CZ EN

MF neplánuje tažení proti Warcraftu

Vysvětlení nepřesnosti v rozhovoru "Tažení proti hazardu může postihnout i hry jako Warcraft, říká náměstek" (Jitka Vlková, idnes.cz, 4.11.2016)

Rád bych uvedl na pravou míru informace, které vyšly pod nepřesným titulkem „Tažení proti hazardu může postihnout i hry jako Warcraft, říká náměstek“ a nechtěně vyvolávají dojem, že úředníci Ministerstva financí včetně mě v bohulibé touze po pořádku a preciznosti ztrácí zdravý rozum. Rozhovor bohužel není zasazen do širších souvislostí a tím vyvolává oprávněné pobouření v některých hráčích a příznivcích online her, které hazardní prvky neobsahují. Řada z nich se na mne po přečtení rozhovoru s oprávněným rozhořčením obrátila s tím, že realita je jiná než, jak rozhovor vyznívá. Tímto si jej tedy dovoluji uvést na pravou míru.

Veden dobrým úmyslem paní redaktorce vše vysvětlit, zmínil jsem při našem obsáhlém rozhovoru o situaci v oblasti hazardu jako nejznámější ze všech MMORPG World of Warcraft, abych přiblížil, o čem je řeč, aniž bych tím chtěl říci, že zrovna WoW se má týkat nějaká regulace. O „tažení proti Warcraftu“, jak hlásá titulek, nepadlo slova. Co se o možném vztahu online her vůči hazardu nepodařilo objasnit prostřednictvím rozhovoru, bych proto rád objasnil touto cestou.

Hazardem je z hlediska zákona hra s finančním vkladem, jejíž výsledek nemůže hráč svými schopnostmi ovlivnit a určuje jej náhoda, a to i v části, typicky ruleta, herní automat nebo loterie. Záleží-li výsledek hry pouze na dovednostech hráče, ať už je hra počítačová, sportovní nebo třeba pouťová, kde lidé střílí do terče nebo na krepové růže, pak o hazard nejde. Ministerstvo financí jako orgán státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi má povinnost průběžně sledovat situaci v oblasti hazardu včetně nových trendů a nově se objevujících hazardních prvků ve starších dosavadních hrách. Pokud některá z nich naplní definici hazardní hry dle platné legislativy, pak musí být provozována v souladu s touto legislativou stejně, jako např. na českých silnicích smí jezdit pouze vozidla, která splňují požadavky zákona o silničním provozu a souvisejících zákonů.

V této souvislosti sledujeme např. vývoj v oblasti tzv. „skin gamblingu“, jehož genezi označují za problém samotní tvůrci a provozovatelé střílečky Countre Strike: Global Offensive. Desítky tisíc lidí při něm v zahraničí sázejí na výsledek soubojů mezi hráči herní předměty (skiny), které jsou na komunitním trhu platformy Steam (Steam Community Market) obchodovány za skutečné (a často nemalé) peníze. Podle editora serveru pcgamer.com Evana Lahtiho se provozující společnost Valve v této souvislosti mj. potýká s problémem zmanipulovaných sázek, kdy někteří hráči prozradí svým známým, že v duelu záměrně prohrají a zainteresovaní mohou v důsledku toho „sázet“ na jistotu. Sám Lahti, zkušený hráč a příznivec online her, to označuje za přinejmenším velmi pochybné praktiky. Stejného názoru je žaloba, kterou na společnost Valve podal v USA jistý Michael John McLeod, který Valve obviňuje z toho, že vědomě umožňuje a podporuje ilegální hazardní online trh.

Ondřej Závodský, náměstek ministra financí pro majetek státu

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.