CZ EN

Rozhovor s Alešem Michlem v pořadu Otázky Václava Moravce

Zdroj: ČT 1 | 6.9.2015 | 12:00 | Pořad: Otázky Václava Moravce

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jak silná má být koruna a jak slabá může být Čína? Proč je česká ekonomika nejlepší v Evropě a jak dlouho tohle tempo vydrží? Diskuse Guvernéra Centrální banky Miroslava Singera a ekonomického experta hnutí ANO Aleše Michla.
Země vysychá. Co se stane, až vyschnou i dotace? Co udrží zemědělce nad vodou? Kdo diktuje ceny potravin a proč v Česku jíme hůř a dráž než jinde? Střet lidoveckého ministra zemědělství Mariana Jurečky a exšéfa resortu za ODS Petra Bendla. Daňové zákony jako neprostupná džungle. Česko má jedny z nejsložitějších předpisů na světě. Proč se o zjednodušení daní už roky jenom mluví? Akta OVM tentokrát se šéfem Generálního finančního ředitelství Martinem Janečkem. I o tom se po dnešních Otázkách začne mluvit, s nadhledem a v souvislostech ze žižkovské vysílací věže. Hezkou neděli, vítejte u Otázek. Miloš Zeman ukončil pětidenní návštěvu Číny. Zemi, jak známo, považuje za strategického a výhodného partnera.

