Evropské unie.

Jedná se zejména o pohledávky z:

  • daní, poplatků a cel, včetně jejich příslušenství
  • náhrad, intervencí a dalších opatření včetně jejich příslušenství, které jsou součástí systému částečného nebo úplného financování Evropského zemědělského záručního fondu nebo Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova
  • dávek a jiných poplatků včetně jejich příslušenství stanovených v rámci společné organizace trhů v odvětví cukru.

Mezi finanční pohledávky pro účely tohoto druhu mezinárodní pomoci nespadají pohledávky z povinných příspěvků na sociální pojištění, smluvních vztahů, peněžitých trestů a pokut. Dále se mezi ně neřadí pohledávky z jiných správních sankcí nebo z nákladů řízení, s výjimkou těch, které jsou ukládány jako příslušenství jiných peněžitých plnění, na které se pomoc vztahuje.

Provádění mezinárodní pomoci na základě pověření Ministerstva financí zajišťuje Generální finanční ředitelství, jako ústřední kontaktní orgán, a Generální ředitelství cel, jako kontaktní orgán zejména ve vztahu k pohledávkám z cel, příp. další orgány na základě pověření Ministerstva. Kontaktní orgány provádí mezinárodní pomoc přímo, nebo prostřednictvím jednotlivých správců daně, a to na základě žádosti kontaktního orgánu jiného státu.

Specifickým instrumentem, který má zajistit vyšší efektivitu přeshraničního vybírání daňových a dalších pohledávek, je poskytování informací o vratitelném přeplatku podle § 12 zákona č. 471/2001 Sb. orgánům jiných států, ve kterých se tak může snáze vymoci dlužná částka. Další formu spolupráce tuzemského orgánu s orgánem jiné členské země upravuje § 13 č. 471/2011 Sb.

Poskytování pomoci při vymáhání pohledávek a doručování dokumentů usnadňují unifikované instrumenty, kterými jsou:

  • jednotný doklad pro doručení
  • jednotný doklad o vymahatelnosti finanční pohledávky

Tyto dokumenty napomáhají ochraně práv daňových poplatníků a dalších osob, kterých se mezinárodní pomoc dotýká. Z hlediska ochrany práv dotčených osob byl významný zejména rozsudek Soudního dvora EU ze dne 14. ledna 2010 ve věci Milana Kyriana proti Celnímu úřadu Tábor (C-233/08) 2.

 


1 Zákon č. 191/2004 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek.
2 Viz body 42, 50, výrok 1; body 62,63, výrok 2

Nejčtenější