Novinky

Martin Janeček: Pracujeme pro lidi a baví nás to

oddělení 1002 - Vnější vztahy a komunikace
oddělení 1002 - Vnější vztahy a komunikace

Vydáno

  • Finanční správa
  • Lidé MF
  • Daně a cla
  • Daň
  • Veřejný sektor
  • ihned.cz

Komentář ředitele Finanční správy Martina Janečka
Zdroj: dialog.ihned.cz | 11.4.2017 | autor: Martin Janeček

Jak by Finanční správa měla ideálně fungovat? To je otázka, která nedá spát desítkám expertů, novinářů a komentátorů, a tak se každý týden dočítám tu o přemíře represe, tu o chybějícím proklientském přístupu, o přílišné horlivosti nebo naopak laxnosti. Nechybí ostrá kritika našich opatření, která je přímo úměrná jejich efektům v boji s daňovými úniky.

Od kolegů ze zahraničních finančních správ vím, že nejde o nic neobvyklého. Část kritiky je potřeba přijmout a poučit se z ní, tu absurdní však musíme rezolutně odmítnout. Daně, které vybíráme navíc, musí přirozeně někomu chybět, třeba na různých provizích.

Ale ano, ani ve směru prevence nejsme pasivní a pracujeme třeba se studenty a učíme je, že platit daně je normální. Rozhodně se však nechystáme namísto boje s daňovými úniky sbalit kufry a vyklidit pole těm, kterým nyní, díky naší dobře odvedené práci, chybí prostředky, které ale skutečně patří státu.

Kritizovat "berňák" je vděčné téma. A dá se na tom docela pěkně udělat jméno v médiích, což by mi zcela jistě potvrdili někteří daňoví poradci nebo novináři, kteří se pouze ohánějí ostrými slovy na náš účet, ale už nenabízí žádné návody na zlepšení. Jednoduše jen využívají své "opozice" vůči nám a zapomínají na klíčový fakt – přístup Finanční správy je pouze obrazem nás všech a naší všeobecné ochoty (ne)dodržovat pravidla. Ale možná je i zbytečné postup Finanční správy před těmito obhajovat, protože o skutečných důvodech jejich jednání lze s ohledem na chybějící finanční prostředky v temné zóně ekonomiky úspěšně spekulovat.

Jak by měla Finanční správa fungovat podle mě? Především tak, aby umožnila státu snižovat daňovou zátěž obyvatelstva a zároveň zajistila, aby inkasa DPH, daně z příjmu nebo spotřebních daní, prostě daňových příjmů, neklesala, ale rostla. Mám radost, že se to v uplynulých třech letech úspěšně daří. Jak dál? I nadále budeme pracovat pro lidi a snižovat administrativní zátěž těm, kteří si chtějí své zákonné povinnosti splnit. Nemůže být pochyb o tom, že Finanční správa nebyla nikdy více proklientská, než je nyní.

S novými nástroji k efektivnější správě daní, které s sebou přirozeně přinesly i nové povinnosti občanům, je spjat z naší strany také výrazně intenzivnější informační servis. Na dotazy občanů ke kontrolnímu hlášení i evidenci tržeb jsme zřídili speciální infolinky, které každý den obsluhují naši interní zaměstnanci. K evidenci tržeb máme specializovaný web, který na jednom místě nabízí ucelené a přehledné informace k dané problematice a informuje o novinkách. Skrze webový kontaktní formulář jsme občanům nabídli další z možností, jak nám zaslat své dotazy.

S kolegy z ministerstva jsme projeli republiku a o evidenci tržeb odpřednášeli přes 100 seminářů a konferencí. Kromě toho k daním dlouhodobě vytváříme informační letáky, brožury, infografiky a návodná videa. Aktivně s občany komunikujeme přes sociální sítě i média. V době kampaní k podávání daňových přiznání vyjíždíme za občany co nejblíže k nim do obcí, radíme jim a pomáháme s vyplněním přiznání. V případě potřeby rozšiřujeme úřední hodiny na cca 200 "pobočkách" Finanční správy, kde jsou naši zaměstnanci občanům k dispozici každý den.

Postupně také rozšiřujeme elektronickou komunikaci s občany, zároveň ale zachováváme i tradiční "papírové" cesty. Pokud si občané nevědí rady s elektronickým podáním přes Daňový portál, mohou se obrátit na velmi flexibilní ePodporu. Papírové formuláře se snažíme zjednodušovat, například formou daňového přiznání na dvě stránky, a jejich podání umožňujeme také přes hustou síť poboček České pošty. Kromě toho rozesíláme informační newslettery, aktualizujeme úřední desky i obyčejné nástěnky na jednotlivých finančních úřadech. V případě nejasností ohledně daňových povinností s občany aktivně komunikujeme a snažíme se situaci vyřešit. Zabýváme se jednotlivými podněty ze strany občanů a odpovídáme na všechny dotazy. Toto vše je jen krátký výčet toho, jakým způsobem dneska Finanční správa funguje – funguje pro lidi. A pokud se povznesete nad skutečností, že Finanční správa vykonává nepopulární, ale kriticky důležitou agendu pro stát, čímž je výběr daní, a potlačíte subjektivní předsudky, pak musí každý uznat, že je to pravda. A navíc, že v porovnání s ostatními veřejnými institucemi si Finanční správa stojí velice dobře, přesto, a možná právě proto, že si nese handicap spočívající v agendě, kterou stát "bere". Protože agendou, kterou stát "dává" se vytváří pozitivní obrat tisíckrát snadněji.

Naše fungování totiž nemůže být, navíc v době plné stále sofistikovanějších způsobů krácení daní, založeno výlučně na proklientském přístupu a prevenci, protože ne všichni respektují pravidla. Kdyby všichni platili daně poctivě, není třeba zavádět taková opatření jako je kontrolní hlášení či elektronická evidence tržeb. V České republice však daňové úniky jen na DPH dosáhly v roce 2015 alarmující výše 80 miliard korun! To je výsměch nejen státu, ale zejména všem, kteří platí daně tak, jak se má.

Ano, s cílem chránit poctivé občany jsme pak vůči těm, kteří nerespektují pravidla nuceni vedle preventivních využívat i represivní nástroje. V tomto směru se snaží Finanční správa trvale zlepšovat. Navíc represe je však vždy až to nejzazší možné řešení, kterému předchází celá řada kroků včetně komunikace s dotčeným subjektem. Jak vybrat daně bez možnosti represe, jsem se zatím bohužel v žádném sloupku nedočetl.