Miloš ZEMAN, prezident ČR, 4.9.2015
--------------------
Česká republika je největším výrobcem na světě elektronových mikroskopů a z toho každý pátý mikroskop končí v Číně, takže možnosti spolupráce od fotbalové školy až k elektronovým mikroskopům jsou téměř neomezené.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A jak se skutečně ukázalo, jde o neomezené možnosti. Čínský investor skoupil kdeco. Od pražské Slavie až po budovu Živnobanky. První vlna investic, čínských investic v České republice má hodnotu 10 miliard českých korun. Prvními hosty Otázek jsou guvernér České národní banky Miroslav Singer. Vítejte a hezkou neděli přeji.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Dobré poledne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vítám i hlavního ekonoma Raiffeisenbank a ekonomického experta hnutí ANO Aleše Michla. Vítejte.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Hezký den a děkuju z pozvání.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nemáme se chystat na vstup do juanu?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Tak na vstup do juanu se chystat nemůžeme už proto, že juan není, není volná měna v tom smyslu, v jakém je volná naše měna, takže do toho vstupu by nám to čínské autority musely napřed umožnit a to se nedá příliš předpokládat. To tempo, kterým oni liberalizují tu měnu, je, vychází z čínských tradic. Je to tempo pomalé v evropském smyslu prostě proto, že Čína je země, v jejíž kultuře je nějaká tendence k setrvačnosti a vědomí, že koneckonců ta civilizace, to je několik tisíc let.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane guvernére, juan, čínský juan ve srovnání s eurem je ve vašich očích stabilnější měnou?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
On je nesrovnatelný.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nedá se vůbec srovnat? Kvůli těm věcem, o nichž jste mluvil.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ta stabilita juanu se nedá srovnávat se stabilitou eura, protože Čína nemá liberalizované kapitálové toky, jo. To je prostě jinej typ, jinej typ měny a jinej typ ekonomiky, takže srovnávat přímo ty kurzové výkyvy vlastně nemá smysl, protože vy nemáte možnost v tom juanu využít řady instrumentů, které můžete využít ať už u české koruny nebo u eura.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Těch 10 miliard čínských investic v jedné vlně, podle prezidenta Miloše Zemana přijde vlna další. Je to zásadní zpráva pro českou ekonomiku, Aleši Michle?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Podle mě zásadní. My potřebujeme nové pracovní místa, čili potřebujeme nové peníze, nový kapitál. A ten kapitál nemůže přijít jenom z České republiky, ale musí přicházet i ze zahraničí. A v současnosti poprvé v historii je více peněz na východě než na západě tady tý planety. Takže proto ten, zacílování na východ je podle mě správné.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A 10 miliard při vlivu na českou ekonomiku, projeví se to v ní?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano. Podle mě určitě jako se to projeví a podle mě jenom tady to je začátek. Protože jestli si Číňané koupili ten krásný palác Živnobanky a chtějí mít tam centrálu, tak to je jenom vidět, že tady chtějí mít daleko víc aktivit, než jsou tady ty oznámené.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Těch 10 miliard, pane guvernére, z vašeho pohledu?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Čtvrt procenta HDP, no. Je to spíš náznak nějakého trendu nebo nějakých možností než číslo, které je tak skutečně dramatické samo o sobě. Ale je dramatické ve smyslu jedné investice a jedné skupiny, jo. To kdybysme se bavili jako o celkových investicích za nějaký blok, za nějakou zemi, tak je to číslo malé, ale jestli jedna skupina investuje 10 miliard během poměrně krátkého období, tak to není obvyklé, to je skutečně velké číslo vůči rozměru a způsobu, jakým se zde investuje.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jak si tu dramatičnost vysvětlujete, když jste použil slovo dramatické, je-li to jedna skupina, čínská investiční skupina?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No je tam silné rozhodnutí, je tam silné rozhodnutí být zde v té skupině. Je to jaksi velmi, řekl bych, je to výraz toho, že jsou odhodláni zde být nějakou dobu a zde nějakou dobu působit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ona Čína je číslo 18, co se týče českého exportu, ale číslo 2, co se týče dovozu. Podívejme se na data. Tady jsou. Na českých dovozech se podle ministerstva průmyslu a obchodu podílí zhruba 10 %, zatímco před 5 lety se dovezlo zboží made in China v objemu necelých 300 miliard. Vloni to bylo skoro 360 miliard. Podstatně rychleji rostl vývoz. Za posledních 5 let se takřka zdvojnásobil, i když ve srovnání s dovozem je stále minimální. Vloni šlo o zboží za zhruba 42 miliard korun. Kromě přímého exportu obchoduje Česko s Čínou také prostřednictvím Německa, se započítáním reexportu přes Německo vyvážíme do Číny za zhruba 90 miliard korun. Alespoň podle údajů Asociace malých a středních podniků. Ukazuje se, že Čína zpomaluje. Pane guvernére, není na místě přehodnotit střednědobé ambice růstu tuzemských exportů právě do Číny?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Tak vývoj čínské ekonomiky v tuhle chvíli překonává dva problémy, z něhož ten první, pokles akciových trhů, je svým způsobem méně dramatický než ten druhý, o kterém se méně mluví, to znamená špatné úvěry municipalit a jednotlivých čínských provincií. Nicméně Čína je země, která stále ještě nevyužívá ani zdaleka plně toho potenciálu, který má, třeba i v to smyslu, že je tam malý obchod mezi těma přímořskýma centrama a zbytkem Číny. Jinými slovy, ta Čína má stále ještě ohromnou možnost překonat ty své problémy a jít vpředu v nějakým střednědobým hledisku. V tuto chvíli...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, přehodnocoval byste ty představy, české představy o exportu do Číny z té střednědobé perspektivy, že půjde o růst?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Já si myslím, že ten obchod stále růst může. Ale určitě byly naivní. Ale já jsem nezažil příliš mnoho českých podnikatelů, kteří by měli nějaké velké, naivní představy o Číně a o perspektivách prostě proto, že oni už tam několikrát byli a dobře vědí, že v Číně věci trvají, že je třeba se o ně skutečně starat, že je třeba v té Číně být a že teprve takový intenzivní proces po poměrně dlouhé době začne vést k tomu, že tam ten obchod začne, začne velmi zajímavě narůstat, protože se bavíme prostě o ohromném trhu. Takže já nemám úplně pocit, že u nás byly ty přehnané představy na tom, na úrovni těch podnikatelů nebo představitelů podnikatelských kruhů, se kterými já se potkávám.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Aleši Michle.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Každý podnikatel se taky dívá na delší čas, čili dívá se na 5, 10 let. Když se podíváte na příštích 10 let, tak tam vznikne spousta megaměst v Číně, budou to města, které mají počet obyvatel třeba větší než celá Česka republika. Když vezmu 200 megaměst na tady té planetě, New York, Paříž, Londýn, tak z těch 200 podle mě do 10 let padesátka bude v Číně, padesátka, čtvrtina bude v Číně. A tam bude spousta lidí, který se tam přestěhujou z vesnice, protože tam je podobný trend, jako byl tady za průmyslové revoluce, lidi se stěhujou z vesnic do měst, zakládají si rodinu, stěhujou se za vzděláním, za zdravotní péčí a tady ty lidi budou spotřebovávat a budou postupně utrácet ty své peníze. Takže kdo tam teď si vybuduje pozici, tak příštích těch 10 let tu pozici bude sklízet.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nebude toho litovat při pohledu na to, že Čína zpomaluje a zpomalení je nejhorší za posledního čtvrt století.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano. Ale to zpomalení je pro ni dobrý. Oni byli totálně přepáleni. Oni rostli každý rok posledních 30 let o 10 %. A když jsme tady měli ten nárůst dluhu, tak celkově Čína má třeba nižší dluh, když vezmu banky, podniky, firmy obyvatelstvo, sečtu to všechno, tak ten dluh je samozřejmě nižší než Japonci, než Američané, než EU, než třeba Řekové. Ale když se podívám na nárůst zadlužení 2007 - 2014 a podívám se na dynamiku dluhu, tak ta dynamika je podobná, jako bylo v Řecku nebo v Portugalsku. Oni prostě řekli bankám, půjčuj všem, kdo má nohy a ruce, jo. Když celej svět šel dolů, tak prostě se tam uvolnily stavidla a totálně se rozpůjčovalo peněz. Čili ten nárůst dluhu je tam doopravdy obrovskej. A pro ně zpomalení je dobrý, ono jim to může prospět, ono jim to může vyčistit ekonomický bilance těch podniků nebo těch bank, to hlavně potřebujou. Tam může být spousta nesplacenejch úvěrů a oni věděj, že tady ten problém je. Tím se hodně liší od toho roku 2007, 2008, kdy my jsme si mysleli, že všechno poroste, jo, a pak Amerika spadla.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Čínské autority si ty palčivé problémy, které mají, uvědomují. Já sám jsem se v tomhle roce dvakrát potkal s čínským guvernérem, takže o tom trochu něco vím. A dobré je také si uvědomit, že, že kus těch problémů třeba na úrovni ziskovosti podniků není jenom daný těma špatnýma úvěrama, ale tím, že v Číně začíná skutečně dramaticky růst průměrná mzda. Ta volná pracovní síla na tom pobřeží se vyčerpává a ti podnikatelé najednou zjišťují, že ji musí mnohem víc platit, což samozřejmě umožňuje mnohem rychlejší rozvoj té střední třídy, jo. Čili ty problémy jsou úplně jiných rozměrů, než které my známe. Každý, kdo byl někdy v Číně, si to uvědomuje, že ta země je úplně jiná, ale nejsou to problémy, které jsou v tuto chvíli neřešitelné.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když se bavíme o těch čínských problémech, tak přes zpomalení čínského ekonomického růstu zůstává Čína ekonomikou číslo jedna. Podívejme se na mezinárodní srovnání, podívejme se na mapu světa. Letos ve druhém čtvrtletí rostla Čína o 7 %, což je ovšem nejméně za posledních 24 let, jak jsem zmiňoval. Druhá je podle statistiky OECD Indonésie, 4,7 %. A zde by se hodily snad fanfáry. Bronz patří ve druhém kvartále České republice 4,4 % růstu hrubého domácího produktu. Evropským zemím celkově dominuje někdejší východní blok. Z našich sousedů, jak vidíte sami, 3% hranici meziročního růstu překročilo Polsko a Slovensko, pod hranicí 3 % se drží Maďarsko. Těsně pod hranicí 3 % se také pohybuje Švédsko či Spojené státy americké. Pro srovnání, podle německého statistického úřadu tamní hrubý domácí produkt ve 2. čtvrtletí rostl o 4 desetiny procenta. Ekonomové český optimismus krotí a upozorňují, že letošní úspěch táhnou především peníze z evropských fondů a vůbec, že jde o takovou zvláštní shodu šťastných náhod. Pane guvernére, i pro vás je to vzácná shoda šťastných náhod?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Tak ten růst je, zaprvé zrychlení růstu se dalo čekat. Ta růstová čísla jak za tento, tak za předchozí kvartál jsou hodně tažená vývojem zásob, což je taková nejméně proniknutelná část statistiky hrubého domácího produktu, trošku dopočtové číslo. Takže vyvozovat z toho něco dramatického, silného, lze jenom limitovaně, ale my jsme zažili před pár lety nejdelší recesi, kterou jsme měli od roku 93, od vzniku samostatné České republiky. Mě z toho hlediska nijak zvlášť nepřekvapuje, že v tuto chvíli, když ta ekonomika se dostává zpátky k nějaké své zdravější trajektorii vývoje, tak samozřejmě ten růst musí dohnat těch několik let nebo dohání těch několik let...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ten celosvětový bronz, na který jsem upozorňoval, si tedy zasloužíme podle vás?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Spíš jsme si ho, kdybych to měl říct trošku jinak, vytrpěli předtím.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Já možná k tomu dodám, když se podíváte na období 2000, je to vznik eurozóny, až 2007, 8, než to spadlo všechno, tak nejvíc růstový ekonomiky v eurozóně bylo Řecko, Portugalsko, Irsko. Všechny ty 3 země zbankrotovaly. Takže vy byste tady měli první místo třeba Řeky, ale pak by, pak by zbankrotovali. Čili jinými slovy já bych na to, na ten bronz nás moc ani nekoukal. Pro mě klíčový je, že se tady obnovily tvorba nových pracovních míst, že ty firmy začaly nabírat, začaly přidávat těm lidem a za rok tady vzniklo 82 tisíc nových pracovních míst.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, vy byste označil ten růst za dlouhodobý v té rovině 4 %?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ne. Dlouhodobě jsme všichni mrtvi, jo. Já nevím, jaký je dlouhodobý růst. Když se podíváte, to číslo 4,4...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No 10, 15 let.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Tak to je střednědobý nebo to je jedno, vlastně je to jedno, když 10, 15 let, tak já nevím, máme na to růst 2, 3 % ročně. Když si rozklíčujete tohleto číslíčko 4,4, tak třetina z toho je spotřeba domácností, třetina je investice a třetina je ten zbytek. Takže v tom druhým čtvrtletí se trošku z těch zásob to přetočilo do investic. Já doufám, že to je klíčový, aby ten kapitál se tady začal generovat, aby se začaly poskytovat třeba úvěry, protože tady ty banky mají přebytek cash, přebytek prachů a je potřeba, aby se ty úvěry trošku roztočily, zdravé úvěry do investic, co se týká podniků, a pak až ten růst bude nějaký, jak vy říkáte udržitelný, já to slovo moc rád nemám.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
On i premiér Bohuslav Sobotka mluví o udržitelném růstu, když hodnotil ta pozitivní čísla z české ekonomiky, tedy růst 4,4 %, tak v rozhovoru pro Českou televizi pronášel i tato slova.

