Novinky

Rozhovor s ministrem financí v Právu dne 10.1.2015

oddělení 1002 - Vnější vztahy a komunikace
oddělení 1002 - Vnější vztahy a komunikace

Vydáno

  • Rozhovor
  • Ministr financí
  • Právo

Zdroj: Právo | 10.1.2015 | Rubrika: Titulní strana | Strana: 1 | Autor: Jan Rovenský

* Světem otřásl útok islamistů v Paříži, kde vystříleli redakci časopisu a zabili dva policisty. Francii dobře znáte, často tam jezdíte, umíte jazyk, vlastníte tam dům i restauraci. Myslíte si, že ČR hrozí nebezpečí od radikálních islamistů?

Je to šok. Útok byl brutální, nelidský, neuvěřitelný. Šlo o útok proti všemu, proti naší kultuře, svobodě, médiím, demokracii. Bezprostředně ohroženi nejsme. Koho by ale před pár lety napadlo, že budeme uvažovat o intenzivním vyzbrojování naší armády? A dnes se tou myšlenkou vážně zabývám. Ty konflikty jsou totiž strašně blízko - Ukrajina, Islámský stát, teroristické útoky v Evropě. Myslím si, že naše armáda musí přijít s koncepcí, která bude na tyto výzvy reagovat.


* Chystáte se tedy navýšit rozpočet pro ministerstvo obrany? O kolik by to mělo být?


Pravděpodobně to budeme muset udělat, o kolik, je otázka diskuse. Nejsem na tuto oblast odborník, ale pokud žijeme v obavě z terorismu, tak myslím, že potřebujeme speciální jednotky se špičkovou výbavou, vozidly, vrtulníky. Také naše elitní policejní jednotky a zpravodajské služby musejí disponovat moderní technologiemi. Budeme ale muset mít garance, že se vyhneme problematickým nákupům, které se v minulosti v resortu obrany objevily. Pokud vše bude transparentní, peníze půjdou armádě a neskončí v kapsách zprostředkovatelů, tak s tím problém nemám. Myslím také, že budeme muset více spolupracovat s ostatními evropskými zeměmi.


* Jaký bude mít masakr v Paříži dopad na Evropu a potažmo ČR?


Okamžitý dopad to na nás mít nebude, musíme ale začít přemýšlet o imigrační politice. Potíž je, že Evropa na ni nemá jednotný názor - mezi přístupem Německa a Británie jsou velké rozdíly. Myslím, že by si to každý stát měl vyřešit po svém. Vlna přistěhovalců směřující do Evropy rok od roku sílí. Útok v Paříži je šokující nejen proto, že k němu došlo ve městě, které je vzdálené hodinu letu od Prahy, ale i proto, že Evropa dosud vždy zdůrazňovala solidaritu.


* Někteří lidé tvrdí, že je morální povinností ČR poskytnout azyl uprchlíkům už proto, že když z Československa utíkaly tisíce lidí, také se jim dostávalo pomoci.


To je pravda, ale utíkali do států, které jim byly kulturně blízké. Musíme být solidární vůči uprchlíkům, musíme ale brát v potaz také rozdíl kultur, tradic a hodnot. A právě tyto rozdíly mohou být z dlouhodobého hlediska problém.


* Máme tedy uzavřít hranice pro uprchlíky, kteří nám nejsou kulturně blízcí?


Takto vyhraněně to asi říci nejde, ale je fakt, že u nás žije sto tisíc Ukrajinců, kteří se do naší společnosti asimilovali a jsou nám historicky bližší. V Česku nejsme zvyklí na muslimy, zatímco ve Francii, kde deset procent obyvatel jsou muslimové, na ně zvyklí jsou. Je otázka, proč lidé z Afriky a Blízkého východu hledají azyl v Evropě a proč je například nepřijmou bohaté arabské státy, jako je například Saúdská Arábie. Přistěhovalecké komunity třeba v Německu, Francii, Belgii, Nizozemsku a dalších zemích rostou na úkor původního obyvatelstva, prosazují své zvyky a svoji kulturu. My v ČR takové problémy nemáme, ale řada Evropanů tu situaci vnímá. Proto je úspěšná Marie Le Penová ve Francii, Nigel Farrage v Británii nebo Geert Wilders v Nizozemsku. Ty nacionalistické tendence jsou hrozivé, ale na druhou stranu musíme v oblasti imigrace najít rovnováhu. Vždyť jen loni přišlo do Německa 185 tisíc uprchlíků.