Bohuslav SOBOTKA, premiér, 28.8.2015 /ČSSD/
--------------------
Určitě se vládě vyplatilo, že jsme se soustředili na zrychlení čerpání fondů z Evropské unie, že jsme se soustředili na investice do dopravní infrastruktury a že jsme také podpořili spotřebu domácností. Když se podíváte na strukturu růstu, tak ta je nevídaně vyvážená. To znamená, ten růst není tak jako v minulosti založen pouze na exportu, ale je založen také na spotřebě domácností, což ukazuje poměrně solidní udržitelnost tohoto hospodářského růstu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vysvětluje premiér Bohuslav Sobotka. Když se tedy na to podíváme, čerpání evropských fondů, spotřeba domácností, nezaděláváme si na problémy, pane guvernére, v tom střednědobém, když použiju vaše hodnocení jako ekonomů růstu?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ne, v tuhle chvíli si určitě těmi dvěma kvartály nezaděláváme na žádné problémy, také žádné budoucí problémy na těch makročíslech vidět nejsou, ani na kvalitě úvěrů, ani na nějakých cenových tlacích. Ty makroekonomické politiky můžou zůstat i nadále poměrně velmi uvolněné a musím se přiznat, že centrální banky zas nepřemýšlí těch 10 let dopředu, jo. Ten náš horizont je někde mezi jedním až druhým rokem dopředu, což je to období, kde ovlivňujeme a tam v tuto chvíli žádný důvod ke korekci nevidím.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale 4 % je až příliš robustní růst? Je jasné, že...

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No není, není, není nijak zvlášť robustní po tom, co jsme měli... Když máte za sebou 3 roky, kdy rostete ne o 2 až 3 %, ale o nulu až mínus 1, tak je docela logický, že může přijít docela delší období, ve kterým poroste prostě trochu rychleji než 2 až 3 %.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy myslíte, že si 4% růst teď tím, že jsme si to protrpěli, jak říkáte, že si ho teď budeme užívat 5, 6 let.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Jasně. My si to jako do určitý míry kompenzu... To nevím, jestli 5, 6 let, ale určitě mě nebude překvapovat, když porosteme trochu rychleji než trendem po dobu několika let při správných makroekonomických politikách prostě proto, že ta ekonomika se vrací k tý přirozený trajektorii.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co je to správná makroekonomická politika? Když tady guvernér dal právě tu podmínku.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Tak na příkladu, když třeba jdeme do háje, když ekonomika padá, vemte si ty roky 2009, 2010, 2011, tak vláda nezvýší daně, jo. Takže vláda nezvýší daně nebo neškrtne investice. To jsme udělali. Čili to je špatná makroekonomická politika.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A je dobrá makroekonomická politika, pokud máme při 4,5% růstu hrubého domácího produktu plánovaný schodek státního rozpočtu mezi 80 až 100 miliardami korun v letošním roce?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Klíčový je, pokud ekonomika fakt takhle poroste, pokud budete mít v dalších relacích ty číslíčka 4, 5, třeba tam pak řeknete, tak aby ten schodek šel dolů podle mě, jo. Teď v současnosti, loni jsme měli deficit 77,8 miliardy.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Letos se počítá s podobným deficitem. A znovu zopakuji, ale je to při 4,5%.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano. Souhlas. A loni byl ten plán 107, byl 77 výsledek. Teď byl plán 100, doufám, že bude pod 77, jo. A klíčový je doopravdy dát to do 3 let na padesátku. Kdybyste okamžitě vyrovnali to ze 77 na nula, tak je to přesně ten skok, co tu ekonomiku může zaškrtiti. Ale musíte tam ukázat jasnou trajektorii, že jdete dolů. Čili doopravdy peskujte politiky...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte, ale není nemorální schodek plánovaný pro příští rok 70 miliard, s čímž vláda počítá? Já neříkám, aby ze 70 to spadlo na nulu, ale nemělo by to být 50 nebo 40?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Kdyby bylo na mně, tak by bylo dobrý 50.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže připouštíte, že 70 pro příští rok je moc.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Řekněte mi, jak poroste ekonomika příští rok?

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No kolem 4 %.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Jestli poroste kolem 4 %, tak je dobrý to dát zase znova pod 50. Já nevím, jestli poroste pod 4 %. Když se podíváte na všechny ty ostatní prognózy, tak se čeká spíš nižší ekonomický růst příští rok než letos, jo. Čili klíčový je, co čekáte a tomu přizpůsobit pak tu trajektorii, jak snižovat deficity. A fakt peskujte politiky, pokud ekonomika dál poroste, musí to jít dolů, tady to číslo. To naprosto souhlas.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se vás ptám jako ekonomického experta, jestli 70 miliard při 4% růstu v příštím roce by byl ostudný schodek a riziková hospodářská politika.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano. Jestli ekonomika dál takhle rychle poroste, vy říkáte o 4 %, tak ten výsledek podle mě nebude 70 a bude nižší.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
50 by bylo oprávněné?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
By bylo oprávněné. Čili plán bude třeba 70, ale výsledek bude 50. Klíčový je, že já nevím, jestli ta ekonomika nezabrzdí, protože vy jste sám říkal, Čína, podívejte se do Ruska, všechny ty, ten svět spíš tak jakoby brzdí.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No guvernér mi tady mluvil poměrně optimisticky. Říkal zhruba 4 %.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ne, já jsem říkal něco jinýho, já jsem říkal, že mě nebude překvapovat, když růst bude nad trendovou trajektorií nějakou dobu prostě proto, že předtím byl hluboko pod ní, jo. To je, to je prostě přirozená reakce. To souvisí s tím, jak jsem říkal, že my jsme si to odtrpěli.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A riziko té hospodářské politiky, byť ve vašich dokumentech jako centrální banky jsem logicky četl doporučení, že je dobré teď zvyšovat a zlepšovat mzdovou politiku, to znamená rychlejší růst mezd, asi jste uvítali i zprávu, že bude rychlejší růst penzí v roce příštím, z čímž počítá vládní návrh státního rozpočtu.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
My ty věci bereme jako součást prostředí, ne jako něco, co my doporučujeme. My také nijak zvlášť nestojíme o to, aby nám někdo mluvil do měnové politiky a ta civilizace rozumná toho typu, ve které se nacházíme, je založená na tom, že my vládě neříkáme, jak má řešit detaily, detaily penzí a ona nám neříká, jak máme řešit měnovou politiku, jo. To bych, tuhle interpretaci bych nerad...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale to riziko.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
To, co my očekáváme, očekáváme, ne doporučujeme, je, že tak jak se vytváří nová pracovní místa, skutečně poměrně dramaticky rychle, tak samozřejmě začne docházet k tomu růstu mezd rychlejším tempem, jak se zdá, že ty čísla začínají nasvědčovat. Na tom není nic moc překvapivého, ale ani v tom smyslu, to není doporučování, jo, to je prostě očekávání. Máme, Aleš tady říkal, že máme asi o 80 tisíc víc zaměstnaných, dohromady máme asi o 150 tisíc volných, neobsazených nebo obsazených pracovních míst od toho roku 2013, no tak logicky samozřejmě se to začne prolínat do toho, že začnou růst mzdy, protože ty lidi pomalu přestávají být dostupní.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Tak doufám, že politikům pak začnou i trošku růst daně a poprvý se ukáže, že ta cesta ke snižování deficitu není přes to, že zvýšíme nějakou daňovou sazbu, my jsme vždycky zvyšovali ty sazby, takže teď klíčový je nechat klid, jo, nezvyšovat ty daně, vybrat víc, zkusit vybrat víc.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Což se zatím nedaří.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Což se daří, jo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nedaří.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
To se daří.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No zatím to jde, promiňte, zatím to jde v plánu státního rozpočtu a to ještě ztuha. A navíc státní rozpočet pro letošní rok rozhodně nebyl postaven na tom 4,5% růstu.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Nevím. Já hodnotím výběr daní loni versus výběr daní letos. Leden až srpen...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Já hodnotím srovnání růstu hrubého domácího produktu letos a loni s předpokladem, který ministerstvo financí vepsalo do státního rozpočtu na letošní rok. A tam ten výběr daní nevypadá tak efektivní, jaký by mohl být.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Dobře. Tak pojďme se hádat dál. Vždyť moje tvrzení je, že letos máme o 50 miliard vybraných daní víc loni. Tečka.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Slibný výsledek ekonomiky sebou přinesl vlnu zpochybňování intervencí centrální banky. Kurz koruny vůči euru se od začátku července prakticky neodlepil od magické hranice s nápisem 27. Výjimkou byl čínský týden, kdy 25. srpna kurz koruny dočasně mírně oslabil kvůli panickým výprodejům na finančních trzích. Centrální banka brání koruně v posílení pod hranici 27 korun za euro prakticky nepřetržitě od poloviny července. Proti hráčům kupujícím koruny zasáhla poprvé 17. července a to bylo jedinkrát, kdy oficiálně přiznala, že je na trhu aktivní. Připomeňme, že intervence spustila centrální banka v listopadu roku 2013 kvůli obavě z deflace. Co jste si, pane guvernére, říkal na tu kritiku, že když je 4,5% ekonomický růst, tak že je zbytečné držet právě kurz koruny na těch 27?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
To není, není zbytečné držet růst na té úrovni, která je neinflační nebo nízkoinflační a která nevytváří žádný bubliny na finančních trzích, což je přesně ta naše realita, jo. My potřebujeme stále a můžeme si dovolit uvolněnou měnovou politiku a uvolněná měnová politika prostě přináší, přináší ten růst, přináší pracovní místa a přináší růst mezd mimo jiné, přináší růst zisků. Proč bysme toho chtěli míň, jo, když nám to v ničem nevadí?