* Nedávno jste se pochlubil, jak jste poprvé od roku 1995 snížil deficit. Počítalo se s deficitem 112 miliard, nakonec činil 77,8 miliardy korun. Jenže kritici tvrdí, že to není tolik vaší zásluhou, ale růstem ekonomiky, a připomínají, že větší výdaje jste kryl jednorázovými příjmy, třeba dražbou kmitočtů za 8,5 miliardy nebo zadržováním platby DPH a že jste rozpočtovou bilanci vylepšoval různými triky. Co vy na to?


Zásluha, nezásluha. Je to kombinace faktorů - je pravda, že se do lepší bilance promítl ekonomický růst a třeba prodej kmitočtů, ale také to, že máme nejlepší rating ve střední a východní Evropě a že naše dluhopisy jsou na úrovni německých. Také jsem začal lépe pracovat s penězi, které se povalovaly na státních účtech. Nevím, proč má stát mít na účtech 300 miliard, když ty peníze lze krátkodobě investovat v komerčních bankách. Loni jsme touto cestou vydělali 238 miliónů korun, tedy o 130 miliónů korun víc než v roce 2013.


* Letos ale počítáte s deficitem sto miliard. Nepotvrzuje to tvrzení o účetních tricích?


Jedna věc je plán, druhá věc je realita. Chtěl bych, aby byl letos deficit nižší než loňských 77,8 miliardy. A rok 2016 chci postavit na deficitu 70 miliard, i když mírně navýšíme výdaje. Strategie jsou dvě: vybrat víc na daních a bojovat proti daňovým únikům. Obojí se nám daří. I když byl loni příjem z daní od fyzických osob nižší, než jsme plánovali, vybrali jsme víc na DPH, na sociálním pojištění a od firem. To nejsou žádné účetní triky. Jasně jsme také dali najevo, třeba zřízením finanční Kobry nebo plánovaným registrem účtů, že budeme bojovat proti daňovým podvodům. Finanční správa a celní správa jsou ve špatné kondici, nikdo dlouho neřešil daňový ráj Prahu. Jsme na počátku cesty.


* Počkejte, to jste říkal, když jste úřad přebíral. A to už brzy bude rok.


Víte, jak dlouho mi trvalo dát do pořádku a logicky uspořádat ministerstvo? Jak jsme museli vypovědět desítky externích smluv s právníky, jak jsme měnili šéfy státních institucí a firem? Celá státní správa je byrokratická, pomalá. Je to úplně jiný svět s úplně jiným myšlením - úředník je nastavený na utrácení, ne na šetření. Víte, jak funguje legislativa? Senát mi 19. prosince vrátil dva zákony, které jsem na poradě ministerstva projednával v březnu. Tak to u nás chodí, všechno je pomalé.


* Tomu se říká demokracie.


No dobře, je to demokracie, proto to funguje tak, jak to funguje. Možná bychom mohli v demokracii ty lhůty zkrátit. Na ministerstvu jsem svým náměstkům řekl, že je budu hodnotit podle rychlosti schvalování zákonů.


* A vy se pak divíte, že vám někteří vyčítají, že by vám více vyhovovala nějaká autokracie nebo diktatura?


Jaký diktátor? Demokracie jistě mj. znamená právo se svobodně vyjádřit a komentovat dění, ale nesmí to být tak dlouho, protože někdo ve finále musí rozhodnout. Jinak je výsledkem, že se deset dvacet let debatuje v komisích a ani po 24 letech není dostavěna třeba ta dálnice D 8. Přece není možné, aby ve státě to, co v privátním sektoru trvá měsíc, trvalo dva roky. Když jsme u D 8, tak ten slavný svah, co ji zavalil, se na dálnici sesunul v červnu 2013 a budeme rádi, když ho budeme schopni odvézt za dva roky. Alespoň že letos začneme stavět úseky různých dálnic o délce 111 kilometrů plus 25 kilometrů opravy D 1.


* Pamatuji si, jak jste před rokem říkal, že do několika měsíců chcete mít hromadu z D8 odvezenou.


Ano, ale všechno trvá. Jsme paralyzovaní zákony, byrokracií, každý se ke všemu vyjadřuje, nerozhoduje se, na všechno jsou rady, komise, expertizy, posudky.


* Už jste ve vrcholné politice přes rok. Ta doba vás nepřesvědčila, že třeba komise nebo posudky jsou potřebné, i když to třeba trvá?


Na Slovensku se rozpočet čte ve Sněmovně jednou. Já ho čtu třikrát. Proč ve Sněmovně mám číst dluhopisy, když je jasné, že je potřebujeme vydat, jinak zbankrotujeme? Ve vládě jsme třeba řešili leteckou přepravu českých házenkářů na mistrovství Evropy. Tím to neshazuji, jen mám pocit, že tyto věci probírat nemusíme.


* Z více než 150 bodů koaliční smlouvy začalo platit jen 17 zákonů. Navíc jde většinou o návrhy soc. dem. a KDUČSL jako zavedení porodného na druhé a třetí dítě, druhá snížená sazba DPH či zrušení poplatků u lékaře. Co priority ANO?


To je tím, že taková opatření lze udělat rychle, kdežto návrhy ministerstva financí jsou časově náročné. Připravujeme kontrolní hlášení, evidenci tržeb, novelu o hazardních hrách, zákon o prokazování původu majetku. Můj resort už vypracoval většinu zákonů, které měl. Předložili jsme nejvíce zákonů ze všech ministerstev, celkem 31 zákonů, a z toho prošlo čtyřiadvacet. Namátkou jde třeba o uplatnění výdajových paušálů pro podnikatele, slevu na dani pro umístění dítěte ve školce, podnikové školky, znovuzavedení zelené nafty, vrácení slevy na dani pro pracující důchodce, oznamovací povinnost pro osvobozené příjmy jako dědictví a další věci.


* Když zmiňujete prokazování původu majetku, poslanec ANO a předseda hospodářského výboru Ivan Pilný váš návrh ztrhal slovy, že zákon postihne slušné lidi a že jde o populismus. Co říkáte na tak silná slova od vlastního poslance?
 
Pan Pilný se už v minulosti vyjadřoval k různým věcem. Je to jeho názor a svým prohlášením mě překvapil. Ale podle toho, jak se vyjádřil, tak asi návrh zákona nečetl a ani mu nerozumí. Nezavádíme plošně majetková přiznání, jen dáváme větší kompetence finanční správě. Jak by to fungovalo, můžeme vidět na případu hradního kancléře Mynáře (koupil vilu v pražských Strašnicích za 5,5 miliónu). Dnes Mynářovi posílají otázky týkající se jeho majetku novináři, po přijetí zákona se ho bude ptát finanční správa, která si bude moci vyžádat i jeho majetkové přiznání.


* Co na kauzu říkáte? Měl by Mynář odstoupit?


To není otázka na mě, ale co jsem o kauze četl v médiích, tak by bylo nejlepší, aby předložil svoje příjmy, protože aféra prezidenta poškozuje.


* Nepodporuje aféra hlasy, aby se přijal přísnější zákon, který by počítal třeba se zabavováním majetku?
 
My to rádi uděláme, ale máme tu Ústavní soud a nějaká pravidla. Nemůžeme prosadit zákon, o kterém víme, že nám ho Ústavní soud shodí. Přijde mi, že si od zákona o prokazování původu majetku spousta lidí slibuje, že po jeho přijetí se podaří chytit ty, kteří si tu za minulá léta nakradli. Bohužel si ale myslím, že nám v tomto případě ujel vlak. Z hlediska příjmů rozpočtu od tohoto zákona čekám minimum. Hlavní příjem čekám z kontrolního hlášení, tedy z omezení karuselových obchodů, a ze zavedení elektronické evidence tržeb, kvůli čemuž nám spousta lidí hází klacky pod nohy.


* U elektronické evidence tržeb by premiér Sobotka chtěl prosadit účtenkovou loterii, vy se ale proti ní údajně stavíte. Proč?