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale zároveň po čase opět ta kritika na adresu vás jako centrálních bankéřů zesílila, že to je zbytečné, to co děláte.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Já nevím, já myslím, že spíš byla víc slyšet na konci srpna, kdy prostě chybí ty podstatné zprávy a ještě nebyly ty zprávy z Číny. To bych zase, v té centrální bance si člověk zvykne nevyvozovat nic moc z těch týdenních zpráv, které možná zas pro vás jsou samozřejmě významné, jo, ale že bych jako měl pocit, že nějak dramaticky zesilovala kritika, prostě se objevilo několik výroků.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Zkusím to jinak. Není za tím i vaším prohlášením, že budete držet kurz koruny v tom intervenčním pásmu, tak není za tím to, že nevíte, jak opustit právě ony intervence, režim intervencí, protože při silné ekonomice 4,5 %, pokud Pánbůh dá a česká ekonomika takto poroste, tak by opuštění toho intervenčního pásma mohlo znamenat velké skokové posílení koruny?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No mohlo i nemuselo. Pakliže ekonomika poroste tím klasickým cyklickým způsobem, tak začne nasávat ještě mnohem víc importu přes investice i spotřebu, takže najednou, protože řada těch názorů v podstatě vychází z výsledků zahraničního obchodu, tak ten výsledek zahraničního obchodu sám o sobě se paradoxně může docela dramaticky zhoršit, aniž by nás to jakkoliv poškodilo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Není to tak, že tedy nemáte propracovanou odchodovou strategii?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ne, určitě ne, ale hlavně my stále vidíme, a v tom se shodujeme, myslím si, s většinou těch centrálních autorit, ať už bych jmenoval měnovej fond OECD, prostě se shodujeme v tom, že ten vyspělý svět stále potřebuje velmi uvolněné měnové politiky. Ten vyspělý svět prožil prostě to, čemu se bude historicky říkat velká recese. Největší ekonomický otřes za doby míru od 30. let. No tak ty měnové politiky prostě musí být poměrně dlouhou dobu uvolněné a koneckonců když se tady celou dobu bavíme o Číně, no tak Čína v zásadě v tuto chvíli umožňuje se souhlasem opět nebo za shody s většiny měnových autorit velmi podobný vývoj. Když si vzpomenu, před pár lety všichni debatovali, jestli Číňani nemají nadměrné rezervy a jestli bude jejich měna dramaticky posilovat, v tuto chvíli jejich měna v zásadě oslabuje a někteří debatují, jestli jejich rezervy nejsou příliš malé. Podle mého názoru je nejlepší dělat ty měnové politiky optimální, přizpůsobené situaci tak, aby negenerovaly cenové tlaky nad úroveň toho cíle. To se u nás rozhodně neděje a ještě pěkně dlouho dít nebude. Takže proč bysme v tom případě nenechali tu ekonomiku růst a dohnat tu díru, kterou generovala během té velké recese.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Do kritiky centrální banky se právě v souvislosti s pokračováním devizových intervencí pustili 3 nejvýše postavení ústavní činitelé této země, prezident Miloš Zeman, který je dlouhodobým kritikem devizových intervencí, předseda Senátu Milan Štěch, ale také předseda Poslanecké sněmovny. Psal se konec srpna. Tady jsou slova Milana Štěcha.

Milan ŠTĚCH, předseda Senátu, 11.8.2015 /ČSSD/
--------------------
Ukazuje se, že se potvrdily obavy prezidenta republiky, ale i moje a dalších a zejména některých ekonomů, že zásahy České národní banky nejsou dlouhodobě udržitelné a myslíme si, že Česká národní banka by měla přehodnotit svoje postoje, neměla by nadále intervenovat ve prospěch, respektive oslabení české koruny, poškozuje většinu českých občanů. Pro ekonomické jaksi záležitosti, pro zaměstnanost a vývoz to není potřeba.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Slova předsedy Senátu Milana Štěcha. Ve stejný den Aleš Michl řekl, cituji vaše slova z televize Nova, politici by se neměli vměšovat do politiky centrální banky. Ale dodal jste, že s intervencemi je pravý čas skončit. Kdy je pravý čas?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Jasně. Ten můj pohled je jako makroekonomický, jo, není to politický. Já se na to dívám jako makroekonom. Čili intervence podle mě byly dobrý, byly dobře zahájeny. A já jsem jako byl pro tehdy, pan guvernér taky hlasoval dávno dřív pro to, než ty intervence byly. Takže super, podle mě super krok. Teď klíčový je, kdy skončit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdy je ten pravý čas?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Podle mě je klíčový si říct, jaký rizika můžou nastat, když já budu pokračovat. Když budu dál pokračovat, tak podle mě tenhleten bankovní sektor má strašně moc prachů, strašně moc peněz. A já vlastně tím, jak intervenuju, pokud budu dál intervenovat, pokud doopravdy bude muset reálně Česká národní banka dál bránit tu 27, tak ještě...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To ale fyzicky udělala jenom jednou.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Dvakrát.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď v létě, letos to bylo.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Těch obchodů mohlo být víc. Já nevím, jestli to může pan guvernér ještě přiznat. To se ho pak zeptáme. Ono to vždycky je v nějakým utajeným režimu jo. Ale klíčový je, že tisknete prachy, tisknete nový peníze do ekonomiky, jo. A tím, jak tisknete peníze, tak ty banky nevědí už, co s nima dělat, s těma penězma. Proto česká vláda byla schopná prodat tříletý dluhopis s mínusem. Představte si, že si někdo koupil dluhopis, kterej nese mínus, čili vy si ho koupíte a víte jistě, že dostanete míň na konci než na začátku. Čili to je přebytek prachů a tady ten přebytek prachů bude těžký stáhnout potom zpátky do centrální banky.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže kdy je ten pravý čas?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Podle mě teď, já bych to teď ukončil. Klíčový je ještě, jak to ukončit, protože...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A myslíte, že má centrální banka tu odchodovou strategii?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Má, určitě.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Guvernér říká, není to tak, že mluvíme o pokračování toho režimu jen kvůli tomu, že nemáme strategii odchodu.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Určitě to mají propracovaný. Oni mají velmi chytrý lidi zaměstnaný. Klíčový je, že když odejdete tady z toho režimu, tak pokud koruna posílí, což neví nikdo, pokud drsně posílí, tak jste v drsný ztrátě, jo. Předtím, než to začala Česká národní banka dělat, byla ve ztrátě 200 miliard korun, 200 miliard korun. Já si myslím, že teď by ta ztráta mohla bejt ještě, klidně ještě větší, pokud by ta koruna fakt posílila, což neví nikdo. Když se podíváte na Švýcary, tak Švýcaři tím, že odešli od podobného režimu jako Česká národní banky, tak se dostali do ztráty jeden bilion českých korun, jo, v přepočtu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A kdybyste byl na jeho židli, tak kdy byste s tím skončil?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Já bych skončil co nejdřív a řekl bych...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co nejdřív, do měsíce?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Klíčový je ještě, co je konec? Konec je, řeknu, 27 už neplatí, nechám korunu volně plout? To bych asi moc nedělal, jo. Pak je 27 a budu se do toho, 27 končí, ale budu se do toho slovně plíst a budu se ten kurz snažit nějak...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Slovně intervenovat?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Slovně intervenovat, aby drsně neposílil. Ty jo, to je taky jako docela riskantní. Čili já bych skončil tím, že bych řekl, odteďka ne 27 ale 26.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co by to udělalo s ekonomikou?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Nevím, myslím si, že ten experiment v nejbližší době rozhodně nehrozí. Já tady možná na několik věcí zareaguju fakticky. V prvý řadě, když se bavíme o českých domácnostech, české domácnosti v průměru neutrácí ani 3 % v zahraničí, jo, 1,5 % toho, co utrácí, jde na dovolenou za rok a necelá 3 % jdou dohromady na všechny výdaje českých domácností v zahraničí. Čili to, jak jsou ovlivňovány kurzem, to je mnohem víc o pocitu než o nějakém reálném ovlivňování kupní síly. Druhej bod, kterejch bych chtěl vypíchnout, je, že tato centrální banka byla dlouhodobě ztrátová v podstatě od roku 94, bych tak typoval, aniž by se to nějak ekonomiky dotklo, protože ten, ta rozvaha centrální banky, ty její hospodářský výsledky se prostě nepřenáší do daní, nepřenášejí se na občana, nepřenášejí se nijak. Nejsme zdaleka jediná centrální banka, která v situaci dlouhodobě negativního kapitálu operuje. Izraelci, Slováci, Mexičani, Chilani, vcelku slušné, řada z těhle ekonomik jsou velmi slušné ekonomiky. Čili nemá, celá ta debata o výsledku centrál banky je z tohodle hlediska nedotýkající se prostě běžného občana, jo. Ale třetí věc, a to já musím vypíchnout, ten svět stále není na té úrovni, aby člověk mohl říct, že my a naši konkurenti prostě vychází z té recese a my se už nemusíme ničeho obávat. Proto je tu prostě ta...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jenom že vstoupím do vaší řeči, zdá se z těch vašich prohlášení, že dokud vy budete guvernérem centrální banky, tak v režimu devizových intervencí budeme.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Tak to je asi prostá /nesrozumitelné/ toho, že bankovní rada je toho názoru, že ten odchod hrozí nejdřív v druhé půlce příštího roku a můj mandát končí v polovině příštího roku. To je víc /nesrozumitelné/ nebo-li náhodná shoda než cokoliv jinýho.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale platí.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ale v zásadě to platí. Já si myslím, že já se během svého mandátu těžko dožiju, dožiju konce toho /nesrozumitelné/ a musím říct, že ten poslední vývoj ve světě si myslím, že nám spíš dává, mně a i mým kolegům v tomhletom dává zapravdu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď mluvíte právě i o té Číně, o potížích Ruska, protože Mezinárodní měnový fond...