To není pravda. Potřebujeme ale nějakou posloupnost, tedy zákon a robustní software, když se to má od roku 2016 týkat stovky tisíc restaurací. Pokud všechno bude fungovat, tak účtenkovou loterii uděláme. Ale na to dojde třeba až v roce 2018. V sektorech, kde zavedeme evidenci tržeb, bychom chtěli snížit DPH. Konkrétně by to znamenalo, že v roce 2017 by restaurace místo 21 procent DPH platily jen 15 procent. A pokud by se nám extrémně dobře dařilo a vše se povedlo, pak můžeme uvažovat o tom, že bychom mohli snížit i sníženou sazbu DPH.


* Premiér Sobotka prohlásil, že se bude po roce třeba podívat na koaliční smlouvu. Budete chtít revidovat nebo doplnit nějaké body?


Budeme o tom jednat na koaličním jednání 19. ledna. Chci hlavně apelovat na to, aby byla smlouva dodržována a aby koalice hlasovala jednotně, což se v minulosti ne vždy dařilo. Hlavní problém ale je, že nám zamrzly zákony navrhované iniciativou Rekonstrukce státu. Potřebujeme pohnout s registrem smluv, s kompetencí NKÚ a prosadit zákon o financování politických stran. Musíme také zprůhlednit financování sportu, aby se peníze dostaly dětem a mládeži. Naši koaliční partneři na ty věci moc netlačí. Velký problém bude ještě zákon o státní službě, ve které jsme chtěli větší prostupnost lidí ze soukromého sektoru.


* Pojďme ještě k hnutí. ANO na konci února čeká volební sněm, který zvolí až pět nových místopředsedů. Konkurenci na post předsedy mít nebudete, máte ale představu, kdo by měl stanout ve vedení?


Doufám, že delegáti zvolí ty zástupce, kteří mají největší podíl na tom, že je naše hnutí úspěšné. Myslím, že lidé jako například ministr obrany Stropnický nebo ministr životního prostředí Brabec se zasloužili o úspěch ANO.


* Dělá vám starost, že by se do vedení mohli dostat lidé z krajů, kteří vám nemusejí být tak oddaní jako třeba poslanci s vazbou na Agrofert?


Ono jich ve Sněmovně moc není. Starosti mi to nedělá. Ostatně, pokud si delegáti budou chtít zvolit jiného předsedu, tak ať to klidně udělají. Já se na tu funkci neklepu. Neklepu se ani na toho ministra financí. Jsem v jiné pozici než předsedové jiných stran. Nemusím soutěžit o přízeň krajských organizací, prosit je nebudu. Buď mě delegáti sněmu zvolí, anebo ne.


* Myslíte si, že by ANO bez vás přežilo?


To nevím. Po té značce se vyvezlo plno lidí. Je ale pravda, že to je moje dítě, které jsem založil v roce 2011 a daroval mu skoro čtyři roky života. Hnutí ANO je v Evropě jedinečný projekt, který vyhrává volby.


* A co sněmovní v roce 2017? Počítáte přece s tím, že ANO do nich povedete, že?


Počítám.


* Chcete je vyhrát?


To je dobrá otázka. Kdybych měl o deset let míň (Babiš loni slavil šedesátku - pozn. red.), tak řeknu určitě. Je to ale daleko, předtím v roce 2016 budou krajské volby. Ale přiznávám, že jsem soutěživý, byl jsem takový celý život a člověk nesoutěží proto, aby prohrál. Chtěl bych vyhrát volby v roce 2017, ale na druhou stranu musím říct, že nezávidím premiérovi úkol řídit koaliční vládu a plnit státnické povinnosti ve jménu vlády. Na to je život krátký. Snadněji by se mi rozhodovalo, kdyby byla vznikla většinová jednobarevná vláda. Jsem člověk řídící, výkonný a hlavně si teď musím najít někoho, kdo mě naučí lépe se vyjadřovat a lépe prodávat svoji práci. Sám ten hendikep cítím, když pozoruji, jak úspěchy, které někdy ani nejsou jejich, v médiích prodávají lidé z ČSSD.

Nejčtenější