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Mluvím o všem, co se děje, no. Mezinárodní měnový fond v tuto chvíli zase znova doporučuje a zdůrazňuje potřebu, že ty uvolněné měnové politiky mají trvat, v tom se shoduji, myslím si, s většinou svých kolegů. Koneckonců teď jsem strávil konec srpna na konferenci v Jackson Hole, což je asi nejvýznamnější setkání centrálních bankéřů za ten rok. A myslím, že tuhle zprávu jsem si z toho odnesl zcela jasně, no.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nepodceňujete, Aleši Michle, právě ty potíže? Protože je tady aktuální středeční varování Mezinárodního měnového fondu, který říká, s ohledem na ochlazení Číny, potíže ruské ekonomiky, tak je dobré mít uvolněnou měnovou politiku, tedy i devizové intervence, když to přeložíme do českého kontextu?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano, krátkodobě máte pravdu, jo. Já bych trošku ten, kdyby se to teď pustily ty intervence, tak možná přibrzdí ekonomika, jo, naprosto s váma souhlasím. Ale já se na to dívám...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale říkal jste, že byste během dvou měsíců uvolnil.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ano. Já bych uvolnil hned. Ale jakoby klíčový je, že já se na to dívám národohospodářsky. Já říkám, tiskneme tady peníze kvůli intervencím.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže teď se na to díváte spíš jako poradce Andreje Babiše.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Ne, to právě že ne, protože díky tomu pan ministr může vydávat dluhopisy s výnosem nula, protože je tady přebytek peněz, kterej neví ty banky a fondy a i Londýn neví, kam dát, tak je dá do dluhopisů. Čili na vládu naopak není vůbec tlak vůbec šetřit, protože oni si můžou financovat svoje dluhy za nula, jo, s nulovým výnosem. Čili pro mě...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No ale proč pak premiér a předseda sněmovny z ČSSD kritizují centrální banku?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Nevím. Nevím. Oni, ať si to politici udělají, jak chtějí. Já vám říkám dva národohospodářský věci, který já se koukám, tisknutí peněz a ta ztráta. Že my nevíme, co ta ztráta udělá. A já nevím, já tady bych, to je možná akademická diskuse, ale každá ztráta Český národní banky je zisk někoho jinýho, jo. Tam byly prostě operace, který jsou ve ztrátě a podle mě to nejde jen tak umazat a říct si, hele, to mě vůbec nezajímá, ta ztráta, jo. Když mám 200 miliard ztrátu nebo když udělám jeden bilion českejch korun ztrátu, tak prostě pro někoho jinýho je to zase zisk na tom finančním trhu, jo. Takže někdo to zase slízne. A ty peníze vlastně bude mít. Takže...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdo to slízne, pane guvernére?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No ty, který na těch operacích vydělávají. Ale to se bavíme o množství peněz v ekonomice. A Aleši, tady děláte podle mě jednu, jednu chybu v tý úvaze, jo. Většina, tak jak to bylo v roce 2013, tak i teď se dá očekávat, že, pominu-li fakt, že sem jdou peníze z Evropské unie, které také měníme mimo trh, že jo, tak většina těch peněz nepředstavujou nový peníze v české ekonomice, většina těch peněz jsou peníze typicky českých podniků, které si je mění, který si mění své eura na koruny, ale ty eura tady působily v té ekonomice na tu cenovou hladinu úplně stejně jako ty koruny. Čili my se musíme bavit o tom, co se děje s celkovým počtem peněz v český finanční soustavě, jo. To je úplně jedno, jestli si kupujou za ty eura se záporným výnosem německý dluhopisy nebo ty banky, ve kterejch je maj, nebo jestli si kupujou za koruny, na který je vyměněj, český dluhopisy, jo, z hlediska toho národohospodářskýho je to skutečně v zásadě totéž, jo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane guvernére, ale nebude to danajský dar pro vašeho nástupce, když to bude na něm a obměněné bankovní radě vystoupit právě z toho kurzu devizových intervencí? Protože říkáte, že to pro běžného občana nemá žádný zásadní dosah, ale ta ztráta, ta zkrátka půjde za tím novým guvernérem?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No a co? Ta se, jestli je nějaká...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Není to danajský dar?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ne. Jestli je nějaká národohospodářská pravda, kterou si myslím, že si centrální banky a teoretická oblast vydiskutovala během poslední dekády, tak je to to, že centrální banka je instituce, která má dělat měnovou politiku, ne se starat o svůj zisk a ztrátu. A naopak v okamžiku, kdy ta politická situace, jako například ve Švýcarsku, ji nutí zohledňovat ty další věci, tak se většinou dopouští těch politik, které nejsou zrovna optimální, to je první věc. A já říkám, to není jako, ne, zásadně neovlivňuje, ona prostě neovlivňuje. Ta rozvaha centrální banky ovlivňuje pouze to, jaký je množství peněz v ekonomice. Když ta centrální banka zvyšuje svoji ztrátu, tak paradoxně to množství peněz v ekonomice stoupá. Což je ta situace, která v tuto chvíli nám nijak nevadí už proto, že ještě vypíchnu, že zatímco ty předpovědi toho odborného aparátu předpokládají, že ta, ta politika toho využívání kurzu bude opuštěna až někdy na konci příštího roku nebo v přespříštím, tak svým způsobem to, co se teď děje, vytváří trošku uvolněnější měnovou politiku, která právě naopak vede k tomu, že můžeme s větší mírou jistoty říkat, že se nezdá, že by to období využívání kurzu mělo být posunuto dále. Ale současně se nezdá, že by mělo jeho ukončení přijít dřív než prostě v druhé půlce příštího roku.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Evropa je zachvácená teď uprchlíky. Znamená to, že ekonomické problémy Evropy, především často skloňovaného Řecka, jdou stranou. Tady jsou slova německé kancléřky z poloviny srpna.

Angela MERKELOVÁ, německá kancléřka, 16.8.2015
--------------------
Mluvili jsme dlouho o Řecku, otázka co s uprchlíky, co s našimi africkými sousedy a možnost diplomatického řešení občanských válek nás budou trápit víc než řecká otázka a stabilita eura.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Slova německé kancléřky Angely Merkelové z poloviny srpna. Je to správné, že vlastně řecké problémy nebo potíže eurozóny teď odsouvá masivní migrační vlna, Aleši Michle?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Řecko je posledních 5 let, to už je jako k smíchu, jako co s ním všichni dělají, jo. Takže není to správné, to Řecko je potřeba vyřešit jako, takže jako já se divím tomu, že...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vyřešené zatím není z vašeho pohledu?

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
No není, protože do 2007 udělali chybu Řekové, že se totálně zadlužovali, bylo jim všechno jedno, po 2007 udělali chybu jak Němci, tak Mezinárodní měnový fond, tak Evropská centrální banka v tom, že je nutili škrtat tam, kde nemaj a zvyšovali jim daně, takže je dále poslali ke dnu. Takže já nevím. Okamžitě by měli odejít z eura a vzít si drachmu. Pokud tam nějaký podnikání zůstalo...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že to znovu přijde, ten moment a...

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Klíčový je, jestli tam zůstalo nějaký podnikání v Řecku, jo. Zase, já jdu po filozofii podobně jako Česká národní banka. Mám ekonomiku v recesi, mám vystřílené náboje, nevím, jak jí pomoct. Jedna možnost je oslabit kurz, ten kurz pomůže exportu a ten export pak může financovat tu ekonomiku. Podobnej princip jsme zvolili my, když jsme měli úrokové sazby na nula a měli jsme zastavenou ekonomiku, možná by to Řekům taky pomohlo, pokud tam zbyl export a podnikání.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane guvernére, bude dříve či později zase Řecko problémem evropské ekonomiky, problémem, který může zastínit uprchlickou krizi?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
No, podívejte se, ono Řecko není problémem evropské ekonomiky, Řecko je 1,5 % evropské ekonomiky. Zásadním problémem Evropy ve vztahu k Řecku je, že ho debatujeme v některých obdobích 80 % času všech politiků, místo abysme debatovali věci, které jsou podstatnější, ať už energetickou soustavu, ať už reakci, připravenou reakci na ten problém uprchlíků a tak dále a tak dále, problémy evropské infrastruktury. Místo toho se tak jako trochu potácíme od toho problémů, který zrovna vypadá nejaktuněji, což je velmi často Řecko, to je ten skutečný problém. A ono nám prostě vybírá ten čas, který na těch mítincích je k řešení problémů, které jsou podstatně významnější než problém Řecka. Z toho hlediska si nedělejme, nehrozme se toho, že Řecko nám zničí evropskou ekonomiku, ne, ale ničí nám čas, který máme na řešení koncepčních problémů.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A bude ho ničit i ten čas v dohledné době?

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Já nechci se dopouštět předpovědí v politice, jo, já mám takovou zkušenost, že ji odhaduji většinou velmi špatně, protože žiju ve světě, který přeci jenom mně připadne míň tažený emocemi a takovými osobnostními pozicemi.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No přece promiňte, ale přece to není jenom politický problém.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ale když se dívám na vývoj řecké politické scény, tak se mi nezdá, že by ten problém byl vyřešen, jo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale vždyť je to i ekonomický problém, nejen politický.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Ano, ale není to ekonomický problém pro nás, jo. Není to ekonomický problém pro Německo, není to ekonomický problém pro naše hlavní partnery. Ten zásadní problém je, že místo toho, abysme řešili ty věci, který nám můžou skutečně v něčem pomoct nebo nás můžou v něčem ochránit, kterých v dnešní době si lze představit celou řadu, místo toho jsme zase celý léto řešili Řecko, jo. Řešili jsme prostě, podívejte se, jak by to vypadalo v této zemi, kdybysme řešili, prostě 60 % času vrcholových politiků by řešili, ať se na mě nikdo nezlobí, nějaké okresní město, jo, místo toho, aby... To by byla prostě katastrofa, jo. A to je to, jak Evropa se v poslední době chovala.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Guvernér centrální banky Miroslav Singer a Aleš Michl, hlavní ekonom Raiffesenbank, byli prvními hosty Otázek. Pánové, děkuji vám za tuto diskusi a těším se brzy tady v Otázkách na viděnou.

Miroslav SINGER, guvernér České národní banky
--------------------
Na viděnou.

Aleš MICHL, ekonomický expert hnutí ANO, poradce ministra financí
--------------------
Václave, díky a hezkou neděli.

 

Zobrazit formulář

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.